Zwangerschapswens sushi

17-01-2020 15:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Mijn man en ik zouden graag een kindje willen. Alles geregeld dat het technisch kan zeg maar. Nu probeer ik alchohol,sushi, niet doorgebakken dingen etc etc te vermijden. Maar het kan maar zo dat het een jaar duurt voor ik zwanger word, negen maanden zwanger, daarna nog dingen die je moet laten.... prima allemaal er voor over. Maar kan het kwaad in de periode dat je zwanger probeert te worden en je ongesteld bent je een keer zondigt, om het zo maar te zeggen. Ik bedoel tijdens je menstruatie kan je niet zwanger zijn en is het ook niet schadelijk neem ik aan. Of zit dat toch anders?

Dank jullie wel!
Met drank en drugs zou ik na ovulatie voorzichtig doen als er op tijd gesekst is, maar verder zou ik lekker eten en drinken wat je wilt tot je een streep ziet staan.
Als je daadwerkelijk zwanger bent, dan pas stoppen met rauwe vis eten etc. Je overdrijft echt schromelijk als je dat nu al niet gaat eten. Alleen alvast foliumzuur slikken en de rest niet over nadenken. Al kan het sowieso geen kwaad alcohol te laten staan natuurlijk.
rosings schreef:
17-01-2020 15:09
Met drank en drugs zou ik na ovulatie voorzichtig doen als er op tijd gesekst is, maar verder zou ik lekker eten en drinken wat je wilt tot je een streep ziet staan.

Helemaal mee eens.
Ik stopte pas met "eng eten en drinken" als er kans op bevruchting zou bestaan.

Nog geen seks gehad, dan eten en drinken waar ik zin in had.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Rauwe vis ed zijn niet slecht voor een ongeboren kind, het ‘probleem’ ermee is met name het infectie risico. Zolang er geen infectie komt, is er niks aan de hand. In Japan wordt veel sushi live voor je neus gemaakt (als in: de vis voor je neus om zeep geholpen), en dat mag je als zwangere ook gewoon eten, want geen risico om al bedorven te zijn.
Dus dat kun je rustig eten als je nog niet zwanger bent, die infecties gaan vrij snel, en tijdens een goede voedselvergiftiging heb je toch geen zin om zwanger te worden ;) .

Alcohol zou ik wellicht wat minderen, maar bv 1 glas wijn bij ene bijzonder diner terwijl je nog niet eens zwanger bent, is echt geen probleem. Je elk weekend lam zuipen is niet per se bevorderlijk voor je vruchtbaarheid, dus dat zou ik dan weer niet doen.
Pas stoppen als je daadwerkelijk zwanger bent. Dit is wel erg overdreven, hoor.
nausicaa schreef:
17-01-2020 15:16

Alcohol zou ik wellicht wat minderen, maar bv 1 glas wijn bij ene bijzonder diner terwijl je nog niet eens zwanger bent, is echt geen probleem. Je elk weekend lam zuipen is niet per se bevorderlijk voor je vruchtbaarheid, dus dat zou ik dan weer niet doen.
alcohol is wel link, ook incidenteel (en ook voor mannen voor de conceptie)
alcohol kan de eicel beschadigen en zo de kans op een miskraam vergroten (bron: Gezondheidsraad)
pamelacourson schreef:
17-01-2020 15:11
Als je daadwerkelijk zwanger bent, dan pas stoppen met rauwe vis eten etc. Je overdrijft echt schromelijk als je dat nu al niet gaat eten. Alleen alvast foliumzuur slikken en de rest niet over nadenken. Al kan het sowieso geen kwaad alcohol te laten staan natuurlijk.
Dit.
En de opmerking over dat veel alcohol wel invloed kan hebben op slagingskans (o.a. spermakwaliteit van de man).

Plus:
Of als je jezelf er beter bij voelt alleen stoppen met die etenswaren in de 1,5 a 2 weken dat er bevruchting kan hebben plaatsgevonden (tussen ovulatie en menstruatie). Het duurt een paar dagen na ovulatie voordat de eicel ingenesteld is en voedingsstoffen via jou krijgt.
Tijdens menstruatie en tussen menstruatie en ovulatie at ik alles (alcohol drink ik toch al niet), na ovulatie tot menstruatie paste ik op met wat ik at.
Met alcohol deed ik na de ovulatie wel iets voorzichtiger, maar met de rest ben ik echt pas gestopt bij een positieve test. Je weet nooit hoe lang het gaat duren voor je zwanger bent natuurlijk.
Ik weet niet hoe de adviezen nu zijn hoor, ik was 11 jaar geleden voor het laatst zwanger, maar het doet me wel wat overdreven aan om eerlijk te zijn.
Er is geen enkele reden om sushi en niet helemaal doorbakken vlees te vermijden als je nog niet zwanger bent.

Ik zou foliumzuur slikken en matig zijn met alcohol tot je werkelijk een positieve test in handen hebt.
Rosalind schreef:
17-01-2020 16:00
Er is geen enkele reden om sushi en niet helemaal doorbakken vlees te vermijden als je nog niet zwanger bent.

Ik zou foliumzuur slikken en matig zijn met alcohol tot je werkelijk een positieve test in handen hebt.
Precies dit dus.
lilalinda schreef:
17-01-2020 15:20
alcohol is wel link, ook incidenteel (en ook voor mannen voor de conceptie)
alcohol kan de eicel beschadigen en zo de kans op een miskraam vergroten (bron: Gezondheidsraad)
Link is een beetje te sterk gezegd. Er zijn aanwijzingen dat er een relatie kan bestaan. Het is onmogelijk om dit echt goed te onderzoeken (nogal onethisch), dus moet je afgaan op wat er gewoon gebeurt in de bevolking. Als je de studies naar alcohol goed leest, zie je dat in de meeste gevallen matig/incidenteel alcoholgebruik nog steeds betekent minder dan bv 6 glazen per week. Dat is dus inclusief mensen die 5 glazen op een avond drinken. Studies naar mensen die 1 glas champagne gedronken hebben met oud en nieuw en verder niks, zijn er niet. Al helemaal niet vóór de conceptie. Dus geven ze maar het veiligste advies, en dat is: doe maar helemaal niet. Dat kan in elk geval geen kwaad. Is ook zo, maar om nou drie jaar lang als een monnik te gaan leven om te mogelijke hele kleine kans dat het een beetje kwaad kan, is ook weer wat overdreven voor de meeste mensen.
O top! Bedankt voor alle antwoorden. Nee als een monnik gaan leven zie ik idd ook niet zitten. Alcohol drink ik gelukkig al vrij weinig. Ik zal rond de eisprong een beetje opletten maar dan kan je tenminste twee weken per maand ‘normaal’ doen. Dat is wel fijn en goed vol te houden haha. Bedankt!
Moest bij de titel meteen eraan denken dat wij elke maand gingen sushi eten als het niet was gelukt :P dan was dat een voordeel dat we hadden.

Ik ben gestopt met alles zodra de test positief kleurde.... wel eerder met foliumzuur begonnen.
Haha geniaal idee!
Heel erg overdreven. Pas op je eten gaan letten als je daadwerkelijk zwanger bent.
Ik lette daar in het begin heel erg op, tussen de ovulatie en menstruatie in. Maar na een tijdje was ik er wel klaar mee. Alcohol dronk ik sowieso zga niet. Heel af en toe gunde ik mezelf één drankje de avond dat ik (weer) ongesteld was geworden, dat wel.

Zolang je je niet klem zuipt, en geen drugs gebruikt of rookt, zou ik gewoon normaal blijven eten en drinken :) Als je er wel heel erg graag "invloed" op zou willen proberen uit te oefenen; dan kun je er op letten vanaf een paar dagen na je ovulatie (als je weet wanneer die is....)
Maar maak je niet gek!
Ik ben pas met alles gestopt toen ik daadwerkelijk zwanger was. Ik vind, je kan ook overdrijven. Maar, doe vooral waar jij je prettig bij voelt. Het kan inderdaad meteen raak zijn en ook nog jaren duren.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik denk dat “alles met mate” als je zwanger wilt worden een goede richtlijn is. Pak hier ook rustig een wijntje en eet sushi (eet eigenlijk nog gewoon alles ;) ) Tegelijkertijd geloof ik absoluut dat helemaal niet drinken beter is. Er zijn niet voor niets wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat als vrouwen tijdens de eerste twee weken alcohol drinken, dit al van grote invloed kan zijn op je vruchtbaarheid(skansen) omdat slechts een kleine hoeveelheid alcohol je hormoonhuishouding al in de war kan brengen. Maar om nou je leven 1 a 2 jaar helemaal on hold te zetten, terwijl je niet eens weet of het gaat lukken... Het verbaast me alleen meer dat zo weinig vrouwen dit weten. Mijn app haalt zulke onderzoeken bewust aan met als concreet advies de eerste 2 weken juist (!) niet te drinken!
anoniem_392711 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 23:17
Reden: Spelfoutje
0.12% gewijzigd
Gelukkig drink ik bijna nooit (lees vier keer per jaar ofzo haha). Dus dat scheelt. Bedankt voor alle adviezen. Ja het leek me ook een beetje overdreven om niets meer te doen. Maar tijdens ovulatie etc is met mate oppassen wel fijn denk ik. Dank u alle!
Dat doe je dan al heel netjes!
Veel succes!
WishfulThinking schreef:
18-01-2020 22:40
Ik denk dat “alles met mate” als je zwanger wilt worden een goede richtlijn is. Pak hier ook rustig een wijntje en eet sushi (eet eigenlijk nog gewoon alles ;) ) Tegelijkertijd geloof ik absoluut dat helemaal niet drinken beter is. Er zijn niet voor niets wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat als vrouwen tijdens de eerste twee weken alcohol drinken, dit al van grote invloed kan zijn op je vruchtbaarheid(skansen) omdat slechts een kleine hoeveelheid alcohol je hormoonhuishouding al in de war kan brengen. Maar om nou je leven 1 a 2 jaar helemaal on hold te zetten, terwijl je niet eens weet of het gaat lukken... Het verbaast me alleen meer dat zo weinig vrouwen dit weten. Mijn app haalt zulke onderzoeken bewust aan met als concreet advies de eerste 2 weken juist (!) niet te drinken!
Het verschil zit er volgens mij in dat je bij alcohol in het begin minder kans hebt op bevruchting/innesterling maar met alcohol later gaat het om afwijkingen voor een kind dat geboren gaat worden. Natuurlijk wil je graag snel zwanger worden maar een kind dat er niet (snel) komt omdat je alcohol drinkt is van een heel ander kaliber dan een kind dat met afwijkingen geboren wordt.
Dus als je per se zo snel mogelijk zwanger wil worden of je hebt al vruchtbaarheidsproblemen dan kun je beter alles laten staan (en je man ook!) maar als je geen haast hebt dan maakt het dus in de eerste weken nog niet heel veel uit, zolang je stopt als je het weet.
Nee geen haast en (nog) geen problemen. Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid en een over bezorgde hopelijk aanstaande moeder. Super bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven