dilemma op de fiets naar school ja of nee
maandag 3 februari 2020 om 23:22
Hallo
Ik zit hier even met een vraag
Onze dochter gaat dit jaar na het vmbo.
De school waar ze straks naar toe gaat is 8km van ons huis.
Dat is inprincipe makkelijk te doen.
Maar onze dochter is hypermobiel en voornamelijk in haar benen.
We hebben de afstand een paar keer geprobeerde te fietsen.
Maar dan huilt ze van de pijn
Dus gekeken voor een elektrische fiets
Alleen de weg naar school is heel afgelegen.
Fietspad ligt straks langs een auto weg en, er staan geen lantaarnpalen
En ze moet dan ook nog door een tunnel .
Ik weet natuurlijk nu nog niet of er meerdere klasgenoten (uit haar nieuwe klas) , uit ons dorp komen . Want dan zouden ze samen kunnen fietsen.
Zit nu toch aan de bus te denken of elke dag halen en brengen ( zo wie zo in de donkere maanden)
Maar twijfel heel erg
Ik zit hier even met een vraag
Onze dochter gaat dit jaar na het vmbo.
De school waar ze straks naar toe gaat is 8km van ons huis.
Dat is inprincipe makkelijk te doen.
Maar onze dochter is hypermobiel en voornamelijk in haar benen.
We hebben de afstand een paar keer geprobeerde te fietsen.
Maar dan huilt ze van de pijn
Dus gekeken voor een elektrische fiets
Alleen de weg naar school is heel afgelegen.
Fietspad ligt straks langs een auto weg en, er staan geen lantaarnpalen
En ze moet dan ook nog door een tunnel .
Ik weet natuurlijk nu nog niet of er meerdere klasgenoten (uit haar nieuwe klas) , uit ons dorp komen . Want dan zouden ze samen kunnen fietsen.
Zit nu toch aan de bus te denken of elke dag halen en brengen ( zo wie zo in de donkere maanden)
Maar twijfel heel erg
anoniem_395355 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 01:29
13.99% gewijzigd

dinsdag 4 februari 2020 om 07:09
Als je opgehaald wordt val je al snel overal een beetje buiten.BeaTea schreef: ↑04-02-2020 06:52In mijn dorp rijdt er geen enkele scholier nog op een normale fiets naar de middelbare. Hele colonnes elektrische fietsen.
En grappig dat je de tweede bent die ophalers wellicht pestwaardig vindtWat een leegte van binnen. Als ik vroeger zag dat iemand werd opgehaald dacht ik chill, die hoeft niet te fietsen.
Groepje dorpsgenoten fiets naar huis, jij niet.
Groepje vriendinnen blijft nog even hangen op het schoolplein, jij niet.
Klasgenoten fietsen naar de friettent/supermarkt tijdens lesuitval, jij niet.
Buiten de boot vallen is erg moeilijk op de middelbare school, dan moet je sterk in je schoenen staan
dinsdag 4 februari 2020 om 07:25
Hier precies hetzelfde dilemma gehad. Ook een kind dat extreem hypermobiel is. Tot een jaar geleden kon mijn kind amper 1 km lopen en een klein rondje fietsen op een kinderfiets met trapondersteuning. Daarna pijn en erg vermoeid.
Mijn kind mag volgend jaar ook 10 km enkele reis fietsen naar de middelbare school. Maar ik heb er vertrouwen in dat ze dat gaat redden op haar e-bike incl. het volhouden van een schooldag.
Wat hier heel erg geholpen heeft is om via de kinderrevalidatie arts een revalidatietraject te gaan volgen gericht op pijn beleving/ pijn herkenning en opbouwen kracht en conditie. Mijn kind heeft een traject van een half jaar gevolgd, 2 dagdelen per week oefenen ed en thuis elke dag een rondje wandelen/ fietsen.
Als jij meer wilt weten dan mag je mij pb-en.
Mijn kind mag volgend jaar ook 10 km enkele reis fietsen naar de middelbare school. Maar ik heb er vertrouwen in dat ze dat gaat redden op haar e-bike incl. het volhouden van een schooldag.
Wat hier heel erg geholpen heeft is om via de kinderrevalidatie arts een revalidatietraject te gaan volgen gericht op pijn beleving/ pijn herkenning en opbouwen kracht en conditie. Mijn kind heeft een traject van een half jaar gevolgd, 2 dagdelen per week oefenen ed en thuis elke dag een rondje wandelen/ fietsen.
dinsdag 4 februari 2020 om 07:33
Mijn dochter zit op een school waar leerlingen van heinde en verre komen, brengen en halen is doodnormaal en geen reden tot pesten. Vrijwel iedereen die op de fiets komt heeft een e-bike.
In de onderbouw wordt lesuitval altijd opgevangen en men mag niet van het plein af.
Dochter is 12, zit in de brugklas en moet 17 kilometer fietsen, enkele reis. Zeker met dit weer breng en haal ik gewoon, er rijdt hier geen bus. Als de roosters gelijk lopen fietst ze met haar oudere broer die op dezelfde school zit. Als het straks eerder licht is gaat ze alleen. Haar vriendinnen/klasgenoten wonen niet op de route. Ze hebben hier allemaal een e-bike.
Ik zou kijken of het met een e-bike wel zou lukken, 8 km is niet onoverkomelijk na wat oefenen lijkt me. En wil het niet, dan moet er een andere oplossing komen.
En Taralina, kansloze opmerking. Als je niets fatsoenlijks je toetsenbord uit kunt krijgen, hou je vingers dan in bedwang.
In de onderbouw wordt lesuitval altijd opgevangen en men mag niet van het plein af.
Dochter is 12, zit in de brugklas en moet 17 kilometer fietsen, enkele reis. Zeker met dit weer breng en haal ik gewoon, er rijdt hier geen bus. Als de roosters gelijk lopen fietst ze met haar oudere broer die op dezelfde school zit. Als het straks eerder licht is gaat ze alleen. Haar vriendinnen/klasgenoten wonen niet op de route. Ze hebben hier allemaal een e-bike.
Ik zou kijken of het met een e-bike wel zou lukken, 8 km is niet onoverkomelijk na wat oefenen lijkt me. En wil het niet, dan moet er een andere oplossing komen.
En Taralina, kansloze opmerking. Als je niets fatsoenlijks je toetsenbord uit kunt krijgen, hou je vingers dan in bedwang.

dinsdag 4 februari 2020 om 07:36
BeaTea schreef: ↑04-02-2020 06:52In mijn dorp rijdt er geen enkele scholier nog op een normale fiets naar de middelbare. Hele colonnes elektrische fietsen.
En grappig dat je de tweede bent die ophalers wellicht pestwaardig vindtWat een leegte van binnen. Als ik vroeger zag dat iemand werd opgehaald dacht ik chill, die hoeft niet te fietsen.
Nou dat. Ik breng en haal regelmatig en dochter is er nooit om gepest.

dinsdag 4 februari 2020 om 07:38
TijdvoorTaart schreef: ↑04-02-2020 07:09Als je opgehaald wordt val je al snel overal een beetje buiten.
Buiten de boot vallen is erg moeilijk op de middelbare school, dan moet je sterk in je schoenen staan
Wat een gelul.
dinsdag 4 februari 2020 om 07:44
TijdvoorTaart schreef: ↑04-02-2020 07:09Als je opgehaald wordt val je al snel overal een beetje buiten.
Dan bel je even dat het een uur later wordt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 4 februari 2020 om 07:45
Kun je mooi huiswerk maken. Meestal sluiten de bussen wel redelijk aan op schooltijden trouwens.forumfossiel schreef: ↑04-02-2020 07:04Die bus gaat 1x per uur. Met een beetje pech ben je dan drie kwartier te vroeg op school. Die je ook nog in je bed had kunnen liggen. Ik zou zeggen; electrische fiets. En trainen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

dinsdag 4 februari 2020 om 07:53
Das waar.forumfossiel schreef: ↑04-02-2020 07:49Moet de school al wel open zijn, anders sta je buiten te blauwbekken. Mijn school startte om 8:30 en pas vanaf 8:15 was de deur open.
Super bedankt allemaal voor jullie berichten.
Ja klopt dat ik zelf ook wel lastig vind hoor dat eind met de fiets.
Misschien maak ik me wel te veel zorgen , dat er iets gebeurd.
Maar zit nu toch inderdaad te denken om in de donkere periodes met de bus te laten gaan.
En verder inderdaad veel oefenen. En lichte periodes laten fietsen ( mits in een groepje)
Dochter zit nu op een krachtsport met goede begeleiding
Lopen lukte haar eerst ook niet zonder pijn
Nu gelukkig wel.
ze zit nog aan een andere school te denken die 20 km van huis is. Die zou ze dan inderdaad met bus gaan tot station en dan laatste stuk verder fietsen. ( 5 min)
Volgende week laatste opendag en dan beslissen welke school het wordt
Ik heb 2 kids beide met extreem hypermobiliteit
Zoon mag volgend jaar naar vmbo
Ja klopt dat ik zelf ook wel lastig vind hoor dat eind met de fiets.
Misschien maak ik me wel te veel zorgen , dat er iets gebeurd.
Maar zit nu toch inderdaad te denken om in de donkere periodes met de bus te laten gaan.
En verder inderdaad veel oefenen. En lichte periodes laten fietsen ( mits in een groepje)
Dochter zit nu op een krachtsport met goede begeleiding
Lopen lukte haar eerst ook niet zonder pijn
Nu gelukkig wel.
ze zit nog aan een andere school te denken die 20 km van huis is. Die zou ze dan inderdaad met bus gaan tot station en dan laatste stuk verder fietsen. ( 5 min)
Volgende week laatste opendag en dan beslissen welke school het wordt
Ik heb 2 kids beide met extreem hypermobiliteit
Zoon mag volgend jaar naar vmbo
Ze heeft nog een half jaar om te oefenen, te trainen en sterker te worden. Dat moet in de meeste gevallen voldoende tijd zijn.
Begin dus om deze week bijvoorbeeld 1 km te fietsen en dat langzaam uit te breiden tot ze uiteindelijke komende zomer 2x 8 km kan fietsen. Ik zou dit in overleg met haar fysiotherapeut of begeleider doen.
Niemand, die begint met hardlopen, gaat ook direct de marathon lopen. Rustig opbouwen dus.
Begin dus om deze week bijvoorbeeld 1 km te fietsen en dat langzaam uit te breiden tot ze uiteindelijke komende zomer 2x 8 km kan fietsen. Ik zou dit in overleg met haar fysiotherapeut of begeleider doen.
Niemand, die begint met hardlopen, gaat ook direct de marathon lopen. Rustig opbouwen dus.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 4 februari 2020 om 08:06
dinsdag 4 februari 2020 om 09:15
De scholen waar ik werkte allemaal tussen 7:00 en 7:30 open. Ik heb nog nooit van een VO school gehoord waar ‘s ochtends de deuren nog niet open waren.forumfossiel schreef: ↑04-02-2020 07:49Moet de school al wel open zijn, anders sta je buiten te blauwbekken. Mijn school startte om 8:30 en pas vanaf 8:15 was de deur open.
En leerlingen die langer met de bus moeten kunnen vaak een ‘te laat pas’ krijgen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 4 februari 2020 om 09:29
Ik ben zelf hypermobiel en al mijn kinderen (5) ook. Mijn oudste heeft ook DCD.
Ik zou met de bus veel vermoeiender vinden. Als je pech hebt moet je staan. Dat is veel heftiger dan fietsen.
Jouw dochter is zo te lezen vooral gewoon niet veel beweging gewend. In ieder geval niet in de ‘duursporten’. Ik zou als de keus valt op de 8km school haar wel laten fietsen, op de elektrische fiets dan, en dat ook vanaf nu in ieder geval gaan opbouwen. Dus niet meteen 8km als ze dat niet gewend is maar begin eens met 2km en als dat goed gaat doe je er een halve of een hele kilometer bij. (Dus dan 1km heen fietsen en dan weer naar huis, dan heb je 2km). Een goede fiets is dan gewoon belangrijk, kan best zijn dat voor haar haar huidige fiets al niet zo fijn is dus zoek een fiets die goed bij haar past.
Zo is bij hm het juist fijner als het zadel juist wat hoog staat en je je benen niet al te veel hoeft te buigen. Of soms juist een ligfiets.
En ik zou ook niet sowieso in de wintermaanden met de bus laten gaan. Dan gaat haar fietsconditie ook weer achteruit. Bekijk de weersomstandigheden en baseer je daar op. In het donker fietsen een heleboel mensen.
Ik zou met de bus veel vermoeiender vinden. Als je pech hebt moet je staan. Dat is veel heftiger dan fietsen.
Jouw dochter is zo te lezen vooral gewoon niet veel beweging gewend. In ieder geval niet in de ‘duursporten’. Ik zou als de keus valt op de 8km school haar wel laten fietsen, op de elektrische fiets dan, en dat ook vanaf nu in ieder geval gaan opbouwen. Dus niet meteen 8km als ze dat niet gewend is maar begin eens met 2km en als dat goed gaat doe je er een halve of een hele kilometer bij. (Dus dan 1km heen fietsen en dan weer naar huis, dan heb je 2km). Een goede fiets is dan gewoon belangrijk, kan best zijn dat voor haar haar huidige fiets al niet zo fijn is dus zoek een fiets die goed bij haar past.
Zo is bij hm het juist fijner als het zadel juist wat hoog staat en je je benen niet al te veel hoeft te buigen. Of soms juist een ligfiets.
En ik zou ook niet sowieso in de wintermaanden met de bus laten gaan. Dan gaat haar fietsconditie ook weer achteruit. Bekijk de weersomstandigheden en baseer je daar op. In het donker fietsen een heleboel mensen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 4 februari 2020 om 09:33
Mieky80 schreef: ↑04-02-2020 07:25Hier precies hetzelfde dilemma gehad. Ook een kind dat extreem hypermobiel is. Tot een jaar geleden kon mijn kind amper 1 km lopen en een klein rondje fietsen op een kinderfiets met trapondersteuning. Daarna pijn en erg vermoeid.
Bericht gestuurd

dinsdag 4 februari 2020 om 09:41
dinsdag 4 februari 2020 om 09:52
Haal even wat dingen uit elkaar. Die donkere weg en enge tunnel zouden er ook zijn met een "normaal" kind. Dat heeft niets met hypermobiliteit te maken. En je zou je dan ook zorgen maken over een meisje dat die route alleen moet fietsen.
Verhuizen is zeker geen optie? Klinkt wat overdreven, maar dat is ook een manier om de afstand te verkleinen.
De vraag is of ze de afstand kan reizen zonder te moe te zijn of pijn te hebben. Die vraag moet je aan haar arts of therapeut vragen. Zij kunnen ook hulpmiddelen adviseren. De bus is wel degelijk een optie of alternatief op dagen dat het niet gaat. Vraag anders eens bij de gemeente of er vanuit de jeugdzorg nog mogelijkheden zijn voor een aangepaste fiets of leerlingenvervoer.
Verhuizen is zeker geen optie? Klinkt wat overdreven, maar dat is ook een manier om de afstand te verkleinen.
De vraag is of ze de afstand kan reizen zonder te moe te zijn of pijn te hebben. Die vraag moet je aan haar arts of therapeut vragen. Zij kunnen ook hulpmiddelen adviseren. De bus is wel degelijk een optie of alternatief op dagen dat het niet gaat. Vraag anders eens bij de gemeente of er vanuit de jeugdzorg nog mogelijkheden zijn voor een aangepaste fiets of leerlingenvervoer.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:13
MrsDuck schreef: ↑04-02-2020 09:52Haal even wat dingen uit elkaar. Die donkere weg en enge tunnel zouden er ook zijn met een "normaal" kind. Dat heeft niets met hypermobiliteit te maken. En je zou je dan ook zorgen maken over een meisje dat die route alleen moet fietsen.
Dat klopt hoor! Lopen 2 dingen door elkaar inderdaad. Als ze niet hypermobiel was geweest had ik het ook eng gevonden die weg. Dus dat staat los van elkaar
Afstanden kan ze nu nog niet fietsen zonder pijn
Daarbij komt ook dat ze straks gym heeft trap op en af moet, wat ook wel maakt hoe ze zich aan het eind van de schooldag zich voelt.
Maar training tips gaan we zeker wat mee doen

dinsdag 4 februari 2020 om 10:16
Fietst je dochter nu regelmatig? Want als ze nu maar heel weinig fietst, dan snap ik wel dat 16 km in 1 keer problemen oplevert. Zeker als je vanaf nu met haar gaat trainen (er zijn vast mensen bij de revalidatie die daar mooie opbouwschema's voor hebben) moet ze vooruitgang kunnen boeken.
Qua bus zou ik even kijken of de bustijden 's morgens mooi aansluiten. 's Middags is veel minder een probleem, omdat ze dan op school kan wachten, huiswerk kan maken of gewoon relaxen met haar telefoon. Dat de bus 1 keer per uur gaat, zou ik zelf geen bezwaar vinden.
Qua bus zou ik even kijken of de bustijden 's morgens mooi aansluiten. 's Middags is veel minder een probleem, omdat ze dan op school kan wachten, huiswerk kan maken of gewoon relaxen met haar telefoon. Dat de bus 1 keer per uur gaat, zou ik zelf geen bezwaar vinden.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:18
Die tijd kun je ook gebruiken om huiswerk te maken, met een mede leerling af te spreken of te lezen.forumfossiel schreef: ↑04-02-2020 07:04Die bus gaat 1x per uur. Met een beetje pech ben je dan drie kwartier te vroeg op school. Die je ook nog in je bed had kunnen liggen. Ik zou zeggen; electrische fiets. En trainen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:22
Overleg ookmet de school; misschien mag ze gebruik maken van een lift, vrijstelling krijgen voor de gym, kan ze een dubbel boekenpakket krijgen zodat een pakket op school ligt en een thuis en dat dus niet heen en weer hoeft te sjouwen etc. Dat zijn dingen die op te lossen zijn en vallen onder passend onderwijs.
dinsdag 4 februari 2020 om 10:49
Laat je goed begeleiden qua training! Hier hielp 1x p/w fysiotherapie niet, vandaar het revalidatiecentrum.
En ga in gesprek met de zorgcoördinator van het VO wat daar de mogelijkheden zijn.
Jij hebt nu nog een dik half jaar de tijd om stappen te ondernemen en jouw kind heeft nog wat tijd om kracht en conditie op te bouwen.
En ga in gesprek met de zorgcoördinator van het VO wat daar de mogelijkheden zijn.
Jij hebt nu nog een dik half jaar de tijd om stappen te ondernemen en jouw kind heeft nog wat tijd om kracht en conditie op te bouwen.
dinsdag 4 februari 2020 om 12:02
Wat raar zeg. Ik werk ook op een school en ik begin om 8 uur. En de conciërges zijn er nog eerder. Hier lopen al hordes leerlingen binnen om 8 uur.forumfossiel schreef: ↑04-02-2020 07:49Moet de school al wel open zijn, anders sta je buiten te blauwbekken. Mijn school startte om 8:30 en pas vanaf 8:15 was de deur open.
Docenten die om 0830 uur beginnen willen hun les ook wel even voorbereiden, koffie halen. Vreemd dat ze pas om 0815 uur naar binnen kunnen.