
Welk schooladvies?

dinsdag 4 februari 2020 om 17:01
Weet iemand van jullie welk (middelbare) schooladvies past bij een kind dat alle toetsen op B of C niveau scoort, maar op spelling een E?
Kijken scholen alleen naar het laagste niveau of wordt er naar het gemiddelde kind gekeken?
Hebben jullie kinderen met soortgelijke resultaten, en waar kwamen die terecht? Waren ze daar op hun plek?
Kijken scholen alleen naar het laagste niveau of wordt er naar het gemiddelde kind gekeken?
Hebben jullie kinderen met soortgelijke resultaten, en waar kwamen die terecht? Waren ze daar op hun plek?
dinsdag 4 februari 2020 om 17:04
Rekenen en begrijpend lezen zijn het belangrijkst. Dus spelling is zeker niet het belangrijkste. Daarnaast zijn ook werkhouding en luisterhouding en concentratie belangrijk.
En is het 1 keer een E of als sinds groep 5? En de andere vakken zijn die iedere toets een B score of? En is het een B II of B III en is de C een III of een IV. Kortom er is zo niets over te zeggen.
En is het 1 keer een E of als sinds groep 5? En de andere vakken zijn die iedere toets een B score of? En is het een B II of B III en is de C een III of een IV. Kortom er is zo niets over te zeggen.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 04-02-2020 17:06
36.51% gewijzigd
dinsdag 4 februari 2020 om 17:06
Bij ons in de mavo/havo-brugklas zie ik veel leerlingen met dergelijke resultaten instromen. Die E voor spelling is wel jammer, maar het gaat om het gemiddelde en dan telt bijv. begrijpend lezen zwaarder (omdat je dat bij meer vakken nodig hebt). Bij het advies wordt overigens uiteraard niet alleen naar resultaten gekeken, maar ook naar bijvoorbeeld zelfstandigheid en motivatie. Hier staat dat goed uitgelegd:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... hooladvies
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... hooladvies

dinsdag 4 februari 2020 om 17:51
Maar als rekenen en begrijpend lezen hoge B scores zijn, kan het ook een havo advies zijn.

dinsdag 4 februari 2020 om 18:03


dinsdag 4 februari 2020 om 18:06
Let op, dit is wel een plaatsingswijzer van een specifieke regio. Basisscholen en middelbare scholen mogen zelf afspraken maken over hoe ze leerlingen plaatsen. Dit zijn dus geen harde, landelijk geldende richtlijnen! Wel een goed document om een indicatie te krijgen.Tiana_76 schreef: ↑04-02-2020 18:03Hier wordt het goed uitgelegd:
https://www.pieter-bs.nl/images/documen ... 2-2016.pdf

dinsdag 4 februari 2020 om 18:08
Die gebruiken ze hier ook. Dochter had een Lage I en een Hoge II vorig jaar.
Van dit jaar is het nog afwachten.
Als het al een hoge B is is het vaak maar een paar punten van een A score af.

dinsdag 4 februari 2020 om 18:09
Klopt, overal werkt het weer anders. Ik heb ook in een regio gezien dat daar automatisch een schooladvies uit Parnassys wordt uitgedraaid, dit is dan nauwelijks bespreekbaar en er is geen ruimte voor dingen als werkhouding en motivatie. En in de andere regio zijn ze daar weer coulanter mee en heeft de leerkracht wat meer invloed.-Nienke- schreef: ↑04-02-2020 18:06Let op, dit is wel een plaatsingswijzer van een specifieke regio. Basisscholen en middelbare scholen mogen zelf afspraken maken over hoe ze leerlingen plaatsen. Dit zijn dus geen harde, landelijk geldende richtlijnen! Wel een goed document om een indicatie te krijgen.

woensdag 5 februari 2020 om 10:44
Bij ons wordt pas aan het einde van dit schooljaar een advies gegeven, wij hebben een off the record advies gekregen omdat we daar om vroegen (omdat de scores zo ver uit elkaar liggen). We schrokken ons rot, het kind lijkt afgerekend te worden op die E voor spelling en er werd gezegd dat we maar naar de open dagen van VMBO basis en kader scholen moesten gaan.
Ik denk dat mijn kind daar niet gelukkig wordt, alles behalve de spelling is daar te makkelijk en hij heeft geen enkele interesse om iets met zijn handen te doen. Zijn knutselwerken en tekeningen zijn ook erg knullig, daar heeft hij echt geen talent voor.
We zijn ook op die scholen gaan kijken en het kind gaf aan dat hij daar echt niet naar toe wil. Maar ja, wat als dit het advies van de juf is? Dat is tegenwoordig toch bindend?
Ik denk dat mijn kind daar niet gelukkig wordt, alles behalve de spelling is daar te makkelijk en hij heeft geen enkele interesse om iets met zijn handen te doen. Zijn knutselwerken en tekeningen zijn ook erg knullig, daar heeft hij echt geen talent voor.
We zijn ook op die scholen gaan kijken en het kind gaf aan dat hij daar echt niet naar toe wil. Maar ja, wat als dit het advies van de juf is? Dat is tegenwoordig toch bindend?




woensdag 5 februari 2020 om 11:18
We hebben verder geen toelichting gehad. Allebei de juffen (hij heeft een duo voor de klas staan) zijn nu uitgevallen dus ze hebben nu les van vervangers.
De juf die het advies gaf kent mijn kind niet, hij heeft nog nooit les van haar gehad (ze werkt wel op die school en werd er bijgehaald door de vervangster).
Ik heb dus verder geen idee waar dit advies op gebaseerd is.
De juf die het advies gaf kent mijn kind niet, hij heeft nog nooit les van haar gehad (ze werkt wel op die school en werd er bijgehaald door de vervangster).
Ik heb dus verder geen idee waar dit advies op gebaseerd is.
woensdag 5 februari 2020 om 13:43
Hexx, zit je kind in groep 7 of groep 8?
Voor groep 8 moet er nu wél een volwaardig advies gegeven worden ivm de inschrijving op de middelbare school in maart. Dit advies kan worden herzien naar boven als de uitslag van de eindtoets in groep 8 (dit jaar nog in april) zo goed gemaakt is dat het daar aanleiding voor geeft. Naar onder bijstellen mag dan niet meer. Het eindadvies van de basisschool is hoe dan ook de ondergrens.
Voor groep 7 wordt er vaak, maar dat hoeft niet, een pré advies gegeven aan het eind van het schooljaar om ouders en kind voor te bereiden op de keuzes en mogelijkheden in groep 8. Helaas wordt dat pre-advies vaak conservatief en behoudend gegeven zodat het eindadvies meevalt, er nog ruimte is voor verbetering etc.
Als ik je reactie lees, dan klinkt het meer of je kind in groep 7 zit en je nu al naar open dagen wil. Maar met B op begrijpend lezen en rekenen is vmbo-kader te laag. Vmbo-t zou kunnen als bijvoorbeeld de cito van eind 6 een C was en de executieve vaardigheden wat zwakker zijn. De B kan een uitschieter zijn of niet. Maar dat weet je pas bij de volgende cito in juni. En dan kan het volgende advies een vmbo-t/havo zijn.
Is er een oorzaak dat spelling zo laag scoort tov de rest? Je hebt nog tijd om het daar met school over te hebben. Het is vervelend dat het zo rommelig is op school! Ik zou met je vraag over spelling en in hoeverre dat je kind beperkt de ib'r benaderen.
Voor groep 8 moet er nu wél een volwaardig advies gegeven worden ivm de inschrijving op de middelbare school in maart. Dit advies kan worden herzien naar boven als de uitslag van de eindtoets in groep 8 (dit jaar nog in april) zo goed gemaakt is dat het daar aanleiding voor geeft. Naar onder bijstellen mag dan niet meer. Het eindadvies van de basisschool is hoe dan ook de ondergrens.
Voor groep 7 wordt er vaak, maar dat hoeft niet, een pré advies gegeven aan het eind van het schooljaar om ouders en kind voor te bereiden op de keuzes en mogelijkheden in groep 8. Helaas wordt dat pre-advies vaak conservatief en behoudend gegeven zodat het eindadvies meevalt, er nog ruimte is voor verbetering etc.
Als ik je reactie lees, dan klinkt het meer of je kind in groep 7 zit en je nu al naar open dagen wil. Maar met B op begrijpend lezen en rekenen is vmbo-kader te laag. Vmbo-t zou kunnen als bijvoorbeeld de cito van eind 6 een C was en de executieve vaardigheden wat zwakker zijn. De B kan een uitschieter zijn of niet. Maar dat weet je pas bij de volgende cito in juni. En dan kan het volgende advies een vmbo-t/havo zijn.
Is er een oorzaak dat spelling zo laag scoort tov de rest? Je hebt nog tijd om het daar met school over te hebben. Het is vervelend dat het zo rommelig is op school! Ik zou met je vraag over spelling en in hoeverre dat je kind beperkt de ib'r benaderen.

woensdag 5 februari 2020 om 18:25
Het schooladvies van de basisschool is bindend, oftewel, een middelbare school mag niet lager plaatsen dan dat. Een middelbare school heeft echter wel de vrijheid om hoger dan het advies te plaatsen. Dus als het een kader-advies blijft, is het de moeite waard om (met de resultaten) een gesprek aan te gaan op de vmbo-t-school waar je zoon graag zou zien.

donderdag 6 februari 2020 om 10:53
Hij zit inderdaad in groep 7.
Hier in de regio wordt in verband met het grote aantal scholen en het feit dat er geloot moet worden aanbevolen om in groep 7 al te starten met de open dagen.
Vandaar dat we al vroeg een soort pre-advies kregen.
Het kind is niet dyslectisch, althans we denken van niet. Lezen gaat verder prima dus hij komt ook niet in aanmerking voor een onderzoek daarnaar.
Bedankt voor jullie antwoorden, het is nu duidelijk dat er sowieso nog wat ruimte is
Hier in de regio wordt in verband met het grote aantal scholen en het feit dat er geloot moet worden aanbevolen om in groep 7 al te starten met de open dagen.
Vandaar dat we al vroeg een soort pre-advies kregen.
Het kind is niet dyslectisch, althans we denken van niet. Lezen gaat verder prima dus hij komt ook niet in aanmerking voor een onderzoek daarnaar.
Bedankt voor jullie antwoorden, het is nu duidelijk dat er sowieso nog wat ruimte is
donderdag 6 februari 2020 om 11:50
Niet elke leerkracht heeft verstand van uitstroomprofielen en kunnen bepalen welk niveau het beste bij een leerling past. En als er een leerkracht 'bijgevraagd' is, kent die je zoon vast niet goed genoeg om er een bepalende uitspraak over te kunnen doen. Resultaten zijn 1, maar wie het kind is, telt zeker mee in de 'afronding'. Een B voor BL en Rekenen en een E voor spelling, een goede houding een positief ondersteunende thuissituatie, zou ik (TL)-HAVO durven adviseren. Wel kijken waar de zwakke spelling vandaan komt. Is het structureel, of nu, nu de vaste leerkrachten zijn uitgevallen? Hoe is je kind aan het spellen? Denkt hij rustig na over regels, kent hij die, weet hij wanneer hij die wel/niet moet toepassen, krijgt hij tijd om na te kijken, doet hij dat ook? etc.