Zindelijk en toch in broek plassen HELP

16-04-2009 22:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Mijn dochter is sinds 3 maanden 3. Ze is zindelijk vanaf dat ze net 2 was en dat ging heel lang heel erg goed. Inmiddels mag ze lekker buiten spelen en dan kwam ze thuis omdat ze in haar broek had geplast. In het begin dacht ik nog, die is zo druk met spelen, en ze vind het werkelijk fantastisch, dus ik maakt er niet zo'n probleem van. Inmiddels gebeurt het elke dag. Als ze buiten speelt, maar ook op de KDV en ik weet niet wat ik ermee aan moet. Ik heb geprobeerd te straffen door haar niet meer naar buiten te laten gaan wanneer ze in haar broek heeft geplast, maar niks schijnt te helpen. Ik weet niet hoe ik haar weer zindelijk moet krijgen, want het helpt niet. Ik heb ook geprobeerd haar elk anderhalf uur naar binnen te halen en op de wc te zetten. Dan deed ze niks en nog geen half uur later kwam ze weer met een natte broek. Ik begin te geloven dat ze het misschien wel expres doet, misschien voor de aandacht. Ik weet het niet, ik hoop dat iemand hier dit ook heeft meegemaakt en mij misschien wat tips kan geven, want ik weet eerlijk niet meer wat ik hieraan kan doen.
Geen ervaring mee, maar is een positieve benadering niet beter? Dus haar "belonen" als ze netjes naar de wc gaat?
t zal wel
Dat doe ik ook. Als ze thuis komt om te plassen mag ze daarna weer naar buiten en krijgt ze wat lekkers mee. Helpt helaas ook niet.
Ja hier ook zo, en ik heb geen oplossing, nog. Dus je schiet niet veel op met mijn reactie.

Ze was zindelijk maar heeft tegenwoordig soms wel 3x achter elkaar een ongelukje. Ik doe er tot nu toe niet zo veel mee. Straffen, ik denk niet dat dat helpt, werkt misschien eerder averechts, zeker als ze het niet expres doet. En ik weet niet of ze het echt niet voelt, of het inderdaad expres doet.

Soms zie ik dat ze naar de wc moet, vraag haar om even te gaan, dat weigert ze en een kwartier later, ongelukje. Op dat moment vertel ik haar wel dat ik vind dat ze op tijd naar de wc moet gaan omdat het niet zo leuk is als ze steeds in haar broek plast. Maar ik twijfel of ik daar goed aan doe.
quote:Brietje76 schreef op 16 april 2009 @ 22:09:

Dat doe ik ook. Als ze thuis komt om te plassen mag ze daarna weer naar buiten en krijgt ze wat lekkers mee. Helpt helaas ook niet.Dan kan ik je er alleen maar heel veel succes mee wensen!
t zal wel
Dank je wel WannabeMom.

Citronella: Ik twijfel soms ook of ze het wel of niet expres doet, maar omdat het tegenwoordig elke dag gebeurt ga je wel steeds verder zoeken. Ik weet dat straffen ook niet echt helpt, maar op een gegeven moment ga je van alles proberen. Wie weet vinden we hier het antwoordt van iemand die het heeft ervaren.
Ik zou voor de zekerheid ook even een potje urine naar de huisarts brengen, kan ook blaasontsteking zijn, hoeft niet altijd gepaard te gaan met heftige klachten..

Misschien is het niet zo hoor, maar dan heb je dat maar vast uitgesloten..

Heb het ook wel eens meegemaakt bij kinderen op het dagverblijf waar ik gewerkt heb, net te laat of moeilijk plas op kunnen houden...

(Dat ze te laat richting huis gaat kan ook heel goed hoor, eerst nog naar huis moeten kan net te lang duren )
@allen, hier een jongen van inmiddels 5,5 en in een keer zindelijk vanaf drie jaar, maar heeft ook nog wel eens een ongelukje. Dit heeft alleen te maken met 'te laat' naar de wc of ' net even te druk' hier gaat het met periodes. Het kan zomaar een half jaar goed gaan tot ineens drie keer in de week in zijn broek plassen. Ik heb ook alles geprobeerd, belonen, straffen, noem maar op maar het werkt niet. Nu gaat het al een half jaar goed (afkloppen) maar ik moet het nog wel tegen hem zeggen als ik hem zie springen of dansen...
@borrie, mijn moeder dacht ook aan een blaasonsteking en ik ben ook bij de HA geweest maar er was, gelukkig, niets aan de hand
Ligt het misschien aan haar kleding? Mijn dochter had een spijkerbroek met zo'n stijve sluiting, die kreeg ze gewoon niet op tijd open.
Speelt jouw kindje alleen in de tuin of op straat?

Vind dat nml eerder iets om even op te letten. Mss is ze wel bang? Of is de afstand naar het toilet te groot?

Wat ook kan is dat ze zo in haar spel op gaat, dat plassen geen prioriteit heeft.

Enfin mijn zoontje die net even jonger is, heeft precies hetzelfde. Met dat verschil dat ik hem niet zindelijk noem. Wel bijna. Maar hij is echt niet 100% van alle dagen droog. En wil ook nog wel eens met droge ogen beweren dat ie echt niet hoeft te plassen, terwijl hij het dan 10 tellen later, oeps, toch laat lopen. Daar baalt hij dan zelf enorm van.

Vannacht hoorde ik hem nog praten in zijn slaap: nee ik heb echt geen poepie gedaan echt niet!!

Aaaaah zielig dacht ik, hij is er wel errug mee bezig nu, als ie het al meeneemt in zijn dromen.

En toch zijn we, behalve kort en concequent, er niet te veel mee bezig. We prijzen hem wel als hij op de wc zijn behoeftes heeft gedaan, maar gaan niet in de kamer staan dansen, zo bijzonder is het nu ook alweer niet. Merendeel van de dagen is hij droog, maar hij heeft idd dus nog wel eens ongelukjes als hij op gaat in zijn spelen, en gewoon geen zin heeft dat te onderbreken voor zoiets sufs als naar de wc toe gaan

Wat we wel doen tegenwoordig is hem zelf zijn kleren in de was laten gooien als hij een natte broek heeft. Schijnt pedagogisch te zijn enzo
Gewoon geen aandacht aan besteden als ze weer in haar broek heeft geplast. Naar binnen, schone kleren aan en dan weer naar buiten laten gaan.
Mijn dochter is nu bijna 4,5 en zindelijk sinds ze 3 is. Maar nu plast ze sinds een maand of 2 weer dagelijks in haar broek. Ze gaat wel naar het toilet en 's nachts is ze gewoon droog en gaat naar het toilet als ze moet. Maar ik heb het idee dat ze overdag te lang wacht met gaan. Het ergste vind ik eigenlijk nog dat ze gewoon door blijft lopen met een natte broek en het gewoon weer laat opdrogen. Het zijn ook geen grote plasjes, want je ziet het niet door haar spijkerbroek heen.

Ik weet ook niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Toen ze jonger was werkte het plakken van stickers wel goed, maar of dat nu gaat lukken? Ik ga het maar wel weer proberen.

Ik wil niet boos worden, maar soms is dat zo moeilijk. Heb nu maar weer besloten om een poosje niet teveel aandacht te geven aan het broekplassen. Misschien werkt dat.

Ik moet wel even vermelden dat ze sinds januari naar de basisschool gaat en ook een broertje heeft gekregen.

Als iemand nog tips heeft hoe ik dit 'probleem' nog anders kan aanpakken... dan houd ik me aanbevolen.
Oh, dit is zo herkenbaar. Mijn dochter is 4,5 en zindelijk sinds ze 2,5 is. Nooit ongelukjes gehad, maar sinds ze op school zit en het dus heel erg druk heeft met van alles en nogwat, komt het vaker voor dat ze overdag in haar broek plast. Ik denk dat ze zo geconcentreerd in haar spel opgaat, dat ze het echt te laat doorheeft. Ze is echt wel zindelijk, want 's nachts is ze echt nooit nat.

Ook hier alles geprobeerd, van heel boos worden tot negeren. Moet zeggen dat het de laatste paar weken weer goed gaat. Ik heb op school en op de BSO afgesproken dat ze haar regelmatig naar de wc sturen. En dan dus ook echt verplichten om naar de wc te gaan, dus geen nee accepteren. Ook thuis zegt ze dan dat ze niet hoeft, maar daar neem ik dus geen genoegen mee. Ze moet dan van mij op de wc gaan zitten en meestal moet ze dan dus echt wel plassen. Heel soms komt er echt geen druppel uit.

Maar ik ben alleen al blij dat het dus bij anderen ook gebeurt. Hum, dat staat niet zo aardig. Ik bedoel dat ik blij ben met de herkenbaarheid.
.
Mjan, goed idee ik denk dat ik ook eens met school en BSO ga praten en vragen of ze dit willen doen.

Qwertu, ik heb zelf ook tot, ik denk wel m'n 10e jaar in mijn broek geplast... zo erg zelfs dat het soms je broekspijpen in liep... volgens mij was mijn jongere zusje nog eerder droog dan ik haha. Wat triest dat ik me dit nog herinner... klein trauma denk ik.

Ik wil er ook geen big deal van maken, omdat ze zich dan gaat schamen denk ik. Ze is al zo'n gevoelig meisje.

Ach het zal idd wel overgaan voordat ze 18 is
Ik denk dat straffen niet helpt omdat het kind zelf het ook heel vervelend vindt om in de nattigheid te lopen en omdat ze voor schut staat tegenover leeftijdsgenootjes. Maar ik kan me voorstellen dat het heel vies is. Alles gaat naar de zeik stinken. Mijn moeder had wat te stellen met ons vroeger (twee zeikers in de familie en bij mijn broer heeft het heel lang geduurd, ik hoop dat hij er inmiddels vanaf is, heb er niks meer van gehoord).
Ik hoorde laatst dat kinderen die vroeg zindelijk zijn vaak een keer een terugval hebben.

Misschien kan je haar bij het buitenspelen en op het kdv tijdelijk een luierbroekje aan geven en en op vast tijden (dus niet elk uur ofzo) even laten plassen.

Als er niks medisch is komt het vanzelf wel weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven