Arbeidsongeschiktheid

12-02-2020 16:09 57 berichten
Wij wilden graag een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten met inkomensgarantie. Ik heb de gezondheidsverklaring volledig naar waarheid ingevuld.

Nu is dit afgewezen omdat ik in 2015 depressief was en een suicidepoging heb gedaan. En vorig jaar bij een psycholoog geweest ben ivm veelvuldig piekeren.
Ik weet niet goed wat ik moet doen...

Ivm ons kind enz willen wij alles graag goed geregeld hebben voor in de toekomst (lijkt me nooit slecht) en vind het erg verdrietig dat het afgewezen is. In 2015 ben ik uitgebreid behandeld en dit is totaal niet meer aan de orde, ik ben gelukkig. Ik heb altijd mijn werk kunnen uitoefenen en nog steeds gaat dit goed met veel plezier. Het gaat heel goed met mij!

Ik heb bezwaar ingediend maar vind het vooral verdrietig en onterecht dat me dit blijft achtervolgen! Heeft iemand ooit eerder in deze situatie gezeten?
anoniem_394240 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 16:12
6.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
12-02-2020 20:59
Ik ben in behandeling bij een psycholoog. Geen intensieve behandeling en het is ook meer vanuit mijn eigen initiatief.
Ook slik ik medicatie maar dit al enige tijd en wil er niet meer mee stoppen omdat ik me heel goed voel.
Helaas ziet de verzekering deze dingen als dat jij nog steeds ‘ziek’ bent.
Dien het bezwaar in en wellicht mag je tegen een (flink) hogere prijs verzekerd worden.
Ik zeg dit zo omdat ik hier helaas ook ervaring mee heb.
Saivash schreef:
12-02-2020 21:05
Helaas ziet de verzekering deze dingen als dat jij nog steeds ‘ziek’ bent.
Dien het bezwaar in en wellicht mag je tegen een (flink) hogere prijs verzekerd worden.
Ik zeg dit zo omdat ik hier helaas ook ervaring mee heb.
Ik heb inderdaad bezwaar ingediend. Vind het wel vervelend...
De vraag is alleen of het nog wel zinvol is om een fors hogere premie te betalen terwijl je er waarschijnlijk nooit gebruik van gaat maken. Dan is ook weer de vraag of het wel een toevoeging is.

2 jaar geleden hebben we een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Hier ook gezondheidsverklaring ingevuld maar hier deden ze totaal niet moeilijk! Hebben gewoon beiden hem gekregen, en nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
12-02-2020 21:07
Ik heb inderdaad bezwaar ingediend. Vind het wel vervelend...
De vraag is alleen of het nog wel zinvol is om een fors hogere premie te betalen terwijl je er waarschijnlijk nooit gebruik van gaat maken. Dan is ook weer de vraag of het wel een toevoeging is.

2 jaar geleden hebben we een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Hier ook gezondheidsverklaring ingevuld maar hier deden ze totaal niet moeilijk! Hebben gewoon beiden hem gekregen, en nog steeds.
Wij hebben om die reden geen overlijdensrisicoverzekering genomen.
Heel zuur.
Ik weet trouwens niet zeker of jij die wijzigingen van huidige behandeling en medicatie moet doorgeven aan de verzekeraar van het overlijdensrisico.
Het zou erg zijn als er niet uitgekeerd werd omdat je geen wijzigingen in je gezondheid hebt doorgegeven.
Heel vervelend voor je TO. Ik las laatst ook dat het mensen die van kanker genezen zijn daar ook veel problemen mee hebben, dat ging geloof ik over een overlijdensrisicoverzekering. Het zou niet moeten kunnen dat ze je hierop afwijzen :cat:
Het vervelende is dat ze bij verzekeringen vaak vragen "is u ooit een verzekering geweigerd", en daar moet je vanaf nu ja op antwoorden. En dat heeft dan weer gevolgen voor toekomstige verzekeringen. Soms kun je op voorhand een soort pro forma aanvraag indienen, en als ze dan gaan zeggen dat ze je niet willen verzekeren kun je de aanvraag intrekken, en dan is ie dus niet geweigerd. Wij hebben dat bij de hand gehad toen man zich wilde verzekeren en er problemen konden ontstaan ivm een bestaande aandoening.
Een verzekeringsadviseur kan je hierin soms helpen. Wellicht weet hij manieren om die weigering te verzachten of minder problematisch te laten zijn. Normaal gesproken kun je verzekeringszaken wel zelf afhandelen, maar bij dit soort problemen kan een adviseur soms handig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
12-02-2020 20:58
Ja klopt inderdaad. Zodat we niet hoeven te verhuizen mocht ooit zoiets gebeuren. Er zijn tig doemscenario's daar in en daarom wilden wij graag alles goed geregeld hebben.

We doen zwaar lichamelijk werk en de kans dat als ik 50% afgekeurd wordt, die andere 50% het zelfde loon als nu ontvang is zeer klein. Vandaar dat we inkomensgarantie wilden. Van vriend is goed gekeurd, van mij dus niet

Misschien dan toch je wensen voor een nieuw huis aanpassen als je meer zekerheid wil? Dus je budget (een stuk) naar beneden?
S-Groot schreef:
12-02-2020 22:13
Misschien dan toch je wensen voor een nieuw huis aanpassen als je meer zekerheid wil? Dus je budget (een stuk) naar beneden?
We hebben al gekocht :)
Saivash schreef:
12-02-2020 21:11
Wij hebben om die reden geen overlijdensrisicoverzekering genomen.
Heel zuur.
Ik weet trouwens niet zeker of jij die wijzigingen van huidige behandeling en medicatie moet doorgeven aan de verzekeraar van het overlijdensrisico.
Het zou erg zijn als er niet uitgekeerd werd omdat je geen wijzigingen in je gezondheid hebt doorgegeven.
Volgens de adviseur hoeft dit niet. Alles wat erna veranderd hoef je blijkbaar niet te melden
Fluithaas schreef:
12-02-2020 21:19
Het vervelende is dat ze bij verzekeringen vaak vragen "is u ooit een verzekering geweigerd", en daar moet je vanaf nu ja op antwoorden. En dat heeft dan weer gevolgen voor toekomstige verzekeringen. Soms kun je op voorhand een soort pro forma aanvraag indienen, en als ze dan gaan zeggen dat ze je niet willen verzekeren kun je de aanvraag intrekken, en dan is ie dus niet geweigerd. Wij hebben dat bij de hand gehad toen man zich wilde verzekeren en er problemen konden ontstaan ivm een bestaande aandoening.
Een verzekeringsadviseur kan je hierin soms helpen. Wellicht weet hij manieren om die weigering te verzachten of minder problematisch te laten zijn. Normaal gesproken kun je verzekeringszaken wel zelf afhandelen, maar bij dit soort problemen kan een adviseur soms handig zijn.
Is dat zo? Deze vraag heb ik nooit voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag even iets anders onder je aandacht brengen mbt tot de voorwaarden. Wij hebben ook naar een ao-verzekering gekeken toen we ons huis kochten. Maar in de voorwaarden stond dat er alleen uitgekeerd werd als je in de IVA terecht komt. Dat is het deel van de wia voor mensen waarvan zeker is dat ze nooit meer kunnen werken. Vanuit mijn werk weet ik dat er maar heel weinig mensen recht hebben op IVA. De meeste mensen komen in de WGA. Dat was voor ons reden om er vanaf te zien. Je betaalt veel premie en de kans dat je aanspraak kunt maken bij ao is kleiner dan je denkt Ik adviseer je om de voorwaarden daar nog even op na te lezen (als je dat nog niet gedaan hebt). Verder sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
12-02-2020 23:00
Is dat zo? Deze vraag heb ik nooit voorbij zien komen.
Deze vraag komt wel degelijk voorbij en indien ja, zijn 'ze' direct gealarmeerd. Ik begreep later dus ook waarom mensen met moeilijkere situaties meerdere aanvragen tegelijk doen en kijken waar ze verzekerd kunnen worden en de rest dan alsware 'annuleren' voordat ze ergens definitief afgewezen zijn. (Zoals hierboven ergens al werd benoemd)
Alle reacties Link kopieren
Soms kun je via je werkgever een WGA-hiaat en/of excedentverzekering afsluiten (excedent zit soms al bij je pensioenverzekering). Het loont de moeite om daar naar te informeren. Offtopic: je kunt ook een huis kopen waarvan je de lasten kunt blijven betalen als je nog maar 70% van je inkomen hebt; dit hebben wij gedaan toen mijn man hartproblemen kreeg. Zelfs als we samen een inkomen op bijstandsniveau zouden hebben kunnen we hier blijven wonen.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kijken of er invaliditeitspensioen bij je gewone pensioen zit. ABP heeft dat bijvoorbeeld.

Ik kwam er alleen niet voor in aanmerking, omdat mijn dienstverband was afgelopen ruim voordat ik WIA kreeg. Ik zat dus in de ziektewet via uwv.

Dus alleen bij een vast contract waarbij je dienstverband de hele eerste 2 jaar van je ziekte doorloopt tot je WIA krijgt, heb je bij ABP recht op invaliditeitspensioen.
Carpe-diem93 schreef:
12-02-2020 23:00
Is dat zo? Deze vraag heb ik nooit voorbij zien komen.
Klopt inderdaad
Dit soort verzekeringen toetst vaak zwaarder dan bv het uwv doet.
Realiseer je dat ook!
Alle reacties Link kopieren
Je zegt het eigenlijk al zelf; jullie vinden het zelf al een te groot risico om zonder een inkomensverzekering een huis te kopen. Je geeft aan dat jullie beide fysiek zwaar werk hebben. Je suggereert eigenlijk al dat je aanspraak moet gaan maken op de verzekering.

Een brandend huis, ook al is het maar een klein brandje in een hoek, kan je ook niet meer verzekeren.

Een verzekeraar kijkt naar de kans dat er uitgekeerd moet worden, is deze kans groter dan bij de gemiddelde verzekerde, dan gaan ze een rekensom maken. Ondertussen is er al best veel data op de kans op arbeidsongeschiktheid bij verpleegkundige, bij mensen die suïcidaal depressief zijn geweest etc.

Of ze wijzen je aanvraag af of je premie gaat fors omhoog.

Veel mensen kopen een huis gebaseerd op 1 inkomen, mocht er dan een inkomen wegvallen, dan kan je het huis blijven betalen.

Je kan ook kijken hoe of meer inkomen kunt genereren, of versneld kunt aflossen. Verzekeringen zijn altijd best wel duur, dus stop het geld van de verzekering in de aflossing van je huis. Maak een rekensom, stel je lost de komende 10 jaar een x bedrag af per jaar, hoe hoog zijn dan de hypotheeklasten? Kan je dat dan wel betalen met 1 inkomen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-02-2020 09:00
Dit soort verzekeringen toetst vaak zwaarder dan bv het uwv doet.
Realiseer je dat ook!
Het UWV toetst niet dit soort zaken en een verzekering is gewoon een bedrijf. Schadezaken kunnen oplopen in de miljoenen, dus logisch dat ze daar kritisch mee zijn. Er zijn rekenmodellen voor en in dit geval goed te begrijpen dat een verzekering hier moeilijk over doet. Er zijn hier goede tips gegeven, zoals psychische problemen buiten de verzekering houden of andere oplossing vinden. Al een andere verzekering je wel accepteert moet er haast wel een dikke adder onder gras zitten. Dus heel goed nakijken dan.
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
12-02-2020 20:59
Ik ben in behandeling bij een psycholoog. Geen intensieve behandeling en het is ook meer vanuit mijn eigen initiatief.
Ook slik ik medicatie maar dit al enige tijd en wil er niet meer mee stoppen omdat ik me heel goed voel.
Je bent nu stabiel, maar voor een verzekeraar niet. Je redt het met medicatie. Zonder medicatie weet je het niet.
Dat je afhankelijk bent van medicatie is voor een verzekeraar al genoeg informatie.
Ik snap dat je het niet eens bent met de verzekeraar, maar eerlijk gezegd snap ik ook niet dat je zelf niet begrijpt dat je voor een verzekeraar een te groot risico bent.
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
12-02-2020 22:59
We hebben al gekocht :)

Oh. Rare volgorde dan.
Heb bezwaar ingediend. Maar ze blijven bij het besluit. Omdat ik in 2015 depri en suïcidaal was wijzen ze me af.
Dus als ik het goed begrijp blijft me dat achtervolgen?

Wat dan als ik deels of volledig arbeidsongeschikt raak??
Daar ga ik niet van uit, maar you never know..
Vriendin geeft aan dat ze zo'n verzekering eigenlijk onzin vindt omdat je uitkering krijgt. Maar toch...
Alle reacties Link kopieren
Het blijft je een heel aantal jaren achtervolgen inderdaad. In mijn geval kon ik na tien jaar opnieuw een poging wagen, zonder garantie. Denk dat je op zo'n zelfde termijn moet rekenen bij deze verzekering maar je kunt het navragen voor de zekerheid. Alleen is verzekeren als je een stuk ouder bent vaak helemaal niet meer interessant ivm torenhoge premies.

En nu? Nu ga je verder zonder aov. Desnoods ga je wat sparen om een extra buffer op te bouwen indien je arbeidsongeschikt raakt. Je kan nog een poging wagen bij een andere verzekeraar met kans op herhaling..
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
14-02-2020 18:09
Heb bezwaar ingediend. Maar ze blijven bij het besluit. Omdat ik in 2015 depri en suïcidaal was wijzen ze me af.
Dus als ik het goed begrijp blijft me dat achtervolgen?

Wat dan als ik deels of volledig arbeidsongeschikt raak??
Daar ga ik niet van uit, maar you never know..
Vriendin geeft aan dat ze zo'n verzekering eigenlijk onzin vindt omdat je uitkering krijgt. Maar toch...
Zo’n verzekering is een commercieel product. De verzekeraar wil winst maken en door medische geschiedenis vinden ze het risico dat ze moeten uitkeren te groot. Bij dit soort verzekeringen is er geen acceptatieplicht (zoals bij een zorgverzekering voor de basisverzekering wel zo is).

Gelukkig zijn er wel vangnetten. Als je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt zal het UWV beoordelen welke werkzaamheden je nog wel kunt uitvoeren, en wat je daarmee kunt verdienen. Het percentage inkomen wat je verliest is je percentage arbeidsongeschiktheid. Vanaf 35% arbeidsongeschiktheid kun je een uitkering krijgen om het verlies in inkomen op te vangen. Op de site van het UWV kun je daar meer over lezen.

Het is dus niet per definitie zo dat je helemaal geen inkomen meer krijgt als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt.
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem93 schreef:
14-02-2020 18:09
Heb bezwaar ingediend. Maar ze blijven bij het besluit. Omdat ik in 2015 depri en suïcidaal was wijzen ze me af.
Dus als ik het goed begrijp blijft me dat achtervolgen?

Wat dan als ik deels of volledig arbeidsongeschikt raak??
Daar ga ik niet van uit, maar you never know..
Vriendin geeft aan dat ze zo'n verzekering eigenlijk onzin vindt omdat je uitkering krijgt. Maar toch...

Het is lullig, maar toch niet zo raar? Verzekeringen verdienen geld op basis van risico-analyse. Ik word ook veel afgewezen. En nee, ik heb geen zelfmoordpoging gedaan. Mijn moeder heeft wel zelfmoord gepleegd. Dan ben je ook een risicogeval. Heb ik zelf helemaal niks mee te maken, hoef ik alleen een dode moeder voor te hebben.
spuit_111 schreef:
14-02-2020 18:31
Het is lullig, maar toch niet zo raar? Verzekeringen verdienen geld op basis van risico-analyse. Ik word ook veel afgewezen. En nee, ik heb geen zelfmoordpoging gedaan. Mijn moeder heeft wel zelfmoord gepleegd. Dan ben je ook een risicogeval. Heb ik zelf helemaal niks mee te maken, hoef ik alleen een dode moeder voor te hebben.
Ik snap het ook wel hoor. Maar ik vind het best jammer. En in jouw geval vind ik het echt helemaal sneu...
Je wil toch je zaken goed geregeld hebben en dat lukt dan lastig
Alle reacties Link kopieren
Het is ook zeker lastig..
Zelf had ik probleem met aanvragen van de overlijdensrisicoverzekering, ik moest invullen dat ik bekend ben met hoge bloeddruk pieken en daar ook mee bij de ha heb gelopen. Dus moest hele medische keuring door, ondanks dat alles perfect was behalve hoge bloeddruk met meten kwam ik nog steeds niet in aanmerking. Pas nadat ik een extra verklaring van de ha had opgevraagd dat ik geen risico ben inclusief 24 uurs meting en bloed uitslag ben ik geaccepteerd zonder verhoging van premie.

Nou kan je zeggen had het niet gemeld, want er is niks aan de hand verder, maar dat ben je dus wel verplicht.
Ook als je later te maken krijgt met dit soort medische klachten ben je het verplicht te melden aan je verzekering. Ze zullen elk risico of uitbetaling zoveel mogelijk uitsluiten...

@spuitelf voor jou vind ik het wel heel oneerlijk dat ze moeilijk doen! Gaat om jouw en niet om je moeder zou je zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven