Wat te doen?

08-01-2020 09:31 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik ben nieuw op het forum en zal mij even voorstellen: ik ben 41 jaar en woon in een middelgrote stad in het midden van het land. Ik ben alleenstaand en heb een zoon van 5 en een dochter van 7 jaar. Mijn functie is zzper in het administratieve werkveld. Nu loop ik tegen het volgende aan in mijn leven: ik wil graag mijn vriendenkring wat uitbreiden. In mijn omgeving, dat wil zeggen via de school van mijn kinderen heb ik een leuke klik met een aantal ouders maar ze laten merken dat ze het te druk hebben of niet geïnteresseerd zijn in hechter contact. Dit is niet alleen bij mij zo maar onderling zijn er niet veel vriendschappen. Terwijl wij toch zoveel gemeen hebben. al snel ben ik op zoek naar overeenkomsten tussen mensen en heb vele interesses, maar het lijkt of je op deze leeftijd in een bepaald plaatje moet passen wil je in iemands leven mogen. Ik heb al geprobeerd om ze uit te nodigen om thee te gaan drinken of met de kinderen naar de speeltuin te gaan maar niemand gaat hier op in. Voor hobbies heb ik simpelweg geen tijd. Omdat het met andere moeders zo goed klikt lijkt mij dit wel de plaats om zoiets te ondernemen maar ik weet even niet hoe. Vanuit de buurt moet ik het zeker niet hebben en voor hobbies heb ik simpelweg geen tijd. Omdat het met andere moeders zo goed klikt lijkt mij dit wel de plaats om zoiets te ondernemen maar ik weet even niet hoe. Ik ben niet grof, contactgestoord etc maar ik kom er gewoon niet tussen. Mensen hebben het te druk of vinden mij wellicht aardig maar niet interessant genoeg voor een vriendschap. Het lijkt wel zo’n beetje het laatste taboe over alles kan gepraat worden maar zeg maar eens dat je geen uitgebreid sociaal leven hebt zonder net verhuisd te zijn naar een nieuwe stad.....Hoe hebben jullie dit aangepakt als ik dit vragen mag?
glitterrosa wijzigde dit bericht op 09-01-2020 09:47
0.98% gewijzigd
Poeh, ik denk via de vriendjes van kind...
Maar ik ben wel eigenlijk altijd degene die het initiatief neemt...
Ik vind een aantal ouders op de school van mijn kinderen supertof maar ik heb ook niet per se behoefte aan meer vriendschappen. Op wat geklets na en apjes over broodjes eten, spelen en leuke foto's van feestjes komt het niet. Werk, vriendschappen en sport, gezin enz is al druk genoeg. Er is geen behoefte of gewoon geen tijd. Hoeft niet aan jou te liggen.
School van de kinderen is niet een plek voor mij om vriendschappen te gaan sluiten met iedere ouder die wel oke is.

Je kan een keer vragen of ze koffie komen drinken als je toch al aan de klets bent
( zoals hier soms wel eens gebeurt in de ochtend op de hoek naast schoolplein) maar niet iedereen heeft zelfs daar behoefte aan. Maar vragen staat vrij en als je best wat leuk contact hebt, is geen rare vraag hoor.
Je schrijft een aantal keer dat je geen tijd hebt voor hobby's. Heb je dan wel tijd om vriendschappen te onderhouden?
Vriendenkring uitbreiden gaat het snelst door deel te nemen aan bestaande initiatieven: ouderraad, kroeg, yogales, etc.
Jonge ouders hebben het meestal druk genoeg zonder dat ze ingaan op het theekransje van een "vreemde".

Heb je overigens wel tijd om een vriendschap te onderhouden?
Trotter schreef:
08-01-2020 09:56
Je schrijft een aantal keer dat je geen tijd hebt voor hobby's. Heb je dan wel tijd om vriendschappen te onderhouden?
Dat is een goede! Bij hobbies zit je meestal vast aan bepaalde tijden terwijl je bij vriendschap zelf kijkt wanneer je met elkaar af kan spreken. Verder ook geen behoefte om bij een of andere club te gaan.
Misschien voel ik ook wel te snel aan (wat ook weer iets goeds is) of iemand wel of geen interesse heeft. Er zijn van die types die duwen zich in iemands leven of zijn popiejopie en mensen voelen zich “vereerd” om daar mee af te spreken maar hoe zit het met de rest van ons?
Je kan onder oproepjes hier op het forum ook vragen naar contacten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
08-01-2020 10:06
Je kan onder oproepjes hier op het forum ook vragen naar contacten.
Dat werkt voor een deel van de mensen heb ik in het verleden al eens geprobeerd maar ik vind het IRL veel fijner.
Ok, dus je hebt geen hobbies/interesses, de mensen in je buurt zijn stom en hebben geen tijd en verdere moeite wil je ook niet doen.....ik wil niet vervelend zijn maar dat het je niet op een zilveren schaal komt aanwaaien heb jezelf ook al ontdekt.

Indien je af en toe in het weekend een oppas zou regelen dan zou je bijv aan nmlk.nl kunnen mee doen maar dat wil je waarschijnlijk ook niet. Eerlijk gezegd denk ik dat het voor een deel aan je eigen instelling ligt. Je bent vast wel leuk en interessant maar de kans dat andere mensen zich 100% aan al jouw voorwaarden gaan aanpassen vanaf het eerste contact is 0,0, want men kent je niet.

Wanneer de buurt niet leuk is, kun je wellicht verhuizen maar iets zegt mij dat je dat ook niet wil....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
glitterrosa schreef:
08-01-2020 10:05
Misschien voel ik ook wel te snel aan (wat ook weer iets goeds is) of iemand wel of geen interesse heeft. Er zijn van die types die duwen zich in iemands leven of zijn popiejopie en mensen voelen zich “vereerd” om daar mee af te spreken maar hoe zit het met de rest van ons?
Wat een rare post.
viva-amber schreef:
08-01-2020 10:16
Ok, dus je hebt geen hobbies/interesses, de mensen in je buurt zijn stom en hebben geen tijd en verdere moeite wil je ook niet doen.....ik wil niet vervelend zijn maar dat het je niet op een zilveren schaal komt aanwaaien heb jezelf ook al ontdekt.

Indien je af en toe in het weekend een oppas zou regelen dan zou je bijv aan nmlk.nl kunnen mee doen maar dat wil je waarschijnlijk ook niet. Eerlijk gezegd denk ik dat het voor een deel aan je eigen instelling ligt. Je bent vast wel leuk en interessant maar de kans dat andere mensen zich 100% aan al jouw voorwaarden gaan aanpassen vanaf het eerste contact is 0,0, want men kent je niet.

Wanneer de buurt niet leuk is, kun je wellicht verhuizen maar iets zegt mij dat je dat ook niet wil....

Zo ook een goeiemorgen O_o
Trotter schreef:
08-01-2020 09:56
Viel me ook op. En je kunt het ook omdraaien: misschien hebben die andere mensen wél hobby's waar ze tijd voor willen inruimen en daarmee minder tijd voor of behoefte aan (nieuwe) vriendschappen...
Ik vind je wat krampachtig overkomen TO, en dat voelen mensen vaak ook aan.
Misschien kun je het wat relaxter proberen aan te gaan. Leuk een praatje maken op het schoolplein en af en toe de ‘stoute schoenen’ aantrekken en die leuke moeder, collega etc. op de koffie of een wijntje vragen. Zo doe/deed ik dat ook en het levert eigenlijk altijd leuke reacties en contacten op. Houd het een beetje vrijblijvend en ‘luchtig’, als mensen voelen dat je meteen een hartsvriendin zoekt zullen ze misschien snel weer afhaken. Een vriendschap moet groeien, dat heeft tijd en aandacht nodig. Begin met leuke ‘losse’ contacten, de rest komt dan wel.
Lastig lijkt me dat! Ik denk niet dat het aan jou ligt.
Ik sta aan de andere kant: Jong gezin, onregelmatig werk en veel vriendinnen. Ik heb nu al moeite om al mijn sociale contacten bij te houden, en zit dus helemaal niet te wachten op "nieuwe vriendinnen".
Een praatje met moeders aan school vind ik prima en gezellig, maar zodra er een vraagt om wat af te spreken haak ik af.
Dus ik denk toch dat je op meer plekken moet komen ( hobby, sport, club) zodat je meer kans hebt om mensen tegen te komen die nog niet zo'n grote sociale kring hebben.
geen hobby's en geen interesses,
waar wil je over praten dan? het weer en de kinderen?
dat doe ik ook al bij de bakker en de kapper
Je zal een topper zijn in je werkveld en een hele goede administratieve duizendpoot.

Maar het leven is geen administratie, je kan het allemaal zo plannen.

Je komt erg controlerend over, het moet op jouw manier, je bent druk druk druk druk. Niet iemand waarmee ik snel zou afspreken, je laat weinig ruimte over voor de ander.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
glitterrosa schreef:
What?
Het komt op mij over alsof je het liefste een paar vriendinnen uit een schap zou trekken. Vriendschap kun je niet afdwingen, dat ontstaat. Of niet. En alles begint bij interesse in de ander. Lukraak iemand op het schoolplein vragen om wat te gaan drinken, ik zou er ook niet op ingaan. Ga eens een gesprek aan, toon interesse, voel en kijk of er aan de andere kant ook interesse is.
Veel mensen hebben al genoeg vrienden, en hebben moeite om de tijd te vinden die vriendschappen te onderhouden (met werk, kinderen, familie...). Om nieuwe vrienden te maken op deze leeftijd moet je iemand tegenkomen met wie het klikt, én die met nieuwe mensen afspraken wil maken.

Wij kennen mensen via onze kinderen met wie het goed klikt, en we hebben een paar keer afgsproken. Van een nieuwe afspraak komt het niet, ze hebben duidelijk geen tijd (en maken geen tijd voor ons, spenderen het liever met bestaande vrienden en familie). So be it. Als ik ze op school zie is het altijd gezellig.

Dit is ook echt een nadeel van mensen met kinderen en werk (thuisblijfmoeders hebben wellicht weer een ander sociaal leven, overdag met elkaar? ik zou het niet weten). Mensen zonder kinderen hebben meestal meer tijd, en staan wellicht meer open voor nieuwe contacten. Die mensen vind je niet op school. Ik zou dus toch adviseren om een hobby te zoeken / op te pakken waar je weer andere mensen tegenkomt. Of je probeert vrienden te worden met collega's, of je accepteert dat je vriendenkring blijft zoals 'ie is.
Is 'moeder zijn' gemeen hebben niet wat mager voor een vriendschap?

We kunnen allerlei tips aandragen maar in the end is het toch een beetje de aard van het beestje denk ik. Zit het in je om contact te maken en vriendschappen te sluiten of niet. Bij mij gaat dat heel makkelijk maar ik zou je niet kunnen vertellen hoe ik dat doe. Het gebeurt gewoon, het overkomt mij. Wat je daar als tip uit zou kunnen halen is dat contacten organisch ontstaan. Ik heb nog nooit iemand uitgenodigd op de koffie om iemand op de koffie te hebben. Zulke afspraken komen tot stand als er een wederzijdse behoefte is om iets uit te wisselen. Die behoefte zal eerst moeten ontstaan.
Er staat toch ‘heb vele interesses’ toch niet geen interesses? Of lees ik het nou verkeerd?
glitterrosa schreef:

Aha, jaloers op mensen die makkelijk contact maken.
En wie zijn "ons", de sukkeltjes die het minder makkelijk afgaat?
Zo heb ik mijn vriendinnen opgeduikeld:

- werk
- school
- sportclub
- kroeg

En bij allen was het eerst oppervlakkig waarna er een klik bleek te zijn waaruit een vriendschap is ontstaan.
paggy schreef:
08-01-2020 11:04
Lastig lijkt me dat! Ik denk niet dat het aan jou ligt.
Ik sta aan de andere kant: Jong gezin, onregelmatig werk en veel vriendinnen. Ik heb nu al moeite om al mijn sociale contacten bij te houden, en zit dus helemaal niet te wachten op "nieuwe vriendinnen".
Een praatje met moeders aan school vind ik prima en gezellig, maar zodra er een vraagt om wat af te spreken haak ik af.
Dus ik denk toch dat je op meer plekken moet komen ( hobby, sport, club) zodat je meer kans hebt om mensen tegen te komen die nog niet zo'n grote sociale kring hebben.
Ik zou dan ook afhaken. Het kost weer zoveel tijd die meestal al vol zit (want eenmalig doe je het niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven