Vriendinnen zijn met je dochter
donderdag 30 januari 2020 om 17:50
Hee Dames
Laatst had ik een topic geopend waar ik vertelde dat ik en mijn dochter (bijna 20) vriendinnen zijn. Hier werd erg kritisch op gereageerd door een groot gedeelte van de Forummers, dus ik vroeg mij af wat er nu mis mee is? En zijn er nog meer vrouwen goede vriendinnen met hun dochters? Want in mijn omgeving wordt dit gezien als het toppunt van een moeder-dochterband.
Laatst had ik een topic geopend waar ik vertelde dat ik en mijn dochter (bijna 20) vriendinnen zijn. Hier werd erg kritisch op gereageerd door een groot gedeelte van de Forummers, dus ik vroeg mij af wat er nu mis mee is? En zijn er nog meer vrouwen goede vriendinnen met hun dochters? Want in mijn omgeving wordt dit gezien als het toppunt van een moeder-dochterband.
donderdag 30 januari 2020 om 18:30
Ceylon schreef: ↑30-01-2020 18:28Ik ben voldoende vriendinnen met mijn dochter om samen te shoppen, samen naar de kapper te gaan, samen op de bank te hangen met thee, koekjes en een film (vanmiddag nog) en om de laatste roddels te horen over de nieuwe vriendjes-van-vriendinnen.
En ik ben voldoende moeder om boos te worden als er een verkeersboete in de bus valt, vooral als die ergens vandaan komt waar ze eigenlijk helemaal niet zou zijn. Ik wil graag weten of ze wel of niet thuis eet en ik wil ook op de hoogte zijn van studieresultaten, stageverloop en bijbaan. Als ik laat thuis ben krijgt ze een appje met de opdracht om alvast te beginnen met koken.
Ze is bijna 20, dus de moederrol wordt steeds minder. We voeren regelmatig serieuze gesprekken en hebben vaak veel lol samen, maar ik blijf wel haar moeder. Er zijn dingen die ze niet wil weten en er zijn dingen die ze niet hoeft te weten.
Over het algemeen zijn we beiden happy met onze band.
Dat lijkt me een prima moeder-dochter band
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

donderdag 30 januari 2020 om 18:36
Daveotion schreef: ↑30-01-2020 18:08Op volwassen leeftijd kan dat wel, denk ik. Als ze nog kind/puber is moet je ervoor waken dat je niet op haar gaat steunen. Ze is namelijk je dochter, niet een klankbord/rots in de branding/iemand bij wie je je problemen kunt spuien. Mijn moeder deed dat wel, en achteraf vind ik dat heel ongepast, onvolwassen en egocentrisch.
Idem.
donderdag 30 januari 2020 om 18:56
vivapimpelmees schreef: ↑30-01-2020 18:17Met een goede vriendin bespreek je je seksleven. Je geldzorgen. Je relatieproblemen. Mag hopen dat je dat niet bespreekt met je dochter.
Ik heb een meer dan uitstekende band met mijn dochter, maar we zijn geen vriendinnen.
Dit idd, of bijv. dingen op het werk waarover je wil ventileren.
wij slapen nooit.

donderdag 30 januari 2020 om 19:03
Que? Sorry hoor maar als ik met mijn vriendin bespreek wat voor geweldige one night stand ik (of zijI) had of wat er mis gingroosje1976 schreef: ↑30-01-2020 18:22Je mag er trots op zijn hoor TO! Ik denk dat degene die niet aardig reageren jaloers zijn![]()

Er zijn gewoon echt dingen die je NIET met een ouder bespreekt. Ik zie echt een jongen niet tegen zijn moeder als hij uit bed komt om 14 uur... Djeez mam, ze had me een paar tieten!!! echt geil wijf joh. En na die shotjes kon ik d'r zo nemen op de plee. Daarna heeft John, jeweetwel, dr nog ff genomen.
Tuurlijk, echt ouder kind praat.
donderdag 30 januari 2020 om 19:04
Favoriete kind? Jemig.

Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

donderdag 30 januari 2020 om 19:06
Hoe zie jij vriendschap, TO?
Met mijn beste vriendin kan ik úren praten, we lachen veel, delen lief en leed. We gaan regelmatig samen een weekendje weg. We appen veel en bellen geregeld. Meestal gewoon voor de gezelligheid. Maar ook als we elkaars advies willen of om op een moeilijke dag even stoom af te blazen. Bijvoorbeeld als zij twijfelt over haar man of als ik me zorgen maak over mijn kinderen.
Met mijn dochters kan ik úren praten en we lachen veel. Ze kunnen altijd bij me uithuilen, wat ze ook doen. We gaan regelmatig samen een weekendje weg. We appen veel en bellen geregeld. Meestal gewoon voor de gezelligheid. Maar ook als een van hun mijn mening of advies wil of op een moeilijke dag even stoom moet afblazen. Bijvoorbeeld als ze twijfelt over haar vriend.
Het lijkt op vriendschap, maar de wederkerigheid is compleet anders. Ik huil namelijk niet bij mijn dochters. Ik bespreek mijn zorgen over de andere kinderen niet met ze. Ik blaas geen stoom bij ze af als ik een moeilijke dag heb èn ik vraag ze niet om advies. Voor mij hoort dat niet thuis in een goede relatie met je kind. Voor die dingen heb ik mijn beste vriend (hun vader) en mijn vriendinnen.
Met mijn beste vriendin kan ik úren praten, we lachen veel, delen lief en leed. We gaan regelmatig samen een weekendje weg. We appen veel en bellen geregeld. Meestal gewoon voor de gezelligheid. Maar ook als we elkaars advies willen of om op een moeilijke dag even stoom af te blazen. Bijvoorbeeld als zij twijfelt over haar man of als ik me zorgen maak over mijn kinderen.
Met mijn dochters kan ik úren praten en we lachen veel. Ze kunnen altijd bij me uithuilen, wat ze ook doen. We gaan regelmatig samen een weekendje weg. We appen veel en bellen geregeld. Meestal gewoon voor de gezelligheid. Maar ook als een van hun mijn mening of advies wil of op een moeilijke dag even stoom moet afblazen. Bijvoorbeeld als ze twijfelt over haar vriend.
Het lijkt op vriendschap, maar de wederkerigheid is compleet anders. Ik huil namelijk niet bij mijn dochters. Ik bespreek mijn zorgen over de andere kinderen niet met ze. Ik blaas geen stoom bij ze af als ik een moeilijke dag heb èn ik vraag ze niet om advies. Voor mij hoort dat niet thuis in een goede relatie met je kind. Voor die dingen heb ik mijn beste vriend (hun vader) en mijn vriendinnen.
donderdag 30 januari 2020 om 19:46
donderdag 30 januari 2020 om 19:56
Ik heb dit met mijn moeder. Ik heb mijn vaste vriendinnen groep, maar ik kan ook ventileren bij moeder, mijn liefdesverdriet uiten bij haar en we gaan regelmatig iets leuks doen samen. Een concert, op vakantie. Des te ouder ik word, des te meer onze band langzaamaan begint te veranderen. In mijn puberteit en kindertijd was zij echt een opvoeder. Ze leerde mij dingen over het leven etc. Op mijn 18e begon dat te veranderen. Ik ben alleen met haar opgegroeid en heb geen vaderfiguur in mijn leven gekend, misschien dat dat ook een verschil maakt. Zij is meer uit de opvoedende rol gestapt en ik denk als zij mijn moeder niet had geweest en we elkaar op straat hadden ontmoet we ook een hele hechte band zouden hebben. Raar vind ik het niet om eerlijk te zijn.
donderdag 30 januari 2020 om 20:02
Jeetje Yette, jouw laatste alinea komt wel binnen. Dit is precies hetgeen wat mijn moeder niet bij mij doet, zij stort wél haar hart bij me uit o.a. over haar problemen met mijn vader en steun die ze mist en ik vind mezelf een slechte dochter dat ik dat zo vervelend vind om te horen en liever niet wil weten. Het doet me wat dat jij zo duidelijk verwoordt dat jij dit ook niet normaal vind. Al ben ik wel een dochter van bijna 40, misschien is het dan inmiddels anders?yette schreef: ↑30-01-2020 19:06Hoe zie jij vriendschap, TO?
donderdag 30 januari 2020 om 20:07
Als je kind iemand dronken voert om haar op een wc te kunnen verkrachten is er sowieso iets mis, of hij dat nu aan zijn moeder vertrelt of niet.strings-attached schreef: ↑30-01-2020 19:03Que? Sorry hoor maar als ik met mijn vriendin bespreek wat voor geweldige one night stand ik (of zijI) had of wat er mis gingde maat, manier etc. Juk als jij dat normaal vind om met je moeder te bespreken. Dan is er toch iets goed mis met de ouder kind relatie.
Er zijn gewoon echt dingen die je NIET met een ouder bespreekt. Ik zie echt een jongen niet tegen zijn moeder als hij uit bed komt om 14 uur... Djeez mam, ze had me een paar tieten!!! echt geil wijf joh. En na die shotjes kon ik d'r zo nemen op de plee. Daarna heeft John, jeweetwel, dr nog ff genomen.
Tuurlijk, echt ouder kind praat.

donderdag 30 januari 2020 om 21:40
Heel mooi gezegd.yette schreef: ↑30-01-2020 19:06Hoe zie jij vriendschap, TO?
Ik heb soms wel een beetje vriendin achtig contact met kind, zelfde humor.
Vandaag ergens samen heen en dan schaamt ze zich weer dood voor me, heeft ook zelfspot en dat is echt lachen.
Dat koester ik maar het is toch een andere band.
donderdag 30 januari 2020 om 22:17
Wat verdrietig. Ik kan me goed voorstellen dat je dat soort dingen liever niet wil horen. Je hebt je eigen band met je vader, die wil je niet laten beïnvloeden door eventuele problemen die je ouders onderling hebben. Of je nou 20, 40 of 60 bent! Ook al heeft je moeder verder misschien niemand waarbij ze zulke verhalen kwijt kan, bij jou horen ze zeker niet! Dus ik vind je echt geen slechte dochter als je daar moeite mee hebt. Integendeel! Heb je je moeder al eens verteld dat je het niet fijn vindt als ze dat soort onderwerpen met je bespreekt?pixymama schreef: ↑30-01-2020 20:02Jeetje Yette, jouw laatste alinea komt wel binnen. Dit is precies hetgeen wat mijn moeder niet bij mij doet, zij stort wél haar hart bij me uit o.a. over haar problemen met mijn vader en steun die ze mist en ik vind mezelf een slechte dochter dat ik dat zo vervelend vind om te horen en liever niet wil weten. Het doet me wat dat jij zo duidelijk verwoordt dat jij dit ook niet normaal vind. Al ben ik wel een dochter van bijna 40, misschien is het dan inmiddels anders?
yette wijzigde dit bericht op 31-01-2020 06:52
0.64% gewijzigd
donderdag 30 januari 2020 om 22:32
pixymama schreef: ↑30-01-2020 20:02Jeetje Yette, jouw laatste alinea komt wel binnen. Dit is precies hetgeen wat mijn moeder niet bij mij doet, zij stort wél haar hart bij me uit o.a. over haar problemen met mijn vader en steun die ze mist en ik vind mezelf een slechte dochter dat ik dat zo vervelend vind om te horen en liever niet wil weten. Het doet me wat dat jij zo duidelijk verwoordt dat jij dit ook niet normaal vind. Al ben ik wel een dochter van bijna 40, misschien is het dan inmiddels anders?
Wow, ook ik moest even slikken.
Mijn moeder en zus hebben ook zo'n band. Beide hebben geen andere, hechte vriendschappen en ik weet dat in ieder geval mijn zus heel veel met mijn moeder deelt. Mijn moeder kan dat dan weer niet voor zich houden, maakt zich wellicht zorgen, wil dat kwijt, maar kan dat niet kwijt bij mijn vader en vertelt het dan maar aan mij. Ik kap dat intussen direct af, maar hierdoor weet ik nu al veel te veel van mijn zus' relatie en seksleven

I'm not lazy

donderdag 30 januari 2020 om 23:02

donderdag 30 januari 2020 om 23:06
Wat Yette zegt. Mijn oudste en ik hebben een goede band maar ik vertel haar niet alles. Voor werkgerelateerde issues kan ze wel heel goed als klankbord fungeren
Andersom weet ik dat er dingen zijn die ze wel of eerder met vriendinnen deelt dan met mij.
Met mijn jongste is het weer anders. Ook een goede band, maar qua interesses en karakter liggen we minder op een lijn. Het is dan wel weer het kind dat vooraan staat om iets actiefs te gaan doen of winkelen.

Met mijn jongste is het weer anders. Ook een goede band, maar qua interesses en karakter liggen we minder op een lijn. Het is dan wel weer het kind dat vooraan staat om iets actiefs te gaan doen of winkelen.
donderdag 30 januari 2020 om 23:10
Dat lijkt me de vertrouwensband geen goed doen idd. Jij wil je moeder je vertrouwen wel geven maar zelf kan/wil ze dat niet teruggeven. Ik zou ook m'n mond houden dan. En in het algemeen vind ik dat je gewoon je mond moet houden naar anderen als iets je in vertrouwen wordt verteld.
Als zoon mij wat vertelt wat in zijn vriendenclub speelt en hij vraagt mij om daar niet over te beginnen naar zijn vriend in kwestie, dan doe ik dat ook niet, tenzij de vriend er zelf over begint tegen mij en dan nog zal ik niet zeggen dat ik het al van zoon weet. Tenzij vriend al zelf aangeeft dat hij weet dat zoon het tegen mij heeft verteld. Maar dan speelt er ook écht iets.
wij slapen nooit.
donderdag 30 januari 2020 om 23:16
Mijn moeder heeft aangegeven vriendinnen met mij te willen worden toen ik in de puberteit kwam. Ze had denk ik mooie plaatjes in haar hoofd van moeders en dochters die arm in arm samen winkelen, lunchen, dagjes weg gaan, heel fysiek zijn etc.
Het heeft er nooit ingezeten bij mij. We zijn best verschillend en hebben nergens dezelfde smaak in. Ik zou haar als persoon ook niet uitkiezen als vriendin, maar wat is daar erg aan? Is een moeder-dochter band niet vele malen specialer dan een vriendinnenband? Ik heb genoeg vriendinnen, maar maar één moeder.
Met die laatste zin heb ik dat ook zo uitgelegd aan haar. Toch laat ze haar teleurstelling blijken dat ik niet aan dat plaatje in haar hoofd voldoe. Ze heeft ook geen vriendinnen, dus dat maakt het vast lastiger en eenzamer voor haar. Maar ze wil gewoon teveel met me delen wat ik niet wil weten (geklaag over mijn vader en hun relatie, roddels over ooms en tantes, haar seksleven etc), dus ik moet die grens een beetje in acht houden.
Het heeft er nooit ingezeten bij mij. We zijn best verschillend en hebben nergens dezelfde smaak in. Ik zou haar als persoon ook niet uitkiezen als vriendin, maar wat is daar erg aan? Is een moeder-dochter band niet vele malen specialer dan een vriendinnenband? Ik heb genoeg vriendinnen, maar maar één moeder.
Met die laatste zin heb ik dat ook zo uitgelegd aan haar. Toch laat ze haar teleurstelling blijken dat ik niet aan dat plaatje in haar hoofd voldoe. Ze heeft ook geen vriendinnen, dus dat maakt het vast lastiger en eenzamer voor haar. Maar ze wil gewoon teveel met me delen wat ik niet wil weten (geklaag over mijn vader en hun relatie, roddels over ooms en tantes, haar seksleven etc), dus ik moet die grens een beetje in acht houden.

donderdag 30 januari 2020 om 23:31
die laatste alinea zegt alles waarom het zo fout is om vriendinnen te willen zijn met je kind. En net wat je zegt, vaak zijn dit moeders die zelf geen vriendinnen hebben.ringaroundtherosie schreef: ↑30-01-2020 23:16Mijn moeder heeft aangegeven vriendinnen met mij te willen worden toen ik in de puberteit kwam. Ze had denk ik mooie plaatjes in haar hoofd van moeders en dochters die arm in arm samen winkelen, lunchen, dagjes weg gaan, heel fysiek zijn etc.