Werk & Studie alle pijlers

Tussenjaar?

15-01-2020 12:45 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (20) heeft zich ingeschreven voor een HBO studie. Hij doet nu al MBO (een creatieve opleiding die aansluit) en loopt stage. Hij maakt natuurlijk langere dagen nu... vooral het opstaan, discipline dingetje, want hij vindt die stage wel leuk, maar het doorzetten gaat moeizaam. En voor z'n studie meldde hij zich vorig jaar ook vaak 'ziek'. Hij moet nog een paar maanden en dan zou hij z'n MBO afgerond hebben.
Detail: hij woont nog thuis. Zou ook echt financieel niet zelfstandig op kamers kunnen, hoewel ik natuurlijk wel wil supporten... maar wel tot op zekere hoogte. Een baan heeft hij namelijk nooit echt gehad, behalve wat blauwe maandagen bij de supermarkt en een krantenwijkje.

Hij is er best wel onzeker over of hij überhaupt wel wordt aangenomen op de studie naar keuze. Dat kan natuurlijk altijd anders lopen, want er is een test/aanmeldingsprocedure voor. Nu heeft hij het steeds vaker over een tussenjaar en daar word ik best wel zenuwachtig van. In mijn ogen wordt dat een jaar van op bed liggen en dan tegen de middag een keer achter z'n computer kruipen – wat nu ook gebeurt als hij vrij is, maar dan is het nog vrije tijd. Op zich heeft hij weinig geld nodig omdat hij bij ons woont, dus er zijn ook geen consequenties... maar ik wil dit ook niet faciliteren. Ik snap het ook niet, hij heeft ons, zijn ouders, altijd gezien als hardwerkende mensen... maar kennelijk heeft hij dat nooit opgepikt. En ik weet niet wat mijn invloed nog kan zijn op deze leeftijd... behalve de troef die ik heb omdat hij in ons huis woont.
Hij kan vast ervaring op doen in het werk waar hij zijn opleiding voor heeft gedaan. Zo net, dan duidelijk paal en perk stellen aan vrijheden in huis. Anders wordt het echt een jaartje lummelen. Dat is zonde.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Een jaar werken klinkt helemaal niet verkeerd trouwens. Want met zijn gebrek aan discipline en zijn lamlendigheid heeft hij best een grote kans op uitval in het hbo. Daar wordt behoorlijk meer zelfstandigheid verwacht dan op het hbo. Werken is een goede mogelijkheid voor hem om wat volwassener te worden voor hij verder studeert.
Dit had mijn moeder kunnen schrijven. Blijkbaar wilde ik na de middelbare school graag een tussenjaar. Mijn ouders vonden dat ook niet zo'n goed idee dus ik ben begonnen aan een studie. Ik had me er weinig in verdiept; teveel keuze en een gebrek aan (kennis van) mijn interesses denk ik. Ik heb een studie gekozen, afgemaakt en ben in dat werkveld aan de slag gegaan. Heb me nooit lekker gevoeld in het werkende leven, zit nu thuis met een burn out (hoewel werk hier niet de hoofdoorzaak is, speelt het wel mee dat ik niet blij word van mijn werk en voor mijn gevoel in dat werkende leven geen adempauze heb).
Ik heb de afgelopen jaren regelmatig geroepen dat ik zo graag een jaar 'niks' wilde. Ik liep (en loop) op meerdere dingen vast en als je eenmaal werkt en op jezelf woont is een tussenjaar gewoon niet zo makkelijk gerealiseerd. Toen ik een paar maand geleden van mijn moeder hoorde dat ik na de middelbare school zo graag een tussenjaar wilde (ik was dat zelf intussen vergeten) verklaarde dat voor mij wel waarom ik nu nog steeds zo'n sterk gevoel heb dat ik er even helemaal tussenuit zou willen.
Ik denk dat er alleen maar wat goeds uit kan voortkomen. Je zoon krijgt na de studie even een adempauze, kan leuke dingen doen (maar ook af en toe gewoon lekker uitslapen en tegen de middag achter de computer kruipen), bedenken wat hij verder in het leven wil. Twintig is nog jong hoor.
Over dat voorbeeld van hardwerkende ouders: mijn ouders zijn ook hardwerkende mensen. Dat je behoefte kan hebben aan een tussenjaar wil niet zeggen dat je niet hardwerkend bent, of niet hard gaat werken na het tussenjaar.
Ik denk wel dat het goed is om te bespreken of hij ook dingen heeft waar hij aan wil werken in dat tussenjaar. Misschien zijn er dingen waar hij tegen opziet of waarvan hij niet goed weet hoe hij er mee om moet gaan en zorgt dat ervoor dat hij er even tussenuit wil. Als dat het geval is, is het denk ik ook goed om dat te erkennen en om daar mee aan de slag te gaan middels bijvoorbeeld een loopbaancoach, praktijkondersteuner of wie dan ook maar. Op die manier is een tussenjaar geen 'vlucht' uit het dagelijks leven, maar een pauze om dingen op een rij te zetten en om daarna gezond door te gaan met de volgende fase van je leven.
Here am I in my little bubble
Ik heb een tussenjaar gehad tussen middelbare school en universiteit. Ik heb toen gewerkt, wat extra vakken gedaan, mijn rijbewijs gehaald en meer op me genomen wat betreft het huishouden. Ik mocht ook gaan reizen, maar dan moest ik dat zelf bekostigen. Nou houd ik niet zo van reizen, dus dat heb ik niet gedaan. Zorg wel dat je zoon een plan heeft voor tijdens het tussenjaar en daarna. Zodat niet van uitstel afstel komt. Ik heb dat jaar bijvoorbeeld me ook heel erg verdiept in welke studie ik nou precies wilde gaan doen.
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 15-01-2020 13:31
41.09% gewijzigd
Zoals ik het nu lees wil je zoon anderhalf jaar gewoon niks. Ik zou daar niet mee akkoord gaan op die manier. Als hij met een plan komt is het een ander verhaal, maar anderhalf jaar luieren op mijn kosten zou 'm echt niet worden.
Ik werk met jongeren en ik zie regelmatig jongeren voor bij komen die de hele dag niks doen en waarvan de ouders nooit geen duidelijke grenzen hebben durven stellen.

Als er nooit ergens consequenties aan vast zitten dan blijft hij lekker in zijn bed liggen.
Hij is 20! Prima dat je een jaar tussenjaar wilt. Maar laat hem wel wat doen dat jaar.
Want van een jaar lang op de bank hangen en computer spelletjes spelen heb je een hele grote kans dat hij het jaar erop t nog niet weet. De afstand om dan weer te gaan studeren wordt steeds moeilijker
Zeg dat hij dan kost geld moeten betalen zodat hij in iedergeval gaat werken.
Even een overzichtje maken van de kosten, en op basis daarvan kostgeld laten betalen. Dus: boodschappen, g/w/l, abonnementen, verzekeringen. Kijk dan ook even na of hij bijvoorbeeld al zijn eigen kleding koopt. Ga hier gewoon eens samen met hem voor zitten, en probeer tot een overeenkomst te komen voor de bijdrage maar ook de houding in huis bij dingen zoals opruimen, af en toe een boodschapje doen, enz.
Geen grote dreigementen op tafel gooien over uit huis, maar wel heel duidelijk zeggen dat niks doen geen optie is en dat dit deze keer echt wordt geëist.

Ohja: en afspraken hoe hij ervoor gaat zorgen dat zijn kansen op toelating tot de HBO vergroot worden (eigen opdrachten, stages, online cursussen)
Er bestaan overigens MBO scholen die meerdere opleidingen aanbieden en waar je in een jaar tijd gewoon elke maand aan een andere opleiding kunt snuffelen.

Het is niet zo dat een tussenjaar per definitie betekent dat je een jaar niks doet. Alleen dat je iets anders doet dan wat je tot nu toe gedaan hebt.

Er is genoeg te doen, zeker voor die leeftijd. Een tijdje entertainen bij een hotel in het buitenland, of iets anders. Een vriendin van Lon is voor een half jaar naar Spanje om daar te werken. Terraswerk, ergens in Nederland of ergens in het buitenland.
Bouw, supermarkten, zorg, horeca. Zoeken allemaal mensen.

En dan kun je nog voorstellen om vier dagen per week te werken en daarnaast de tuin te onderhouden en dagelijks stofzuigen en koken erbij te nemen. Leren koken is helemaal niet verkeerd.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
En ik zou inderdaad, zoals hierboven wordt aangegeven, met je zoon gaan zitten om te kijken wat er praktisch voor nodig zou zijn om zo'n jaar te realiseren. Alleen maar zeggen dat hij een baan moét hebben in dat tussenjaar heeft denk ik niet het gewenste effect. Beter kan je gewoon rustig in een gesprek de opties bespreken:
A: Tussenjaar. Waarom wil hij een tussenjaar, wat is daarvoor nodig, hoe zou hij dat kunnen realiseren, wat verwachten jullie van hem, voordelen, nadelen, etc.
B: Direct door met HBO studie. Hoe ziet dat er uit, waar ziet hij tegen op, voordelen, nadelen, etc.
Als je samen de opties bespreekt, dan kiest hij bewust voor 1 van de 2 en daarmee maak je hem automatisch meer verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.
rainydays wijzigde dit bericht op 15-01-2020 13:44
Reden: .
2.45% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Goed om wat ervaringen te horen van anderen die een tussenjaar hebben gedaan... of graag hadden gewild. Hmm... als ik (de meeste van) jullie zo lees, dan is het misschien wel verstandig om het 'plan' niet bij voorbaat af te schieten. Maar te vragen of hij zijn 'plannen' concreet wil maken. Zzp-opdrachten doen is dat dus niet. En wat hij in gedachten had als die opdrachten toch moeilijker binnen te halen zijn dan hij dacht. Maar ik blijf zitten met het punt van: wat als. Wat als het zover is en hij zit thuis en hij onderneemt niks. Dan kunnen wij praten als Brugman, sancties in gaan voeren, hij moet het doen.

Het zal waarschijnlijk ook hier weer ingegeven zijn door angst: wat als ik niet word aangenomen op die HBO. Die kans is aanwezig, zeker als ik op de website kijk word ik zelf ook een beetje moedeloos van het hoogdravende teksten en de eisen die er gesteld worden omdat ze zo'n kwalitatief goede opleiding zijn.
vivinnetje schreef:
15-01-2020 14:06
Goed om wat ervaringen te horen van anderen die een tussenjaar hebben gedaan... of graag hadden gewild. Hmm... als ik (de meeste van) jullie zo lees, dan is het misschien wel verstandig om het 'plan' niet bij voorbaat af te schieten. Maar te vragen of hij zijn 'plannen' concreet wil maken. Zzp-opdrachten doen is dat dus niet. En wat hij in gedachten had als die opdrachten toch moeilijker binnen te halen zijn dan hij dacht. Maar ik blijf zitten met het punt van: wat als. Wat als het zover is en hij zit thuis en hij onderneemt niks. Dan kunnen wij praten als Brugman, sancties in gaan voeren, hij moet het doen.

Het zal waarschijnlijk ook hier weer ingegeven zijn door angst: wat als ik niet word aangenomen op die HBO. Die kans is aanwezig, zeker als ik op de website kijk word ik zelf ook een beetje moedeloos van het hoogdravende teksten en de eisen die er gesteld worden omdat ze zo'n kwalitatief goede opleiding zijn.
Behandel als volwassene en laat hem zelf zijn verantwoordelijkheid nemen. Voer eventuele sancties wel uit. Hij kan het jaar ook gebruiken om iets aan zijn faalangst te doen.
-Sportiefje- schreef:
15-01-2020 13:31
Even een overzichtje maken van de kosten, en op basis daarvan kostgeld laten betalen. Dus: boodschappen, g/w/l, abonnementen, verzekeringen. Kijk dan ook even na of hij bijvoorbeeld al zijn eigen kleding koopt. Ga hier gewoon eens samen met hem voor zitten, en probeer tot een overeenkomst te komen voor de bijdrage maar ook de houding in huis bij dingen zoals opruimen, af en toe een boodschapje doen, enz.
Geen grote dreigementen op tafel gooien over uit huis, maar wel heel duidelijk zeggen dat niks doen geen optie is en dat dit deze keer echt wordt geëist.

Ja, dit is een bijkomende complicatie. Zijn vader en ik zijn gescheiden, dus hij krijgt driehonderd euro aan alimentatie van vader. Hij betaalt me daarvan een klein stukje kostgeld, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij daarmee alles afkoopt wat ik aan kosten heb voor hem. Want zoals mijn zoon zelf redeneert: 'Als pappa die paar honderd euro aan mij betaalt, dan zou jij dat ook moeten betalen (hij heeft uiteraard nooit van 'draagkracht' gehoord) en ik geloof niet dat ik zoveel kost want veel kosten moet je sowieso maken, of ik hier nou woon of niet'...
vivinnetje schreef:
15-01-2020 14:06
(...) Zzp-opdrachten doen is dat dus niet. En wat hij in gedachten had als die opdrachten toch moeilijker binnen te halen zijn dan hij dacht. Maar ik blijf zitten met het punt van: wat als. Wat als het zover is en hij zit thuis en hij onderneemt niks. Dan kunnen wij praten als Brugman, (...)
ZZP-opdrachten? Wil hij een jaar gaan zzp-en dan? Heeft hij enig idee wat hij daarvoor moet doen qua (financiele) administratie?
Sorry, maar hij komt over als een enorme luierkont en ik denk dat een tussenjaar alleen maar gaat leiden tot meer lanterfanten. Hij heeft al vrij van mei tot september! En in weekends want werken doet hij niet. Echt hoor, waar moet hij allemaal van ' bijkomen' dan?
nessemeisje schreef:
15-01-2020 14:17
ZZP-opdrachten? Wil hij een jaar gaan zzp-en dan? Heeft hij enig idee wat hij daarvoor moet doen qua (financiele) administratie?
Sorry, maar hij komt over als een enorme luierkont en ik denk dat een tussenjaar alleen maar gaat leiden tot meer lanterfanten. Hij heeft al vrij van mei tot september! En in weekends want werken doet hij niet. Echt hoor, waar moet hij allemaal van ' bijkomen' dan?

Ja... je hoeft het míj niet uit te leggen... :-(
Bij ons was de keuze. Of je zit op school,werkt of woont op jezelf. Wil je een tussenjaar,prima maar niet op mijn kosten. Dus ook geen kleed- of zakgeld. Meer smaken waren er niet
vivinnetje schreef:
15-01-2020 14:15
Ja, dit is een bijkomende complicatie. Zijn vader en ik zijn gescheiden, dus hij krijgt driehonderd euro aan alimentatie van vader. Hij betaalt me daarvan een klein stukje kostgeld, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij daarmee alles afkoopt wat ik aan kosten heb voor hem. Want zoals mijn zoon zelf redeneert: 'Als pappa die paar honderd euro aan mij betaalt, dan zou jij dat ook moeten betalen (hij heeft uiteraard nooit van 'draagkracht' gehoord) en ik geloof niet dat ik zoveel kost want veel kosten moet je sowieso maken, of ik hier nou woon of niet'...
Reken het hem dan eens voor. Gezien zijn leeftijd kan zijn thuiswonen ook nog invloed hebben op eventuele toeslagen waar jij mogelijk wel recht op zou hebben als hij niet thuis woont. Als dat zo is neem dat ook mee in de berekening.
Bedenk wat scenario's en laat hem zelf de wat-als invullen. Geef wat opties als hij er zelf niet uitkomt. Hij hoeft ze niet leuk te vinden maar daardoor komt er misschien nog een ander idee bij hem op.

Begin met: prima, een tussenjaar. Wat ga je doen??

Hij kan bijvoorbeeld een krantenwijk in de ochtend doen en/of vakkenvullen in de avonduren. Dan blijft er tijd zat over om te proberen om opdrachten binnen te halen. Wat als dat niet lukt binnen twee maanden? Dan ga je namelijk richting voorjaar, dus dan zou je werk kunnen zoeken op een terras, ofwel in de buurt ofwel bijvoorbeeld in Scheveningen of Zandvoort (is voor ons ver weg, voor jouw zoon zou Maastricht misschien leuker zijn). Pretparken zoals de Efteling kunnen meestal ook wel mensen gebruiken.

En wil hij reizen, hoe gaat hij dat dan betalen? Of anders regelen, want je kunt ook in het buitenland werken natuurlijk. Er zijn heel veel mogelijkheden. En misschien is dat het probleem ook wel.

Gezien de opleiding zou ik eens kijken of er ergens een camping is voor kinderen, al dan niet met handicap, waar ook knutselmiddagen georganiseerd worden. Dan blijft hij een beetje in zijn opleidingsgebied. En voor hetzelfde blijkt hij dan kinderen zo leuk te vinden dat ie naar de Pabo wil.

Je weet nooit hoe een balletje kan rollen. Het rolt alleen niet als je het huis niet uitgaat, dus dat is bij ons wel een eis. Prima dat je even niet naar school wilt, snap ik helemaal. Maar je blijft niet thuis.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vivinnetje schreef:
15-01-2020 13:13
Okee... en is het zo ver nog gekomen? Ik weet niet hoe ik die eisen kan handhaven. Heb nare herinneringen aan een periode (waarbij hij heel slecht in zijn vel bleek te zitten vanwege pestgedrag, maar dat wisten wij toen niet) waarbij ik hem letterlijk uit bed moest sleuren. Dat wil ik niet, dat kan ook niet bij een jongen van 20.
Anderzijds is er ook wel iets voor te zeggen om weloverwogen te kiezen. Een half afgemaakte opleiding is ook in niemands belang. Al kun je zeggen dat je daar altijd wel iets van hebt opgestoken.
Hij is naar school gegaan :) en daar is ie nog.

En die eisen handhaaf ik in zekere zin nog steeds. Zolang het niet in de weg staat van school heb je een bijbaan. Ik faciliteer zijn hobby etc niet. Ben geen filantroop. Studie en studie gerelateerde dingen betalen wij. De rest hij. Niet werken is geen geld.

Jouw zoon is 20. Tijd om verantwoordelijkheid te gaan nemen voor je eigen leven. Laat hem los.
Karl_Marx schreef:
15-01-2020 13:19
Door je dreiging serieus te maken en hem anders het huis uit te zetten

Exact. Ik dreig niet. Ik voer uit zeg ik altijd. Ik dreig alleen met dingen die ik kan nakomen. Hij zou voor mij keuze hebben : school en bijbaan of tussenjaar en aan het werk. Full time. En anders toedeloe. Ga maar op kamers.
Een tussenjaar klinkt als een goed idee. Alleen zou ik daar wel "voorwaarden" aan verbinden.

1) mee draaien met klussen en huishoudelijk werk. Dus koken, wassen, stofzuigen, etc
2) werken, of dat dit nu vrijwilligerswerk is of betaald werk. Maar toch wel minimaal 24 uur per week een dagbesteding. Kan ook een cursus zijn.
3) jullie huis is geen hotel, dus afspraken maken, mee doen met gezinsactiviteiten. Gezamenlijke maaltijden bijvoorbeeld
4) heeft hij een portfolio nodig dan een x-aantal uren per maand of een deadline stellen
5) wil hij dit allemaal niet, jammer dan verder weinig (financiële) ondersteuning meer.

Begin hem eens meer te behandelen als een volwassenen. Zolang jullie hem als kind behandelen en hem weinig verantwoordelijkheden geeft, dan zal hij die ook zo snel nemen. Lekker makkelijk. Hotel of mum & dad.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
vivinnetje schreef:
Wauw en dat accepteer je zomaar. Ik zou hem vertellen dat hij volwassen is en dus oud genoeg om te begrijpen dat je als je samen woont je de kosten samen deelt. Natuurlijk hoeft hij niet het volle pond te betalen maar ik zou hem wel even uitleggen en laten zien wat je kwijt bent. Voor de rest is na het betalen van zijn zorgverzekering, kleding uitgaan/gamen de alimentatie van papa op. Dus wil hij aan jou de rest betalen dan zal hij moeten werken. Ik ga er maar voor het gemak vanuit dat jij niet zijn zorgkosten, kleding en uitgaan betaalt dat zou helemaal erg zijn.
Maar 1½ jaar niksen zou hier echt niet gebeuren. Gewoon op tijd uit bed en werken, de tijd daarna kun je gebruiken om te kijken wat je na het tussenjaar gaat doen en evt aan te werken.
Onze zoon had na zijn MBO ook zoiets een tussenjaar lijkt me wel wat. Ik ken hem en heb hem gezegd als jij nu stopt met school begin je niet meer want hij heeft leren nooit leuk gevonden. Loonschalen erbij gepakt wat hij zou verdienen als hij fulltime ging werken bij zijn bijbaantje en dat bleef doen of wat hij zou gaan verdienen als hij de naar het HBO zou gaan en de opleiding zou doen die hij altijd al had willen doen. De keus tussen baan en salaris van wat hij nu deed en baan die hij erg leuk vind en dus veel plezier uit zou halen met een behoorlijk hoger salaris voor de rest van zijn leven gaf toch wel de doorslag om dan maar geen tussenjaar te pakken. Hij gaf mij later ook gelijk en zei ik zou waarschijnlijk na een jaar werken en verdienen niet meer opnieuw de schoolbanken ingedoken zijn.
vivinnetje schreef:
15-01-2020 14:20
Ja... je hoeft het míj niet uit te leggen... :-(
Nee jij moet het hém uitleggen. Net als het principe van draagkracht. Wat een idioterie dat hij dat nog niet snapt. Hij is 20!
En de jongens die ik ken met een tussenjaar zijn inderdaad nooit meer teruggegaan naar school en werken zich een slag in de rondte in de horeca.
vivinnetje schreef:
Pardon? Die heeft lef... Je betaalt boodschappen voor hem, hij woont gratis bij jou in (GWL etc) en dan denkt hij ook nog dat mama eigenlijk ook nog geld aan hem zou moeten betalen?

Alimentatie is voor: onderdak, eten, etc. Basisbehoeften. Niet om op zaterdag van te gaan stappen of dus als excuses om maar nooit een baantje te hoeven nemen.
Dahlia74 schreef:
15-01-2020 14:23
Reken het hem dan eens voor. Gezien zijn leeftijd kan zijn thuiswonen ook nog invloed hebben op eventuele toeslagen waar jij mogelijk wel recht op zou hebben als hij niet thuis woont. Als dat zo is neem dat ook mee in de berekening.
Inderdaad, volgens mij heeft deze jongen nog weinig inzicht in financiën en hoe het volwassen leven werkt. Dat lijkt me toch mooi omdat een beetje in orde te hebben voordat dat tussenjaar begint.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven