Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Marana schreef:
02-02-2020 10:20
Ai, gezakt...

Die eerste opmerking 'zit je te rellen' geeft aan dat deze forummer het allemaal maar raar vindt. Als iemand zo'n opmerking maakt en daarna dan nog een vraag stelt, dan bedoelt ze die vraag niet serieus maar vraagt ze alleen maar meer uitleg van jou zodat er meer is waar op gereageerd kan worden met 'wat een raar gedoe'.

Je had dus niet serieus moeten antwoorden op die tweede zin, maar met je ogen moeten rollen vanwege die eerste zin en dan moeten zeggen dat je na zo'n opmerking geen zin hebt om nog antwoord te geven op de tweede zin.
Dankjewel voor het invullen van mijn post :facepalm:
Het is onzin wat je schrijft.
De vraag 'zit je te rellen' heb ik gesteld omdat TO weet wat voor reacties ze krijgt (daar gaat dit topic immers over) en toch gaat ze dan (zo lijkt het) olie op het vuur gooien door te zeggen dat hij ruim voor haar 16e al zat te flirten. Dan weet je dat je nog meer reacties krijgt en dan vraag ik me af of je bewust zit te rellen ja.
Heeft verder niet zoveel met mijn of andermans mening te maken.
YagaBaba schreef:
02-02-2020 10:13
Maar wat doet dat er nu nog toe dan? De ouders van TO vonden het destijds prima. Inmiddels is TO 33 en zijn ze nog steeds samen. Wat is het nut hiervan dan nog?
Als er eenmaal eenmaal een bepaald patroon in een relatie is geslopen is dat moeilijk te veranderen.

Als de relatie on gelijkwaardig is begonnen is het heel moeilijk om de dynamiek zo te veranderen dat het wel gelijkwaardig wordt.

Je kunt je dus afvragen hoe gelijkwaardig de relatie nu is.

Ik hoor wel vaker dat mannen iets voor hun vrouw bepalen waarvan ik denk WTF dat laat jij toch niet alleen door je man beslissen.
minnimouse schreef:
02-02-2020 10:26
Dankjewel voor het invullen van mijn post :facepalm:
Het is onzin wat je schrijft.
De vraag 'zit je te rellen' heb ik gesteld omdat TO weet wat voor reacties ze krijgt (daar gaat dit topic immers over) en toch gaat ze dan (zo lijkt het) olie op het vuur gooien door te zeggen dat hij ruim voor haar 16e al zat te flirten. Dan weet je dat je nog meer reacties krijgt en dan vraag ik me af of je bewust zit te rellen ja.
Heeft verder niet zoveel met mijn of andermans mening te maken.

Als iemand tegen mij zou schrijven 'zit je te rellen' dan zou ik op die post niet meer serieus reageren. Het is gewoon geen aardige opmerking. En dat leg ik aan TO uit.
Marana schreef:
02-02-2020 10:29
Als iemand tegen mij zou schrijven 'zit je te rellen' dan zou ik op die post niet meer serieus reageren. Het is gewoon geen aardige opmerking. En dat leg ik aan TO uit.
Gefeliciteerd, maar je hebt het totaal niet bij het rechte eind.
Het eerste wat ik deed bij het lezen van de OP was ook terugrekenen. Ik vind het dus niet zo raar dat collega’s er wat van vinden. Ik vind er namelijk ook wat van.

Nu ben je zoveel jaren verder en maakt het verschil inderdaad minder uit. Je krijg goede tips voor de vraag die je nu voorlegt.

Maar ik vind het inderdaad echt heel vreemd dat dit zo is gelopen ooit en zou zeker het mijne ervan denken. Niet dat jij daar iets meer moet overigens. Maar om aan te geven dat als je wil dat mensen er niks van gaan vinden, je beter niet te veel info kan verschaffen.
Ik vraag me af in hoeverre de relatie gelijkwaardig is. To is jaren thuis geweest, en heeft nu een baantje en een open relatie.
sugarmiss schreef:
02-02-2020 10:27
Als er eenmaal eenmaal een bepaald patroon in een relatie is geslopen is dat moeilijk te veranderen.

Als de relatie on gelijkwaardig is begonnen is het heel moeilijk om de dynamiek zo te veranderen dat het wel gelijkwaardig wordt.

Ik hoor wel vaker dat mannen iets voor hun vrouw bepalen waarvan ik denk WTF dat laat jij toch niet alleen door je man beslissen.
Dit is net doen als of statistiek voor iedereen de exacte waarheid is. Is er iets in wat TO zegt dat je doet denken dat ze dingen alleen door haar man laat beslissen? Of iets anders waardoor het een ongelijkwaardige relatie lijkt?
kerst schreef:
02-02-2020 09:54

En meisjes van 16 kunnen al heel volwassen zijn hoor.
Dat voeren pedo's ook vaak aan om zich zelf te verdedigen. Ja ze mag nog maar 11 zijn maar ze was al heel volwassen voor haar leeftijd.

Ze wilde het echt zelf.
Zie, hoe meer TO vertelt, hoe gekker de aannames. Ik lees niets wat wijst op een ongelijkwaardige relatie, en ze heeft ook niets gezegd over hoe volwassen ze was op 16-jarige leeftijd. Iedere opmerking is voer voor verdere speculaties.

Ja, ik zat ook al te rekenen bij de OP en ik had daar ook al een oordeel over klaar. Maar als TO gelukkig is, wie ben ik dan om iets te vragen over gelijkwaardigheid, waar hij nu op valt, wat haar ouders er van vonden, etc etc?
Kyndra schreef:
02-02-2020 09:42
Hmm. Hij zit (of zat dan, toendertijd) wel in het grijze gebied ertussen, eigenlijk.
Hij viel / valt niet specifiek op jonge meiden. Maar tussen ons was er gewoon een bepaalde aantrekkingskracht zodra ik ging puberen en interesse in het andere geslacht kreeg. Van beide kanten.
Zoals je al kon lezen, heeft hij wel 'gewacht' tot ik 16 was, en nooit iets gepusht ofzo.

Dus in welke van jouw 2 hokjes hij valt, geen idee.

Ik was in de veronderstelling dat je 16 was op het moment dat hij interesse toonde in je.
Ik begrijp nu uit jouw reacties dat je dus nog veel jonger was op het moment van wederzijdse interesse naar elkaar toe.
16 is de leeftijd van een jonge meid in het beginstadium van haar volwassenheid maar daaronder ben je gewoonweg nog een kind en daar heb ik totaal geen begrip voor een man die met lustige ogen naar een kind kijkt van 13.

Andere quote van je:

''Nou, ik bedoelde dat het niet zo was dat we elkaar tegenkwamen, verliefd werden en meteen iets kregen op mn 16e, maar dat er al een behoorlijke aanloop naar toe was en dat hij verder daarvoor geen initiatief heeft genomen tot wat dan ook.
En hoe oud precies, weet ik niet. Ik kreeg interesse in jongens toen ik een jaar of 13, 14 was. Dus dat zal rond die tijd zijn geweest...
Hij heeft dus niet eens gewacht tot het moment dat je voor de wet volwassen bent.''

Vanaf je 13/14e is hij dus al bezig geweest om jou te groomen.
En op je 16e ben je door hem ontmaagd.
Hij heeft dus niet eens gewacht tot het moment dat je voor de wet volwassen was.

Dit veranderd het verhaal toch wel enorm.
Ik wil het woord niet zeggen, maar ik denk dat je wel doorhebt hoe ik over jouw vriend denk ondertussen.
anoniem_63c1249a1cf4b wijzigde dit bericht op 02-02-2020 10:41
0.03% gewijzigd
Mijn man en ik schelen ook zoveel, maar hebben elkaar leren kennen toen we 21 en 33 waren en hij had verwacht dat ik een jaar of 27 was. Toen ik 23 was, kregen we een relatie. Dat vind ik toch al een heel verschil met 16 (al leek je misschien ook wat ouder) en ook nog eens al een paar jaar ervoor interesse in elkaar. Zeker voor de buitenwereld, ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen raar klinkt dat jij op je 16e een kerel van 28 had. Mijn dochter is net 16 en ik moet er niet aan denken!

Ik krijg trouwens nooit opmerkingen over ons leeftijdsverschil, ik ben er altijd open over. Mijn man ziet er ook wel jong uit voor zijn leeftijd, dus het valt mensen ook niet op.
Ik krijg net een appje net een appje ..'hoi mooie vrouw..ken je me nog'

Graaf graaf ..oh ja.
Een gast die ik vannacht heb ontmoet in de kroeg. En die al verkering heeft...het was van de week uit gegaan uit maar 1 dag geleden hadden ze het weer goed gemaakt.
En hij heeft een ontzettend opdringerige en veel te dikke broer.

Dus dames ..herken je je man hierin, dumpen die hap.

Nou fijn om even mijn verhaal kwijt te kunnen
sugarmiss schreef:
02-02-2020 10:27

Ze is wel 33 nu.

Ik zou overigens ook niet blij zijn als mijn dochter van 16 thuis kwam met een vent van 28. Nu heb ik geen dochters maar met een zoon van 28 zou ik wel een hartig woordje wisselen inderdaad.

Dat gezegd hebbende: de relatie van TO is haar zaak. Ze is al lang geen 16 meer.
Janco schreef:
02-02-2020 10:45
Ik krijg net een appje net een appje ..'hoi mooie vrouw..ken je me nog'

Graaf graaf ..oh ja.
Een gast die ik vannacht heb ontmoet in de kroeg. En die al verkering heeft...het was van de week uit gegaan uit maar 1 dag geleden hadden ze het weer goed gemaakt.
En hij heeft een ontzettend opdringerige en veel te dikke broer.

Dus dames ..herken je je man hierin, dumpen die hap.

Nou fijn om even mijn verhaal kwijt te kunnen
De alcohol hakt er nog behoorlijk in zo te lezen.
Ik vind de reacties helemaal niet zo gek, mensen reageren vaak vanuit hun eigen situatie. Zien hun eigen jonge kind al thuiskomen met een ruim volwassene.

Als je dan ook nog gaat verkondigen dat het al speelde toen je nog maar 13 of 14 was dan voelt het allemaal wat viezig aan.

Dat het na jaren nog steeds werkt is mazzel, ik vraag me dan af waarom een open relatie nodig is maar dat is weer een ander verhaal.

Meestal groei je mentaal op zo'n jonge leeftijd nog zo veel dat je niet meer matcht met degene waar je toen zo tegen op keek.

Ik vraag me af hoeveel en hoever heb jij je sinds je 13e op eigen houtje kunnen ontwikkelen? Studeren, werken, vriendinnen, uitgaan enz?
Seksuele interesse hebben in iemand die 12 jaar jonger is dan jij bent als je zelf 25 bent, daar hebben we een woord voor.

Met die persoon heeft TO nu een open relatie en een kind en sinds kort heeft ze, hoera, een baan. Dat is eigenlijk het enige positieve in dit verhaal als je het mij vraagt.

Je vertelt zoveel dat je zelf een heel bijzonder beeld schetst van de situatie waarin jij leeft, TO. Ik vraag me af waarom je (waarschijnlijk onbewust) zo je best doet om dat beeld op te roepen.
Ja inderdaad. Het wordt er niet beter op en daar vinden de meeste mensen wat van.
Zeg voortaan dat jullie 14 jaar samen zijn en dat je 18 was.
pamelacourson schreef:
02-02-2020 10:48
De alcohol hakt er nog behoorlijk in zo te lezen.
:proud:
Arme pedo, nou zit 'ie met een vrouw van 32!
ikBedoelHetGoed schreef:
02-02-2020 10:51
Seksuele interesse hebben in iemand die 12 jaar jonger is dan jij bent als je zelf 25 bent, daar hebben we een woord voor.

Met die persoon heeft TO nu een open relatie en een kind en sinds kort heeft ze, hoera, een baan. Dat is eigenlijk het enige positieve in dit verhaal als je het mij vraagt.

Je vertelt zoveel dat je zelf een heel bijzonder beeld schetst van de situatie waarin jij leeft, TO. Ik vraag me af waarom je (waarschijnlijk onbewust) zo je best doet om dat beeld op te roepen.
Ik ben ook best benieuwd sinds wanneer zij een open relatie hebben en wiens voorstel dat dan was.
Bij dit soort mannen is het vaak gewoon zo dat ze hun ouder wordende vriendin inruilen of steeds minder interessant vinden en weer terug verlangen naar een jong blaadje op den duur.
Geloof er ook niks van dat hij geen seks heeft met meiden jonger dan TO.
Dat zal hij thuis wel niet vertellen om geen verdere argwaan te wekken.
Moreina schreef:
02-02-2020 11:08
Geloof er ook niks van dat hij geen seks heeft met meiden jonger dan TO.
Ja want hij werd 16 jaar geleden verliefd op een veel jonger meisje, dus hij moet wel vreemdgaan. Mensen veranderen nooit en geen enkele situatie is anders dan een andere.
sugarmiss schreef:
02-02-2020 10:34
Dat voeren pedo's ook vaak aan om zich zelf te verdedigen. Ja ze mag nog maar 11 zijn maar ze was al heel volwassen voor haar leeftijd.

Ze wilde het echt zelf.
Pedofilie (woord afkomstig uit het Grieks; pais (παις, wortel paid- = 'knaap', 'kind') en philía (φιλία, 'vriendschap')) is een term, die wordt gebruikt voor het zich seksueel aangetrokken voelen van volwassenen tot kinderen tot en met de prepuberteit (in het algemeen dertien jaar of jonger).

Meisjes zijn gemiddeld op hun dertiende geslachtsrijp (op z'n vroegst is dat mogelijk vanaf 10 jaar) en jongens gemiddeld op hun veertiende (in sommige gevallen al vanaf hun elfde).[bron?] Een volwassene die zich aangetrokken voelt tot een geslachtsrijpe puber wordt ook wel een efebofiel genoemd.[1]

Pedofilie wordt als psychische aandoening gezien. Pedoseksualiteit, het verrichten van seksuele handelingen met minderjarigen is een vorm van kindermishandeling en strafbaar als kindermisbruik.
Zoals anderen al schrijven het zit hem niet zo zeer in het leeftijdsverschil. Ik ben 36 en mijn man 49 en niemand die daar gek van op heeft gekeken (sterker nog ik heb meerdere keren te horen gekregen: Verstandig een jonge man die misschien niks heeft meegemaakt is niks voor jou)
Echter wij leerde elkaar kennen toen ik 29 en mijn man 42 dat maakt het hele viespeuk deel eigenlijk erg minimaal.
Als ik met hem was thuisgekomen toen ik 16 was en zelfs al eerder met hem was gaan flirten (en hij dit leuk vond ipv mij gemeld hebben hoe ongepast het zou zijn) zouden de reacties van familie en vrienden heel anders zijn geweest.

Dus ja je kan het nu niet meer terugdraaien als je het nu eenmaal tegen iemand verteld heeft maar ik zou de tip om minder openhartig te zijn wel ter harte nemen. Ja ik heb een leuke man en een dochtertje, zo schattig gisteren zei ze.... of iets dergelijks om de aandacht weer op iets anders te vestigen.
Ik vermeld ook niet aan iedereen die het horen wil de leeftijd van mijn man, die zou toch ook niet interessant zijn geweest als hij 35 was dus waarom nu wel?
Of idd keihard liegen als het toch ter sprake komt en zeg dat je 18 was dat zal het scherpe randje ervan af halen. Soms is dat toch echt veel verstandiger om te doen.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 02-02-2020 11:19
0.40% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
LoveLucy schreef:
02-02-2020 11:11
Pedofilie (woord afkomstig uit het Grieks; pais (παις, wortel paid- = 'knaap', 'kind') en philía (φιλία, 'vriendschap')) is een term, die wordt gebruikt voor het zich seksueel aangetrokken voelen van volwassenen tot kinderen tot en met de prepuberteit (in het algemeen dertien jaar of jonger).

Meisjes zijn gemiddeld op hun dertiende geslachtsrijp (op z'n vroegst is dat mogelijk vanaf 10 jaar) en jongens gemiddeld op hun veertiende (in sommige gevallen al vanaf hun elfde).[bron?] Een volwassene die zich aangetrokken voelt tot een geslachtsrijpe puber wordt ook wel een efebofiel genoemd.[1]

Pedofilie wordt als psychische aandoening gezien. Pedoseksualiteit, het verrichten van seksuele handelingen met minderjarigen is een vorm van kindermishandeling en strafbaar als kindermisbruik.
En wat wil jij hier mee zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven