Kan ik dit maken?

13-02-2020 12:52 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben begin januari verhuisd naar een huurwoning met een particuliere verhuurder. Nu voelen wij ons niet helemaal prettig in dit huis, er mankeert het één en ander aan en eigenlijk willen we hier (nu al) graag weg.
We mogen opzeggen wanneer we willen, met als voorwaarde dat we geen borg terugkrijgen als wij binnen een jaar uit het huis gaan. Prima.

Nu voel ik mij toch erg bezwaard om aan te geven dat we op zoek zijn naar wat anders en hier eigenlijk weg willen zo snel al.
Wat vinden jullie? Kan dit of is dit erg lullig?
Natuurlijk kan je dat maken. Je bent dan alleen je borg kwijt, maar dat had je al ingecalculeerd. Overigens hoef je toch niet aan te geven dat je op zoek bent? Als je iets anders gevonden hebt zeg je op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou pas opzeggen als ik iets anders heb. Anders heb je kans dat het er niet gezelliger op wordt en heb je nog niks anders.
Ik zou er in deze woningmarkt me niet druk om maken, diegene heeft waarschijnlijk zo een nieuwe huurder.
Waarom zou dit lullig zijn? Je hebt een zakelijke relatie met elkaar, meer niet. Ik weet niet waar je woont, maar gezien de woningnood zal het zo weer verhuurd zijn aan iemand anders.
Heb je al iets anders?
Nee dat is ook zo.. Jullie hebben beide gelijk. Ik zeg maar niks tot we wat anders hebben gevonden. We hebben er gewoon zo kort gewoond en hij was van te voren heel duidelijk dat hij graag mensen wilde die er voor een langere tijd zouden wonen. Om die reden wilde hij ook een nieuwe keuken laten plaatsen begin maart. Dit is waarschijnlijk ook al in gang gezet...
minnimouse schreef:
13-02-2020 12:56
Waarom zou dit lullig zijn? Je hebt een zakelijke relatie met elkaar, meer niet. Ik weet niet waar je woont, maar gezien de woningnood zal het zo weer verhuurd zijn aan iemand anders.
Heb je al iets anders?
Nee we hebben nog niks anders. Wel een bezichtiging vanmiddag. Ik moet het inderdaad meer als een zakelijke relatie zien. Ik ben iemand die zich dan snel lullig voelt omdat hij er dan mee zit dat hij weer een nieuw iemand moet zoeken. :')
Het is een zakelijke transactie, ik zou me er niet druk om maken.
Amily schreef:
13-02-2020 12:58
Nee dat is ook zo.. Jullie hebben beide gelijk. Ik zeg maar niks tot we wat anders hebben gevonden. We hebben er gewoon zo kort gewoond en hij was van te voren heel duidelijk dat hij graag mensen wilde die er voor een langere tijd zouden wonen. Om die reden wilde hij ook een nieuwe keuken laten plaatsen begin maart. Dit is waarschijnlijk ook al in gang gezet...
Dat is dan toch sowieso geen overbodige luxe voor zijn volgende huurder?

Het is gewoon een zakelijk contract. Jij zegt vroegtijdig op en hij houdt de borg (en hoogstwaarschijnlijk heeft hij het in deze tijden van woningnood zo snel doorverhuurd dat hij er een paar maanden dubbel inkomen aan overhoudt)
Hij manipuleert je met die keuken.
Wil je zo graag weg dat je je borg ervoor op wilt geven ? Of kun je op je gemak omkijken naar een andere woning tot het jaar om is? En dan heb je waarschijnlijk een maand opzegtermijn? Je kunt het altijd maken, het is een opzegbaar contract. Kijk alleen goed of je de borg ervoor op wilt geven.
forsyth schreef:
13-02-2020 13:07
Hij manipuleert je met die keuken.
Wat bedoel je? Wij hadden aangegeven dat we de keuken oud en 'af' vonden toen we hier net kwamen wonen. Hij gaf aan er wel in te willen investeren en zo is er besloten een nieuwe keuken te plaatsen.
Doreia* schreef:
13-02-2020 13:07
Wil je zo graag weg dat je je borg ervoor op wilt geven ? Of kun je op je gemak omkijken naar een andere woning tot het jaar om is? En dan heb je waarschijnlijk een maand opzegtermijn? Je kunt het altijd maken, het is een opzegbaar contract. Kijk alleen goed of je de borg ervoor op wilt geven.
Ja eigenlijk zie ik ons hier niet nog 10 maanden wonen.. Daar heb ik die borg wel voor over. Aan de andere kant hebben we geen haast, ik kan de nadelen wel accepteren zodat we inderdaad rustig kunnen rondkijken naar wat anders/beters. Nu is het alleen zo dat we vanmiddag een bezichtiging hebben van een heel mooi huisje die we erg zien zitten. Het is alleen nog de vraag of wij dan gekozen worden.
Het komt over of hij speciaal voor jullie een nieuwe keuken laat plaatsen. Maar ik lees nu dat je inderdaad geklaagd hebt daarover.
forsyth schreef:
13-02-2020 13:11
Het komt over of hij speciaal voor jullie een nieuwe keuken laat plaatsen. Maar ik lees nu dat je inderdaad geklaagd hebt daarover.
Ja klopt. En ik denk wel met de hoop van zijn kant dat we er dan langer blijven wonen..
Overhaast je keuze niet. Hoe kwamen jullie tot de keuze voor deze huurwoning? Leek het een droomhuis voor jullie? Je woont er dus amper 6 weken en nu ben je al verder aan het kijken. Gevoel voor een huis moet ook groeien he?
Doreia* schreef:
13-02-2020 13:13
Overhaast je keuze niet. Hoe kwamen jullie tot de keuze voor deze huurwoning? Leek het een droomhuis voor jullie? Je woont er dus amper 2 maanden en nu ben je al verder aan het kijken. Gevoel voor een huis moet ook groeien he?
De keuze was een aparte slaapkamer en wat groters dan wat we hadden. Een droomhuis was het sowieso al niet, maar wel een upgrade voor een betaalbare prijs. Daarna kwamen we achter verschillende mankementen die we in eerste instantie niet wisten (en daardoor voelen we ons ook een beetje belazerd eigenlijk).
Amily schreef:
13-02-2020 13:15
De keuze was een aparte slaapkamer en wat groters dan wat we hadden. Een droomhuis was het sowieso al niet, maar wel een upgrade voor een betaalbare prijs. Daarna kwamen we achter verschillende mankementen die we in eerste instantie niet wisten (en daardoor voelen we ons ook een beetje belazerd eigenlijk).
En daar wordt iets aan gedaan, getuige de keuken. Klinkt alsof de huisbaas best mee wil werken. Als je een lijstje maakt met mankementen en de vraag dat te regelen, verdwijnt dan de noodzaak tot verhuizen?
Doreia* schreef:
13-02-2020 13:17
En daar wordt iets aan gedaan, getuige de keuken. Klinkt alsof de huisbaas best mee wil werken. Als je een lijstje maakt met mankementen en de vraag dat te regelen, verdwijnt dan de noodzaak tot verhuizen?
Klopt! Daar waren we ook heel blij mee. Maar we zijn er achter gekomen dat er marters in het plafond/onder de vloer lopen die lopen te knagen. Dit horen we elke dag en omdat het beschermde dieren zijn is hier weinig aan te doen. Het is echter wel een heel naar geluid en idee dat ze hier in de buurt zijn en rondlopen/knagen. Daarbij hebben we enorme lekkage van de bovenbuurvrouw waarbij de afspraak om dit te fixen steeds uitgesteld wordt waardoor het steeds erger wordt. Het water stroomt nu langs de muren als zij doucht. Ook is het een stuk gehoriger dan ons van te voren verteld werd (het zou namelijk niet gehorig zijn) maar we horen de buren praten en zij ons.
Amily schreef:
13-02-2020 13:20
Klopt! Daar waren we ook heel blij mee. Maar we zijn er achter gekomen dat er marters in het plafond/onder de vloer lopen die lopen te knagen. Dit horen we elke dag en omdat het beschermde dieren zijn is hier weinig aan te doen. Het is echter wel een heel naar geluid en idee dat ze hier in de buurt zijn en rondlopen/knagen. Daarbij hebben we enorme lekkage van de bovenbuurvrouw waarbij de afspraak om dit te fixen steeds uitgesteld wordt waardoor het steeds erger wordt. Het water stroomt nu langs de muren als zij doucht. Ook is het een stuk gehoriger dan ons van te voren verteld werd (het zou namelijk niet gehorig zijn) maar we horen de buren praten en zij ons.
Beschermd of niet, ik zou een mooie dosis rattengif onder de vloer aanbrengen.

En verder blijkt dus dat je een kat in de zak gehuurd hebt. Zou eerder pissed zijn dat die eigenaar me zodanig heeft voorgelogen dat ik mijn borg kwijt ben dan me verontschuldigen dat ik niet de hele huurperiode blijf uitzitten.
Wellicht heeft hij zo al vaker huurders in de val gelokt en daardoor meermaals dubbele inkomsten gehad (de borg die men laat zitten en de nieuwe huur)
Ga nog eens praten met je huisbaas. Geen idee waar je woont, maar in veel delen van NL is het niet zo makkelijk om goede betaalbare woonruimte te vinden waar niets mis mee is.

Borg kwijt en extra verhuiskosten, geld wat je misschien ook beter kan investeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Amily schreef:
13-02-2020 13:20
Het lijkt erop dat de verhuurder je dus ook licht heeft lopen belazeren. Het is sowieso nergens voor nodig om je schuldig te voelen ten opzichte van een zakelijke relatie (geloof me, omgekeerd denkt de verhuurder daar geen seconde aan) maar al helemaal niet als ze de situatie te rooskleurig hebben voorspeld.

Je mag steenmarters inderdaad niet doden, maar je kunt wel degelijk wat aan ze doen in huis. Er zijn verschillende manieren om ze te weren. Huis goed dichten bijvoorbeeld.

Kwestie van de douche is abnormaal en moet de huurder wat aan doen.

Gehorigheid kun je waarschijnlijk helaas weinig aan doen.

Als het waterprobleem en de steenmarters zijn opgelost, wil je dan nog steeds weg?
Amily schreef:
13-02-2020 13:12
Ja klopt. En ik denk wel met de hoop van zijn kant dat we er dan langer blijven wonen..
Maakt helemaal niks uit. Je bent de verhuurder echt niks verschuldigd.
Ik ben wel benieuwd waar je nog zo een huis kan huren en waarbij je denkt op voorhand te moeten melden naar wat anders op zoek te zijn ( zijn het bekenden/familie of vrienden ofzo?) .. en waar je zo weer wat anders hebt.
Heb je geen juridische informatie ingewonnen over hoe te handelen met de lekkage bijvoorbeeld?
Reparatie daarvan moet toch af te dwingen zijn en anders minder huur betalen oid. Misschien ben je te soft of is het inderdaad familie die jullie ‘een gunst’ verleend heeft.
Een huurcontract is een zakelijke aangelegenheid. Blijkbaar voldoet de woning niet aan je wensen. Je bent vrij om de huur op te zeggen. Ook bij een contract voor bepaalde tijd.

Verder lees ik in je op
We mogen opzeggen wanneer we willen, met als voorwaarde dat we geen borg terugkrijgen als wij binnen een jaar uit het huis gaan

Dit is een vernietigbare bepaling. De Verhuurder mag alleen de borg inhouden als er sprake is van achterstallige betaling, dus een soort verrekening aan het einde én als er sprake is van schade veroorzaakt door de huurder.

Je moet niet uit een soort misplaatst schuldgevoel akkoord gaan met het inhouden van de borg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven