Wat weegt jouw baby?

07-02-2020 12:14 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Dames,

Gisteren weer een bezoekje aan het consultatiebureau gebracht. Wat ik al wist bleek nog even bevestigd door de weegschaal aldaar: ik heb een behoorlijk stevige baby. Meisje is vier maanden en 7,8 kilo schoon aan de haak.

Ze is volledig borstgevoed. De huisarts maakte zich overigens geen zorgen. Ze zag wel vaker dat borstbaby’s de eerste maanden buiten de curve vielen.

Het maak me wel nieuwsgierig naar het gewicht van andere baby’s. Wat woog jouw baby met vier maanden?
Kijk anders eens naar de who curve voor borstgevoede baby's.
Mijn baby was bij geboorte al een stevige ( haar zus ook, dus ik was erop voorbereid), met 4700 gram en 54 cm.

Met 4 maanden was dat 7,5 kg en met 5 maanden 8,2 kg. De eerste weken bv, daarna volledige flesvoeding.

Met bijna 8 maanden gaan we weer ( begin maart) en ben dan wel benieuwd hoe ze dan is gegroeid.

Haar oudere zus ( in maart 2,5) zit zowel qua lengte als gewicht in de bovenste regionen van de groeicurve, maar gek is dat niet. Zolang ze het lijntje blijft volgen maak ik me niet druk.
Ik heb even gekeken. 5,7 kilo. Ook bv.
Honey, you should see me in a crown
Morgenstond_ schreef:
07-02-2020 12:18
Kijk anders eens naar de who curve voor borstgevoede baby's.
Daar valt ze ook flink buiten... Ach ik was ook een dikkertje als baby. Toen mijn moeder haar zorgen uitte bij de HA had hij als antwoord dat het er wel af was tegen de tijd dat ik een vriendje zou krijgen.

Dat klopte deels :-D
Duinpieper schreef:
07-02-2020 12:22
Daar valt ze ook flink buiten... Ach ik was ook een dikkertje als baby. Toen mijn moeder haar zorgen uitte bij de HA had hij als antwoord dat het er wel af was tegen de tijd dat ik een vriendje zou krijgen.

Dat klopte deels :-D
Ah ;-) Met ook op ziekte periodes is wat meer reserve wel fijn ;-)
Mijn meisje is geboren met 3,8kg en woog met 4 maanden 5,7kg. Nu met 6 maanden zit ze gelukkig op 6,7kg. Een kleintje dus... De eerste 6 weken waren nogal problematisch qua gewicht, daarna heeft ze gelukkig een lijntje gevonden waar ze nu nog steeds op zit. In de WHO curve volgt ze nu ook haar eigen lijntje, maar zie je de dip van het begin veel duidelijker dan in de CB curve.
Haha, die van mij is ruim 14 maanden en nog geen 8,5 kilo. Over kleintjes gesproken :-).
Met 3 maanden en 1 week woog onze zoon 7,6kg. (Met 4 maanden niet gewogen)

Nu is hij net 1 en weegt hij 12kg. Ook een borstvoedingsbaby trouwens.
De kleintjes (-2 SD) 5 kilo, gemiddeld ruim 6 en +2 SD is 7,5 kilo. 7,8 kilo ligt op de +2,5 SD. Volgens de TNO-curve, die het CB ook gebruikt. (Edit: Heb de WHO-curve die ik tegenkwam ernaast gelegd, komt m.i. grotendeels overeen maar daar gebruiken ze percentielen dus vergelijken is iets lastiger.) Maar dat is allemaal niet zo relevant. De arts maakte zich geen zorgen, dus het gaat goed.
Toch heb ik het idee dat jij je wel zorgen maakt, of niet?
Maar vind je haar zelf stevig qua gewicht of qua lengte?

Qua gewicht: je gaat sowieso straks over op hapjes erbij, dat kan ook wat veranderen in de behoefte aan extra melk en als ze gaan tijgeren/kruipen dan vliegen de babyvetjes eraf hoor!

Qua lengte: sommige kindjes groeien nou eenmaal wat harder. Zolang ze de lijnen binnen de curve blijven volgen is er niets aan de hand.
Mijn borstgevoede baby woog met 10 maanden, 10 kilo. Ik sjouwde me een breuk. Bij het consultatiebureau keken ze er vetederd naar en verzuchtte 'ahh een borstvoedingsbaby'.

Ze is nu 4 en een lange griet (+2 lijn) en qua gewicht zit ze op de 0-lijn.
Naatje2000 schreef:
07-02-2020 12:34
Zolang ze de lijnen binnen de curve blijven volgen is er niets aan de hand.
Mijn baby zat op een gegeven moment qua gewicht op +3 maar vanwege borstvoeding maakte niemand zich druk.
Lariba schreef:
07-02-2020 12:29
De kleintjes (-2 SD) 5 kilo, gemiddeld ruim 6 en +2 SD is 7,5 kilo. 7,8 kilo ligt op de +2,5 SD. Volgens de TNO-curve, die het CB ook gebruikt. (Edit: Heb de WHO-curve die ik tegenkwam ernaast gelegd, komt m.i. grotendeels overeen maar daar gebruiken ze percentielen dus vergelijken is iets lastiger.) Maar dat is allemaal niet zo relevant. De arts maakte zich geen zorgen, dus het gaat goed.
Toch heb ik het idee dat jij je wel zorgen maakt, of niet?
Niet zozeer zorgen maar ik zie wel dat ze aan de maat is. Behoorlijke rolladebeentjes heeft ze. Ook al lees je dat ze niet teveel aan borstvoeding kan krijgen. Ik voed haar (redelijk) op verzoek maar ze krijgt ook vaak een slokje voor het slapengaan. Dat maakt dat het aantal voedingsmomenten rond de 10 schommelt. Misschien is dat toch iets teveel.
Dropdrop schreef:
07-02-2020 12:39
Mijn baby zat op een gegeven moment qua gewicht op +3 maar vanwege borstvoeding maakte niemand zich druk.
Nee ik had het over lengte mbt die curve.

Zolang je baby qua gewicht niet onder de curve zit maakt volgens mij ook niemand zich druk.
Het is een baby, dat gaat er nog wel af als ze gaan bewegen en de voeding wordt snel genoeg gevarieerder.
Rond 4 maanden was onze dochter zo'n 7 kilo, nu met bijna 15 maanden bijna 11 kilo. Curve begon af te buigen toen ze begon met kruipen
Oudste woog met 4 maanden net geen 5 kilo. Echt een heel smalle baby. Tot 8 weken borstvoeding (afgekolfd) + flesvoeding (te weinig productie), daarna flesvoeding. Zat op 33% bij who curve (nog steeds).

Jongste met flesvoeding zat op ruim 7 kilo, op 86% bij who curve.

Heb volgens WHO nu een kind op het 65% lijntje van BMI en een op het 16% lijntje. Best bijzonder.
7790 gram met 4 maanden. Nu 2 jaar en nog steeds een stuk flinker dan haar leeftijdsgenootjes. Ze was en is ook altijd een stukje langer dan gemiddeld. Hier was het ook uitsluitend borstvoeding, maar bij haar broer ook en die dronk vaak nog meer voedingen op die leeftijd en was en is juist een stuk lichter dan gemiddeld.
Mijn zoontje is geboren met 2930 gram, en met 4 maanden was hij 6,9 kilo. Alleen de eerste maand borstvoeding en daarna flesvoeding.

Nu alweer 13 maanden en hij woog vorige maand ongeveer 11 kilo. :)
Duinpieper schreef:
07-02-2020 12:41
Niet zozeer zorgen maar ik zie wel dat ze aan de maat is. Behoorlijke rolladebeentjes heeft ze. Ook al lees je dat ze niet teveel aan borstvoeding kan krijgen. Ik voed haar (redelijk) op verzoek maar ze krijgt ook vaak een slokje voor het slapengaan. Dat maakt dat het aantal voedingsmomenten rond de 10 schommelt. Misschien is dat toch iets teveel.
Niet twijfelen aan jezelf of de baby. Mijn baby heeft zich nooit in een voedingsschema laten dwingen en heeft altijd zoveel gedronken. 10 maanden borstvoeding gegeven.

Geniet maar van haar rolladebeentjes :heart: ze zijn echt niet voor altijd.

Nu weer zwanger en ik hoop stiekem op weer zo'n stevigerd. Ze kunnen net wat meer hebben qua ziek zijn en ze lijken niet zo breekbaar.
Dropdrop schreef:
07-02-2020 12:37
Mijn borstgevoede baby woog met 10 maanden, 10 kilo. Ik sjouwde me een breuk. Bij het consultatiebureau keken ze er vetederd naar en verzuchtte 'ahh een borstvoedingsbaby'.

Ze is nu 4 en een lange griet (+2 lijn) en qua gewicht zit ze op de 0-lijn.
Haha, wat een verschil.

Mijn borstgevoede kind ging met 4 naar school en woog toen net 10 kilo.

Nu was ze wel dysmatuur bij geboorte.
Mijn oudste geboren met 3730 en bij 4 maanden 5515.
Mijn tweede geboren met 3630 en met 4 maanden 7475.
Mijn derde geboren met 3950 en met 4 maanden 7145.

Alle drie borstgevoed, verschil tussen de best en de slechtste groeier was met 4 maanden 2060 gram. Geen peil uit te trekken, hoe ze groeien. Zolang ze hun eigen lijntje maar volgen en daar niet erg vanaf wijken zal het vast goed komen.
Vorige maand bij het CB geweest en met 11 maanden zat ze nu met lengte en gewicht beide op het +1 lijntje. 77 cm en 10 kg. Daarvoor zat ze met haar gewicht nog een stuk boven alle lijntjes. BV baby tot 6 maanden en een lekkere stevige baby. Bij het CB vonden ze deze ontwikkeling ook normaal.

Nu ze kruipt en heel actief is, is het dus helemaal recht getrokken. Mijn moeder vond haar mager worden en dat is ze toch echt niet, maar het baby vet is er wel een beetje af nu.

Ik zou mij op die leeftijd dus echt geen zorgen maken.
Mijn jongste dochter is 14 maanden en weegt 8,1 kg. De oudste is bijna 3,5 en weegt maar 12,5 kg. Ik weeg zelf ook niet veel, dus ik maak me er geen zorgen over.
Mijn zoon zat als baby op de +2 lijn en had als peuter overgewicht (BMI). Nu als kleuter een gemiddeld gewicht. Flesvoeding.

Mijn tweede zoon zat als baby boven +1 lijn en met 14 maanden op -1 lijn. Borstvoeding. Nu als 3 jarige nog steeds tussen 0 en -1 in.

En mijn dochter zat met 4 maanden op +2,5 lijn en nu met 14 maanden op +1
Ook borstvoeding.

Allemaal prima bijgetrokken dus.
Bij de oudste maakte consultatiebureau zich druk toen hij peuter was, maar kinderarts en diëtist totaal niet. Bij de andere twee maakte niemand zich druk, gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven