MA en cytotec

25-01-2020 23:05 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs bleek ik eeb missed abortion te hebben, er is nooit echt een kindje geweest, kleine troost. Dinsdag cytotec gekregen en gebruikt. In de avond hevige buikkrampen en rugpijn gehad en een klein beetje bloed. Woensdag na de volgende dosis geen centje pijn gehad. In de nacht werd ik wakker en bleek veel vocht en vloed verloren te hebben in mijn slaap. Die ochtend verloor ik behoorlijk wat bloed, stolsels en volgens mij ook het vruchtzakje. Daarna weinig meer gevloeid. Echter sinds gisteren hevige bloedingen en vandaag ook de hele dag. Iemand ervaring met cytotec en hoe lang duurde het bij jou? Ik merk dat ik zo vaak moet verschonen dat ik er de hele dag mee bezig ben. Heb zelfs niet kunnen werken hierdoor, heb ik het dan zo onderschat?
Hè wat vervelend! Mijn ervaring met cytotec is een andere dan die van jou: ik verloor ineens zoveel bloed dat ik naar het ziekenhuis moest voor een curretage. Dus ik kan niet zeggen hoe lang het ‘hoort’ te duren.
Heb je een afspraak voor een echo, om te kijken of alles weg is?

Qua onderschatten: ik vond het heel heftig, niet alleen het bloeden, maar het hele circus bij elkaar: van blijdschap naar verdriet, hormonen die nog doorwerken, lijf dat niet zelf het vruchtje afstoot, waardoor ik het gevoel had dat ik iets afbrak waar mijn lijf niet aan toe was....

Neem de rust die je nodig hebt, een miskraam is heftig! Sterkte!
Bel de verloskundige of gynaecoloog even, dit is wel heftig.

Ik heb het 2x gebruikt en de 2de x heb ik zoveel bloed verloren dat ik bijna out ging. Nadat ik toen het vruchtzakje kwijt was ging het beter en nam het vloeien af.
Elk half uur moeten verschonen is teveel en dus reden om contact op te nemen.
Jij vloeit een paar dagen later nog steeds flink dus zeker contact opnemen!

Sterkte!
Hertjehertje schreef:
25-01-2020 23:20
Hè wat vervelend! Mijn ervaring met cytotec is een andere dan die van jou: ik verloor ineens zoveel bloed dat ik naar het ziekenhuis moest voor een curretage. Dus ik kan niet zeggen hoe lang het ‘hoort’ te duren.
Heb je een afspraak voor een echo, om te kijken of alles weg is?

Qua onderschatten: ik vond het heel heftig, niet alleen het bloeden, maar het hele circus bij elkaar: van blijdschap naar verdriet, hormonen die nog doorwerken, lijf dat niet zelf het vruchtje afstoot, waardoor ik het gevoel had dat ik iets afbrak waar mijn lijf niet aan toe was....

Neem de rust die je nodig hebt, een miskraam is heftig! Sterkte!
Jawel eind volgende week heb ik weer een echo. Ik wilde eigenlijk gewoon werken tijdens dit proces maar fysiek gezien was dit echt onmogelijk.

Ook merk ik idd dat het hele proces toch wat met me doet. De eerste echo was al een leeg vruchtzakje, de verloskundige gaf nog enige hoop dat er een diapauze kon zijn. De tweede echo bleek idd een miskraam de conclusie. Teleurstelling, verdriet.. en nu dit fysieke ongemak er bij blegh.
Herkenbaar wat je schrijft, enige om er achter te komen of echt weg is d.m.v. Echo. Vermoedelijk vloei je nog omdat je lijf nog aan het schoonmaken is. Plus een bijwerking van cytotec is vloeien. Ik heb redelijk lang nog gevloeid na moment dat ik wist vruchtje is weg. Wat betreft werk: ik ben uiteindelijk 2.5 week thuis geweest, eerste ronde cytotec werkte niet, tweede ronde wel en ik was zeer vermoeid door al dat vloeien. Lijf had echt hersteltijd nodig. Gun jezelf en je lijf dat.
Krijg je nog echo?
Sterkte!
Oh zie nu pas wat anderen hebben geschreven :)
groot maandverband na half uur vol is verloskundige bellen .
En het is hormonaal ook vermoeiend, nog steeds zwanger voelen terwijl er niets meer is :( dat vond ik erg ingewikkeld
Ik heb alleen cytotec gehad in latere stadia, dus ik kan niet zo goed vergelijken.

Maar houd het goed in de gaten en trek zeker aan de bel als je denkt dat je echt teveel bloed verliest!
Zoek eventueel het nummer van de huisartsenpost alvast op zodat je dat bij de hand hebt als het nodig is, want morgen is het natuurlijk nog zondag...

Hopelijk stopt het snel!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ja, dat. Die zwangere hormonen werken nog, terwijl je niet zwanger bent. Ik vond het een emotionele rollercoaster.
Kun je er met mensen over praten? Mijn werkgever was erg meelevend, gaf me ook alle tijd om bij te trekken. Dat gaf me ook een beetje rust.
Als je zoveel vloeit dan zou ik echt contact opnemen met je verloskundige.
Ik heb een spontane miskraam gehad rond 9 weken. Ik liep voor mijn gevoel echt helemaal leeg. Ik moest meerdere maandverbandjes in en daar liep het bloed nog doorheen. Op een gegeven moment heb ik zelfs een uur alleen maar op de wc gezeten. Heeft ongeveer een dag geduurd, paar dagen later na een echo cytotec gekregen ik dacht nog even naar de winkels te kunnen, en toen begon het weer. Gelukkig had ik een lange jas aan.. Dat hield een paar uur aan en daarna was het klaar en alleen nog normaal bloedverlies.

Nee ik zou iemand met een miskraam nooit adviseren om maar gewoon naar haar werk te gaan.
Bij mijn spontane miskraam ook veel bloed verloren, na bellen moest ik meteen langs komen en zelfs na thuiskomst nog een keer flauwgevallen omdat het bloeden weer begon en met ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Ik kreeg flink op mijn donder van de gyn dat ik in eerste instantie met heftig bloedverlies gewoon door was gegaan.
Regel was volgens haar: als het zonder maandverband en kleren langs je benen naar beneden zou lopen, langer dan twee uur, meteen naar de poli en als die niet open is de eerste hulp.

Dus zou zeker even bellen!

En meteen gaan werken is echt niet aan te raden. Je bent nog aan het ontzwangeren ook en het bloedverlies maakt je slap en moe.
Ik had flinke bloedarmoede en moest aan de ijzerpillen.

Bij de tweede miskraam overigens ook Cytotec gehad maar dat deed niets bij mij.

Edit: en heel veel sterkte natuurlijk. Een miskraam is niet niets, of het nu spontaan gebeurd of dat het opgewekt is :hug:
naatje2000 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 09:14
8.42% gewijzigd
Ik heb ook cytotec gekregen na een MA vorig jaar. Ik vond het heel heftig. Nam op donderdagmiddag de eerste dosis en na een paar uur begon ik te vloeien en grote stolsels te verliezen. Heb veel onder de douche gestaan want had behoorlijk wat pijn. Vrijdag nog steeds bloed en pijn en het weekend ook. Zondagavond begon het bloed meer te sijpelen en bleek er een stolsel vast te zitten. Zondagavond is die er met wat geweld uitgetrokken met een tang door de gyn. Hij zag op een echo dat ik nog lang niet schoon was, dus kreeg een nieuwe dosis mee. Maandag stond ik weer op m’n werk, met dik kraamverband in en ik verloor nog steeds die dikke stolsels en veel bloed. Het bloeden werd die vrijdag erna minder. Achteraf is het mij enorm tegengevallen en ben ik veel te snel weer aan het werk gegaan. Het was lichamelijk zwaar en ik was echt dood en dood moe. Neem dus zeker je tijd!
Heel veel sterkte :hug:
Bedankt voor jullie eevaringen en adviezen. Heb de nacht even afgewacht en vannacht amper gevloeid. Ik verloor vanmorgen weer wat stolsels, vermoed dat m'n lichaam nog flink aan het opruimen is dus. Heb ook nog veel buik en rugpijn dus blijf nog even aan de paracetamol hiervoor.
Hertjehertje schreef:
25-01-2020 23:45
Ja, dat. Die zwangere hormonen werken nog, terwijl je niet zwanger bent. Ik vond het een emotionele rollercoaster.
Kun je er met mensen over praten? Mijn werkgever was erg meelevend, gaf me ook alle tijd om bij te trekken. Dat gaf me ook een beetje rust.
Ik had het nog aan niemand verteld, met mijn partner kan ik er goed over praten dat scheelt!
Ik had het ook aan niemand verteld, maar toen ik de slechte echo kreeg en het advies om eerst af te wachten, heb ik het toch aan mijn werkgever verteld. Heb een week afgewacht en toen de cytotec gekregen.
Collega’s dachten dat ik een dikke griep te pakken had gehad.
heb op het werk gezegd een flinke griep te hebben. Baal zo wilde vandaag weer aan de slag en was naar een bijeenkomst met een collega vandaag de hele dag. Blijkbaar teveel ik verging van de pijn. Heb al meer dan 10 paracetamols op vandaag ik heb ook gebeld maar moet wachten op de controle eind deze week. Heb zoveel rugpijn en een pijn die denk ik vanuit mijn baarmoeder komt? Laag in m'n buik soms een nare druk richting vagina. Blegh zou zo graag morgen weer werken zeker gezien ik vandaag met een collega buiten de deur was. Ze zag wel dag ik veel pijn had en niet lekker was.. maar weet van niks.
hoe gaat het nu Apennootje?
OkkiePetite schreef:
28-01-2020 19:00
hoe gaat het nu Apennootje?
Het gaat wat beter ik heb met vlagen veel rugpijn en last van m'n buik, het vloeien neemt wel af. Ik neem iedere zoveel uur wat tegen de pijn om het draaglijk te houden en ben weer aan het werk gegaan.
Gisteren voor controle geweest en toen bleek er behoorlijk wat weefsel achtergebleven, opnieuw aan de cytotec dus...
hè wat naar Apennootje! Wel herkenbaar helaas. Ik hoop dat deze ronde cytotec alles opruimt. Hoe voel je je?
OkkiePetite schreef:
31-01-2020 19:06
hè wat naar Apennootje! Wel herkenbaar helaas. Ik hoop dat deze ronde cytotec alles opruimt. Hoe voel je je?
Eerlijk gezegd zonk de moed me even in de schoenen. Ben inmiddels weer oké :) had gewoon gehoopt dat het nu klaar zou zijn.

Ondanks het feit dat de zwangerschap onverwachts kwam besloten we er vol voor te gaan en toen het mis bleek merkten we toch een enorme teleurstelling. We hebben inmiddels besloten er alsnog voor te gaan. Maar het is natuurlijl wachten tot dit alles over is.
Ach wat naar! Helaas ook hier herkenbaar, dan wel spontane mk maar ook niet alles in één keer weg.

Sterkte! En mocht het je steunen: bij mij is het twee keer misgegaan maar ben vandaag 38 weken zwanger van een prachtig jongetje...als jullie er weer voor gaan, kan het tij echt zomaar keren!
Hier geen ervaring met cytotec, maar wel onlangs met een miskraam. Ik vind het fijn om hier die herkenning te lezen van de last van het zwangere gevoel, terwijl je weet dat het niet goed zit. Ik had het lichamelijk en emotioneel nogal onderschat. Ben overigens ook niet aan het werk gegaan.

TO, ik hoop dat je baarmoeder snel schoon is en jullie weer verder kunnen :redrose:
zo begrijpelijk en herkenbaar apennootje! als je weet dat het niet goed is dan wil je ook dat zo snel als mogelijk klaar is om verder te kunnen, hoe hard dat voor sommigen ook klinkt.
Voor mij was het troostend om te denken dat m'n lijf wel graag zwanger wilt zijn, mooie woorden van gynaecoloog :)
OkkiePetite schreef:
01-02-2020 16:32
zo begrijpelijk en herkenbaar apennootje! als je weet dat het niet goed is dan wil je ook dat zo snel als mogelijk klaar is om verder te kunnen, hoe hard dat voor sommigen ook klinkt.
Voor mij was het troostend om te denken dat m'n lijf wel graag zwanger wilt zijn, mooie woorden van gynaecoloog :)
Dat zijn inderdaad mooie woorden vannde gynaecoloog, goed om in gedachten te houden. Ik ben inmiddels weer klaar met de cytotec maar verlies amper bloed, heb er dus eerlijk gezegd een hard hoofd in dat vrijdag de boel schoon is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven