Koelkast leeg houden

06-01-2020 20:08 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn kerstvakantie heb ik mijn koelkast weer eens uitgemest. Ik heb wel 30 potjes/flesjes met een klein beetje/halfvol/scheut eruit weggegooid. Echt zonde...
Hoe doen jullie dat, de koelkast een beetje overzichtelijk houden?
pejeka schreef:
06-01-2020 20:34
Pesto, sojasaus/ketjap, sambal, e.d. hoeven toch niet in de koelkast?
Waar laat je dat dan? Is toch niet fris om dat gewoon in een kastje te zetten? Dan zou ik het helemaal niet meer gebruiken na openen geloof ik
Malinois schreef:
06-01-2020 20:52
Waar laat je dat dan? Is toch niet fris om dat gewoon in een kastje te zetten? Dan zou ik het helemaal niet meer gebruiken na openen geloof ik
Ja, die is lang houdbaar buiten de kast. Misschien wel een jaar. Er zit erg veel zout in (10% vaak) en in Ketjap Manis ook veel suiker dus daar kan geen ziektekiem in leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Snoesje666 schreef:
06-01-2020 20:31
Sojasaus en ketjap kun je heel lang buiten de koelkast bewaren, dat zie ik niet als restjes, maar als voorraad.

Hier lopen halve potjes pesto ook vaak weg. Helaas, maar je gebruikt maar een theelepel van dat spul per keer. In één week 7 theelepels, dat schiet niet op.
Een theelepel? Ik mik een hele pot door de pasta!
Sylphide75 schreef:
06-01-2020 20:58
Een theelepel? Ik mik een hele pot door de pasta!
Mijn mannen lusten het niet. Ik doe het op een tosti met kaas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Malinois schreef:
06-01-2020 20:24
Hoeft toch niet allemaal hetzelfde te zijn? Hier kan ook rustig een potje pesto staan met nog een lepel er in, een pakje met een scheut kookroom, een half flesje sojasaus en nog een half flesje ketjap, een drupje saus die we ergens bij hebben gegeten enzovoorts. Allemaal dingen die ik niet elke week gebruik of waarvan ik 3 kwart verpakking nodig heb. Met dat kwart blijf ik dan zitten
Dat snap ik maar 30 open potjes vind ik wel veel.
Ik heb ook standaard van die kliekjes die niet op gaan. Als ik de koelkast uitmest (dat doe ik meestal 1 keer per week ofzo) dan kom ik standaard dingen tegen die aangebroken zijn maar niet meer opgegeten gaan worden. Ook dingen die langer houdbaar zijn zijn bijna altijd hetzelfde: een pot atjar met een paar scheppen eruit ofzo. Of een flesje worcestersaus. Dat heb ik ook nog nooit helemaal leeg gemaakt. Mosterd ook niet. Dat eet ik een paar keer per jaar bij een broodje kroket en de rest van de pot gaat weg.
Tess1981 schreef:
06-01-2020 20:45
Ik haal altijd voor een hele week boodschappen. Wanneer ik een lijstje maak check ik meteen de koelkast. Soms gooi ik dan wat weg en soms brengt het me op een idee wat te eten die week en gaat het alsnog op.
Dat. En niet te veel hangen aan verschillende zaken die hetzelfde doen. Slagroom en kookroom zijn mij of meer hetzelfde en als ik geen slagroom heb maar wel creme fraiche dan gebruik ik dat met een scheutje water. Sambal blijft eeuwig goed. Sojasaus staat niet in de koelkast. Pesto maken we zelf en blijft in een afgesloten bakje zeker 2 weken goed.
Ben nog bezig aan een bakje yoghurt van 2 januari, maar die was gisteren nog goed dus vandaag de rest. Smaakt nog gewoon.

Een keer heb ik zure room die bedorven was gebruikt in een gerecht. Dus dat blijft geopend kennelijk geen week goed in de ijskast. Er kwamen klonten uit tuimelen die naar kaas roken.

Dus sindsdien koop ik het niet meer, of hooguit tijdens de kerst.

Ik heb de champignons in een zeef gespoeld onder de kraan en daarna gewoon weer verder verwerkt; ben ik niet moeilijk in. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
wittegeit schreef:
06-01-2020 21:12
Dat heb ik ook nog nooit helemaal leeg gemaakt. Mosterd ook niet. Dat eet ik een paar keer per jaar bij een broodje kroket en de rest van de pot gaat weg.
Snoesje666 schreef:
06-01-2020 20:59
Mijn mannen lusten het niet. Ik doe het op een tosti met kaas.

Dat soort dingen koop ik dan dus niet of niet meer. Verspillen is niet alleen slecht voor mijn portemonnee maar ook voor het milieu. Ik gooi zijde dingen hooguit één keer weg, daarna komt het er niet meer in.
Snoesje666 schreef:
06-01-2020 20:46
Mijn Japanse sojasaus (shoyu) staat gewoon in de kast. Wel in het donker.
Even nagekeken en Kikkoman adviseert gekoeld bewaren. Maar misschien is dat omdat hun ketjap puur natuurlijke ketjap is. https://www.kikkoman.nl/consument/infor ... ntwoorden/
Ik gooi aangebroken potjes pesto wel eens in de vriezer. Gaat prima.
Nothing happens for a reason
Andersom schreef:
06-01-2020 21:19
Dat soort dingen koop ik dan dus niet of niet meer. Verspillen is niet alleen slecht voor mijn portemonnee maar ook voor het milieu. Ik gooi zijde dingen hooguit één keer weg, daarna komt het er niet meer in.
Nou, als ik een beetje mosterd op mijn kroket lekker vind, dan haal ik toch echt mosterd, ook als ik weet dat niet alles op zal gaan. Ik probeer wel kleinere verpakkingen te halen als dat een optie is.
Nummer*Zoveel schreef:
06-01-2020 21:19
Even nagekeken en Kikkoman adviseert gekoeld bewaren. Maar misschien is dat omdat hun ketjap puur natuurlijke ketjap is. https://www.kikkoman.nl/consument/infor ... ntwoorden/
Ik verdenk zulke bedrijven ervan dat de gedachtegang erachter is: 'we zeggen dat het koel bewaard moet blijven, dan denken de mensen dat het kort houdbaar is, gooien ze het eerder weg en kopen ze meer nieuwe flesjes.'
Winst!
Ik hou van een opgeruimd huis en ook van een opgeruimde koelkast. Voordat ik boodschappen ga ik doen kijk ik wat er nog in de koelkast staat (bijv. een restje room of een halve komkommer) en verzin daar een recept bij. Potjes en flesjes waarvan ik bij voorbaat al weet dat ze lang staan schrijf ik altijd meteen een datum op zodat ik weet hoe lang ze al open in de koelkast staan.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wat al, geschreven is: sojasaus, ketjap, sambal, etc zijn heel lang houdbaar buiten de koelkast. Ik heb nog nooit beschimmelde ketjap gezien en mijn fles staat er vaak maanden.

Pesto kun je prima invriezen in de ijsblokjesvorm, dat voorkomt veel verspilling.

En met een restje zure room, crème fraîche, etc bedenk ik gewoon binnen een paar dagen nog een recept.
Kwestie van maaltijden plannen.

En ik bewaar al die restjes in één hoek in de koelkast, zo heb overzicht op wat er snel op moet en verspil ik veel minder.
Andersom schreef:
06-01-2020 20:50
Dan kun je toch even kijken wat er nog staat? Boodschappen doen begint hier met in de koelkast kijken wat er nog is.
Ik bestel mijn boodschappen vaak als ik in de trein van/naar werk zit, ik ben dan al blij als ik kan bedenken wat er ook alweer in een gerecht moet :facepalm:
Ik zet met een watervaste stift de datum erop wanneer ik het potje geopend heb. Zo weet ik ongeveer wanneer ik het nog kan gebruiken of weg moet gooien
..
miehoen schreef:
06-01-2020 21:32
Ik zet met een watervaste stift de datum erop wanneer ik het potje geopend heb. Zo weet ik ongeveer wanneer ik het nog kan gebruiken of weg moet gooien
Hee, dit is er wel 1 om te onthouden :idee:
juliet64 schreef:
06-01-2020 21:26
Ik gooi aangebroken potjes pesto wel eens in de vriezer. Gaat prima.
Goede tip! Het is het enige dat hier nog wel eens weg moet, omdat er schimmel in zit.
Ik heb ook een erg kleine koelkast.
En potjes pasta-saus of andere kliekjes, waarvan ik weet dat het 2 a 3 dagen in de koelkast staat, gaan weg.
Hoe krijg je ooit 30 potjes in een koelkast.... zou ik haast denken.

Ik heb "het probleem" wel in de voorraadkast: daar staan verpakkingen soms wel 10 jaar. Knorr-poeders die ik half gebruikt heb en waar de knijper dan volledig is vastgekoekt aan het zakje (derhalve niet meer vertrouw).
Laatst nog droge gist gebruikt met tht sept-2017. Tja, dat brood kwam gek genoeg niet omhoog.... :-)
Er staat volgens mij ook nog potten met bruine bonen van een vorig millenium ofzo....
Meestal maak ik dingen gewoon op, er is bijna met alles wel iets te verzinnen.
Pesto is ook lekker door een tomatensoep/saus bijvoorbeeld, dan smaakt het weer helemaal anders, mosterdsoep is prima om een pot leeg te maken (er zijn trouwens best veel dingen waar ik mosterd op/door doe)
Een heel enkele keer zie ik een potje over het hoofd, maar als ik iets echt niet lekker genoeg vind om het spul binnen de houdbaarheidsdatum op te krijgen dan koop ik het niet meer.
daddy_gijs schreef:
06-01-2020 21:45

Ik heb "het probleem" wel in de voorraadkast: daar staan verpakkingen soms wel 10 jaar. Knorr-poeders die ik half gebruikt heb en waar de knijper dan volledig is vastgekoekt aan het zakje (derhalve niet meer vertrouw).
Laatst nog droge gist gebruikt met tht sept-2017. Tja, dat brood kwam gek genoeg niet omhoog.... :-)
Er staat volgens mij ook nog potten met bruine bonen van een vorig millenium ofzo....
Dit had ik vroeger nog wel eens (nou ja, dat dingen over de datum gingen, tien jaar heb ik nooit gehaald) maar tegenwoordig ruim ik expres om die drie/vier maanden mijn kast op, en alles wat de houdbaarheidsdatum nadert zet ik pontificaal op mijn aanrecht, zodat ik er aan denk om het te gebruiken.
In mijn vriesvak leg ik trouwens ook vaak bewust de wat oudere dingen vooraan, zodat ik er steeds tegenaankijk als het ding opengaat, dan heb ik ook sneller de neiging om ze te gebruiken.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 22:46
13.98% gewijzigd
Ik maak gerechten/doe boodschappen op basis van wat ik nog heb in koelkast, vriezer en voorraadkast, dat scheelt enorm!
Als er nog bbq saus staat maak ik dus iets met bbq saus, een burger bijvoorbeeld.
En dan heb ik vast ook nog wel zongedroogde tomaatjes, olijfjes, augurken, en een halve komkommer liggen. En hummus. Dan koop ik een groenteburger en broodjes en dan heb je een hele rijkgevulde burger voor de zondagavond.

Potje pesto gaat hier een extra laagje olijfolie overheen, gaat ook altijd goed!

Verder zijn veel van die potjes vaak uitstekend geschikt voor creatieve boterhammen.
miehoen schreef:
Dat zei ik dus al.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
stippensokken schreef:

Pesto kun je prima invriezen in de ijsblokjesvorm, dat voorkomt veel verspilling.

Bedankt voor de tip!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven