Grondig schoonmaken van oven.

09-02-2020 16:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Waarschijnlijk is hier al vaker een topic over geopend maar toch wil ik graag jullie advies. Hoe maken jullie het beste je oven, met ingebrande vetvlekken etc, goed schoon? Gebruiken jullie iets van soda met azijn of liever een spray uit de supermarkt? Alvast bedankt.
Ik heb ooit alle huismiddelen geprobeerd, maar niets werkte echt. Alleen de ovenreiniger volgens mij van mr. Muscle werkte. Maar dan niet meteen de eerste keer. Heb er 3 keer doorheen gemoeten. En een nacht laten inwerken.
Insmeren met een papje van bakingsoda
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
HG ovenreiniger. Lang laten intrekken.
En een pannensponsje over het rekje halen.
Dasty ontvetter van de Wibra gebruiken. Echt prachtspul. Lijkt als je het gebruikt op een Tellsell reclame; slechts één keer vegen en schoon!
Schaaltje ammoniak in oven en 12 uur laten staan schijnt ook te helpen.
Ik haal er gewoon een lap met ovenreiniger door elke keer als ik hem heb gebruikt. Hardnekkige vetvlekken heb ik eigenlijk nooit, want als ik iets in de oven zet waar vet uit kan lopen, leg ik er een vel bakpapier onder. Na bereiding gooi ik het besmeurde bakpapier weg en de oven is eigenlijk vrijwel schoon, maar niettemin haal ik er dan even een doekje door.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik gebruik staalwol. Dat is genoeg.
Ik koop gewoon elke 5 jaar een nieuwe oven.
nieuwe oven kopen met pyrolyse functie, pyrolyse aanzetten, wachten, doekje erdoor, zo goed als nieuw :proud:
Don't cry, buy a bag and move on.
Dasty! Bij de Wibra te koop.
daenerys79 schreef:
09-02-2020 17:03
nieuwe oven kopen met pyrolyse functie, pyrolyse aanzetten, wachten, doekje erdoor, zo goed als nieuw :proud:
En hoe maak je je ovenroosters schoon die van mij mogen niet in de oven blijven als hij gereinigd word.
Ik doe mijn best
Ik sluit me aan bij dasty! Geweldig spul.
"After all this time?" "Always."
Senseo schreef:
09-02-2020 17:22
En hoe maak je je ovenroosters schoon die van mij mogen niet in de oven blijven als hij gereinigd word.
Mag dat niet dan? Ik laat ze er altijd inzitten....
Senseo schreef:

Ook met staalwol. Net als de oven. Makkelijk en milieuvriendelijk.
Pandax schreef:
09-02-2020 16:57
Ik gebruik staalwol. Dat is genoeg.
Dit, na alle chemische troep gebruikt te hebben wat niet echt helemaal werkte, de tip van oma gekregen. En het werkt super! Zo alles weer schoon!
Senseo schreef:
die van mij wel... er is nog niets mee gebeurd

voorheen gebruikte ik ook zo’n staalwolspons, dat werkt ook heel erg goed.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik was bang dat het rooster dof zou worden. Ik ga het gewoon met 1 van de twee proberen. En anders staalwol, bedankt voor de reactie
Ik doe mijn best
Gewoon groene zeep, de harde variant. Onverdunt ermee insmeren, rustig een uurtje wat anders gaan doen en dan uitpoetsen met een schuursponsje.
Hier heeft de oven pyrolyse. Echt ideaal! Roosters gaan er ook gewoon mee in. Daarna even wat stroef maar na een paar keer gebruiken zijn ze weer normaal.

De combi-magnetron vind ik een lastiger ding. Hoe zit het met dat ding bovenin (verwarmingselement of zo?) mag dat ook gewoon flink geschrobd of ingesmeerd worden?
Papje van baking soda + water, staalwol en Dasty. Voor zowel oven als bakplaat en rooster. Heerlijk schoon.
Insmeren met groene zeep, bakje met ammoniak en dat een nacht (min 12 uur₩ met de ovendeur dicht laten staan. De volgende dag veeg je zo alle viezigheid weg. Je oven blinkt dan weer als nieuw. De enige manier waarkee ik mijn ovens (bak elke dag) schoon krijg. Daarna bijhouden met dasty.
Kijk eerst even in de handleiding van je oven of je agressieve schoonmaakmiddelen mag gebruiken of dat dat de wand aantast.
In onze 5 jaar oude oven mag geen ovenreiniger gebruikt worden.
Wij gebruiken wel eens een glaskrabber om de hardnekkige aangekoekte zwarte resten eraf te krabben. Deze is voor een paar euro te koop bij de bouwmarkt en werkt als een tierelier.
Life_is_sweet schreef:
10-02-2020 06:47
Insmeren met groene zeep, bakje met ammoniak en dat een nacht (min 12 uur₩ met de ovendeur dicht laten staan. De volgende dag veeg je zo alle viezigheid weg. Je oven blinkt dan weer als nieuw. De enige manier waarkee ik mijn ovens (bak elke dag) schoon krijg. Daarna bijhouden met dasty.
Deze. En je rooster en bakplaten mogen ook gewoon blijven zitten. Werkt erg goed en tast emaille niet aan. Stinkt alleen een uur in de wind.
Heb nu een oven met pyrolyse en dacht van de ammoniak-truuc af te zijn: mogen de accessoires dus niet blijven zitten... :-[

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven