Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
zondag 2 februari 2020 om 08:40
Waarom vertel je dat allemaal?
Je kan toch gewoon aangeven dat je een man/partner hebt , ...etc, evt gezin. Wat gaat een ander de exacte leeftijd aan dan wel dat je als puber met een volwassen man ging? Denk je dat andere mensen van alles op tafel leggen bij collega's. Het zijn collega's en geen vrienden.
Je kan toch gewoon aangeven dat je een man/partner hebt , ...etc, evt gezin. Wat gaat een ander de exacte leeftijd aan dan wel dat je als puber met een volwassen man ging? Denk je dat andere mensen van alles op tafel leggen bij collega's. Het zijn collega's en geen vrienden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 2 februari 2020 om 08:41
Oja herken ik hoor ik ben 24 hij 36. Wij kennen elkaar sinds ik 19 ben.
Hoor meestal dat hij dan soort van sugardaddy is terwijl wij gewoon kinderen hebben, nogal ‘ luxe ‘ hebben alleen ik ben na mijn studie niet meer gaan werken omdat we zijn geëmigreerd en ook persoonlijke redenen met mijn gezondheid. En dan is in sommige mensen hun ogen ‘ profiteren ‘
Ik zeg altijd dat ik onwijs veel van hem hou. En meer zeg ik niet. Meer hoef je ook niet te zeggen.
Maar was 16 en 28 niet strafbaar dan ?
Hoor meestal dat hij dan soort van sugardaddy is terwijl wij gewoon kinderen hebben, nogal ‘ luxe ‘ hebben alleen ik ben na mijn studie niet meer gaan werken omdat we zijn geëmigreerd en ook persoonlijke redenen met mijn gezondheid. En dan is in sommige mensen hun ogen ‘ profiteren ‘
Ik zeg altijd dat ik onwijs veel van hem hou. En meer zeg ik niet. Meer hoef je ook niet te zeggen.
Maar was 16 en 28 niet strafbaar dan ?

zondag 2 februari 2020 om 08:42
Door het zelf los te laten. Als jij er 100% ok mee was/ bent raakt het je niet meer. Ik denk dat er toch iets is waar je zelf mee zit? Schaamte? Ik zou glimlachend zeggen: ja...
Trouwens niemand vraagt ooit aan mij hoe oud mijn man is. Je hoeft daar niet op aan te sturen he. Ideaal is anders ja. Maar dat is met 2 geloven of kinderen uit een eerdere relatie niet anders.
Trouwens niemand vraagt ooit aan mij hoe oud mijn man is. Je hoeft daar niet op aan te sturen he. Ideaal is anders ja. Maar dat is met 2 geloven of kinderen uit een eerdere relatie niet anders.

zondag 2 februari 2020 om 08:48

zondag 2 februari 2020 om 08:48
Waarom zou je vertellen over jullie leeftijdsverschil en heel eerlijk gezegd, iemand van 28 jaar die iets begint met een meisje van 16,...…….Enfin, als je zelf snapt dat mensen daar niet enthousiast van worden zal je er gewoon mee moeten leren leven dat mensen daar een duidelijke mening over hebben, er zijn trouwens ergere dingen om mee te leren leven.

zondag 2 februari 2020 om 08:59
Ik vind jullie leeftijden er nu niet toe doen, maar jullie leeftijden bij de start van jullie relatie vind ik ook opmerkelijk. Een nachtmerrie voor elke ouder. Je wilt echt niet dat je dochter van 16 met een man van 28 thuiskomt. Wat is er loos met een man van 28 dat hij geen oudere vrouw kan ontmoeten? Dat vind ik een zorgwekkende situatie waar elke ouder wakker van ligt. Ik snap niet dat jij niet kunt begrijpen dat dat geen gebruikelijke en gezonde situatie is.
Het erge is ook nog dat jullie elkaar jaren kenden, voordat jullie iets kregen. Daar krijg ik echt de bibber van, want wat moest hij met jou?
Het erge is ook nog dat jullie elkaar jaren kenden, voordat jullie iets kregen. Daar krijg ik echt de bibber van, want wat moest hij met jou?

zondag 2 februari 2020 om 09:03
Ammiedammie schreef: ↑02-02-2020 08:59Ik vind jullie leeftijden er nu niet toe doen, maar jullie leeftijden bij de start van jullie relatie vind ik ook opmerkelijk. Een nachtmerrie voor elke ouder. Je wilt echt niet dat je dochter van 16 met een man van 28 thuiskomt. Wat is er loos met een man van 28 dat hij geen oudere vrouw kan ontmoeten? Dat vind ik een zorgwekkende situatie waar elke ouder wakker van ligt. Ik snap niet dat jij niet kunt begrijpen dat dat geen gebruikelijke en gezonde situatie is.
Precies dit.
Mijn partner en in verschillen 16 jaar. Prima.
Alleen ik startte niet met hem als minderjarige, dat is voor mij in jouw geval wel opmerkelijk.
Hips, hopsakee en pierlala.
zondag 2 februari 2020 om 09:03
Waarom maak je je daar druk om?
Ik kan me best voorstellen dat ouders niet staan te springen om een 28-jarige vent voor hun 16-jarige dochter. Dat kun jij je toch ook voorstellen? Dus mensen vinden daar iets van. Nou en.
Inmiddels ben je al 16 jaar gelukkig samen, echt, waar maak je je dan druk om?
Mijn man en ik schelen 14 jaar. Ik leerde hem kennen toen ik 23 was, mijn ouders hebben dat nooit een probleem gevonden. Maar ik geloof best dat het wat gevoeliger had gelegen als ik 16 was geweest.
Niet dat ik constant op mijn werk vertel hoe oud mijn man is, maar soms komt het wel ter sprake. Als ik het over mijn (volwassen) stiefkinderen heb bijvoorbeeld. Dan gaan mensen ook rekenen. En dan vind ik het best logisch dat mensen even een wenkbrauw optrekken.
Ik kan me best voorstellen dat ouders niet staan te springen om een 28-jarige vent voor hun 16-jarige dochter. Dat kun jij je toch ook voorstellen? Dus mensen vinden daar iets van. Nou en.
Inmiddels ben je al 16 jaar gelukkig samen, echt, waar maak je je dan druk om?
Mijn man en ik schelen 14 jaar. Ik leerde hem kennen toen ik 23 was, mijn ouders hebben dat nooit een probleem gevonden. Maar ik geloof best dat het wat gevoeliger had gelegen als ik 16 was geweest.
Niet dat ik constant op mijn werk vertel hoe oud mijn man is, maar soms komt het wel ter sprake. Als ik het over mijn (volwassen) stiefkinderen heb bijvoorbeeld. Dan gaan mensen ook rekenen. En dan vind ik het best logisch dat mensen even een wenkbrauw optrekken.

zondag 2 februari 2020 om 09:05
Dat is na al die jaren toch gewoon voor jou? Mijn man en ik schelen ook 15 jaar van elkaar en nooit benoem ik dat als ik zeg dat ik getrouwd ben. Na 10 jaar komt er wel eens de vraag aan man of ik jonger ben, hij is nu 47 jaar en begin je de uiterlijke verschillen te zien. Maar hij hoort dan voornamelijk dat hij een ouwe bofkont is.

zondag 2 februari 2020 om 09:05
Hoe zo praten over hoe oud je partner is en hoe lang jullie samen zijn? Dat bespreek ik niet zo snel. Kennelijk maak jij er wel een dingetje van.
Geen idee of dat je zelf een dochter hebt, maar wanneer zij 16 is dat zal je zien dat 28 jaar best wel een groot leeftijdsverschil is. Of heb je een nichtje in die leeftijd?
Waarschijnlijk vond jij jezelf met 16 jaar al heel volwassen, misschien was je het ook. En het hangt ook af van de man.
12 jaar leeftijdsverschil is niet zo vreemd, een 16 jarig meisje met een 28 jarige man is net even wat anders.
Heel fijn dat jullie nog steeds heel gelukkig samen zijn. Dat zegt iets over het nu. Jullie start is wel wat anders dan anders geweest.
Geen idee of dat je zelf een dochter hebt, maar wanneer zij 16 is dat zal je zien dat 28 jaar best wel een groot leeftijdsverschil is. Of heb je een nichtje in die leeftijd?
Waarschijnlijk vond jij jezelf met 16 jaar al heel volwassen, misschien was je het ook. En het hangt ook af van de man.
12 jaar leeftijdsverschil is niet zo vreemd, een 16 jarig meisje met een 28 jarige man is net even wat anders.
Heel fijn dat jullie nog steeds heel gelukkig samen zijn. Dat zegt iets over het nu. Jullie start is wel wat anders dan anders geweest.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 2 februari 2020 om 09:06
Onze leeftijden heb ik niet bij voorbaat genoemd, maar daar werd eigenlijk gewoon naar gevraagd...
Of in andere gevallen kwam het toevallig ter sprake.
Ik heb er zelf nooit een probleem mee gehad, maar nu ik zelf een dochter heb, snap ik de opmerkingen ook wel.
Ik kan er alleen niks mee. En weet dus nooit zo goed hoe daar op te reageren.
@cranberryjuice Mijn man is nog nooit mijn sugardaddy genoemd, dat is dan wel weer nieuw. In het begin van onze relatie is hij wel eens uitgemaakt voor pedo. Dat was minder.
Of in andere gevallen kwam het toevallig ter sprake.
Ik heb er zelf nooit een probleem mee gehad, maar nu ik zelf een dochter heb, snap ik de opmerkingen ook wel.
Ik kan er alleen niks mee. En weet dus nooit zo goed hoe daar op te reageren.
@cranberryjuice Mijn man is nog nooit mijn sugardaddy genoemd, dat is dan wel weer nieuw. In het begin van onze relatie is hij wel eens uitgemaakt voor pedo. Dat was minder.

zondag 2 februari 2020 om 09:07
Ammiedammie schreef: ↑02-02-2020 08:59Ik vind jullie leeftijden er nu niet toe doen, maar jullie leeftijden bij de start van jullie relatie vind ik ook opmerkelijk. Een nachtmerrie voor elke ouder. Je wilt echt niet dat je dochter van 16 met een man van 28 thuiskomt. Wat is er loos met een man van 28 dat hij geen oudere vrouw kan ontmoeten? Dat vind ik een zorgwekkende situatie waar elke ouder wakker van ligt. Ik snap niet dat jij niet kunt begrijpen dat dat geen gebruikelijke en gezonde situatie is.
En wat dan met de ouders van de jongen, of man in dit geval? En wat als het leeftijdsverschil andersom is. De jongen/man jonger dan het meisje/vrouw?
Snap je dat je post vol zit met vooroordelen? En maar één kant op. Bah!

zondag 2 februari 2020 om 09:08
Ik heb dan weer eens meegemaakt dat ik met een vader op het schoolplein over leeftijdsverschil had (oudere man met tweede leg bij jongere vrouw, dat wist ik) en hij zei: 'jammer, als ik geweten had dat je op oudere mannen valt...'cranberryjuice schreef: ↑02-02-2020 08:44Ik hoor dit overigens alleen van andere mannen ( die mij willen versieren hoor. ) niet van familieleden.
‘ oh hij is ouder dan jou hè ? ‘ ja en dan ? ‘ ‘ je sugardaddy zeker ‘
Nee .. ik hou van hem.
Maar dat is gewoon afgunst.

zondag 2 februari 2020 om 09:10
Het gewoon niet zien als gespreksonderwerp. Dus jij was 16 en hij 28? Ja.
Punt.
En dóór!
Daar hoef je niet verder op in te gaan. Want inderdaad, wat wil je er verder over zeggen?

zondag 2 februari 2020 om 09:12
Ja, het is niet alsof je een tijdmachine op kantoor neer kan zetten en er in kan stappen.
En al was dat het geval, dan nog hoeft het niet. Jullie hadden jullie redenen die relatie te beginnen en voort te zetten.