Concentratieproblemen groep 4

woensdag 12 februari 2020 om 07:45
Gisteren bij rapportbespreking te horen gekregen dat zoon niet mee kan komen en onvoldoende scoort op meerdere gebieden .
Rekenen , taal, spelling en klok kijken zijn zaken waar hij veel moeite mee heeft.
De juf heeft er extra tijd aan besteed en hij krijgt ook bijles.
Omdat hij aan een bepaald niveau moet voldoen, kan het zijn dat hij niet over zou kunnen naar gr 5.
Gelukkig blijft hij dan wel in dezelfde klas ivm combi gr 3/4/5.
Het is duidelijk geen onwil want hij doet erg zijn best.
Helaas heeft hij al van jongs af aan concentratie problemen.
Hij is een echte dromer en is altijd zo in gedachte dat hij me soms niet hoort als ik veelvuldig zijn naam noem.
In gr 1 moest ik van juf naar kno, maar zijn oren functioneren prima.
Ook is hij snel overprikkeld enn kan slecht tegen verandering .
Helaas herken ik bovenstaande concentratie problemen bij mezelf.
Ik heb dan ook de diagnose ADHD gekregen.
Wie heeft soortgelijke situatie gehad?
Ik vraag me nu af: is doubleren wel zinvol, want ook al doet hij een jaar over, de concentratieproblemen zullen waarschijnlijk in hogere klassen ook weer de kop op steken?
Alleen dan een jaar uitgesteld.
Of is hem laten testen zinvol ?
Wat zijn de eisen van speciaal onderwijs tov passend onderwijs ?
Rekenen , taal, spelling en klok kijken zijn zaken waar hij veel moeite mee heeft.
De juf heeft er extra tijd aan besteed en hij krijgt ook bijles.
Omdat hij aan een bepaald niveau moet voldoen, kan het zijn dat hij niet over zou kunnen naar gr 5.
Gelukkig blijft hij dan wel in dezelfde klas ivm combi gr 3/4/5.
Het is duidelijk geen onwil want hij doet erg zijn best.
Helaas heeft hij al van jongs af aan concentratie problemen.
Hij is een echte dromer en is altijd zo in gedachte dat hij me soms niet hoort als ik veelvuldig zijn naam noem.
In gr 1 moest ik van juf naar kno, maar zijn oren functioneren prima.
Ook is hij snel overprikkeld enn kan slecht tegen verandering .
Helaas herken ik bovenstaande concentratie problemen bij mezelf.
Ik heb dan ook de diagnose ADHD gekregen.
Wie heeft soortgelijke situatie gehad?
Ik vraag me nu af: is doubleren wel zinvol, want ook al doet hij een jaar over, de concentratieproblemen zullen waarschijnlijk in hogere klassen ook weer de kop op steken?
Alleen dan een jaar uitgesteld.
Of is hem laten testen zinvol ?
Wat zijn de eisen van speciaal onderwijs tov passend onderwijs ?
woensdag 12 februari 2020 om 13:19
Testen doe je niet om het label maar om grip te krijgen op de situatie. Laat je verwijzen via de huisarts naar een psycholoog die een contract heeft met je gemeente ivm vergoeding. Spreek je zorg uit, maar laat breed testen dus IQ, gedrag, dyslexie, sociaal, motoriek, didactisch etc. voor je een label plakt. Helaas heb je wel te maken met een wachtlijst en de duur van al die onderzoeken voor je antwoorden hebt. Je bent zo een half jaar verder.
Heeft hij een label dan heeft hij dat in groep 5 ook. De vraag is of de achterstand al te groot is om naar groep 5 te gaan en hoeveel moeite het gaat kosten om dat in te lopen plus dat hij moet leren om met zijn label om te gaan. Dat is een vraag die je prima mee kan nemen in de onderzoeksvraag voor de psycholoog.
Je zou school kunnen vragen om hem te begeleiden zoals ze ook een kind met ADHD aansturen. Voor sommige algemene aandachtspunten zoals structuur, orde, korte opdrachten, controle op wat hij doet etc. kan dat prima. De specifieke volgen vanuit de onderzoeken. Overleg met de leerkracht en de ib'r.
Kort, ik zou laten onderzoeken om te kijken wat je zoon nodig heeft.
Heeft hij een label dan heeft hij dat in groep 5 ook. De vraag is of de achterstand al te groot is om naar groep 5 te gaan en hoeveel moeite het gaat kosten om dat in te lopen plus dat hij moet leren om met zijn label om te gaan. Dat is een vraag die je prima mee kan nemen in de onderzoeksvraag voor de psycholoog.
Je zou school kunnen vragen om hem te begeleiden zoals ze ook een kind met ADHD aansturen. Voor sommige algemene aandachtspunten zoals structuur, orde, korte opdrachten, controle op wat hij doet etc. kan dat prima. De specifieke volgen vanuit de onderzoeken. Overleg met de leerkracht en de ib'r.

woensdag 12 februari 2020 om 13:34
Wat fijn te horen dat het nu beter gaat met je dochter.lezervanboeken schreef: ↑12-02-2020 09:09Mijn dochter heeft hier ook last van. In groep 3 was er sprake van dat ze zou blijven zitten, Daar stond ik toen niet achter. Daarna alsnog in groep 4 blijven zitten en dat heeft haar veel goeds gedaan. Nu komt ze voldoende mee. Er zijn wat gebieden die ze lastig blijft vinden (begrijpend lezen, spelling), maar niets waar ik me zorgen over maak. Dochter is redelijk beïnvloedbaar en is vaak met andere dingen bezig. Concentratie heeft te wensen over.
Mijn dochter heeft geen diagnose, wel kenmerken van ADHD (ooit voor iets anders gesprekken gehad met een kinderpsychiater oid). Ik heb zelf de diagnose ADD.
Ik vind het niet nodig om daar op voort te borduren. Ze kan goed meekomen, blijft stabiel en hoeft wat mij betreft geen hoogvlieger te zijn. Ze is gelukkig waar ze zit. En je kunt nou eenmaal niet overal goed in zijn. Mijn dochter scoort goed op tekenen, natuur, techniek, dat soort dingen.
Ik zou de school ook een kans geven om te kijken of zij nog iets kunnen doen. Ik gaf mijn dochter bijvoorbeeld een gehoorbeschermer mee voor wanneer ze zelfstandig moest werken. Ook hebben ze hier wiebelkussentjes.
En blijven zitten helpt misschien niets voor het concentratievermogen, maar je krijgt wel twee jaar de tijd om dezelfde stof te leren en dat kan net dat beetje zelfvertrouwen en ontwikkeling in jezelf geven om het het volgende jaar wel goed te doen en iets beter te hebben leren leren.
Zo belangrijk als ze lekker in hun vel zitten!
Bedankt voor het delen van je ervaring en voor de tips.!

woensdag 12 februari 2020 om 13:37
Klopt! Dat zei de juf ook. Een bepaald niveau moet behaald worden om uberhaupt over te kunnen.sugarmiss schreef: ↑12-02-2020 09:31Natuurlijk heeft testen zin.
Begin met een iq test. Dan weet je of kind niet meekomt omdat hij zich niet kan concentreren of dat hij niet meekomt omdat hij het niveau niet aankan.
Kan hij het niveau niet aan dan geeft zitten blijven geen zin. Dan kan hij beter naar SBO.
Blijkt hij gewoon normaal begaafd te zijn dan loopt hij dus waarschijnlijk vadt omdat hij zich niet kan concentreren.
Dan lijkt testen op ADHD mij heel erg zinvol. Je zal de leerstof toch in een bepaalde mate moeten beheersen om over te kunnen gaan.
Als dit niet lukt dan lijkt het mij zinvol om er voor te zorgen dat het wel gaat lukken. Voor extra hulp is een diagnose wel nodig.
Ik snap dat je twge etiketje en medicijnen bent maar je kan je kind toch ook niet compleet laten vastlopen op de basisschool.
Blijven zitten lijkt me geen drama overigens, alleen lijkt mij dat verplaatsen van het probleem.
In gr 5, 6, 7, 8 zullen ook deze concentratie problemen blijven bestaan vermoed ik.

woensdag 12 februari 2020 om 13:40
Goed te horen!Ghost79 schreef: ↑12-02-2020 10:08Dit! Vanuit daar kun je verder kijken. Mijn dochter heeft dit jaar de ook diagnose gekregen, sinds ze medicatie gebruikt is ze met springen vooruit gegaan. Haar zelfvertrouwen is toegenomen en ze gaat weer met plezier naar school. Overigens heeft zij groep 3 ook twee keer gedaan.
Ik ben niet anti medicatie.
Ik slik nl zelf dexamfetamine.
Heb daar zelf ook moeite mee soms, dat ik het nodig heb.
Misschien vind ik het daardoor extra confronterend om medicatie aan mijn zoon te geven in de toekomst.
Uiteraard zal ik alles doen om hem gelukkig te krijgen.

woensdag 12 februari 2020 om 13:50
Je hebt denk ik gelijk, testen is zinvol om handvaten te hebben.MrsDuck schreef: ↑12-02-2020 13:19Testen doe je niet om het label maar om grip te krijgen op de situatie. Laat je verwijzen via de huisarts naar een psycholoog die een contract heeft met je gemeente ivm vergoeding. Spreek je zorg uit, maar laat breed testen dus IQ, gedrag, dyslexie, sociaal, motoriek, didactisch etc. voor je een label plakt. Helaas heb je wel te maken met een wachtlijst en de duur van al die onderzoeken voor je antwoorden hebt. Je bent zo een half jaar verder.
Ik vind het lastig, iedereen mag zijn wie hij is vind ik en iedereen " mankeert" wel wat ...maar als kind vastloopt is er wel degelijk een probleem natuurlijk.
Heb in groep 2 al doorverwijzing gehad door huisarts ivm vermoeden add en autistische trekjes, maar heb het niet doorgezet omdat ik eerst groep 3 wilde afwachten.
Gek genoeg, ging groep 3 wel goed en nu groep 4 weer niet.
Mijn vermoeden is dat het niet aan intelligentie ligt, omdat hij in sommige zaken wel echt juist heel erg uitblinkt.
De concentratie problemen had ik al vanaf peutertijd gemerkt.
Als ik hem soms roep hoort hij niks, zit helemaal in eigen wereld.
Na 10 x roepen zie ik hem verward opkijken.
Bij atletiek wordt van tevoren uitgelegd op welke baan hij moet lopen, maar is dan zo in eigen wereld dat hij pas laat na startschot gaat rennen en vervolgens altijd op de verkeerde baan loopt.
Ook zwemles drong niet door, de uitleg kwam niet binnen en zelfs met priveles heeft hij er jaren over gedaan.
Geen verwijt, maar opmerkelijk.
Hij kan zich totaal afsluiten in zijn droomwereld en hoort echt niks meer.
Als iets hem interesseert krijgt hij een hyperfocus.
Ik herken veel van mezelf . en heb het nooit als een probleem gezien zolang school gewoon goed ging en hij gelukkig was.
Nu zie ik vaak een overprikkeld jongetje en school gaat niet goed, dus wordt het wel een probleem.

woensdag 12 februari 2020 om 14:04
onderzoek en diagnose betekent niet dat je iemand minder vind met diagnose. of dat iemand minder wordt met diagnose. je bent wie je bent, met of zonder labeltje.
na onderzoek kan er alleen eventuele hulp geboden worden aan eigenschappen die zaken lastiger maken.
een kind met dyslexie laat je toch ook niet zwemmen. die geef je ook begeleiding.
ik zie het zo dat bij mijn kinderen hun brein nhet wat anders werkt. informatie moet een andere weg bewandelen. dus moeten ze leren hoe ze daarmee om moeten gaan. hoe ze via die omweg of andere weg toch op de juiste plek komen zonder te verdwalen in 1 groot bos.
En wat betreft medicatie. ik zie medicatie niet als iets definitiefs. Ze hebben het nu nodig. het geeft hun de kans om rust te krijgen, te kunnen nadenken maar daarmee ook methodes te leren hoe ze dingen kunnen aanpakken waarbij ze in de toekomst baat zouden kunnen hebben en zelfs zonder medicatie zouden kunnen. want zonder medicatie weet ik zeker dat ik ze die methodes nooit fatsoenlijk zou kunnen leren.
na onderzoek kan er alleen eventuele hulp geboden worden aan eigenschappen die zaken lastiger maken.
een kind met dyslexie laat je toch ook niet zwemmen. die geef je ook begeleiding.
ik zie het zo dat bij mijn kinderen hun brein nhet wat anders werkt. informatie moet een andere weg bewandelen. dus moeten ze leren hoe ze daarmee om moeten gaan. hoe ze via die omweg of andere weg toch op de juiste plek komen zonder te verdwalen in 1 groot bos.
En wat betreft medicatie. ik zie medicatie niet als iets definitiefs. Ze hebben het nu nodig. het geeft hun de kans om rust te krijgen, te kunnen nadenken maar daarmee ook methodes te leren hoe ze dingen kunnen aanpakken waarbij ze in de toekomst baat zouden kunnen hebben en zelfs zonder medicatie zouden kunnen. want zonder medicatie weet ik zeker dat ik ze die methodes nooit fatsoenlijk zou kunnen leren.
woensdag 12 februari 2020 om 14:06
Dat groep 3 wel goed ging en groep 4 niet kan ook met de juf te maken hebben.
De juf van groep 3 vond het waarschijnlijk geen probleem om hem nog eens een keer extra aan te spreken. Zoon Eviva let je ook op. Zoon Eviva doe je ook mee.
Als de juf van groep 4 dat niet diet krijgt hjj gewoon een stuk minder mee van de uitleg.
De juf van groep 3 vond het waarschijnlijk geen probleem om hem nog eens een keer extra aan te spreken. Zoon Eviva let je ook op. Zoon Eviva doe je ook mee.
Als de juf van groep 4 dat niet diet krijgt hjj gewoon een stuk minder mee van de uitleg.

woensdag 12 februari 2020 om 14:16
Precies. En een label is ook geen schande maar een stukje (be)grip voor de mensen die met het kind moeten werken.
Het traject van mijn dochter begon ook bij de eerste signalen in groep 2, vastlopen in groep 4 tot aan onderzoeken en aanpassingen zonder label (ADHD-kenmerken met een zeer extreem dysharmonisch IQ) in groep 5 tot een echt label (DCD) sinds de herfstvakantie van dit schooljaar en ze zit nu in groep 6. Het gaat goed, maar nog blijft het opletten, bijschaven, juf bijpraten, school aan afspraken herinneren, therapie etc. Een label krijgen en hebben, is niet de makkelijkste weg.
Dus trek je ook niets aan van geroddel over dat je je kind wil pushen, excuses aan het zoeken bent voor slecht gedrag of rapportje, de juf wil dwingen het kind als prins te behandelen of wat de goegemeente ook denkt. Je wil alleen maar het beste voor je kind en helaas is daar soms een label voor nodig.
woensdag 12 februari 2020 om 14:22
Of dat labels in de mode zijn, of dat je gewoon zelf geen zin hebt om op te voeden, of dat ook ieder kind iets heeft tegenwoordig en vroeger had niemand wat, et cetera, et cetera. Inderdaad je andere oor weer uit laten gaan. Zulk commentaar is alleen maar hoogst irritant en je hebt er niks aan, want mensen die zo praten komen maar zeer zelden met de gouden tip aanzetten.MrsDuck schreef: ↑12-02-2020 14:16Dus trek je ook niets aan van geroddel over dat je je kind wil pushen, excuses aan het zoeken bent voor slecht gedrag of rapportje, de juf wil dwingen het kind als prins te behandelen of wat de goegemeente ook denkt. Je wil alleen maar het beste voor je kind en helaas is daar soms een label voor nodig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 12 februari 2020 om 14:30
Het is dezelfde juf.sugarmiss schreef: ↑12-02-2020 14:06Dat groep 3 wel goed ging en groep 4 niet kan ook met de juf te maken hebben.
Het is een combi klas 3,4,5.

woensdag 12 februari 2020 om 14:48
Ik schrijf nergens dat ik tegen labels ben.
Heb er zelf immers één.
Vraag me alleen af of het meerwaarde heeft, daar ben ik bij mezelf ook nog niet achter.
Verder ben ik niet van de anti- beweging, op geen 1 vlak
.
Man daarentegen is bang dat hij met een diagnose later problemen kan krijgen op het vlak van beoordelingen en sollicitaties ed.
Ik geloof daar zelf niet in eerlijk gezegd.
Én de vraag is of een diagnose nodig is voor hem.
Maar we hebben het pas gisteren te horen gekregen en moeten nog alles laten bezinken en nog een extra gesprek met de juf voor een plan van aanpak.
Als zij aangeeft dat testen aan te raden is zullen we dat zeker doen.
Ik liep alleen al te ver op de zaken vooruit, dus ik ga eerst maar eens het vervolgtraject afwachten.
Bedankt voor alle reacties.
Heb er zelf immers één.
Vraag me alleen af of het meerwaarde heeft, daar ben ik bij mezelf ook nog niet achter.
Verder ben ik niet van de anti- beweging, op geen 1 vlak

Man daarentegen is bang dat hij met een diagnose later problemen kan krijgen op het vlak van beoordelingen en sollicitaties ed.
Ik geloof daar zelf niet in eerlijk gezegd.
Én de vraag is of een diagnose nodig is voor hem.
Maar we hebben het pas gisteren te horen gekregen en moeten nog alles laten bezinken en nog een extra gesprek met de juf voor een plan van aanpak.
Als zij aangeeft dat testen aan te raden is zullen we dat zeker doen.
Ik liep alleen al te ver op de zaken vooruit, dus ik ga eerst maar eens het vervolgtraject afwachten.
Bedankt voor alle reacties.

woensdag 12 februari 2020 om 16:28
Ik heb niet alles gelezen, maar is een school met een groep 3/4/5 (en 6/7/8?) goed voor je zoon? Heb je de mogelijkheid om ergens een meer traditionele school met een 'gewone' groep 4, waar de juf een les uitlegt (en daar 20 minuten de tijd heeft ipv 5 a 10 omdat ze nog 2 andere groepen moet bedienen) en dat de hele klas dan rustig aan het werk gaat. Dan komt er een duidelijkere structuur en is er minder afleiding. Misschien helpt dat al een hele boel.
Jenaplan, Montessori zijn mooie systemen, maar niet voor ieder kind geschikt.
Jenaplan, Montessori zijn mooie systemen, maar niet voor ieder kind geschikt.
woensdag 12 februari 2020 om 19:22
Dankjewel Sugarmiss, e schrijft precies op wat ik wilde schrijvensugarmiss schreef: ↑12-02-2020 09:31Natuurlijk heeft testen zin.
Begin met een iq test. Dan weet je of kind niet meekomt omdat hij zich niet kan concentreren of dat hij niet meekomt omdat hij het niveau niet aankan.
Kan hij het niveau niet aan dan geeft zitten blijven geen zin. Dan kan hij beter naar SBO.
Blijkt hij gewoon normaal begaafd te zijn dan loopt hij dus waarschijnlijk vadt omdat hij zich niet kan concentreren.
Dan lijkt testen op ADHD mij heel erg zinvol. Je zal de leerstof toch in een bepaalde mate moeten beheersen om over te kunnen gaan.
Als dit niet lukt dan lijkt het mij zinvol om er voor te zorgen dat het wel gaat lukken. Voor extra hulp is een diagnose wel nodig.
Ik snap dat je twge etiketje en medicijnen bent maar je kan je kind toch ook niet compleet laten vastlopen op de basisschool.

Waarom eerst laten vastlopen? Ik vind dat eigenlijk zielig voor het kind... Daarbij, straks is hij best slim, maar heeft hij door het vastgelopen zijn, geen zin om de test naar beste kunnen te maken. Komt er ten onrechte een lager IQ uitrollen, gaat hij ten onrechte naar sbo... Of misschien niet ten onrechte, maar wel met de verkeerde diagnose...
woensdag 12 februari 2020 om 20:54
Ik kan niet voor To spreken voor wat betreft haar kind. Maar veel leer/concentratie stoornissen vallen pas echt op in groep 4. Kleuters ontwikkelen zich sprongsgewijs en wisselend maar rond de 7 zouden ze aan bepaalde standaard dingen moeten voldoen. Voor die tijd kan er wel een vermoeden zijn, maar is het door die verschillende ontwikkelingen vaak te vroeg voor een label.Jeetjemina schreef: ↑12-02-2020 20:29Wat maakt dat je zoon het in groep 3 prima deed en nu in groep 4, met dezelfde leerkracht, veel moeite heeft?
Ook wordt er vaak nog veel gespeeld en sneller afgewisseld in groep 3. Het zelfstandig werken gaat nog op sturing van de juf. Terwijl in groep 4 meer zelfstandigheid daarin wordt gevraagd en zit je langer stil om naar instructie te luisteren en deze te verwerken. Daarnaast is groep 3 naar verhouding veel lezen en schrijven oftewel aspecten van het verbale IQ en fijne motoriek. Rekenen en klok kijken zijn performaal, iets waar groep 4 flinke stappen in zet.
woensdag 12 februari 2020 om 21:30
Dit idd. Alleen wij (ouders) en leerkracht weten ervan. Verder weet niemand het, ook niet dat ze medicatie slikt. Dat is aan jezelf.