Koelkast leeg houden

06-01-2020 20:08 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn kerstvakantie heb ik mijn koelkast weer eens uitgemest. Ik heb wel 30 potjes/flesjes met een klein beetje/halfvol/scheut eruit weggegooid. Echt zonde...
Hoe doen jullie dat, de koelkast een beetje overzichtelijk houden?
Sylphide75 schreef:
06-01-2020 20:58
Een theelepel? Ik mik een hele pot door de pasta!
Ik sta ook te kijken van die theelepel. Maar al zal het een eetlepel zijn, is nog niks.
Lekker je kip ermee insmeren, op een broodje met jonge kaas of door een beetje pasta.
Pesto bederft hier idd niet.
herfstappeltaart schreef:
07-01-2020 08:30
Ik heb het ook hoor TO. Vooral de versere dingen als crème fraîche willen wel overblijven.
Dan heb ik een paar lepels gebruikt in een gerecht en de rest is over. Ik wil het dan eigenlijk ook niet zomaar opeten omdat ik het niet zo erg gezond vind, dus gaat het weg.

Wat is er zo ongezond aan creme fraiche?
AliM schreef:
07-01-2020 21:26
Ik koop altijd zo'n 6-pack met meeneempakjes houdbare melk voor door de stamppot. Ik drink verder geen melk.
Ik heb van die houdbare slagroompakjes en ipv melk doe ik dat door de puree of stamppot. Veel lekkerder ook en de rest van de slagroom gaat door sausjes, soep, koffie, chocomel.
strings-attached schreef:
07-01-2020 21:43
get gaat (mij) om de onnodge calorien van een schep creme fraiche door een (ook zonder CF) lekkere saus
AliM schreef:
06-01-2020 21:32
Ik bestel mijn boodschappen vaak als ik in de trein van/naar werk zit, ik ben dan al blij als ik kan bedenken wat er ook alweer in een gerecht moet :facepalm:
Ik heb een lijstje in mijn telefoon waar ik in bijhoud wat er op is (aan houdbare dingen) en in de koelkast ligt (aan bederfelijke waar).
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
lilalinda schreef:
07-01-2020 22:10
get gaat (mij) om de onnodge calorien van een schep creme fraiche door een (ook zonder CF) lekkere saus

En voor mij om het cholesterolverhogende effect. Mijn cholesterol is veel te hoog dus moet ik oppassen.
Ik eet het af en toe omdat ik het erg lekker vind, maar restjes ervan opmaken doe ik dus niet.
strings-attached schreef:
07-01-2020 21:43

O sorry ik moest hier reageren. Mijn cholesterol is te hoog dus moet ik oppassen met teveel verzadigde vetten.
may_ka schreef:
08-01-2020 11:45
Ik heb een lijstje in mijn telefoon waar ik in bijhoud wat er op is (aan houdbare dingen) en in de koelkast ligt (aan bederfelijke waar).
Zo'n lijstje heb ik ook. In mijn hoofd. Daar heeft de natuur me hersens voor gegeven. Zodat ik geen elektronisch apparaatje nodig heb om mijn hersenfuncties over te nemen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Snoesje666 schreef:
06-01-2020 20:31
Sojasaus en ketjap kun je heel lang buiten de koelkast bewaren, dat zie ik niet als restjes, maar als voorraad.

Hier lopen halve potjes pesto ook vaak weg. Helaas, maar je gebruikt maar een theelepel van dat spul per keer. In één week 7 theelepels, dat schiet niet op.
dan maak je toch gewoon een keer pasta pesto die week? daar gaat makkelijk een half potje doorheen.
Lekkere salade erbij, wat mozzarella of gerookte kip, prima maaltijd...
Ik verbaas me over mensen die zo veel half opgemaakte dingen in de koelkast hebben en zelfs dingen die niet in de koelkast bewaard moeten worden (zoals sambal en ketjap, bijvoorbeeld). Na het BBQ-seizoen gooi ik alle flesjes met BBQ-sauzen (waar dan meestal nog een klein beetje in zit) in de kliko, en verder staat er hooguit een pot aangebroken mayonaise in mijn koelkast, of inderdaad een flesje kookroom. Qua sauzen dan, want verder natuurlijk gewoon de pakken sap of flessen limonade. Maar écht, 30 potjes en flesjes die er al vreselijk lang staan met onbestemde restjes erin?
pejeka schreef:
08-01-2020 19:34
Zo'n lijstje heb ik ook. In mijn hoofd. Daar heeft de natuur me hersens voor gegeven. Zodat ik geen elektronisch apparaatje nodig heb om mijn hersenfuncties over te nemen.
Dat had ik ook altijd. Ten eerste lijkt dat voor TO niet te werken en ten tweede was de uitwisselbaarheid met huisgenoten problematisch - mijn man en ik delen veel, maar geen geheugen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
may_ka schreef:
08-01-2020 20:54
Dat had ik ook altijd. Ten eerste lijkt dat voor TO niet te werken en ten tweede was de uitwisselbaarheid met huisgenoten problematisch - mijn man en ik delen veel, maar geen geheugen.
En daarom hebben mijn man en ik de taken ook verdeeld. Zodat je niet twéé mensen hebt die zich met dezelfde taak bezigheden en dan min of meer verwachten dat de ander "er wel aan zal denken". Dat werkt niet. Dat werkt op de zaak niet (niet voor niets heb je daar vastgelegde taken) en dat werkt thuis niet. Als je allebei verwacht dat de ander de badkamer wel zal schoonmaken omdat er geen taakverdeling is, is de kans groot dat de badkamer niét wordt schoongemaakt omdat ieder voor zich denkt dat de ander het wel op zal pakken.
may_ka schreef:
08-01-2020 20:54
En daarom hebben mijn man en ik de taken ook verdeeld. Zodat je niet twéé mensen hebt die zich met dezelfde taak bezigheden en dan min of meer verwachten dat de ander "er wel aan zal denken". Dat werkt niet. Dat werkt op de zaak niet (niet voor niets heb je daar vastgelegde taken) en dat werkt thuis niet. Als je allebei verwacht dat de ander de badkamer wel zal schoonmaken omdat er geen taakverdeling is, is de kans groot dat de badkamer niét wordt schoongemaakt omdat ieder voor zich denkt dat de ander het wel op zal pakken.
pejeka schreef:
08-01-2020 19:44
Ik verbaas me over mensen die zo veel half opgemaakte dingen in de koelkast hebben en zelfs dingen die niet in de koelkast bewaard moeten worden (zoals sambal en ketjap, bijvoorbeeld). Na het BBQ-seizoen gooi ik alle flesjes met BBQ-sauzen (waar dan meestal nog een klein beetje in zit) in de kliko, en verder staat er hooguit een pot aangebroken mayonaise in mijn koelkast, of inderdaad een flesje kookroom. Qua sauzen dan, want verder natuurlijk gewoon de pakken sap of flessen limonade. Maar écht, 30 potjes en flesjes die er al vreselijk lang staan met onbestemde restjes erin?

Geen onbestemde restjes. Gewoon restjes. Mijn man bijvoorbeeld vind ketjap lekker door de nasi, ik niet. Dus zo'n flesje gaat eeuwig mee. Op een bepaald moment is het dan over de datum (die sowieso niet geldt voor geopende verpakkingen) en doe ik het weg.
Zo raar is dat niet hoor.
Idem voor piccalilly. Eet ik graag, hij niet. Dat is dus een paar schepjes per maand wat er uit die pot gaat.Op een gegeven moment vind ik het niet meer fris ogen, bijvoorbeeld uitgedroogde randjes aan de pot. Dan gaat het weg.
Ik weet wel wat ik heb, dat wel.
En of die restjes nu wel of niet in de koelkast staan, het blijven restjes.
herfstappeltaart schreef:
09-01-2020 13:40
Geen onbestemde restjes. Gewoon restjes. Mijn man bijvoorbeeld vind ketjap lekker door de nasi, ik niet. Dus zo'n flesje gaat eeuwig mee. Op een bepaald moment is het dan over de datum (die sowieso niet geldt voor geopende verpakkingen) en doe ik het weg.
Zo raar is dat niet hoor.
Idem voor piccalilly. Eet ik graag, hij niet. Dat is dus een paar schepjes per maand wat er uit die pot gaat.Op een gegeven moment vind ik het niet meer fris ogen, bijvoorbeeld uitgedroogde randjes aan de pot. Dan gaat het weg.
Ik weet wel wat ik heb, dat wel.
En of die restjes nu wel of niet in de koelkast staan, het blijven restjes.
Ik heb nooit uitgedroogde randjes aan een pot. Voordat ik het deksel erop doe na gebruik, pak ik een stukje keukenpapier en maak de rand/hals van de pot even schoon alvorens het deksel er weer op te doen. Deksel heb ik dan even onder de hete kraan schoongespoeld om de restjes die soms aan de binnenkant van het deksel zitten, eraf te spoelen. Even droogmaken met keukenpapier en je doet een schoon deksel op een schone pot. Halve minuut werk en geen uitgedroogde randjes of aankoeksels.
pejeka schreef:
09-01-2020 21:18
Ik heb nooit uitgedroogde randjes aan een pot. Voordat ik het deksel erop doe na gebruik, pak ik een stukje keukenpapier en maak de rand/hals van de pot even schoon alvorens het deksel er weer op te doen. Deksel heb ik dan even onder de hete kraan schoongespoeld om de restjes die soms aan de binnenkant van het deksel zitten, eraf te spoelen. Even droogmaken met keukenpapier en je doet een schoon deksel op een schone pot. Halve minuut werk en geen uitgedroogde randjes of aankoeksels.
Hoe komen dan die restjes aan de binnenkant van het deksel? Beetje vies, eigenlijk :sick: .
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Sri-is-back-now schreef:
10-01-2020 00:24
Hoe komen dan die restjes aan de binnenkant van het deksel? Beetje vies, eigenlijk :sick: .
Door mannen (of misschien ook wel vrouwen, maar bij ons in de familie zijn het alleen de mannen) die nogal bruut met een lepel mayonaise of andere saus uit een pot halen, of de pot half op zijn kop hebben gehouden tijdens het transport naar de tafel. Ik maak ook altijd de bovenkant van de mayonaise pot schoon voor ik de deksel erop terugzet en het weer weg zet
Ik herken het wel. Net even een blik in de koelkast geworpen en ben maar niet gaan tellen.
Ik probeer snel bederfelijke restjes nu vooraan te houden, dan blijven ze ‘in het zicht’ en gaan ze sneller op.
Ook is mijn weekmenu’s maken voornemen hopelijk een kliekjes beperkende factor.

Inderdaad de pasta pesto en die week nog eens kip gemarineerd in pesto, dan is dat kleine potje leeg.

Dingen als mosterd, augurken enz. Kan je echt heel lang bewaren volgens mij.
Susan schreef:
06-01-2020 20:26
Dat heb ik ook. Zelfs als ik het wel vaker eet. Ik vind het lekker om een broodje uit de oven te eten met tomaat, mozzarella en een beetje groene pesto, maar na verloop van tijd ben ik daar dan wel weer klaar mee en dan is het potje pesto nog niet leeg, want zoveel pesto doe ik er dan niet op.
dan stop je de pesto in ijsblokvorm in en stop je die in de vriezer dan kun je die gebruiken voor pasta gerechten bijv. Zonde om weg te gooien
damas schreef:
10-01-2020 07:42
Ik herken het wel. Net even een blik in de koelkast geworpen en ben maar niet gaan tellen.
Ik probeer snel bederfelijke restjes nu vooraan te houden, dan blijven ze ‘in het zicht’ en gaan ze sneller op.
Ook is mijn weekmenu’s maken voornemen hopelijk een kliekjes beperkende factor.

Inderdaad de pasta pesto en die week nog eens kip gemarineerd in pesto, dan is dat kleine potje leeg.

Dingen als mosterd, augurken enz. Kan je echt heel lang bewaren volgens mij.
Die gaan bij mij pas weg als er schimmel op staat. Bij mosterd nog nooit meegemaakt trouwens.
Sri-is-back-now schreef:
10-01-2020 00:24
Dat is vaak al als je een potje openmaakt, dat er aan de binnenkant van het deksel wat saus of wat dan ook zit. Waarschijnlijk tijdens transport van fabriek naar supermarkt gebeurd.
Oplader schreef:
10-01-2020 14:15
Die gaan bij mij pas weg als er schimmel op staat. Bij mosterd nog nooit meegemaakt trouwens.
Hier precies hetzelfde!
Ketjap, Mayo, mosterd, zilveruitjes, jalapeño peppers, pesto, van die rode Turkse biber-pasta. Kokosmelk, slagroom, crème fraiche. En natuurlijk de 5! verschillende soorten sambal die in de koelkast staan.

Nooit schimmel (in de eerste 3-4 maanden). En dan eten we het wel weer een keer hoor.
Nooit ziek.

Oh ja, hoe komt er Mayo aan het deksel? Zet de pot op tafel, deksel eraf. Opscheplepel ernaast. En de gebruikte opscheplepel leg je op het deksel. En dat maak je dan schoon onder de kraan en met een keukenrol.
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 13:03
Reden: Aanvulling.
4.63% gewijzigd
HolyGirl schreef:
11-01-2020 09:58
Hier precies hetzelfde!
Ketjap, Mayo, mosterd, zilveruitjes, jalapeño peppers, pesto, van die rode Turkse biber-pasta. Kokosmelk, slagroom, crème fraiche. En natuurlijk de 5! verschillende soorten sambal die in de koelkast staan.

Nooit schimmel (in de eerste 3-4 maanden). En dan eten we het wel weer een keer hoor.
Nooit ziek.

Oh ja, hoe komt er Mayo aan het deksel? Zet de pot op tafel, deksel eraf. Opscheplepel ernaast. En de gebruikte opscheplepel leg je op het deksel.
En dan wordt het deksel niet vies van de gebruikte opscheplepel die je erop legt?
pejeka schreef:
11-01-2020 10:01
En dan wordt het deksel niet vies van de gebruikte opscheplepel die je erop legt?
Jazeker! En die maak ik schoon, zoals jij ook doet.
Had ik erbij kunnen zetten, inderdaad.
Wij hebben altijd een lege koelkast. We gebruiken nooit sojasaus of creme fraiche of wat dan ook. En we doen meestal elke dag boodschappen voor het avondeten. We eten dan ook alles op (mijn vriend eet veel). Er liggen meestal maar iets van 5-10 dingen in de koelkast. We hebben ook maar twee soorten broodbeleg (waarvan één niet in de koelkast staat).

Als je wel allerlei sausjes en andere ingredienten wilt gebruiken, moet je dat gerecht gewoon vaker eten, binnen de houdbaarheidstijd van dat product.

Ik heb altijd maar één ding dat niet meteen op gaat, een aubergine. Dan eet ik een week later weer dat gerecht en dan is het op.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven