Vmbo en dan?

08-02-2020 08:25 47 berichten
Dochter is gestart op BB. Dit was het destijds het hoogst haalbare. Na een jaar is ze naar BK gegaan en nu wil ze proberen om enkele vakken op gt te doen. Ze werkt er hard voor en heeft hulp nodig maar ze doet enorm haar best. Persoonlijk denk ik dat met meer huiswerk er qua niveau ook meer mogelijk is. Vmbo is gericht op uitstroom mbo. Ze zijn al vanaf dag 1 bezig met profielkeuze. Dochter vindt dat vreselijk. Heeft totaal geen idee welke richting ze op wil. Heeft wel keuze moeten maken voor 2e leerjaar, maar zou haar keuze liever nog uitstellen.

Kun je ook van BK naar GT naar TL zodat je later kunt kiezen? Ik heb overigens geen idee of het ook haalbaar is qua intelligentie en het hoeft ook niet, maar ze wil nog niet kiezen welke mbo richting past. Je kunt ook lastig hoppen tussen zorg en welzijn en groen bijvoorbeeld.

Iemand tips?
Vraag een gesprek aan met haar coach/mentor om dit te bespreken.

Ik had begrepen dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ze kiest. Als ze gaan starten met mbo staan ze allemaal weer gelijk en kunnen ze alle richtingen op. Het is natuurlijk een voordeel als ze er al kennis hebben van bepaalde vakken. Nu is het juist bedoeld om te kijken wat ligt mij goed of juist niet. Dus als ze techniek niks vindt, is dat een prima keuze om te laten vallen. Mijn dochter in de 2e heeft voor volgend jaar biologie en economie laten vallen en gekozen voor nask, en ze wil uiteindelijk richting grafische vormgeving. ( denkt ze nu😉)

Mijn zoon doet dit haar vmbo k eindexamen. Hij wil hierna mbo op een technische school doen. Volgende week moet hij een 4 uur durende test doen of hij niveau 4 aan kan. En al is dat nu nog niet het geval, ze kunnen altijd via een andere weg hun einddoel behalen, ze doen er alleen een paar jaar langer over.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
08-02-2020 09:06
Vind dit wel een goeie tip. Volgens mij zit er ook echt niet zo heel veel verschil tussen de niveaus's. Bij ons was het basis, kader, theoretisch en daarna gemengde leerweg. Maar ik heb nog nooit gehoord van een docent dat ik met G naar de havo kon. Anyways, volgens mij kan je bij T en G instromen op mbo 3 en bij B en K mbo 2. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. Maar als ze hoger kan, zeker proberen.

Volgens mij was bij ons het enige verschil tussen T en G is dat is Duits had. Maar is al een aantal jaar geleden dus ik weet niet het niet helemaal zeker meer.
Eerst gemengd en dan theoretisch. En theoretisch noemen ze hier in de omgeving weer mavo, je krijgt dan geen praktijkvakken.
Er zijn 1000 MBO opleidingen en de toelating is in bijna alle gevallen een VMBO diploma, wat je dan ook hebt gedaan qua pakket maakt niet eens uit. In die zin kan ze het nog uitstellen door een vakkenpakket kiezen waarmee ze vrijwel zeker is van slagen en later alsnog kunnen besluiten welke MBO richting ze gaat doen.

Het is anders als je doel HAVO is, daarvoor heb je voor bepaalde scholen dus wel een bepaald pakket nodig. IN de toekomst wordt dit afgeschaft maar hier is de overheid nog mee bezig, nu bepaalt iedere havo nog hun eigen toelating.
Gatinmijnsok schreef:
08-02-2020 09:10
Eerst gemengd en dan theoretisch. En theoretisch noemen ze hier in de omgeving weer mavo, je krijgt dan geen praktijkvakken.
Ah dan haal ik ze door elkaar. Maar ik had wel praktijkvakken.
[quote=Spotty post_id=30950063 time=1581149476 user_id=27311]
Er zijn 1000 MBO opleidingen en de toelating is in bijna alle gevallen een VMBO diploma, wat je dan ook hebt gedaan qua pakket maakt niet eens uit. In die zin kan ze het nog uitstellen door een vakkenpakket kiezen waarmee ze vrijwel zeker is van slagen en later alsnog kunnen besluiten welke MBO richting ze gaat doen.

nee dus
met basis beroeps zit je op mbo 2
met kader kies je uit mbo 3
en met tl kies je uit mbo 4

hier een kind met kader , kon door een test wel naar mbo 4

dus mijn tip blijft laat , laat haar zo hoog mogelijk eindigen , zonder druk erop
Andersom schreef:
Lijkt mij sterk, het is overal basis als laagste niveau, dan kader, dan gemengd theoretisch, en dan als hoogste theoretisch. En met GT kun je niet naar de havo inderdaad. Dat kan alleen met TL.
Ja ik heb het weggehaald, denk dat ik ze door elkaar heen heb gehaald. Volgens mij had ik het hoogste niveau en ik had Gemengd maar ik weet het ook niet meer.

Ik ben met mbo 2 begonnen maar ik had ook op 3 kunnen beginnen. Heeft me een jaartje gekost maar achteraf wel blij want ik was nog heel jong.
Letsgetlosttonight schreef:
08-02-2020 09:04
Bij welke mbo opleidingen is dat dan?
Bijvoorbeeld technische opleidingen waarbij verwacht wordt dat er al een basis natuurkunde aanwezig is, analistenopleiding waarbij je voorkennis scheikunde en biologie nodig hebt..
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
morgana81 schreef:
08-02-2020 09:20
Bijvoorbeeld technische opleidingen waarbij verwacht wordt dat er al een basis natuurkunde aanwezig is, analistenopleiding waarbij je voorkennis scheikunde en biologie nodig hebt..

Opleidingen waaraan je enkele jaren geleden niet mocht starten zonder in bepaalde vakken examen te hebben gedaan.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Met basis ga je naar niveau 2,
Met kader, GL en TL naar niveau 3 of 4, afhankelijk van de opleiding.

GL is exact hetzelfde niveau als TL, kijk naar de examens: daarop staat altijd vermeld GL/TL of GTL, daar wil ik vanaf zijn.
Het enige verschil: TL is de oude mavo, met alleen theoretische vakken. Op GL wissel je twee theorievakken in voor praktijkvakken.
Mijn dochter zit nu in het eindexamenjaar vmbo-b. Het kiezen van een profiel vond en vindt ze inderdaad ook erg lastig. Ben je 13, voor je gevoel kom je net van de basisschool, en dan moet je al gaan nadenken over je toekomstige volwassen leven. Switchen tussen profielen op het vmbo is hier vrijwel niet mogelijk.

Helaas is de keuze in MBO2 opleidingen niet reuze. Dochter haalt met niet al te veel inspanning prima cijfers en ons idee was ook nog een jaar kader en dan door naar mbo3. Daar zijn wel wat meer opleidingen die haar aanspreken. Dit werd ons echter afgeraden omdat ze toch wel wat basis gemist heeft t.o.v. kader. Dan zou ze in één jaar best wat moeten bijspijkeren en hopen dat ze het eindexamen kader haalt.
Nu moet ze dus een MBO2 opleiding kiezen die ze niet leuk vindt binnen het profiel waar ze uiteindelijk wel naartoe wil, of kiezen voor een opleiding die haar wel leuk lijkt maar die wat betreft baanperspectief echt ruk is en niets te maken heeft met haar uiteindelijke doel. Ze neigt naar het laatste omdat ze nou eenmaal niet meteen door kan naar mbo3 en mbo2 echt ziet als even de tijd uitzitten tot ze door mag naar iets wat ze wel interessant vindt. Lastige keuzes!

Maar goed. In theorie is doorstromen naar tl en daarna havo mogelijk maar hoe realistisch is dat? Mocht je dochter uiteindelijk op de havo slagen, hoe realistisch is het dan dat ze hbo aan zou kunnen? Op het vmbo kun je inderdaad bijna niet wisselen van profiel, op het mbo kun je echter elke richting kiezen die je wilt (afhankelijk van niveau dan uiteraard). Heb je mbo2 timmerman, mag je door naar mbo3 kapper bijvoorbeeld. Het gevoel van je dochter over het 'moeten kiezen wat je later wilt worden', dat gepush, is zeer herkenbaar! Gelukkig had mijn dochter in het 2e jaar een wat relaxtere mentor die zei maak je niet zo druk. Hier wordt je nog helemaal niets, als je het echt niet weet, kies dan iets wat je gewoon leuk lijkt. Niet vanuit het perspectief dat dit een keuze is waar je voor de rest van je leven aan vast zit. Als je naar het mbo gaat hoef je pas echt te kiezen. Dat heeft wel veel druk van de ketel gehaald. Onze ervaring is ook dat het op de één of andere manier allemaal zo zwaar beladen gebracht wordt. Sterkte en succes!
Mikla schreef:
Zo zielig.. nu al veel druk.
Ik zou hier nooit voor kiezen. Liever een lager niveau dan een kind wat altijd op haar tenen moet lopen en overvraagd en onzeker wordt
Dit is een verkeerde aanname. Dochter heeft weinig huiswerk en doet het goed op school. Ze vindt het leren leuk en zou meer willen. Dat is anders dan meer MOETEN.

Ze was doodongelukkig op de basisschool. Kon niet meekomen en werd gepest. Ze krijgt nu op haar niveau les en ze is hierdoor ook als mens enorm veranderd...gewoon door gelukkig te zijn en niet altijd degene te zijn met de laagste cijfers of iets niet snappen wat de rest wel snapt.

Nu ze zelf zo groeit is er ook ruimte voor meer leren. Dat wil ze zelf en denk ook dat dat er in zit.
Ik zou haar adviseren om de vakken te kiezen die haar het leukst lijken. :) Uiteindelijk maakt je profiel écht nog niet zoveel uit. Uiteindelijk je MBO diploma's eigenlijk ook niet... Ik ben 23 en zit eraan te denken om me aan te melden voor een Master of Science met een Bachelor of Arts op zak. Dus eigenlijk maakt het nog steeds niet zoveel uit. Het duurt soms wat langer maar als je iets echt wilt is er altijd wel wat mogelijk. En ik wist op mijn 15de ook echt niet wat ik wilde, nu ik ben gaan werken komt dat pas een beetje.

Fijn dat je dochter zich nu zoveel beter voelt. Ik werd zelf ook gepest voor een jaar en dan kan je toch maar weinig leren, je bent zo bezig met al het andere wat er in de klas om gaat. Laat je dochter van dit gevoel genieten en maak duidelijk dat de échte keuzes over een paar jaar komen en ze nog een lange tijd kan doorleren :)
morgana81 schreef:
Hier heb je allemaal summer schools voor :)
Ze was ongelukkig op de basisschool omdat ze niet kon meekomen met de rest en werd gepest.

Dat het nu goed gaat op school komt omdat ze nu dus in een klas zit met kinderen die allemaal het zelfde lage niveau hebben. Ja dan kan je ineens de beste zijn en de hoogste cijfers halen.

Dat betekent niet ineens dat ze nu slimmer is en wel kan leren.

Zet haar op een hoger niveau en ze zal het weer niet kunnen bijbenen.
Ze moet gewoon uit de 3-4 richtingen kiezen wat haar het leukste lijkt.
Mijn dochter ( kader ) koos zorg en welzijn, omdat techniek en handel haar niet interesseerde.

Ze zit nu op een mbo4 interieurstylist opleiding en gaar hierna HBO doen.

Dit om te laten zien dat haar keuze nu geen enkele consequentie heeft voor haar vervolgopleiding.
sugarmiss schreef:
08-02-2020 10:14
Ze was ongelukkig op de basisschool omdat ze niet kon meekomen met de rest en werd gepest.

Dat het nu goed gaat op school komt omdat ze nu dus in een klas zit met kinderen die allemaal het zelfde lage niveau hebben. Ja dan kan je ineens de beste zijn en de hoogste cijfers halen.

Wat een ongelooflijke onnuttige bijdrage. Dit is zo niet waar!!
morgana81 schreef:
Het probleem is dat deze vakken vaak pas gegeven worden vanaf TL.
Daar liep mijn dochter tegenaan maar ze blijkt er toch erg goed in te zijn gelukkig.
Ze mocht de opleiding wel gaan doen omdat ze een heel goed cijfer voor wiskunde.
sugarmiss schreef:
Dit is een verkeerde aanname. Er is nooit maar dan ook écht nooit een reden om iemand te pesten. Ik denk dat ze werd gepest waardoor ze niet kon meekomen. Het is onwijs lastig om te leren in een omgeving die onveilig voelt.

Ik vind het onwijs knap dat ze de nieuwe school weer een kans geeft en zo hard werkt om haar kennis bij te spijkeren. Wetende hoe het voelt ben ik onwijs trots op haar :)
sugarmiss schreef:

Dus een kind wat zelf graag wil proberen om op een hoger niveau te komen moet ik demotiveren? Ze weet dat we achter haar staan en dat we haar keuzes steunen! Toen ze naar BK kon waren we huiverig...we wilden geen ongelukkig kind, maar ze doet het ontzettend goed. Ze wil nu zelf proberen om vakken op GT te doen. Dat is toch mooi.

Ze was in BB de enige die vakken wilde proberen op BK. Nu op BK krijgt ze de kans om enkele vakken op GT te doen. Hoe mooi is dat! Trots op haar...op haar ontwikkeling en doorzettingsvermogen. Dan is het toch een mooie kans. Ik gun haar rust in de keuze voor beroepen....rust in profiel keuzes. Maar als ik de ervaringen zo lees komt dat wel goed. Maar had gehoopt op een vloeiende overgang naar verschillende niveaus zonder teveel keuzes in profielen, maar meer theoretisch.
sugarmiss schreef:

Ooit van laatbloeiers gehoord? Ooit van onderpresteren gehoord? IQ is geen vaststaand gegeven. Daarnaast ontwikkelt een kind zich niet volgens de boekjes maar wordt er wel op beoordeeld.

Op de basisschool waren voor dit kind de omstandigheden niet goed qua lesstof, begeleiding, sfeer in de klas of wat dan ook. Dat belemmert over hoe ze zichzelf ziet en over zichzelf denkt. Nu zit het kind beter in het velletje en komt er meer uit en toont ambitie en doorzettingsvermogen. Moet je dat dan afremmen of ondersteunen?

Voor to waarom ga je niet met kind en school (mentor/decaan) om tafel. Wat wil ze, wat kan er en waarmee hou je de opties zo veel mogelijk open waarbij het wel realistisch moet zijn. VMBO T is wellicht een te grote stap, te groot risico. Kader zou kunnen en dan een profiel dat ze breed en neutraal mogelijk is. Ik weet niet of ze op jullie school alle profielen aanbieden of dat een schoolwissel een optie is?

Hier biedt de VMBO alleen Techniek en Zorg &Welzijn aan. Voor administratief zou hier moeten worden gekozen voor een school in een andere, verdere plaats (8 VS 18 km met slecht ov). Dus voor veel kinderen wordt de keuze al in groep 8 beperkt als ouders, kind etc. daar geen erg in hebben of verder fietsen gedoe vinden. Ook kwalijk, net zo kwalijk als 13-jarigen al te laten kiezen.
Het is tegenwoordig niet meer zo dat bepaalde vmbo niveaus aansluiten op een bepaald mbo niveau.

Vanaf vmbo BK mag je instromen op alle niveaus van het mbo (dus ook niveau 4). Tegenwoordig geldt op het mbo een bindend studieadvies in het eerste jaar. Je moet dus in het eerste jaar laten zien dat je het niveau aankan.
Alleen bij vmbo BB mag je niet meteen naar niveau 4, maar eerst naar niveau 3. Alhoewel je ook een capaciteitentest mag doen en als die goed uitvalt mag je alsnog naar niveau 4.

De meeste mbo's zijn toelaatbaar met alle profielen. Op een aantal technische varianten na. Dus ik zou niet te veel druk leggen achter het juist kiezen. Gewoon wat ze nu het leukste vindt.

Vmbo's stapelen (dus van bb naar bk etc) zou ik alleen doen om tijd te rekken als je kind echt niet weet wat hij of zij wilt gaan doen. Maar ik zou dan eerder kiezen voor meerdere mbo's. Dus eerst niveau 2 of 3 en daarna naar 4. Bij het mbo komt er stage bij (2 dagen per week na een half jaar). Dit is veel leerzamer en leren ze ook wat ze juist niet willen. Heel leerzaam proces.

Ik werk als docent op mbo 3 en 4 en de meeste studenten die meteen na het vmbo instromen weten nog niet wat ze willen. Je ziet vaak dat mensen meerdere mbo diploma's halen, wisselen of daarna naar het hbo gaan.

Neem het niet zo zwaar... plezier in leren en het naar je zin hebben op school is echt veel belangrijker dan nu al de juiste keuze maken. Dat komt wel.
Bedankt herfst... duidelijk verhaal 😊....

Plezier staat bij ons echt 100% voorop. We hebben gezien wat een fijne veilige school omgeving met een kind doet. Het is zo mooi om te zien hoe ze zich ontwikkeld als leerling maar ook als puber.

Daarom ervaar ik het ook zo als vervelend dat er zo de nadruk wordt gelegd op droombanen. Ze is 13....dat vind ik echt het nadeel aan het vmbo. Aan de ene kant fantastisch ivm niveau en aan de andere kant vervelend ivm de druk om nu al droombanen te moeten aangeven.

Maar geeft wel rust dat er mogelijkheden voldoende zijn..

Bedankt allen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven