Auto naar de garage

17-01-2020 16:25 41 berichten
Mijn auto lekt koelvloeistof en ik heb een afspraak bij de garage gemaakt hiervoor.
Helaas kon de monteur me geen prijsindicatie geven. 'Hangt ervan af wat er stuk is" zei hij.

Tja, snap ik, maar ik vind dat altijd zo naar met auto's en garages. Je bent totaal in het ongewisse of het 100 of 1000 euro gaat kosten.
Ik heb wat gegoogled en denk dat de slang gewoon vervangen moet worden. Dat kan toch nooit een megadure klus zijn?

Pffft, ik wou dat ik een handige klusser in mijn ongeving had :|
Alle reacties Link kopieren
Keep-smiling schreef:
17-01-2020 16:34
Ja snap ik. Maar ik baal er gewoon zo van dat ze me alles wijs kunnen maken.
Ja, ik baal hier ook altijd zo van. Was laatst met mijn ruitenwisser achter een tak blijven hangen (ja dat kan dus :lol:) en het zat allemaal wat los. Ter plaatsen naar een garage geweest en oei, dat zag er niet goed uit. Zelfs de motor vd wissers moest vervangen worden. Zou wel even duren voordat de reparatie klaar was dus toch maar naar huis gereden. Eigen garagemannetje kijkt, duwt en klikt wat en zegt, nou mevrouwtje, het doet het weer hoor. Nee, dit was zo weinig werk, dit kost je niets. Tracteer de kinderen maar op een ijsje.
Oorzaak van koelvloeistoflekkage kan echt van alles zijn, van een kapotte slang(aansluiting), lekkende pomp tot koppakking of nog erger. Dus het is logisch dat de garage geen prijsopgave kan doen. Wat je wel kan doen is een afspraak maken wat ze in rekening brengen voor onderzoek en van te voren een prijsopgave doen. Ik ben 'redelijk' technisch, lees, ik google er op los en heb vwo natuurkunde/scheikunde gedaan en snap dus deels ook hoe e.e.a. werkt. Dat helpt als ik met een garage overleg, ook omdat ze snappen dat ik wel deels e.e.a. snap en kan binnen marges kan controleren of het verhaal logisch is).
Jane_Jetson schreef:
17-01-2020 18:58
Ja, ik baal hier ook altijd zo van. Was laatst met mijn ruitenwisser achter een tak blijven hangen (ja dat kan dus :lol:) en het zat allemaal wat los. Ter plaatsen naar een garage geweest en oei, dat zag er niet goed uit. Zelfs de motor vd wissers moest vervangen worden. Zou wel even duren voordat de reparatie klaar was dus toch maar naar huis gereden. Eigen garagemannetje kijkt, duwt en klikt wat en zegt, nou mevrouwtje, het doet het weer hoor. Nee, dit was zo weinig werk, dit kost je niets. Tracteer de kinderen maar op een ijsje.
Heel veel dingen zijn geen hogere wiskunde, als je in jouw voorbeeld je nog een motortje hoort werken (weet niet of elke wisser een afzonderlijke motor heeft, vermoed van niet) dan zal iig de andere wisser het nog moeten doen.
Ariellle schreef:
17-01-2020 19:04
Heel veel dingen zijn geen hogere wiskunde, als je in jouw voorbeeld je nog een motortje hoort werken (weet niet of elke wisser een afzonderlijke motor heeft, vermoed van niet) dan zal iig de andere wisser het nog moeten doen.
Tja, het begint natuurlijk al bij het verschil tussen koelvloeistof en ruitenwisservloeistof.
Mijn auto lekte ook koelvloeistof. Was helaas de koppakking en dat was een te duur geintje voor wat de auto nog waard was, denk aan ongeveer 2000 euro. Ik snap dus heel goed dat de garage zijn handen hier niet aan wil branden voor hij de auto gezien heeft.
Vraag echt vooraf wat het kost of geef akkoord voor max 100 euro zonder te laten weten wat het kost.
Ik stond laatste keer bij de dealer en toen was de prijsopgave voor het vervangen van één lampje boven de kentekenplaat €240,-
(...)
En ja, ik kwam zonder dat lampje niet door mijn APK en dat wisten zij ook.
Heb toen maar gezegd dat ik even verder zou kijken en uiteindelijk kon vriend het zelf. Bij dealer zeiden ze dat de kabeltjes te kort waren en ze die volledig opnieuw moesten doortrekken.
Jane_Jetson schreef:
17-01-2020 18:58
Hier ben ik dus ook altijd bang voor.
madamecannibale schreef:
17-01-2020 19:38
Mijn auto lekte ook koelvloeistof. Was helaas de koppakking en dat was een te duur geintje voor wat de auto nog waard was, denk aan ongeveer 2000 euro. Ik snap dus heel goed dat de garage zijn handen hier niet aan wil branden voor hij de auto gezien heeft.
Nounou, de handen branden....ik vroeg gewoon of hij een indicatie kon geven en toen zei hij nee. Verder geen discussie hoor.
JessMariano_1986 schreef:
17-01-2020 20:12
Vraag echt vooraf wat het kost of geef akkoord voor max 100 euro zonder te laten weten wat het kost.
Ik stond laatste keer bij de dealer en toen was de prijsopgave voor het vervangen van één lampje boven de kentekenplaat €240,-
(...)
En ja, ik kwam zonder dat lampje niet door mijn APK en dat wisten zij ook.
Heb toen maar gezegd dat ik even verder zou kijken en uiteindelijk kon vriend het zelf. Bij dealer zeiden ze dat de kabeltjes te kort waren en ze die volledig opnieuw moesten doortrekken.
Teringlijers
Ik werk bij een merkdealer en bij ons is het heel gebruikelijk het volgende bijvoorbeeld af te spreken: De klant geeft akkoord voor maximaal 1 uur diagnose stellen a €100 per uur (ik noem maar wat), daarna wordt overleg gevoerd met de klant en zijn er meerdere opties:

1. het is duidelijk wat er vervangen moet worden en wat het kost, klant kan akkoord gaan of gaat niet akkoord en betaalt in het laatste geval enkel diagnose-kosten.
2. Er moet verder onderzoek gedaan worden en telefonisch wordt dit besproken met bijbehorende kosten en afspraken.

Als je dit afspreekt kom je nooit voor verrassingen te staan.
Ik bel altijd eerst de ANWB. Dan weet je wat er aan de hand is en kun je goed voorbereid naar de garage, kan je veel geld besparen.
wij slapen nooit.
Keep-smiling schreef:
17-01-2020 21:11
Nounou, de handen branden....ik vroeg gewoon of hij een indicatie kon geven en toen zei hij nee. Verder geen discussie hoor.
Ok, maar ik snap dat hij geen indicatie kan geven. Een lekker band vervangen kunnen ze wel inschatten maar vloeistoflekkage kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk.

Snap verder wel wat je bedoelt met dat het ondoorzichtig is. Ik had ook vaak het gevoel opgelicht te worden, nu gelukkig wel een fijne garage gevonden.
Ik bedacht me dat ik wel een update kon geven. Ik ben woensdag bij de garage geweest. Het thermostaathuis was stuk en het kostte me 180 euro.
Gisteren mijn auto in de garage gehad voor de APK. Toen ik hem ophaalde moest ik net iets minder dan € 15 afrekenen :)
Niet geschoten is altijd mis
Keep-smiling schreef:
24-01-2020 16:32
Ik bedacht me dat ik wel een update kon geven. Ik ben woensdag bij de garage geweest. Het thermostaathuis was stuk en het kostte me 180 euro.
Netjes toch!
Bedankt voor je update.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven