nog niet lopen en nog niet praten..tips?!

14-04-2009 19:34 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben mama van een stoer mannetje van 17 mnd. Hij loopt nog niet los. Wel loopt hij aan 2 handen, 1 handje durft hij nog niet.

Ook loopt hij wel rond de tafel, langs de bank etc.

Ook praat hij nog niet. HIj brabbelt. Maar echte kleine woordjes zegt hij nog niet. Ook niet als ik hem wat aanwijs en vraag wat is dat, dan krijg ik geen reactie. Ook zegt hij nog geen papa of mama.

Als ik om me heen kijk dan zijn zijn leeftijdgenootjes al wel verder daarin.

Nou weet ik wel dat ieder kind anders is, en dat sommige gewoon wat later zijn met de ontwikkeling.

Maar ook op de creche merken ze het op, en maken ze zich zelfs er wat zorgen over; hij zal toch geen ontwikkelingsachterstand hebben?

Wie herkent zich erin, en wie heeft er tips om met hem te oefenen in het lopen en praten?

En wat vinden jullie, moet ik me zorgen gaan maken?
Ik zou me echt niet druk maken hierover. Mijn dochter liep met 18 maanden en begon ook pas daarna te praten. Inmiddels is ze 11 en er is niets mis met haar (ze kletst honderduit!).
Nee, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Zoals je zelf al schrijft, ieder kind is anders! Ik denk trouwens dat je zelfs moet stoppen met hem te pushen en steeds te vragen wat iets is, want daar kunnen kinderen heel onzeker van worden. Hij is misschien met dingen bezig waar je nu nog niets van ziet. Blijf goed stimuleren wat hij wel goed doet (lopen langs de bank etc.)

En als je je echt zorgen blijft maken, kan je altijd naar het consultatiebureau gaan.

Succes
Hallo,

Over het praten kan ik niet zo veel tips geven maar over het lopen zou ik me niet druk maken. Mijn dochter wordt eind mei 2 en loopt nu sinds een maandje los (bij 22 mnd dus) Ze leip toen ze 17 mnd was ook alleen aan 2 handen en langs meubels. Ook kon ze niet kruipen en alleen billenschuiven. Ook zelf gaan zitten of opstaan lukte niet. Ongeveer 2 weken voor ze los ging lopen ging ze opeens wel kruipen en opstaan en daarna ging het razend snel.

Als ik jou was zou ik gewoon evn het 18 mnd gesprek op het cb afwachten en hen daar vragen wat ze vinden. Wij hebben een paar fysio sessies gehad, al was dat meer voor mijn eigen geruststelling!! De tip van onze fysio was: laat ze zoveel mogelijk aan je handen lopen, ook buiten (wij moesten gewoon een paar schoenen kopen voor haar ondanks dat ze nog niet los liep) zodat ze vertrouwd raakt. Ook hebben wij een paar maanden zo'n fout loopstoeltje gebruikt (dat kan op die leeftijd geen kwaad voor de heupen)

Het "probleem" met het loslopen is is dat je ze niet kunt dwingen. Wat je echt moet voorkomen is dat ze het vertrouwen verliezen en bang worden.

Meid, er komt echt een moment dat hij je opeens loslaat en gaat lopen en probeer hem in de tuseentijd niet te vergerlijken met andere kinderen.

Elke
Volgens mij hoef je je nog niet per se zorgen te maken. Onze dochter van 16 maanden loopt ook nog niet los (wel langs muren, tafels, aan het handje, etc.), maar volgens het CB moeten we ons pas zorgen gaan maken na 2 jaar. Praten doet ze ook nog niet echt, net als jouw zoon blijft het een beetje bij brabbelen. Af en toe zegt ze iets na, maar ze gebruikt nog geen woordjes heel consequent. Wat zegt het CB? Elk kind is anders, probeer niet teveel te vergelijken met andere kinderen (al is dat soms moeilijk). Misschien is jouw zoon wel weer "verder" op een ander gebied. Onze dochter kan bijvoorbeeld al goed tekenen en heeft een heel goede fijne motoriek. Jouw zoon heeft vast ook iets waar hij nu al zijn ontwikkelingsenergie in stopt. Er hoeft echt niet meteen iets aan de hand te zijn!
Ik zal mij ook geen zorgen maken hoor, mijn zoontje loopt bij de fysio en zij zegt dat de gemiddelde leeftijd voor lopen op 15 mdn zit.. Zij zei ook als kindjes 2 jaar zijn dan zouden ze wel naar een fysio moeten voor een consult en je kan desnoods een logopediste inschakelen. Maar ik zou mij geen zorgen maken hoor
Ik begrijp dat een kindje gemiddeld tussen de 10 en 20 maanden gaat lopen. Dus dat is zo ruim, alles daartussen is dus normaal. Het kan heel goed zijn dat je zoontje nu druk bezig is met het ontwikkelen van zijn motoriek en dan blijft het vaak op andere vlakken wat steken. Hier merkte ik dat als mijn zoon ontwikkelingen doormaakte met het leren kruipen/staan/lopen, dat hij dan een stuk stiller werd. Nu zoonlief erg goed loopt, rent etc merk ik ineens een grote en snelle ontwikkeling op taalgebied.

Bij twijfel kan je altijd even met het cb overleggen.
Ik zou hiermee naar het consultatie bureau gaan en daar vragen wat zij vinden.

Als er niets is om je zorgen over te maken zullen ze dat bevestigen.

Er zijn vast veel meer kinderen die nog niet lopen en niets zeggen op die leeftijd en waar niets mee aan de hand is maar het is wel laat idd.
Geef hem nog even de tijd. Zou je toch blijven twijfelen is het goed als je hem een keertje na laat kijken door de orthopedagoog.
Stressed is just desserts spelled backwards
Niet druk om maken hoor! Zonde van je energie. En anders een keer een fysio bezoeken, die kan zien of het anatomisch in orde is. En wat zegt je gevoel? Mijn dochtertje is net 2 en begint nu pas een beetje te praten. Ze begreep wel al heel snel van alles, dingen als 'leg maar op de trap' 'geef pop maar een kusje' etc. Toen voelde ik al 'niks mis met d'r. ze vindt het wel handig zo'.
Mijn dochter liep met bijna 18 maanden en begon pas echt een beetje te praten met 21 maanden.
hij wil dus nie lopen nie en nie praten nie...

Sorry, heel flauw, maar dat schoot meteen door mijn hoofd toen ik je titel las

Verder niets toe te voegen, maak je er niet te druk over! Zometeen praat ie de oren van je hoofd, heeft ie alles onthouden en antwoord hij je ineens in volzinnen. Die dingen schijnen te gaan in sprongen.. Succes!
Ik zou me geen zorgen maken, als je maar ziet dat er verbetering optreedt...

Mijn dochter is inmiddels 26 maanden en loopt pas isnds een week echt los...en dan nog steeds alleen als madame daar zin in heeft.

Bij ons op CB zeiden ze dat ze het gewoon op haar eigen tempo doet en dat het allemaal goed komt.

Natuurlijk ga je vergelijken, maar probeer het zo min mogelijk te doen, want je schiet er niets mee op en je kind pushen heeft ook geen zin. Dan zien ze het als een moeten en daar houden ze niet zo van (althans dat zie ik bij mijn dochter heel goed).

Als ik niets zeg, loopt ze van de bank naar de keuken zonder dat ik het door heb en als ik vraag of ze wil komen lopen, gaat ze kruipen en dat met een grijns op haar gezicht.....als mijn moeder vraagt of ze voor haar wil laten zien dat ze het kan, vertikt ze het ook enz enz

Probeer het iets nuchterder te zien en kijk of je wel verbeteringetjes ziet en als dat het geval is, is er waarschijnlijk niets aan de hand en als je je wel druk maakt, dan gewoon even CB vragen!

Sterkte
Ik zou me geen zorgen maken, nergens voor nodig. Sommige kindjes zijn sneller dan andere kindjes. Ik snap het wel hoor, mijn kerel van 18 maanden brabbelt, loopt langs de tafel en doet verder weinig pogingen. Staat heel af en toe even los, maar ik denk dat het nog máánden gaat duren voordat hij loopt.

Boeit niet. Tegen de tijd dat hij 19 is snapt hij het vast. Ik lees hem veel voor, praat veel met hem, qua ontwikkeling qua lopen doe ik niets, want wat veel mensen proberen (aan de hand lopen, loopkarretje) is alleen maar superschadelijk voor de ontwikkeling.

Hij leert het wel.

Nu is mijn kereltje 10 weken te vroeg geboren en dus feitelijk nog iets jonger, maar ook op zijn gecorrigeerde leeftijd is hij niet echt snel. En dat terwijl dochter met 13 maanden liep en met 1,5 redelijk goed praatte.

Maar ik maak me niet druk, komt vanzelf.
Overigens kreeg ik die raad over niet aan het handje laten lopen, niet met loopkarretjes of stoeltjes aan de gang gaan van mijn fysio. Daar zijn wij wel geweest, vanaf zijn geboorte. Maar die heeft ons heel sterk aangeraden om hem zélf te laten ontwikkelen. Stimuleren is goed, maar hem dingen leren die hij zelf nog niet kan of wil is funest. Aan het handje lopen bijvoorbeeld. Als een kind niet kan lopen dan kan het niet lopen.
Ik zou me er niet te druk om maken. Het gaat erom wat betreft het praten dat je het idee hebt dat je contact hebt, maar dat hij je dan nog niet nazegt, lijkt me echt nog niet gek.

Wat betreft lopen, komt echt vanzelf, don;t worry. Hier een mannetje van 17,5 maand die pas sinds een week een loslooppoging doet. Ik ben er nu wel achter dat hij eerst zekerheid moet hebben, voor hij zich er aan waagt, dus ook geen vroege losloper.

Het cb maakte zich er wel druk om, zowel over het praten als het lopen, en ik kan er nog steeds boos om worden en ik ben heel blij dat ik niet naar ze geluisterd heb. Ik mocht hem niet meer juichend belonen als hij met me aan het handje probeerde te lopen destijds, want dan zou hij niet gestimuleerd worden om los te lopen, wat hij gewoon nog niet kon. Het is wat Eowynn zegt, wat ze niet kunnen, kun je ze ook niet leren. Ze doen het echt wel maar pas als ze er zelf aan toe zijn, en dan is een combinatie van lichamelijk maar zeker ook geestelijk.

Op de creche vroegen ze het bij mij ook, loopt hij al ?? Maar dat komt gewoon omdat hij dan later is dan het gemiddelde.

Gewoon trots zijn op wat je ventje al allemaal wel kan!
Mijn zoontje liep pas met 19 maanden. Echt praten begint nu pas, met 2 jaar. Losse woordjes wel wat eerder. Tis een vent hè... ;) .

Mijn dochtertje praatte met 1 jaar al, kon met 15 maanden de kleuren al onderscheiden en benoemen en zo kan iknog wel meer 'opscheppen'. Zoonlief zegt bijvoorbeeld nog steeds 'paard' tegen een schaap etc. Meisjes zijn zoiezo meestal wat bijdehanter en de een is nou eenmaal sneller dan de ander.

Maak je niet druk, als je ziet dat hij steeds verder gaat met zijn ontwikkeling is het goed.
Mijn zoontje liep met 17/18 maanden en dat schijnt volgens het

CB hier de normale richtlijn te zijn.

Praten deed hij toen ook nog niet hoor...wel een paar woordjes

maar niet heel veel.

Toen hij zo 21/22 maanden was zag hij het licht en pikte veel

woorden ineens zo op.

Geen zorgen om maken hoor.....
Mijn dochtertje is nu 18 maanden en loopt ook nog niet los. Wel loopt ze langs de meubels, de muren en aan een handje / vinger. Maar het ontbreekt haar op de een of andere manier aan zelfvertrouwen dat ze het ook los zou kunnen. Zodra we haar los neerzetten, gaat dat kontje naar achteren en weet ze niet hoe snel ze weer moet gaan zitten.

Overigens lijkt het mij toch niet verkeerd om te oefenen met lopen aan een handje, daar lees ik hierboven nu wat tegenstrijdige berichten over. Oefening baart kunst, toch, zou je denken?!
Nee dus Kaatje. Een kind oefent vanuit zichzelf, als het daaraan toe is. Aan het handje lopen zorgt er vaak voor dat de voetjes verkeerd neergezet worden, dat er op een verkeerde manier spieren aangespannen worden en dat het evenwicht op een verkeerde manier verdeelt wordt. Als een baby wil lopen gaat hij dat wel doen. Baby's oefenen langs tafels, tegen de muur enzovoorts. Dat doen ze zelf. Daar hoef je niet bij te helpen. Lopen aan het handje hóeft niet schadelijk te zijn, maar het heeft ook geen enkel nut én je kunt ervoor zorgen dat het wél langer duurt. Elk kind leert dingen op z'n eigen manier, in zijn eigen tempo.

Zoals ik al zei: dat is het enige waar onze fysio ons voor gewaarschuwd heeft: Doe nóóit iets wat je kind nog niet uit zichzelf doet. Dus niet laten zitten als hij niet zelf kan zitten, niet laten lopen als hij dat nog niet wil, enzovoorts.
Sluit me aan me aan bij Eowynn. Ik denk dat een kind de uitdaging moet voelen om het zelf te gaan doen.

Mijn oudste liep met een jaar los, maar die heeft vervolgens nog een half jaar met een wasknijper in de nek gelopen, omdat ze dan dacht dat ze vastgehouden werd.

Soort Dombo met 't veertje.
Ramiaatje, ik denk ook dat je je echt geen zorgen hoeft te maken! Qua los lopen zijn al veel tips gegeven, sluit me aan bij de rest die zegt dat een kind in zijn/haar eigen tempo echt wel gaat lopen. Mijn broertje liep met 22 maanden los, die was gewoon lui

Over het praten, je schrijft dat je aan je zoontje vraagt 'wat is dat' en dat hij dan geen antwoord geeft. Dat kan ook nog een moeilijke vraag zijn op die leeftijd. Wat kan helpen is dingen benoemen voor hem. Dus niet naar bijvoorbeeld de lamp wijzen en vragen wat het is, maar de lamp aanwijzen en zeggen 'lamp'. Na een paar keer kan hij door gaan krijgen 'he, dat is dus de lamp' waarna de volgende stap van na proberen te zeggen kan komen. Zo ook met alle dagelijkse dingen die je met hem doet, benoemen bij eten 'je gaat eten' enz, enz. Zo kan hij leren dat bepaalde woordjes/zinnen bij bepaalde voorwerpen/gebeurtenissen horen waardoor hij geprikkeld kan gaan worden om het na te zeggen. En oja, boekjes lezen is voor praten inderdaad ook een goede stimulans!
Bedankt voor jullie reacties! Ik werd er echt een beetje onzeker van, al die leeftijdsgenootjes die al veel verder lijken te zijn.

Het klopt wel wat sommige hier zeggen dat hij met zn fijne motoriek erg goed is.

Ik maak me in elk geval maar (nog) geen zorgen, en vertrouw erop dat het allemaal vanzelf wel komt. OOk zei 1 van jullie dat als ik me zorgen maak naar het CB moet gaan, maar daar praten ze je juist van alles aan is mijn ervaring.
Onze zoon is nu precies 2: hij liep met 19 maanden (ruim) en begint nu pas te praten. Ook ik maak me zorgen, maar weet ook dat dat niet echt hoeft. Dat zorgen maken hoort er bij! nou heeft onze zoon ook meningitis gehad toen hij 6 mnd oud was, dat geeft natuurlijk wat extra zorgen, maar goed. Ik probeer het ook steeds weer los te laten en gewoon blij te zijn met ons trage lieverdje!
Hoi Ramiaatje,

Toevallig zat ik al te denken om zelf een topic hierover te starten, mijn zoontje is bijna 20 maanden en loopt nog niet los. Hij heeft sinds kort pas interesse in het lopen en loopt nu wel achter zijn loopkarretje met een waggelkontje, maar hij durft de 'stap' gewoon nog niet te wagen. Ik zie wel om ons heen allerlei kindjes die hem voorbij gaan en al lopen, dus ik maakte me al zorgen dat hij gewoon wat 'beperkt' is m.b.t. bijv. buitenspelen enzo, hij moet alles kruipend doen. Hij wil nu ook wel aan één handje meelopen, we zien echt wel vooruitgang, en forceren helpt ook niet. Ze moeten het toch op hun eigen tempo doen.

Praten gaat hier dan weer wel als een speer, hij maakt al zinnetjes met 3 en heel soms 4 woordjes, da's dan wel weer makkelijk . Maar om me heen zie ik zoveel (grote) verschillen, kindjes doen het allemaal op hun eigen tempo.

Kortom, onze kindjes komen er ook wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven