Hoe pakken we dit aan?

01-02-2020 10:26 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Even een vraag van een nieuwe ouder.
Dochtertje, bijna 4 maanden oud, eerste kind heeft nog steeds veel moeite met slapen overdag. Het is verder een scheet van een kind, is heel erg op contact gericht en lacht/groeit prima.
Ze slaapt vanaf 19 uur over het algemeen prima in de co-sleeper tot de volgende ochtend (m.u.v nog 1 voeding rond 23.30) Wel vanaf een uur of 5 onrustiger maar dit schijnt normaal te zijn voor jonge babys.

Na de eerste fase waarin we veel in de draagdoek hebben opgelost beginnen we nu toch wel te twijfelen of we niet iets anders moeten.
We letten op slaapsignalen, wat betekent dat zij soms 90 min, maar soms zelfs maar 15 min wakker is voordat we haar weer te slapen leggen. Dit doen we overdag op haar eigen kamer.

Ook dat gaat volgens vast ritueel; bij slaapsignalen contact minimaliseren, rustig naar boven brengen, in eigen bedje op haar] kamer leggen, toedekken, speen, welterusten zeggen en white noise op Ipad aandoen. Daarna vertrekken.

Soms valt ze in slaap, maar is dan na 20 of 30 min wakker. Gaat dan huilen omdat ze eruit wil. Ze slaapt dan zelden opnieuw in en weigert in bed te blijven; langdurig gillen als jr dat toch probeert.

Soms begint ze al te jammeren bij het naar bed brengen en dan laten we haar jammeren.
Alleen bij langdurig jammeren lopen we naar boven om te troosten zonder woorden en oogcontact..speentje erin en opnieuw proberen
Als ze echt overstuur is halen we haar er kort uit om te kalmeren en dan weer terug opnieuw proberen volgens dezelfde structuur.
Lukt het echt niet dan pakken we het draagdoek,brult ze 10 min maar valt ze in diepe slaap daarna.

Het wil gewoon nog niet verbeteren.we komen overdag tot max totaal 2 uur slaap en ze komt niet in diepere slaapjes overdag. Gevolg een overactieve baby, die erg afhankelijk is van ons om in slaap te vallen. Gisteren geprobeerd om bij het bedje te blijvn zitten omdat we zagen dat ze nog veel slaap had...gevolg is drie uur strijd die niet leidde tot iets positiefs.

Prima als dit een fase is, maar hoe gaan we dit afbouwen richting zelfstandig slapen op den duur?
Moeten we onze verwachtingen verlagen of doen we iets verkeerd? Niemand in onze omgeving herkent dit, wat ook zo lekker inhakt op je eigen onzekerheid. Graag hulp en input van meer ervaren ouders gewenst :-)
arnhem1982 wijzigde dit bericht op 01-02-2020 10:27
Reden: Typfout
0.04% gewijzigd
Wil je niet gewoon te veel voor 4 maanden? Dat erbij zitten lijkt me bijvoorbeeld meer iets voor oudere kindjes? Met4 maanden zijn ze toch ook npg 100% van jou afhankelijk?
Heb je een draagdoek? Baby lekker tegen je aanplakken ipv in het eigen bedje. Ze is nog zo klein.
Mijn dochter heeft tot ze elf maanden was overdag nooit in haar bedje geslapen. Tot een maand of vijf meestal bij iemand op schoot, daarna meestal in de box. S nachts sliep ze prima op haar eigen kamertje, dat was het probleem niet, maar overdag wilde ze dat niet. Maakte mij weinig uit, en op de crèche hebben ze haar overdag ook gewoon tot een maand of 6/7 in het wiegje op de groep laten slapen. Pas vanaf een maand of elf slaapt ze thuis overdag in bed.

En niet alle babies slapen heel veel overdag hè! Zeker als ze s nachts goed slaapt, heeft ze het misschien gewoon niet nodig.

Ik was al zo blij dat het s nachts zo goed ging, dat het me overdag ook echt niks interesseerde. Ik wilde vooral niks doen waardoor de nacht ook slecht werd, dus gewoon altijd gedaan wat werkte.
Vaker in de draagdoek lijkt me.
Toevoeging: draagdoek werkte hier helemaal voor geen meter, kind had er een bloedhekel aan. Ze vond het gewoon leuker om op schoot in slaap te vallen. Ik zorgde dat ik drinken en telefoon of afstandsbediening bij de hand had.
Zie nu dat bij jullie draagdoek wel wil, dan is dat ook een oplossing natuurlijk.
Hier ook zo’n alerte baby gehad overdag. Niets hielp. Soms een stukje wandelen dan viel hij nog wel in slaap. Uiteindelijk hebben wij hem gewoon beneden in de box laten slapen, op zijn buik. Dan waren wij in de buurt en konden we toezicht houden. Hij is nu bijna anderhalf en nog steeds een echte buikslaper. Maar dit moet je willen.
Slaapt ze overdag ook in de co sleeper of slaapt ze dan in het bedje op haar eigen kamer? Misschien kan je anders proberen haar overdag ook in de co sleeper te leggen.
Die strijd maak je er zelf van. Een baby heeft heel andere behoeften dan een ouder die volkomen tegennatuurlijk haar kind negeert. Het niet maken van oogcontact om slaap af te dwingen vind ik bizar.
Dus inderdaad: wijzig je verwachtingen en volg (de behoeften van) je kind.
Ik lees 3 uur strijd, dat zou ik sowieso loslaten.
Ik ben nu gezegd met een baby die zowel in voeding als slapen heel goed weet zijn eigen ritme te vinden. Maar ook hij sliep overdag korte slaapjes in de box en niet in bed. Totdat ik merkte dat hij daar te weinig aan had, toen ben ik hem boven gaan leggen. Hij slaapt thuis sinds 5 maanden en op de opvang met 6 maanden 2 grote slaapjes op een dag in een bedje.
Relax! Pak die draagdoek erbij en stop het gedram. Het kind gaat haar bed in haar kamer echt vreselijk vinden als je zo blijft pushen. Ze slaapt prima, ze doet dat alleen graag bij haar moeder in de buurt, lekker veilig.
Geen tips wbt het slapen maar laat alsjeblieft het idee los dat ze dit doet omdat jij iets “verkeerd” doet.
Vind je het zelf ok dat ze in de draagdoek slaapt?
Ze heeft mama nodig en schreeuwt het uit!
Ik lees niets raars.
Je kleintje is ook nog klein dat komt vanzelf allemaal goed.

Mijn dochtertje wilde ook niet slapen bijna overdag misschien 2x 20 min slaapje. Dat werd later van zelf beter.
Nu met bijna 9 maanden word het weer minder goed vreemd genoeg.

Ik denk dat je het prima doet.
Verwachtingen wat lager zetten en gewoon op je gevoel af gaan.
En GEEN strijd ervan maken als het slapen niet wil.
Gewoon lekker nog veel bij je houden.

En wat gaan de nachten al geweldig goed !
Blijf in jezelf geloven !
Een baby huilt niet voor niets. Ik vermoed dat zij meer contact wil. Contact is essentieel voor een baby. Een kind onder de 18 maanden kun je beter niet laten huilen. Misschien wil zij bij je slapen of in een draagdoek. Toen ik de zorg had voor een baby (niet de mijne) legde ik haar vaak op de bank te slapen en bleef ik in de buurt. Bij huilen pakte ik haar vaak weer op. Meestal wilde de baby dat iemand haar vasthield, spelen. Vaak in het ritme van 1 - 1,5 uur slapen, halfuur - uur, 1,5 uur knuffel/spelen, bij je zitten, rondje lopen met de hond, fles, 45 min recht op bij je zitten, weer 1-1,5 uur slapen...etc en dan de nacht voor een deel doorslapen. Echt uren achter elkaar alleen slapen overdag deed de baby niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
05-2019 schreef:
01-02-2020 10:55
Ik lees niets raars.
Je kleintje is ook nog klein dat komt vanzelf allemaal goed.

Mijn dochtertje wilde ook niet slapen bijna overdag misschien 2x 20 min slaapje. Dat werd later van zelf beter.
Nu met bijna 9 maanden word het weer minder goed vreemd genoeg.

Ik denk dat je het prima doet.
Verwachtingen wat lager zetten en gewoon op je gevoel af gaan.
En GEEN strijd ervan maken als het slapen niet wil.
Gewoon lekker nog veel bij je houden.

En wat gaan de nachten al geweldig goed !
Dit is niet zo vreemd. Het zal langzaam zelf bepalen naar 1 slaapje te gaan overdag.
Klinkt wel als een hele studie o_o .

Waarom moet ze overdag in bed en in de avond in de co sleaper?

Slaapjes van 20 min zijn trouwens niet vreemd hoor op die leeftijd.
Gewoon in de draagdoek laten slapen en je niet zo druk maken dat dat niet is zoals het heurt. Count your blessings dat ze 's nachts zo goed slaapt, dat is in genoeg jonge gezinnen wel anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
staafmixer schreef:
01-02-2020 11:04

Nou, inderdaad. Waarom dwing je dit zo af?
Of je doet niet zo moeilijk.
staafmixer schreef:
01-02-2020 11:04

Dit.
Maline schreef:
01-02-2020 10:43
Die strijd maak je er zelf van. Een baby heeft heel andere behoeften dan een ouder die volkomen tegennatuurlijk haar kind negeert. Het niet maken van oogcontact om slaap af te dwingen vind ik bizar.
Dus inderdaad: wijzig je verwachtingen en volg (de behoeften van) je kind.
Dat oogcontact valt mij ook op. Ik heb een keer een experiment gezien waarbij ouders de opdracht kregen niet te reageren op hun baby. Gevolg: baby binnen 2 minuten helemaal overstuur.

Dát zou ik dus zeker niet doen.

Je schrijft zelf al dat de baby veel behoefte heeft aan contact. Aan jullie als ouders om daarin te voorzien. Een baby van 4 maanden ‘manipuleert’ niet ofzo. Vergelijken met andere kinderen en boekjes werkt ook niet.

Waarom moet de baby eigenlijk (langer dan 20 min.) slapen overdag?
De natuurlijke slaapcyclus van een baby is 45 minuten. Ze moeten er meerdere aan elkaar leren plakken. Die van jou kan dat ‘s nachts al! Die van mij leerde dat pas aan het einde van het eerste jaar.

Dus ik zou zeggen: ze doet het hartstikke goed!

Kinderen gaan vroeg of laat wel slapen en je kunt wel wat meer in een ritme proberen te dwingen als jij het niet meer trekt, maar soms is het ook gewoon ‘verstand op 0, blik op oneindig en ‘this too shall pass’.’

Succes!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Heb je overdag al in de cosleeper geprobeerd? En waarom zet je die white noise aan?
Ga eens meer op je baby af ipv wat jullie vinden dat moet.
Ze is nog zo klein, ik krijg er al tranen van in mijn ogen als ik het lees.
yourlocalhero schreef:
01-02-2020 11:44
Ga eens meer op je baby af ipv wat jullie vinden dat moet.
Ze is nog zo klein, ik krijg er al tranen van in mijn ogen als ik het lees.
Nou, kom op. Ze is een onzekere jonge moeder die het graag goed wil doen en in haar omgeving blijkbaar ook niet heel veel steun vindt, en die ook maar probeert wat ze denkt dat het beste is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven