Huisdier in klein huis
vrijdag 31 januari 2020 om 16:49
Ik woon in een 1-kamerappartement van c.a. 35 m2 en zou graag een huisdier willen. Ik ben ook vrij veel thuis, dus heb de tijd om er goed voor te zorgen.
Ik wil het liefst een dier dat je kunt aaien of knuffelen. Dus geen reptielen, vissen, vogels etc. Is het, gezien mijn beperkte ruimte, wel een optie om een huisdier te nemen? En zo ja, welke? Ik wil wel dat ie zich gelukkig voelt...
Ik wil het liefst een dier dat je kunt aaien of knuffelen. Dus geen reptielen, vissen, vogels etc. Is het, gezien mijn beperkte ruimte, wel een optie om een huisdier te nemen? En zo ja, welke? Ik wil wel dat ie zich gelukkig voelt...
vrijdag 31 januari 2020 om 16:56
Ieks getver knuffelen met een ratstokbootje schreef: ↑31-01-2020 16:54Ratjes! Heel sociale en nieuwsgierige beesten. Zitten in een kooi, maar je kunt ze, als je thuis bent, ook vrij over bijv je bank laten lopen.
vrijdag 31 januari 2020 om 16:57
Ja, die van mij gooi ik met enige regelmaat op de loggia, maar hij wordt er niet echt blij van.
Hoewel mijn flat 53 m2 is, heeft hij niet meer bewegingsruimte dan waar de TO het over heeft, maar heeft het prima naar z'n zin. Nou komt hij wel aan z'n beweging, want we spelen veel en we doen dagelijks tikkertje.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:10
Ik weet niet hoe groot mijn flatje is maar ik heb planken aan de muur gemaakt (trapsgewijs), de hindernisbaan gaat verder over vaste kasten in de kamer en aan de overkant aan de muur 2 slaapplekken. Als ze savonds de dolder in hun kop krijgen rennen ze op en afCateautje schreef: ↑31-01-2020 16:57Ja, die van mij gooi ik met enige regelmaat op de loggia, maar hij wordt er niet echt blij van.
Hoewel mijn flat 53 m2 is, heeft hij niet meer bewegingsruimte dan waar de TO het over heeft, maar heeft het prima naar z'n zin. Nou komt hij wel aan z'n beweging, want we spelen veel en we doen dagelijks tikkertje.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:14
Een flink hangplek konijn?
Ik had een hond op 40m2 maar ik woonde in t bos. Ik liep hele einden met hem, nam hem mee naast de fiets en met paardrijden ook liep hij elke dag op de wei van mijn paard van 3 hectare. Ook deed ik speurtraining en gehoorzaamheid trainingen
Hij kwam niks te kort, thuis had hij een mooie mand en sliep hij vooral.
Ik had een hond op 40m2 maar ik woonde in t bos. Ik liep hele einden met hem, nam hem mee naast de fiets en met paardrijden ook liep hij elke dag op de wei van mijn paard van 3 hectare. Ook deed ik speurtraining en gehoorzaamheid trainingen
Hij kwam niks te kort, thuis had hij een mooie mand en sliep hij vooral.
where ever you go, go with your heart
vrijdag 31 januari 2020 om 17:16
Heel erg leuk, echt, maar ik zou het er niet voor over hebben. Balin is helemaal aangepast aan mijn thuis. Daar heb ik veel voor moeten doen, maar het was en is het waard.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:24
Komt ze uit een asiel? Heeft me niks gekost hoor. PLanken had ik er nog liggen, tapijt had ik nog liggen en zoon heeft alles aan de muur gemaakt. Ik zie op het internet ook planken en bruggetjes ed, kost heel veel geld.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:27
Nee, ik kreeg hem als kitten.
Het gaat me er niet om wat het kost, het gaat me erom dat ik mijn mooie huisje niet wil omvormen tot een kattenhemel. Het is een mensenhuis en mijn mooie rooie moet zich daaraan aanpassen.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:31
Beter.Laat schreef: ↑31-01-2020 17:00Een konijn? Het schijnt dat ze zindelijk zijn, op de bank springen en naast je komen liggen.
Neem er in ieder geval nooit 1.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:32
Ik wil toch even een kritische noot plaatsen:
Kijk je wel vooruit, als je overweegt een huisdier aan te schaffen?
Want nu ben je (noodgedwongen) veel thuis en heb je tijd voor een huisdier, maar heb je dat nog steeds al je over enige tijd weer druk bent met werken en andere beslommeringen?
Een huisdier neem je niet alleen voor jezelf, maar net zo goed voor het dier zelf.
Ik kan begrijpen dat je nu behoefte voelt aan iets aaibaars waar je aandacht aan kunt schenken, maar realiseer je dat datzelfde dier hoogstwaarschijnlijk nog jaren en jaren jouw zorg en aandacht nodig zal hebben. Heb je dat ervoor over en kun je dat opbrengen, of wordt zo'n dier een blok aan je been zodra de behoefte over is?
Ik hoop dat je, voordat je tot aanschaf over gaat, dit héél serieus overdenkt.
Een huisdier is geen meubelstuk dat je van de hand doet als erop uitgekeken bent en vraagt verantwoordelijkheid van jou in zorg, tijd en geld, zolang hij leeft.
Kijk je wel vooruit, als je overweegt een huisdier aan te schaffen?
Want nu ben je (noodgedwongen) veel thuis en heb je tijd voor een huisdier, maar heb je dat nog steeds al je over enige tijd weer druk bent met werken en andere beslommeringen?
Een huisdier neem je niet alleen voor jezelf, maar net zo goed voor het dier zelf.
Ik kan begrijpen dat je nu behoefte voelt aan iets aaibaars waar je aandacht aan kunt schenken, maar realiseer je dat datzelfde dier hoogstwaarschijnlijk nog jaren en jaren jouw zorg en aandacht nodig zal hebben. Heb je dat ervoor over en kun je dat opbrengen, of wordt zo'n dier een blok aan je been zodra de behoefte over is?
Ik hoop dat je, voordat je tot aanschaf over gaat, dit héél serieus overdenkt.
Een huisdier is geen meubelstuk dat je van de hand doet als erop uitgekeken bent en vraagt verantwoordelijkheid van jou in zorg, tijd en geld, zolang hij leeft.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:42
Een konijn is absoluut niet geschikt als huisdier!Beter.Laat schreef: ↑31-01-2020 17:00Een konijn? Het schijnt dat ze zindelijk zijn, op de bank springen en naast je komen liggen.
Het zijn prooidieren en moeten buiten in een fatsoenlijke ren gehouden worden, waar ze kuilen kunnen graven.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:45
Ratten brengen de meest enge ziektes over, oa leptospirose = ziekte van Weilstokbootje schreef: ↑31-01-2020 16:54Ratjes! Heel sociale en nieuwsgierige beesten. Zitten in een kooi, maar je kunt ze, als je thuis bent, ook vrij over bijv je bank laten lopen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:47
Een konijn binnen zou ik niet doen. En al helemaal niet alleen. Maar wat Cateautje zegt inderdaad. Een kat kan heel prima de hele dag alleen thuis zijn. Je kunt ook nog wel een nachtje weg als je een kat hebt (meer dan 1 dan zorg ik zelf dat er iemand langs komt). Dingen als op vakantie gaan zijn wel wat lastiger. Ik vind het soms best een gedoe en verantwoordelijkheid om eerlijk te zijn.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:48
Je slaapt dus ook in diezelfde ruimte? Houd dan rekening met stank en geluid. Ik wilde vroeger een keer de hamster van mijn zus op mijn kamer. Was snel bekeerd toen ie mij de hele nacht wakker hield met zijn geren in dat takke-rad
Andere zus had katten op haar studentenkamer. Die liepen de hele tijd over me heen 's nachts of kwamen op me slapen
Echt, ik hou enorm van dieren, hebben er ook veel, maar wel beneden in huis en in de stal. Nooit meer in mijn slaapkamer. Ik stem dus toch op de goudvis in jouw geval.
Andere zus had katten op haar studentenkamer. Die liepen de hele tijd over me heen 's nachts of kwamen op me slapen
Echt, ik hou enorm van dieren, hebben er ook veel, maar wel beneden in huis en in de stal. Nooit meer in mijn slaapkamer. Ik stem dus toch op de goudvis in jouw geval.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:50
Die hebben wel in verhouding een grote kooi nodig.stokbootje schreef: ↑31-01-2020 16:54Ratjes! Heel sociale en nieuwsgierige beesten. Zitten in een kooi, maar je kunt ze, als je thuis bent, ook vrij over bijv je bank laten lopen.
vrijdag 31 januari 2020 om 17:55
Als je vaak tijd hebt, zou een klein hondje ook kunnen. Dan moet je er wel vaak op uit om kilometers te maken. Maar in mijn ervaring zijn veel honden enorm luie flikkers die een groot deel van de dag liggen te dommelen in hun mand. Niet alle rassen zijn even geschikt.
Is een huisdier overigens wel toegestaan in jouw appartement?
Is een huisdier overigens wel toegestaan in jouw appartement?
vrijdag 31 januari 2020 om 17:57
Dat is ook niet het punt wat ik bedoel.
Een huisdier verdient zorg en aandacht, ook als je fulltime werkt/veel weg bent.
Een kat moet eten en een schone kattenbak. Kan ziek worden. Kan vernielen uit verveling. Heeft behoeftes waar je aandacht voor moet hebben. En is geen voorgeprogrammeerde machine die precies doet wat jij graag wilt.
Waar het mij om gaat is dat ik het gevoel heb dat dit een impuls van TO is vanuit een nu bestaande behoefte.
En impulsen zijn meestal niet de meest bewuste overwegingen om voor zoiets te kiezen.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.