Zoetjes door de melkfles?- bizarre tips
woensdag 15 april 2009 om 20:28
vrijdag 17 april 2009 om 09:06
quote:singlemama schreef op 17 april 2009 @ 06:57:
MIjn oudste was altijd een btje aan de lichte kant,maar is nu opgegroeid tot een "normaal" dametje van 11..mij werd op het cb geadviseerd om haar smiddags een schaaltje slagroom te laten eten... huh??? heb het niet gedaan hoor..zoals mijn moeder altijd zegt,vreters worden niet geboren,maar gemaakt...
Dat vind ik helemaal geen raar advies hoor. Waarom zou je dochter daar meteen een 'vreter' van worden?
Mijn moeder kreeg van de huisarts ook eens het advies om mijn broertje extra vet te geven omdat hij totaal uit zijn krachten groeide. Ze geeft dus een hele tijd room door zijn eten gedaan. Hij werd er echt niet dik van hoor. Het was toch laatst in het nieuws dat er nu veel kinderen te licht zijn? Ouders zijn zo bang voor vet dat hun kinderen daar niet genoeg van binnenkrijgen.
MIjn oudste was altijd een btje aan de lichte kant,maar is nu opgegroeid tot een "normaal" dametje van 11..mij werd op het cb geadviseerd om haar smiddags een schaaltje slagroom te laten eten... huh??? heb het niet gedaan hoor..zoals mijn moeder altijd zegt,vreters worden niet geboren,maar gemaakt...
Dat vind ik helemaal geen raar advies hoor. Waarom zou je dochter daar meteen een 'vreter' van worden?
Mijn moeder kreeg van de huisarts ook eens het advies om mijn broertje extra vet te geven omdat hij totaal uit zijn krachten groeide. Ze geeft dus een hele tijd room door zijn eten gedaan. Hij werd er echt niet dik van hoor. Het was toch laatst in het nieuws dat er nu veel kinderen te licht zijn? Ouders zijn zo bang voor vet dat hun kinderen daar niet genoeg van binnenkrijgen.
vrijdag 17 april 2009 om 10:45
Mijn kinderen zijn 10, 9, 2 en 1 jaar. Die kleintjes snappen er niets van uiteraard. Maar als ze elkaar slaan zeg ik er wel bij dat slaan pijn doet. Als we opruimen helpen ze mee (op hun manier dan uiteraard). Dus ik begin wel vroeg of ze het nu snappen of niet. Op een gegeven moment valt dat kwartje echt wel. Het is iets dat groeit. Naarmate ze ouder worden en meer begrijpen, kun je meer uitleg geven.
Het klinkt trouwens zweverig ofzoiets, maar we hebben echt wel regels. Alleen leggen we het waarom van die regels uit. Ik doe niet aan geen filosofische debatten met kinderen. En onderhandelen kan in sommige gevallen wel, maar meestal niet. Over het al dan niet afkijken van een film op vrijdagavond wel, over het innemen van medicatie niet. Het is hier dus geen dokter Spock omgeving waarin je moet redeneren met kinderen. Moet er niet aan denken.
Het klinkt trouwens zweverig ofzoiets, maar we hebben echt wel regels. Alleen leggen we het waarom van die regels uit. Ik doe niet aan geen filosofische debatten met kinderen. En onderhandelen kan in sommige gevallen wel, maar meestal niet. Over het al dan niet afkijken van een film op vrijdagavond wel, over het innemen van medicatie niet. Het is hier dus geen dokter Spock omgeving waarin je moet redeneren met kinderen. Moet er niet aan denken.
vrijdag 17 april 2009 om 10:53
Ik merk dat het lastig is om het goed op schrift te krijgen wat ik bedoel. Het lijkt een beetje een regelvrij paradijs te zijn, maar dat is het niet. Ik kreeg vroeger (heb geen fijne juegd gehad) vooral te horen wat ik moets doen en dat was het. Zoek het verder zelf maar uit zoalng je maar doet wat er gezegd word en een eigen mening was verboden. Nadenken was ook verboden en een waarom vraag was standaard een grote brutale bek hebben. Toen ik zelfs (onverwacht) een kindje kreeg heb ik heel bewust nagedacht over wat ik wilde. Domweg luisteren naar wat een volwassene zegt hoeft van mij niet. In ieder geval niet alleen gebaseerd op de leeftijd van iemand. Zelf leren nadenken vind ik belangrijker. Een eigen mening hebben en uiten mag. Niet op de ik weet het beter manier, maar protesteren mag. Krijgt je straf en begrijp je niet waarom of ben je het er niet mee eens, dan mag je vragen waarom je straf kreeg of uitleggen waarom jij het er niet mee eens bent. Wil je graag opblijven om de film uit te kijken, dan valt daar over te praten. De kinderen zijn hier dus niet de baas, maken echt de dienst niet uit, maar krijgen wel de kans om hun mening en ideeën te uiten.
Ik moet er wel bijvermelden dat de oudste twee jongens een handleiding hebben en hoogbegaafd zijn. Ze zijn dus op een aantal gebieden hun leeftijd ver vooruit.
Ik moet er wel bijvermelden dat de oudste twee jongens een handleiding hebben en hoogbegaafd zijn. Ze zijn dus op een aantal gebieden hun leeftijd ver vooruit.
vrijdag 17 april 2009 om 11:08
Ik ben ook opgevoed volgens het 'zelf nadenken' idee. K heb er nix van gekregen en ik ben wel bewust van de gevolgen mijn acties (hoe groot of klein dan ook).
Mooiste voorbeeld:
Puber-Suzeli ging uit en vroeg hoe laat ze thuis moest zijn.
Antwoord van mam: wat vind je zelf een redelijke tijd?
Aanslg op mijn geweten Het werd 20 minuten na kroegsluitingstijd.
Als ik zelf kinderen heb zal ik ze ook zo opvoeden.
Natuurlijk stem je het 'zelf laten nadenken' af op de leeftijd en er zijn altijd dingen wat gewoon moet maar ikzal er altijd een uitleg bij geven.
Mooiste voorbeeld:
Puber-Suzeli ging uit en vroeg hoe laat ze thuis moest zijn.
Antwoord van mam: wat vind je zelf een redelijke tijd?
Aanslg op mijn geweten Het werd 20 minuten na kroegsluitingstijd.
Als ik zelf kinderen heb zal ik ze ook zo opvoeden.
Natuurlijk stem je het 'zelf laten nadenken' af op de leeftijd en er zijn altijd dingen wat gewoon moet maar ikzal er altijd een uitleg bij geven.
vrijdag 17 april 2009 om 14:52
quote:Feesie schreef op 16 april 2009 @ 13:40:
[...]
Heb ook wel eens gehoord van mensen die hun kind op zolder legden zodat ze het geschreeuw maar niet hoefden te horen. Leuk.
Er zijn vast forummers die nu gaan roepen dat het een hoop verklaart maar dat deden mijn ouders ook met mij!
Eind jaren 70, moet je nagaan.
Dan was het geen tijd voor mijn voeding en dan gingen ze maar even een ommetje maken om mijn gejank niet te horen.
Mijn moeder voelt zich er NOG schuldig over.
[...]
Heb ook wel eens gehoord van mensen die hun kind op zolder legden zodat ze het geschreeuw maar niet hoefden te horen. Leuk.
Er zijn vast forummers die nu gaan roepen dat het een hoop verklaart maar dat deden mijn ouders ook met mij!
Eind jaren 70, moet je nagaan.
Dan was het geen tijd voor mijn voeding en dan gingen ze maar even een ommetje maken om mijn gejank niet te horen.
Mijn moeder voelt zich er NOG schuldig over.

vrijdag 17 april 2009 om 17:30
quote:fleurtje schreef op 17 april 2009 @ 06:35:
[...]
Vind ik helemaal geen bizarre vraag, zijn er nl zat die dat doen.
Het is wel bizar als je de dag daarvoor net met elkaar heb zitten praten en daarbij hebt gezegd dat je al een hele tijd wilde stoppen met roken, maar dat het nooit lukte, en dat die zwangerschap zo'n goeie motivatie was.
Of bizar..eigenlijk gewoon een domme vraag, dus.
[...]
Vind ik helemaal geen bizarre vraag, zijn er nl zat die dat doen.
Het is wel bizar als je de dag daarvoor net met elkaar heb zitten praten en daarbij hebt gezegd dat je al een hele tijd wilde stoppen met roken, maar dat het nooit lukte, en dat die zwangerschap zo'n goeie motivatie was.
Of bizar..eigenlijk gewoon een domme vraag, dus.

vrijdag 17 april 2009 om 17:34
Fluffyc, ik vind je gedachtegang over het opvoeden wel goed hoor. Ik wil ook graag dat mijn kinderen begrijpen waarom iets wel of niet mag en zich inleven in een ander. En dus leg ik het ook vaak uit.
Maar als ik haast heb of gewoon chagerijnig ben, volsta ik ook wel eens met 'Daarom!", of als ze al voor de honderdste keer zeuren waarom ze een schone onderbroek aanmoeten. Dat is in mijn ogen zeuren om het zeuren en ben ik snel klaar met 'omdat ik het zeg'.
Maar als ik haast heb of gewoon chagerijnig ben, volsta ik ook wel eens met 'Daarom!", of als ze al voor de honderdste keer zeuren waarom ze een schone onderbroek aanmoeten. Dat is in mijn ogen zeuren om het zeuren en ben ik snel klaar met 'omdat ik het zeg'.
vrijdag 17 april 2009 om 17:39
quote:tatlitatli schreef op 15 april 2009 @ 22:08:
In Turkije doen ze een lekker schepje suiker (of twee, of drie) in de melk van de kids. Anders vinden kinderen het niet lekker natuurlijk Alvast lekker diabetes kweken denk ik
Verder moet je een baby zo warm mogelijk aankleden (lees: met trui, muts en winterjas, ook al is het 25 graden) en dan het liefst nog in een deken wikkelen. Anders hebben ze het koud. Echt waar!Zoooo herkenbaar En om de kinderen in slaap te wiegen een kussen op je benen/voeten, kind erop en schudden maar Dat die kinderen geen hersenschudding oplopen!
In Turkije doen ze een lekker schepje suiker (of twee, of drie) in de melk van de kids. Anders vinden kinderen het niet lekker natuurlijk Alvast lekker diabetes kweken denk ik
Verder moet je een baby zo warm mogelijk aankleden (lees: met trui, muts en winterjas, ook al is het 25 graden) en dan het liefst nog in een deken wikkelen. Anders hebben ze het koud. Echt waar!Zoooo herkenbaar En om de kinderen in slaap te wiegen een kussen op je benen/voeten, kind erop en schudden maar Dat die kinderen geen hersenschudding oplopen!
vrijdag 17 april 2009 om 17:45
vrijdag 17 april 2009 om 18:07
Starshine, ik heb eigenlijk nooit discussies om schone onderbroeken of dat soort dingen. De enige echte discussie die we hebben is over het al dan niet innemen van medicatie. Maar dat snap ik wel, want medicatie is nu eenmaal niet leuk. Helaas wel noodzakelijk, maar toch. Vooral het weten dat er bijwerkingen zijn maakt het voor zowel zoon als mij lastig. Maar zoals ik al zei, de oudste twee hebben een handleiding. Omdat ik het zeg snappen ze niet. Of daarom. Dat is voor hen te ongrijpbaar. Uitleggen waarom is logischer. Ze vragen waarom ze een schone onderbroek aanmoeten. Ik leg uit waarom en klaar. Dat is voor hen vaak al voldoende. Ze vragen die dingen meestal ook geen tweede keer.

vrijdag 17 april 2009 om 18:18
quote:Roelfien schreef op 17 april 2009 @ 09:02:
[...]
maar daar krijg je wel van die betweterige kinderen van die zich niet door een volwassene laten gezeggen. Dat kan bijvoorbeeld op school heel irritant zijn voor de leerkrachten.
Het is pas irritant als je als opvoeder geen uitleg op het "waarom" kan geven.
En zodra je dat niet kan is het m.i. tijd om eens bij jezelf te rade te gaan of jouw gestelde regel/eis wel zo noodzakelijk/belangrijk is.
Fluffy, ik kan me helemaal vinden in jouw manier van opvoeden. Ook hier een hb'er met handleiding en een moeder die ook nooit deed/doet wat er gezegd werd/wordt zonder dat het duidelijk en voor mij acceptabel beargumenteerd kon/kan worden
[...]
maar daar krijg je wel van die betweterige kinderen van die zich niet door een volwassene laten gezeggen. Dat kan bijvoorbeeld op school heel irritant zijn voor de leerkrachten.
Het is pas irritant als je als opvoeder geen uitleg op het "waarom" kan geven.
En zodra je dat niet kan is het m.i. tijd om eens bij jezelf te rade te gaan of jouw gestelde regel/eis wel zo noodzakelijk/belangrijk is.
Fluffy, ik kan me helemaal vinden in jouw manier van opvoeden. Ook hier een hb'er met handleiding en een moeder die ook nooit deed/doet wat er gezegd werd/wordt zonder dat het duidelijk en voor mij acceptabel beargumenteerd kon/kan worden
vrijdag 17 april 2009 om 19:31
Hallo,
Ik lees eigenlijk altijd vooral mee en reageer niet zo veel, maar wilde nu toch wat met jullie delen.
Ik lees hier een aantal dingen over je baby laten huilen omdat je hem/haar anders te veel zou verwennen....
Baby's kunnen de link nog niet leggen tussen huilen en opgepakt worden of huilen en drinken. Je verwent ze dus zeker niet als je ze gewoon oppakt en niet laat huilen!
Ik lees eigenlijk altijd vooral mee en reageer niet zo veel, maar wilde nu toch wat met jullie delen.
Ik lees hier een aantal dingen over je baby laten huilen omdat je hem/haar anders te veel zou verwennen....
Baby's kunnen de link nog niet leggen tussen huilen en opgepakt worden of huilen en drinken. Je verwent ze dus zeker niet als je ze gewoon oppakt en niet laat huilen!
vrijdag 17 april 2009 om 20:37

vrijdag 17 april 2009 om 22:42
quote:Tuinboon schreef op 17 april 2009 @ 17:39:
[...]
Zoooo herkenbaar En om de kinderen in slaap te wiegen een kussen op je benen/voeten, kind erop en schudden maar Dat die kinderen geen hersenschudding oplopen!
Mijn schoonzus deed dit met haar 2e dochter, de eerste in Nederland geboren, ook. En toen ze 4 was nog steeds. Het kind kon anders niet in slaap komen. Bij de 3e en 4e deed ze dit niet meer.
En idd. haar kinderen zo warm aankleden dat ze zweten.
[...]
Zoooo herkenbaar En om de kinderen in slaap te wiegen een kussen op je benen/voeten, kind erop en schudden maar Dat die kinderen geen hersenschudding oplopen!
Mijn schoonzus deed dit met haar 2e dochter, de eerste in Nederland geboren, ook. En toen ze 4 was nog steeds. Het kind kon anders niet in slaap komen. Bij de 3e en 4e deed ze dit niet meer.
En idd. haar kinderen zo warm aankleden dat ze zweten.
vrijdag 17 april 2009 om 22:45
quote:bloembloem schreef op 17 april 2009 @ 19:31:
Hallo,
Joh!
Ik geloof dat bijna iedereen dat hier wel weet
Hallo,
Joh!
Ik geloof dat bijna iedereen dat hier wel weet
Frankly my dear, I don"t give a damn