Verhuizen naar 'gehucht'

11-01-2020 14:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik zit met het volgende:
Vriend en ik gaan al een tijdje niet zo lekker maar vooral het samenwonen bevalt ons niet zo goed. We hebben een lange relatie en waren heel jong. Omdat het zo lang heeft geduurd voordat we beseften waar de schoen nou echt wringt, met alle frustratie en verdriet dat daarbij komt kijken, ben ik degene die heeft besloten om een plekje voor mezelf te zoeken. We weten nog niet precies wat dat voor onze relatie betekent maar we gunnen elkaar allebei rust en geluk en willen elkaar ook nog blijven zien zo lang dat lukt. Niet per se relevant voor mijn vraag.
Waar ik wel een beetje mee zit is dat ik qua sociale huurwoningen vooral kans lijk te maken op woningen die zo'n 30 min. rijden liggen van waar ik nu woon. Waar ik nu woon heb ik mijn werk, deel van familie en netwerk. Mijn vriend werkt ver weg en is sowieso heel weinig thuis dus daar gaat het niet zo zeer om. Een huurwoning waar ik nu kans op maak is dus ook ongeveer 30 min. verderop en daar heb ik één familielid en mijn opleiding dichtbij. Ik ben sociaal en onderneem ook makkelijk activiteiten in mijn eentje maar ik ben ergens bang dat ik te veel voor mezelf kies en het mezelf moeilijk maak door verder weg te gaan wonen. Ik woon nu eigenlijk ook in een gehucht dus alles wat langer dan een kwartier rijden is, is 'ver weg'.

Vraag is: wie heeft hier ook ervaring mee, is mijn angst gegrond?
Of misschien moet ik gewoon even van me afschrijven....

Bedankt voor het lezen!
The universe always brings us what we need, not what we want...
30 min rijden is toch niet zo ver als je je vriend of familie op wil zoeken?
En is er in dat gehucht verder wel wat te doen? Omdat je zegt sociaal te zijn.
Sportvereniging, buurthuis, zoiets?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een half uur rijden van je werk is niet (heel) ver weg. Een half uur naar een vriend(in) rijden ook niet. Maar het is wel ver om frequent naar een sportschool te gaan, of om even ergens aan te wippen. Het is helemaal ver weg als "al" je sociale contacten op een half uur liggen. Nog afgezien van de benzine-kosten die je moet maken.

Maar op een sociale huurwoning wachten die "dichtbij" is, kan nog erg lang duren. Daar zou ik dus ook niet op gokken.
Het is moeilijk te adviseren zonder alle details te weten....
Ik woon 40 minuten van mijn oorspronkelijke woonplaats en het wordt gevoelsmatig steeds verder. Ook doordat ik hier kinderen heb gekregen, je sleept alles gewoon minder makkelijk spontaan in de auto.

Maar daarvoor ook al: elk feestje ben jij je eigen bob of je moet weer logeren.
Waarom gaat je vriend niet de deur uit? Het klinkt alsof hij helemaal niet zo gebonden is door vrienden, familie, hobby's en sporten.
Voor hem zal dat half uur verderop zitten dan ook niet zo'n offer betekenen.
ninanoname schreef:
11-01-2020 14:37
Waarom gaat je vriend niet de deur uit? Het klinkt alsof hij helemaal niet zo gebonden is door vrienden, familie, hobby's en sporten.

Ik snap je vraag nav deze OP maar eigenlijk heeft dit niks met de vraag van TO te maken. Ik vraag me af of TO het expres vermeld heeft omdat ze hoopte op zulke reacties.

TO het lijkt me juist fijn als je nieuwe woning dicht bij je opleiding is. Daar kom je vaker dan bij je familie.
Tja, als je geen keus hebt dan maar in gehucht.
Electrische fiets?
chocolol schreef:
11-01-2020 14:54
Ik snap je vraag nav deze OP maar eigenlijk heeft dit niks met de vraag van TO te maken. Ik vraag me af of TO het expres vermeld heeft omdat ze hoopte op zulke reacties.

TO het lijkt me juist fijn als je nieuwe woning dicht bij je opleiding is. Daar kom je vaker dan bij je familie.
Nee, hij kan/wil niet verhuizen, het huis is meer 'van hem', maar dat ligt genuanceerder, kan ik niet vermelden i.v.m. herkenbaarheid :-)
chocolol schreef:
11-01-2020 14:54

Nou ja, eerlijk gezegd vroeg ik me ook wel af waarom hij niet kan verhuizen. Maar waarom zou ze hopen op zulke reacties? Als haar vriend dat niet wil, zal hij niet eerder overstag gaan doordat zij het Vivaforum achter zich heeft staan, lijkt me. Als de mogelijkheid er wel is om het zo te doen kan ze dat ook wel zonder dat wij dat zeggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ninanoname schreef:
11-01-2020 14:37
TO is degene die weg wil.
Bedankt, voor jullie reacties, ik heb wel gewoon een auto hoor, dus dat ik het probleem niet. Het is meer dat mensen in mijn omgeving het allemaal zo ver vinden, omdat alles hier 'ver' is'. Het is misschien ook zo omdat het in de gehuchten/boerendorpjes nogal ons kent ons is....
Het nieuwe gehucht (haha) heeft wel gewoon recreatiemogelijkheden en is dichterbij een grote stad waar veel van mijn hobby's/sociale bezigheden makkelijk te doen zijn.
Toen ik een tijdje in een grote stad in de randstad woonde moest ik standaard minstens een half uur rijden om ergens te komen, maar nu ik hier woon is alles zo dichtbij (op de fiets te doen) dat een half uur autorijden ver weg lijkt...
Susan schreef:
11-01-2020 15:16
Nou ja, eerlijk gezegd vroeg ik me ook wel af waarom hij niet kan verhuizen. Maar waarom zou ze hopen op zulke reacties? Als haar vriend dat niet wil, zal hij niet eerder overstag gaan doordat zij het Vivaforum achter zich heeft staan, lijkt me. Als de mogelijkheid er wel is om het zo te doen kan ze dat ook wel zonder dat wij dat zeggen.
Haha, leuke reactie. Ik zie het al voor me: met een uitdraai van alle forumreacties: 'Ja, maar zij vinden ook dat jij moet wegwezen!!! :puh:'
Neehoor, zo is het niet, zoals ik al schreef gaan we relaxed met elkaar om maar het huis is meer van hem dan van mij.
Ik wil ook liever zelf verhuizen en met een eigen plekje 'opnieuw beginnen'.
Mij bekruipt eerlijk gezegd ook de gedachte dat je het jezelf moeilijker maakt. Logischer zou zijn als hij zou verhuizen, maar dat is geen optie begrijp ik.

Ik vind het lastig. Op zich stelt een half uur natuurlijk niet zoveel voor, maar ik denk wel dat het je tegen gaat staan. Ik heb zelf een tijdje in een gehucht gewoond en voor werkelijk ALLES moest je eerst een half uur rijden. Dat was ik na een paar jaar echt spuugzat. Ik ben uiteindelijk weer terugverhuisd naar de stad.

Heb je de mogelijkheid om nog even verder te zoeken, of is er haast bij?
Ik heb juist altijd het gevoel dat in de stad de meeste voorzieningen onder handbereik zijn en het meeste op fietsafstand is, en dat als je afgelegen woont, je juist meer gewend bent om een stuk te rijden, maar blijkbaar ervaar jij dat andersom.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
RikM schreef:
11-01-2020 15:22
Mij bekruipt eerlijk gezegd ook de gedachte dat je het jezelf moeilijker maakt. Logischer zou zijn als hij zou verhuizen, maar dat is geen optie begrijp ik.

Ik vind het lastig. Op zich stelt een half uur natuurlijk niet zoveel voor, maar ik denk wel dat het je tegen gaat staan. Ik heb zelf een tijdje in een gehucht gewoond en voor werkelijk ALLES moest je eerst een half uur rijden. Dat was ik na een paar jaar echt spuugzat. Ik ben uiteindelijk weer terugverhuisd naar de stad.

Heb je de mogelijkheid om nog even verder te zoeken, of is er haast bij?
Ze woont nu ook in een gehucht.
Susan schreef:
11-01-2020 15:24
Ik heb juist altijd het gevoel dat in de stad de meeste voorzieningen onder handbereik zijn en het meeste op fietsafstand is, en dat als je afgelegen woont, je juist meer gewend bent om een stuk te rijden, maar blijkbaar ervaar jij dat andersom.
Ik las het opnieuw en toen dacht ik, misschien snappen mensen dit niet inderdaad! Ik snap wat jij bedoelt. Ik bedoelde meer dat het met het verkeer in een grote stad heel lang duurt voor je van A naar B bent. In die 30 minuten die ik hier met 80 km/u gebruik om bij het volgende gehucht te komen is in de randstad net genoeg om een klein stukje van de stad te doorkruisen met onderweg 100 stoplichten, maar daar maakte ik toen minder van :confused:
Ik stap overigens ook weleens gewoon op de fiets, ik klink zo nogal lui he haha
minnimouse schreef:
11-01-2020 15:24
Ze woont nu ook in een gehucht.

Maar alles is dan verder weg, schrijft ze. Anders begrijp ik het topic niet zo goed.
Weet je? Heel eerlijk? Bij sociaal huurwoningen is het momenteel kiezen of delen.
Of je accepteert een woning op 30 minuten rijden van familie of je blijft langer wachten op een woning en hoeveel jaar gaat dat duren?
Een andere optie is heel misschien de woning accepteren en eventueel in de toekomst denken aan woningruil richting je familie.
Dat zie ik hier ook vaak mensen accepteren een woning uit nood en daarna staat het binnen een jaar voor woningruil richting Amsterdam.
Heeft het zin om "zo ver weg" te verhuizen als je de helft van de tijd nog bij familie en vrienden gaat overnachten omdat je na een feestje of activiteit geen zin / fut meer hebt om terug te rijden?

Zeker dus als je de volgende ochtend gewoon weer op je werk moet zijn in hun buurt.

Is een woning delen / tijdelijk op kamers gaan in je huidige buurt een optie?

Een half uur is niet het einde van de wereld, maar dus wel als je elke week minstens 4 à 5 uur naar je werk aan 't rijden bent en daarbovenop 's avonds / in 't weekend ook nog vaak terug diezelfde afstand aflegt naar familie en vrienden.

De benzine die je uitspaart als je dichtbij blijft wonen kan je ook gebruiken als extra centen voor de huur.

(En hoe zit het met reiskosten als je verder weg gaat wonen? Betaalt je baas die?)
Het ligt er ook aan hoelang een "half uur" een half uur is want als je dat in spits tijden gaat rijden kan een half uur rijden wel een heel erg breed begrip worden.
*2020* schreef:
11-01-2020 15:43
Weet je? Heel eerlijk? Bij sociaal huurwoningen is het momenteel kiezen of delen.
Of je accepteert een woning op 30 minuten rijden van familie of je blijft langer wachten op een woning en hoeveel jaar gaat dat duren?
Een andere optie is heel misschien de woning accepteren en eventueel in de toekomst denken aan woningruil richting je familie.
Dat zie ik hier ook vaak mensen accepteren een woning uit nood en daarna staat het binnen een jaar voor woningruil richting Amsterdam.
Ja, je hebt hier zeker gelijk in hoor. En woningruil heb ik niet over nagedacht maar dat is natuurlijk altijd nog een optie.
Ik zie mezelf op den duur toch wel weer verhuizen, dus het is ook niet zo dat deze woning of woonplaats 100% aan mijn eisen moet voldoen...
Echte spits hebben we hier gelukkig niet.
anoniem_212020 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 18:39
2.74% gewijzigd
Marnamai schreef:
11-01-2020 16:07
Heeft het zin om "zo ver weg" te verhuizen als je de helft van de tijd nog bij familie en vrienden gaat overnachten omdat je na een feestje of activiteit geen zin / fut meer hebt om terug te rijden?

Zeker dus als je de volgende ochtend gewoon weer op je werk moet zijn in hun buurt.

Is een woning delen / tijdelijk op kamers gaan in je huidige buurt een optie?

Een half uur is niet het einde van de wereld, maar dus wel als je elke week minstens 4 à 5 uur naar je werk aan 't rijden bent en daarbovenop 's avonds / in 't weekend ook nog vaak terug diezelfde afstand aflegt naar familie en vrienden.

De benzine die je uitspaart als je dichtbij blijft wonen kan je ook gebruiken als extra centen voor de huur.

(En hoe zit het met reiskosten als je verder weg gaat wonen? Betaalt je baas die?)
Je hebt een punt, dat is ook waarom ik twijfel. Ik denk niet dat ik zo gauw elke keer zou blijven logeren, en gelukkig hoef ik 'maar' 3 dagen per week te werken in mijn huidige woonplaats... Of het zin heeft, als ik dan mijn eigen plekje heb en wij niet meer die frustratie hebben die we nu hebben... dat lijkt me wel wat waard, maar had het idealiter iets dichterbij gezien...
Ik heb al een hoop lijntjes uitgegooid en oproepjes geplaatst maar tot op heden nog geen reactie wbt woning delen of kamers in de buurt...

Mijn baas betaalt wel de reiskosten ja, dat scheelt!
anti-kraak misschien een mogelijkheid?
Gezien de krapte op de woningmarkt zou ik direct zeggen: gaan!

Volgens mij ga je je draai wel vinden in dat andere dorp. Succes!
Hou er rekening mee dat familie en vrienden minder vaak bij jou langs komen als jij bij hen. En dat kan gevoelsmatig behoorlijk tegenvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven