Werk & Studie alle pijlers

HABEO+ POH

08-05-2026 10:35 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,
Ik wil graag eind dit jaar starten met de online vooropleiding voor POH bij Habeo+ en dan daarna de online opleiding POH daar achteraan doen. Ik ben op zoek naar ervaringen over haalbaarheid, studiebelasting enzovoorts! Ik werk nu 3 dagen in de zorg en zal dat blijven doen naast de opleiding. Wellicht terug naar 2 als dat makkelijker is naast de studie. Ik hoor het graag! Bedankt alvast voor de moeite.
Sorry - overbodige info!
beabob wijzigde dit bericht op 08-05-2026 10:56
Reden: Niet goed gelezen
93.80% gewijzigd
Hoi!
Bedoel je de POH-S huisartsen opleiding? Geen ervaring met de online opleiding, maar wel met de opleiding POH-S met klassikale lessen. Ik ben momenteel met deze opleiding bezig en ben nu op de helft. Ik vind de opleiding goed te doen, maar heb wel al ruim 20 jaar ervaring als doktersassistente, triagist en SOH in de huisartsenpraktijk en dat scheelt heel veel. Houdt er rekening mee dat je ook minimaal 8 uur per week stage moet lopen, naast je studie en gewone werk. De studiebelasting is flink. Ik ga 1x per twee weken een hele dag naar school, maar moet ook veel thuis studie doen. Opdrachten, voorbereiding voor de lessen en leren voor de toetsen. Daar gaat zeker wel 10 tot 12 uur per week inzitten en in de periodes van toetsen veel meer. Planning en discipline moet je dus wel hebben. In welke sector van de zorg werk je nu?
Wat doe je momenteel in de zorg?
Dank! Ik werk nu 16 jaar als doktersassistente in een zkh. Ik bedoel de poh ggz -opleiding. Ik xou evt met back up een dag minder kunnen gaan werken zodat ik meer tijd heb voor de studie.
Ook leuk POH-ggz! Daar heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij wel te doen in combinatie met 2 dagen werken. Waarschijnlijk zal daar ook wel een dag stage per week bij zitten? Hopelijk vindt je hier wat ervaring van anderen, succes alvast!
Ja 8 uur stage minimaal inderdaad. Bedankt!😊
misokoekje schreef:
08-05-2026 13:19
Dank! Ik werk nu 16 jaar als doktersassistente in een zkh. Ik bedoel de poh ggz -opleiding. Ik xou evt met back up een dag minder kunnen gaan werken zodat ik meer tijd heb voor de studie.
Genoeg ervaring dan! Waarom kies je voor een online opleiding eigenlijk?
De poh-ggz opleiding die ik eerder bekeken heb ( niet gekozen overigens :-)) vroeg wel een specifiekere voorgeschiedenis en/of voorlopleiding. De poh-ggz s die ik ken zijn psycholoog of hbo-verpleegkundige. Weet je zeker dat je vooropleiding voldoende is?
Waarom kies je voor online?
Ik zou zo'n type opleiding nooit online gaan doen eerlijk gezegd.

Ik heb dan de de opleiding tot poh-s gedaan, maar het contact met studiegenoten was ontzettend waardevol.

Heb je al een stageplaats? Ik vraag me voorzichtig af of het wel zo makkelijk is om met een achtergrond als doktersassistente(en dus MBO) een stageplaats tot poh ggz te vinden.

Ik heb aardig wat poh-ggz collega's gehad en allen hadden een HBO opleiding als achtergrond (Verpleegkunde, psychologie etc).
Zie nu dat er een schakeltraject bij zit, heb daar onvoldoende naar gekeken om een inschatting te kunnen maken. Misschien dus toch haalbaar. Denk wel dat ik zelf in zou zetten op offline les en investeren in goede stageplekken met meer dan 8 uur..
Ik denk dat de overstap van doktersassistente naar POH GGZ erg groot is. Nog veel groter dan van doktersassistente naar POH S eerlijk gezegd.

En ik lees bij de onderwijsinstelling waar ik destijds POH S deed, dat je alleen de opleiding tot POH GGZ kunt doen met een HBO achtergrond en 2 jaar relevante ervaring in de GGZ.
Je kan hierbij een vooropleiding poh ggz doen van 10 weken en daarna de opleiding zelf. Ik heb hbo denk-en werkniveau. Online omdat ik al wat ouder ben en volledig zelf moet betalen. Ik ben aan het kijken voor werken bij een praktijk en dan opleiding maar dat is veel langer werk.
Het is vooropleiding poh zie ik. Algemeen. En daarna door wellicht.
En dan is het niet geheel online inderdaad. Ik ging iets te snel geloof ik😬
Ik zou bij de opleiding vragen of je misschien in contact kan komen met iemand (of liever nog 2) die precies dit traject afgerond heeft en ook daadwerkelijk als poh ggz werkt nu. (Dus geen student, die kan denk ik onvoldoende inschatten hoe de baankansen daarna zijn). Ik denk eerlijk gezegd dat het lastig is om aangenomen te worden.
Wat maakt dat je nu als doktersassistente hbo werkniveau hebt? Zijn dat taken gericht op de ggz?
misokoekje schreef:
08-05-2026 15:27
Je kan hierbij een vooropleiding poh ggz doen van 10 weken en daarna de opleiding zelf. Ik heb hbo denk-en werkniveau. Online omdat ik al wat ouder ben en volledig zelf moet betalen. Ik ben aan het kijken voor werken bij een praktijk en dan opleiding maar dat is veel langer werk.
Ik twijfel niet aan je als je zegt een HBO denk niveau te hebben. Ik twijfel wel of je vanuit jouw MBO diploma via deze route kunt bewegen naar POH GGZ. Praktijkondersteuner Somatiek kan wel.

GGZ is wel echt een hele andere tak van sport. De poh ggz zit ook een schaal hoger in de cao dan de poh s bijvoorbeeld.

Met jouw achtergrond als assistente is het, zo vermoed ik, eenvoudiger om richting de somatiek te gaan, juist gezien je vooropleiding. En dus de overlap met somatiek.

Heb je al wel eens een paar dagen mee gelopen met een poh ggz? Om een indruk te krijgen van het werk?
Met alle respect: ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om met deze basis binnen te komen in een huisartsen praktijk, met als doel POH GGZ te worden.
Ik werk als poh GGZ, en ken inderdaad geen collega's die geen passende vooropleiding op HBO niveau en werk ervaring binnen de ggz had ( met een jaren- uren eis). Beiden zijn ook een voorwaarde om je te kunnen registreren in het kwaliteitsregister poh GGZ. Die registratie is nu nog geen harde eis (voor veel praktijken ook al wel). Maar het is mijn inziens een kwestie van tijd dat dit wel een verplichting gaat worden vanuit bijv. verzekeraars.

Ik zou mij goed verder laten informeren door de opleider, en vooral ook zelf even op onderzoek uitgaan bij de landelijke vereniging poh ggz en het kwaliteitsregister poh GGZ.
Het zou zo zonde van je tijd, energie en geld als achteraf blijkt dat je niet aan het werk kunt als poh. (Ik zie dat op de site van jouw aanbieder het verkeerde kwaliteitsregister vermeld staat, die van verpleegkundige en verzorgende, dat klopt dus niet)

De opleiding zelf is prima te combineren, ik werkte 3 dagen in de week, ging 1x per 2 weken een dag naar school, maar was al 15+ jaar werkzaam binnen de ggz op diverse vlakken. Studie belasting zat hem met name in opbouw portfolio, voorbereidend artikelen lezen etc, vond ik allemaal erg mee vallen.
Ik heb nog eens iets beter gekeken op de site van habeo+, maar de combi van die 2 opleidingen leidt op tot poh-s. Geen ggz, daar vragen ook zij een relevante vooropleiding en 2 jaar werkervaring voor.
MRLM schreef:
08-05-2026 19:22
Ik heb nog eens iets beter gekeken op de site van habeo+, maar de combi van die 2 opleidingen leidt op tot poh-s. Geen ggz, daar vragen ook zij een relevante vooropleiding en 2 jaar werkervaring voor.
En heel eerlijk: dat is eigenlijk maar goed ook....
Nee daarom zei ik al, ik ging te snel. Dit leidt op tot poh idd niet poh ggz. Ik ga even kijken of ik dat ga doen.
Dus als iemand daar ervaringen mee heeft hoor ik het ook graag😊.
Ik heb het als stage gedaan, waarin ik aan het einde ook zelfstandig spreekuren draaide (niet via dit traject) en vond het leuk, maar heb er uiteindelijk niet voor gekozen omdat ik het niet breed genoeg en erg protocollair vond.
Het is wel echt iets heel anders dan ggz, dus misschien vooral goed om eerst te oriënteren wat je uiteindelijk zou willen doen, i.p.v. zoeken welke opleiding je praktisch gezien kan doen. Als je eenmaal echt goed weet wat je wil, kun je daarna zoeken naar welke mogelijkheden daarvoor zijn. In de zorg zijn er best vaak goede mogelijkheden voor leer-werktrajecten waardoor de kosten mogelijk minder een issue zijn.
Dat ben ik aan het doen. Ik loop al langer rond met dit idee, ik ben nog andere opties aan het bekijken. Het ging mij ook voornamelijk over ervaringen met deze opleider.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven