Grondig schoonmaken van oven.

09-02-2020 16:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Waarschijnlijk is hier al vaker een topic over geopend maar toch wil ik graag jullie advies. Hoe maken jullie het beste je oven, met ingebrande vetvlekken etc, goed schoon? Gebruiken jullie iets van soda met azijn of liever een spray uit de supermarkt? Alvast bedankt.
Tia.Dalma schreef:
10-02-2020 16:28
Deze. En je rooster en bakplaten mogen ook gewoon blijven zitten. Werkt erg goed en tast emaille niet aan. Stinkt alleen een uur in de wind.
Heb nu een oven met pyrolyse en dacht van de ammoniak-truuc af te zijn: mogen de accessoires dus niet blijven zitten... :-[
Ramen en deuren even openzetten als je de ovendeur open doet. Ook roosters en bakplaten krijg je op deze manier weer helemaal schoon.

Als je de pyrolyse-functie toch wil gebruiken, haal dan de roosters en zijrekjes (waar je de roosters in schuift) eruit smeer ze in met groene zeep en stop ze in een afgesloten vuilniszak met een beetje amoniak. Dan kun je die apart schoonmaken.
Maar... als je je oven toch gewoon ná iedere keer dat je hem gebruikt, even schoonmaakt, dan kost dat een minuut of wat, en dan blijft hij gewoon schoon. Waarom dan wachten tot het vuil dusdanig opgehoopt of aangekoekt is dat je er een enorme klus aan hebt, aan de gang moet met eventueel smerige middelen, enz.? Wat je bijhoudt, is toch het eerste gewonnen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
11-02-2020 21:42
Maar... als je je oven toch gewoon ná iedere keer dat je hem gebruikt, even schoonmaakt, dan kost dat een minuut of wat, en dan blijft hij gewoon schoon. Waarom dan wachten tot het vuil dusdanig opgehoopt of aangekoekt is dat je er een enorme klus aan hebt, aan de gang moet met eventueel smerige middelen, enz.? Wat je bijhoudt, is toch het eerste gewonnen?
Dat we dááár toch nou niet opgekomen waren. :facepalm:
(Jij hebt nog nooit een lekkende pizza in je oven gehad)
Tia.Dalma schreef:
12-02-2020 15:43
Dat we dááár toch nou niet opgekomen waren. :facepalm:
(Jij hebt nog nooit een lekkende pizza in je oven gehad)
Als ik dingen in de oven doe die kunnen gaan lekken, leg ik een vel bakpapier op het rooster, dus daar vallen de lekkende dingen dan op en dat bakpapier gooi ik na afloop in de vuilnisbak en het rooster is schoon. Of ik leg een vel bakpapier onder in de oven, zodat de ovenbodem schoon blijft.
pejeka schreef:
12-02-2020 19:31
Als ik dingen in de oven doe die kunnen gaan lekken, leg ik een vel bakpapier op het rooster, dus daar vallen de lekkende dingen dan op en dat bakpapier gooi ik na afloop in de vuilnisbak en het rooster is schoon. Of ik leg een vel bakpapier onder in de oven, zodat de ovenbodem schoon blijft.
Mijn lekkende dingen doen nooit zo netjes, die lekken langs de wanden. Meestal is dat de nepkaas op de pizza en die moet je losbikken.
parbleumondieu schreef:
12-02-2020 19:45
Mijn lekkende dingen doen nooit zo netjes, die lekken langs de wanden. Meestal is dat de nepkaas op de pizza en die moet je losbikken.
Is je oven dan zo klein dat een pizza de wanden raakt?
pejeka schreef:
11-02-2020 21:42

Jij hebt vast geen kinderen...

Als ik pas om 6uur thuis ben van werk en de bso, dan moet het eten voor 7uur op tafel, want kind moet om 8 uur naar bed, voor het slapen moet er ook gedoucht worden etc etc...

Die oven kan me gestolen worden, als ik eenmaal rond 9uur op de bank plof.

Ik doe het deurtje wel op slot, tot ik er tijd voor heb.
pejeka schreef:

Je kunt ook de oven gewoon niet gebruiken, wordt de oven nooit vies.
pejeka schreef:
12-02-2020 19:53
Is je oven dan zo klein dat een pizza de wanden raakt?
Ik doe twee pizza's half over elkaar op het rooster.
pejeka schreef:
Als ik bakpapier op de bodem leg dan krult het op als de oven heet is.

Bij feestjes maak ik het wel eens de volgende dag schoon en sommige vlekken zijn er lastig uit te krijgen.

En inderdaad valt er wel eens wat van een pizza, ik heb er altijd twee naast elkaar en boven elkaar, dus vier tegelijk.
pejeka schreef:
Bakpapier kan tot 220 graden. De verse helemaal zelfgemaakte pizza gaat op de chamotte ovensteen op maximale stand (300 graden). En tóch wil ie er wel eens langs lekken.
Dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven