Geld & Recht alle pijlers

Eerste koophuis, vraag over ontbindende voorwaarden

02-02-2020 22:01 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bod gedaan op een appartement, zonder aankoopmakelaar.
Het bod was op €132.000,- geaccepteerd en ik heb het koopcontract inmiddels binnen.

Bij de ontbindende voorwaarden staat het volgende:

18.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op 13 maart 2020 koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van geen bindend aanbod tot een
hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen € 125.000,00 zulks tegen geen
hogere bruto jaarlast dan niet van toepassing of een rentepercentage niet hoger dan , bij de volgende hypotheekvorm:
een marktconform rentepercentage en voorwaarden bij de erkende financiële instellingen

€ 125.000,- was de vraagprijs, maar niet mijn bod, ben ik in mijn recht om dit te laten aanpassen naar de som van mijn bod of 130.000,- ? Ik heb het geld wel, maar ik wil dit liever in de verbouwing steken.
Dat is in deze overspannen woningmarkt waarin hoog wordt ingezet met de vraagprijs en er dan nog eens hoger dan de vraagprijs geboden wordt niet vanzelfsprekend.

Maar het zou kunnen.

Het komt ook wel voor dat makelaars bevriende taxateurs kennen die toevalligerwijs een huis altijd taxeren op het bedrag wat geboden is.

En dat ze beiden weer doorverwijzen naar een bevriende hypotheek adviseur.
Er zijn vorig jaar 3 appartementen verkocht voor €130.000, in hetzelfde complex dus ik ben er vrij zeker van dat het appartement minstens op dit bedrag getaxeerd wordt. Heel fijn voor het meedenken allen, ik heb inmiddels mijn antwoord. Niehow ik heb je een pb terug gestuurd maar hij staat niet in mijn postvak uit, is het aangekomen?
ShaunTheSheep schreef:
02-02-2020 23:05
Dus als TO voor 2ton gekocht had, denk jij dat er bij de ontbindende voorwaarde voor financiering 2ton had gestaan voor een huisje van 125k?

De 132k van TO kan alleen in de voorwaarde mits ze dat overeenkomen of overeen gekomen zijn. Geen verkoper die de voorwaarde zomaar op de geboden prijs boven de vraagprijs zet natuurlijk, want je gaat jezelf niet benadelen.

Ja dat is gewoon de standaard procedure. De ontbindende voorwaarde is gewoon standaard gekoppeld aan de verkoopprijs. Het gaat er tenslotte om dat de koper bescherming heeft om de hypotheek rond te krijgen.

Ik snap wel dat jouw voorbeeld onrealistisch is; maar dan nog, ook in dat geval is de ontbindende voorwaarde gewoon gekoppeld aan de verkoopprijs. Daar heb je als verkoper verder niks van te vinden.

En in dit geval is het ongetwijfeld ook gewoon een typefout van de verkopende makelaar.
Geel schreef:
02-02-2020 23:13
Er zijn vorig jaar 3 appartementen verkocht voor €130.000, in hetzelfde complex dus ik ben er vrij zeker van dat het appartement minstens op dit bedrag getaxeerd wordt. Heel fijn voor het meedenken allen, ik heb inmiddels mijn antwoord. Niehow ik heb je een pb terug gestuurd maar hij staat niet in mijn postvak uit, is het aangekomen?

En wat is het antwoord?
Waren die appartementen in dezelfde staat?

Een keuken en badkamer zijn op zich niet waarde vermeerderend.

Maar als de vorig jaar verkochte appartementen zijn verkocht met een gemoderniseerde keuken en badkamer, strak afgewerkte wanden en jouw gekochte appartement heeft sanitair en een keuken uit het jaar 0 die eigenlijk direct aan vervanging toe zijn dan zou het zo kunnen zijn dat jouw appartement minder waard is.

Als jij trouwens zeker weet dat jouw appartement de geboden prijs waard is en je dus een taxatierapport kan krijgen met dat bedrag en je inkomen hoog genoeg is dan maakt het eigenlijk geen bal uit welk bedrag in de ontbindende voorwaarden wordt genoemd.

Het lijkt mij sowieso geen goed idee om een huis te kopen waarbij het er enorm om spant of je de hypotheek wel of niet rond kan krijgen.
-Shifty- schreef:
02-02-2020 23:14
Ja dat is gewoon de standaard procedure. De ontbindende voorwaarde is gewoon standaard gekoppeld aan de verkoopprijs. Het gaat er tenslotte om dat de koper bescherming heeft om de hypotheek rond te krijgen.

Ik snap wel dat jouw voorbeeld onrealistisch is; maar dan nog, ook in dat geval is de ontbindende voorwaarde gewoon gekoppeld aan de verkoopprijs. Daar heb je als verkoper verder niks van te vinden.

En in dit geval is het ongetwijfeld ook gewoon een typefout van de verkopende makelaar.
Je gaat er vanuit dat als iemand een bod doet op je huis dat huis ook gewoon kan betalen.

Die ontbindende voorwaarden worden opgenomen voor als je echt de hypotheel niet rond kan krijgen. Dat moet je dan ook bewijzen met een afwijzing.

Zo houdt de verkoper de zekerheid dat de koper niet meer van het huis af kan omdat hij ineens geen zin meer heeft in het huis omdat de koper een beter huis heeft gevonden.

Als je een onrealistisch hoog bedrag opneemt bij onder voorbehoud van financiering weten zowel koper als verkoper dat die hypotheek voor dat bedrag nooit rondkomt. Dat betekent dat de koper op elk moment kan zeggen ik heb er toch geen zin meer in om het huis te kopen.

Daar zou ik geen genoegen mee nemen als ik de verkoper was. Dan verkocht ik mijn huis wel aan iemand anders.
sugarmiss schreef:
02-02-2020 23:21

Maar als de vorig jaar verkochte appartementen zijn verkocht met een gemoderniseerde keuken en badkamer, strak afgewerkte wanden en jouw gekochte appartement heeft sanitair en een keuken uit het jaar 0 die eigenlijk direct aan vervanging toe zijn dan zou het zo kunnen zijn dat jouw appartement minder waard is.

Als jij trouwens zeker weet dat jouw appartement de geboden prijs waard is en je dus een taxatierapport kan krijgen met dat bedrag en je inkomen hoog genoeg is dan maakt het eigenlijk geen bal uit welk bedrag in de ontbindende voorwaarden wordt genoemd.

Het lijkt mij sowieso geen goed idee om een huis te kopen waarbij het er enorm om spant of je de hypotheek wel of niet rond kan krijgen.
2 appartementen waren in betere staat, maar zijn ook alweer langer geleden verkocht, dit appartement heeft wel een beter uitzicht. Ik heb geen aankoopmakelaar die een taxateur regelt, dus 100% zeker weten doe ik het niet. Ik heb het bod gedaan, ervan uitgaande dat het appartement op €130.000,- getaxeerd zou worden. Ik heb helaas het geld niet op mijn rekening dus zal het er toch wel om spannen of ik wel of niet een hypotheek kan krijgen, wat afhankelijk zal zijn van de taxatie, niet van mijn salaris.
sugarmiss schreef:
02-02-2020 23:29
Je gaat er vanuit dat als iemand een bod doet op je huis dat huis ook gewoon kan betalen.

Die ontbindende voorwaarden worden opgenomen voor als je echt de hypotheel niet rond kan krijgen. Dat moet je dan ook bewijzen met een afwijzing.

Zo houdt de verkoper de zekerheid dat de koper niet meer van het huis af kan omdat hij ineens geen zin meer heeft in het huis omdat de koper een beter huis heeft gevonden.

Als je een onrealistisch hoog bedrag opneemt bij onder voorbehoud van financiering weten zowel koper als verkoper dat die hypotheek voor dat bedrag nooit rondkomt. Dat betekent dat de koper op elk moment kan zeggen ik heb er toch geen zin meer in om het huis te kopen.

Daar zou ik geen genoegen mee nemen als ik de verkoper was. Dan verkocht ik mijn huis wel aan iemand anders.

Nee helemaal niet. Je verdraaid de hele situatie tot iets absurds.

De ontbindende voorwaarde voorwaarde op financiering wordt standaard altijd gebaseerd op de aankoopprijs en niet op de vraagprijs of de taxatiewaarde. Dat is zo omdat het ook daarvoor bedoeld is. De ontbindende voorwaarde is bedoeld als bescherming voor de koper omdat je als koper aan het bod vast zit. Het gaat er tenslotte om dat je je bod kan waarmaken. Het is geen toetsing of dat bod reëel is.

De hypotheekverstrekker zelf kijkt natuurlijk wel naar de hoogte van de hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning. Maar dat staat los van de ontbindende voorwaarde in het koopcontract. Bovendien hebben we het hier over een verschil tussen de vraagprijs van 125.000 en de koopprijs van 132.000. Dat is al zo'n gering verschil dat het wel zeer onwaarschijnlijk is dat die aanname van jou aan de orde zal zijn.

En dan nog, in het theoretische geval, als er een bod geaccepteerd wat (ver) boven de waarde ligt dan is dat inderdaad hetgeen waar de verkoper dus genoegen mee neemt. Die accepteert dan een lekker (te) hoog bod met het risico dat ze de financiering niet rond krijgen inderdaad.
ik denk dat je je eigen geld sowieso niet in de verbouwing kan steken want hoe ga je anders je kosten koper betalen?
Don't cry, buy a bag and move on.
sugarmiss schreef:
02-02-2020 23:21

Als je dat zeker weet? Dat weet je dus zeker als je er een hypotheek voor kan afsluiten. Dat is de toetsing van die stelling; dan pas weet je dat zeker. En tot die tijd kan je je beroepen op de ontbindende voorwaarde, zoals die bedoeld is. Het is dus wel belangrijk welk bedrag in de koopacte genoemd wordt. Dat moet standaard overeenkomen met de koopprijs of anders gekoppeld worden aan de hoogte van de hypotheek die je gaat aanvragen. Stel dat je een hogere hypotheek moet aanvragen vanwege een noodzakelijke verbouwing dan moet je zelfs die hogere waarde opnemen in de ontbindende voorwaarde. Je kan tenslotte niet bewijzen dat je een lagere hypotheek niet kan krijgen als je hogere hypotheek wordt afgewezen. En uiteindelijk is het doel van de ontbindende voorwaarde dat je niet aan een huis vast zit wat je niet kan betalen.

Verder wil iedereen wel lekker relaxed een huis kopen waar het er niet om spant. Maar hoeveel mensen kunnen dat of doen dat? Het is lastig om überhaupt een huis te vinden wat je kan betalen, laat staan dat het aan aan je eisen voldoet en ook nog eens ruim binnen je financiële comfortzone valt.
Update
Ik heb overlegd met de verkoopmakelaar en zij willen dit bedrag niet aanpassen, ondanks dat ik mijn bod gedaan heb o.v.v. financiering. Zij hebben aangegeven dat het bedrag in de ontbindende voorwaarden bij hun standaard nooit hoger is dan de vraagprijs.
Ik heb overlegd met mijn financieel adviseur en hij heeft mij afgeraden om in dit geval tot koop over te gaan.
Geel schreef:
03-02-2020 10:42
Update
Ik heb overlegd met de verkoopmakelaar en zij willen dit bedrag niet aanpassen, ondanks dat ik mijn bod gedaan heb o.v.v. financiering. Zij hebben aangegeven dat het bedrag in de ontbindende voorwaarden bij hun standaard nooit hoger is dan de vraagprijs.
Ik heb overlegd met mijn financieel adviseur en hij heeft mij afgeraden om in dit geval tot koop over te gaan.
Je wil dat de koopprijs en de financiering daarvan als ontbindende voorwaarde wordt opgenomen. Logisch. Maar als jij mondeling, per email etc. hebt aangegeven dat het 132.000 met voorbehoud is, dan moet dat in het koopcontract staan. Immers dat is wat ze mondeling hebben aanvaard en ook mondelinge overeenkomsten zijn rechtsgeldig en het koopcontract moet weergeven wat er is overeengekomen en niet wat de makelaar gebruikelijk vindt. Ik zou daar de verkoopmakelaar even op wijzen dat hij de mondelinge overeenkomst niet respecteert. Is de verkopende makelaar lid van een brancheorganisatie zoals NVM, daar kun je je vraag/klacht ook kwijt.

Maar ik snap de verkoper ook wel, je wil niet verkopen boven de vraagprijs en dan horen dat het niet rond komt en opnieuw te koop moeten zetten. Waarom zouden zij het risico lopen omdat er overboden is? Je mag van kopers ook verwachten dat ze weten wat ze kunnen en doen.

De hypotheek is haalbaar of niet op basis van je inkomen en de waarde van het pand. Voor dat laatste zal die 7000 euro geen spelbreker zijn, zeker niet in de huidige markt. Of je inkomen de grens van 132000 aan kan, dat weet ik niet.

Zit je qua financiering zo krap dat je financiële adviseur denkt dat je het toch niet door kan gaan omdat je de financiering niet rond krijgt en niet wil dat je in de problemen komt?

Financiering hoeft trouwens niet te bestaan uit alleen de hypotheek. Ik neem aan dat je genoeg spaargeld hebt, al is het maar voor de kosten koper en cosmetische aanpassingen. Heb je dat niet dan zit je sowieso boven je macht te kopen.
MrsDuck schreef:
03-02-2020 11:12
Je wil dat de koopprijs en de financiering daarvan als ontbindende voorwaarde wordt opgenomen. Logisch. Maar als jij mondeling, per email etc. hebt aangegeven dat het 132.000 met voorbehoud is, dan moet dat in het koopcontract staan. Immers dat is wat ze mondeling hebben aanvaard en ook mondelinge overeenkomsten zijn rechtsgeldig en het koopcontract moet weergeven wat er is overeengekomen en niet wat de makelaar gebruikelijk vindt. Ik zou daar de verkoopmakelaar even op wijzen dat hij de mondelinge overeenkomst niet respecteert. Is de verkopende makelaar lid van een brancheorganisatie zoals NVM, daar kun je je vraag/klacht ook kwijt.

Maar ik snap de verkoper ook wel, je wil niet verkopen boven de vraagprijs en dan horen dat het niet rond komt en opnieuw te koop moeten zetten. Waarom zouden zij het risico lopen omdat er overboden is? Je mag van kopers ook verwachten dat ze weten wat ze kunnen en doen.

De hypotheek is haalbaar of niet op basis van je inkomen en de waarde van het pand. Voor dat laatste zal die 7000 euro geen spelbreker zijn, zeker niet in de huidige markt. Of je inkomen de grens van 132000 aan kan, dat weet ik niet.

Zit je qua financiering zo krap dat je financiële adviseur denkt dat je het toch niet door kan gaan omdat je de financiering niet rond krijgt en niet wil dat je in de problemen komt?

Financiering hoeft trouwens niet te bestaan uit alleen de hypotheek. Ik neem aan dat je genoeg spaargeld hebt, al is het maar voor de kosten koper en cosmetische aanpassingen. Heb je dat niet dan zit je sowieso boven je macht te kopen.
De verkoopmakelaar heeft zelf zitten dingen naar een hogere prijs, mijn openingsbod was lager (ook o.v.v. financiering).
Als zij denken dat het huis niet op deze waarde getaxeerd wordt, dan hadden zij een lager bod moeten accepteren.
De medewerker die ik sprak zei dat ik dat beter voortaan expliciet kon doorgeven (?)..
Het leek mij duidelijk toen ik een bod deed o.v.v. financiering.
Er zit erfpacht op de woning en ik wil het één en ander renoveren, samen met de kosten koper gaat hier mijn spaargeld aan op.
Als ik het verschil nog zelf bij moet betalen, dan kan ik of niet renoveren of de erfpacht niet afkopen en dus houd het op.
Hoe dringend is die renovatie... De badkamer of keuken van 7000 euro kan ook volgend jaar. Misschien niet wat je wil, maar als het nog werkt dan houdt het het nog wel een jaar vol.
Je geeft aan dat op basis van inkomen een lening van €132.000 geen probleem is. Kun je dan niet regelen dat de taxatie binnen de bedenktijd gedaan wordt? Als de taxatie lager uitvalt, kun je er nog onderuit.
Hallo TO,

als ik het goed begrijp heeft de verkoper een ontbindende voorwaarde op laten nemen in het contract; jij niet. Het zogenaamde "voorbehoud van financiering".
Op basis van het taxatierapport (dat er nog niet is) en je salaris wordt de hypotheek verstrekt. Ik ga er van uit dat je zelf op basis van je salaris al weet dat je het kan financieren.

De kans dat het voor minder getaxeerd wordt acht ik zeer klein. Vaak vraagt de taxateur zelf ook welk bedrag is geboden. (ik weet het dat mag wellicht niet maar het gebeurt vaak). De taxatie komt niet zelden op het bedrag uit wat gevraagd wordt; zeker als dit goed te verantwoorden is.

Ik snap niet zo goed waarom je financieel adviseur hier niet in mee wil gaan. Ben verder benieuwd of je zijn advies opvolgt en de koop ontbindt. je hebt hier normaal 72 uur de tijd voor.

Ben benieuwd naar je reactie!
MrsDuck schreef:
03-02-2020 11:12

Mondeling akkoord is niet bindend! Vroeger wel, maar dat is allang niet meer zo bij een koopovereenkomst.
Een koopakte, inclusief alle daarin genoemde afspraken en voorbehouden, zijn pas bindend als alle handtekeningen staan.
Daarna heeft de koper wettelijk 3 dagen bedenktijd. Dan mag de koper, zonder opgave van reden en zonder consequenties, van de koop afzien.

Je kan tegenwoordig maar 100% van de koopsom financieren. De rest (o.a. het kosten koper verhaal) moet je zelf bijleggen.
Ik zou nog eens goed naar die tekst laten kijken, volgens mij ontbreekt er nog meer in
Niet geschoten is altijd mis
Fijne verkopende makelaar, die denkt even een slaatje te slaan uit iemand die geen aankoopmakelaar meeneemt. Ik zou de koop nu ontbinden en ze veel succes wensen. Het is heel jammer, maar dit voelt toch gewoon niet goed?
Geel schreef:
03-02-2020 10:42
Update

Wat een flauwekul.

Ik zou ook afhaken denk ik. Als ze jouw bod accepteerden dan was dat een prima bod en als ze het laten afketsen omdat ze achterlijk doen met de ontbindende voorwaarde dan gaan zij dat de verkopers maar uitleggen.

Wat een flauwekul.

De financieringsvoorwaarde moet zijn gericht op het verkrijgen van de benodigde hypotheek en niet wat een verkoper plezierig vindt. Je moet een hypotheek aanvragen voor wat je nodig hebt. En zelfs als dit 'slechts' de koopsom zou zijn dan is dat dus al lager dan de kosten die je moet maken.

Wat een flauwekul.
Jammer dat het niet doorgaat TO!

Volgende keer inderdaad duidelijk aangeven dat als je 132k biedt, dit onder voorbehoud van verkrijging van de koopsom is (of zelfs het bedrag noemen). Als je alleen zegt "onder voorbehoud financiering" is het niet duidelijk en wordt inderdaad de vraagprijs opgenomen bij overbieden; verkoper draagt dan geen risico voor jouw hogere bieding/aanvraag.

Natuurlijk is het ter bescherming van de koper, maar het is een onderhandelbare voorwaarde. Er wordt dus niet standaard maar 'gewoon' de koopsom opgenomen.
Ik zou aangeven dat je niet akkoord bent met die 125. Dat ze het voorbehoud kunnen wijzigen naar 132 of de koopsom naar 125. En dan afwachten wat ze doen. Best kans dat ze toch zwichten en jullie zo tot een akkoord komen en anders is het pech.
Geel, heb je de verkopers ook laten weten dat je ervan af ziet en waarom? (Zie voorlopig koopcontract voor contactgegevens).
Een tijdje terug hoorde ik een verhaal dat wel wat op het jouwe leek, en daar bleken de verkopers van niets te weten.
Waarschijnlijk had de makelaar daar ineens een andere koper achter de hand via een bevriende makelaar. Waarschijnlijk, want het huis is daar gewoon verkocht aan de eerste geïnteresseerde.
sugarmiss schreef:
02-02-2020 23:29

En dat is dus het risico dat de verkoper in dat geval neemt. Of niet, de verkoper hoeft zo’n bod natuurlijk niet te accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven