Acitiviteiten dreumes

18-02-2020 07:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo. Ik loop stage op een kinderdagverblijf en ik loop op de groep bij de dreumesen. Nu moet ik elke week een activiteit doen met een thema. Deze week is het thema kleding. We mogen niet verven knutselen of tekenen omdat dit de ontwikkeling zou belemmeren? Ben t hier niet helemaal mee eens maar goed. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?? Alvast bedankt
Verkleedpartij?
Hoedjes, petjes, mutsen verzamelen en de kinderen die op laten zetten.
Of dat met schoenen en laarzen en dan 2 dezelfde zoeken en aantrekken.
Echt een “rond” lesje zal moeilijk zijn op die leeftijd. Leg uitdagende dingen neer en kijk wat er gebeurt.
Een waslijn maken en daar verschillende soorten kleding aanhangen (trui, hemd, onderbroek, sok) en zo de woordjes proberen te leren? Geen idee of dit te lastig voor ze is
Misschien belemmert het jouw ontwikkeling als je alleen kiest voor knutselen, dat kan ook.

Wat kun je allemaal met kleding?
Verleden, een hut bouwen, wassen en ophangen, modeshow, carnaval.....
En wat kies je daarvan en waarom.
Kleren wassen en ophangen om te laten drogen?
Senso-motorisch spel met warm water en sop, grove motoriek oefenen met het uitwringen, fijne motoriek en oog-handcoördinatie oefenen met het ophangen (knijpers), wooordenschat en mondelinge taalvaardigheid worden ook meegenomen (benoemen en samen praten over wat je doet).

Uitbreiding: verschillende stoffen of van kurkdroog tot kletsnat ophangen en meerdere malen controleren wat al droog is (eventueel een zonnetje o.i.d. ophangen bij wat droog is).

Zou kiezen voor zelf nog even uitwringen voor de boel wordt opgehangen, anders wordt het een waterballet.
Poppenkleren van het kdv wassen :P
Fleuriefleur schreef:
18-02-2020 07:21
Hoedjes, petjes, mutsen verzamelen en de kinderen die op laten zetten.

En hoppa, weer een nieuwe luizenplaag :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kleding sorteren, sokken bij sokken, broeken bij broeken enz. Op kleur sorteren kan ook nog.
Such a beautiful place to be with Friends.
lisa_ schreef:
18-02-2020 07:39
Die vind ik leuk!
Ik vind het dan juist weer wel goed dat je om hulp vraagt.
lisa_ schreef:
18-02-2020 07:39
Ja die is leuk.

Of oefenen met je jas zelf aantrekken, in de vorm van een spelletje/ liedje.
Ik vraag me nog wel af wat je bedoelt met het stukje over knutselen en de ontwikkeling belemmeren?
Samen een pop aankleden. Blote pop, leg een hoop kleertjes neer, omstebeurt mogen ze een kledingstuk pakken, benoemen en jou helpen.

Bij kindjes van die leeftijd ben je nog de grootste comediant als je het zelf elke keer eerst een paar keer fout zegt.

Met een sok: moet hij op zijn hoofd? (Neeee!) Moet hij aan zijn hand? (Neeee!) Waar moet hij dan? (Voet!) Zo is het goed!

Misschien kun je nog in de bieb een boekje over aankleden lenen en die eerst voorlezen. Maar samen met het aankleden is de aandachtspanne van een dreumes echt wel klaar.
dropdrop wijzigde dit bericht op 18-02-2020 08:50
18.49% gewijzigd
himalaya schreef:
18-02-2020 07:54
En hoppa, weer een nieuwe luizenplaag :P
Nee hoor, luizen gaan van haar op haar, niet via petten, jassen enz. Dat idee is achterhaald. Ik vind t juist een leuk idee met die petjes!
Allemaal gek aan laten kleden en carnaval met ze vieren.
Hetismogelijk schreef:
18-02-2020 08:23
Ik vraag me nog wel af wat je bedoelt met het stukje over knutselen en de ontwikkeling belemmeren?

Ik ben TO niet en misschien geldt dit helemaal niet op hun kdv maar mijn ervaring is dat kdv’s vaak erg lui of oncreatief zijn en de kindjes soms elke dag alleen maar zitten te kleuren of knutselen aan tafel. Dat is uiteraard niet goed voor de ontwikkeling van dreumessen die moeten bewegen en de wereld ontdekken met ál hun zintuigen (dus voelen, ruiken, zien, horen).
Met tekenen en kleuren vraag je ze de werkelijkheid te vertalen naar een plat plaatje, dat is veel te abstract voor die kleintjes, die moeten eerst de werkelijkheid leren kennen.

Ik zag hier al hele mooie sufgesties voorbij komen die veel meer aansluiten bij dreumesen en peuters, zoals kleding sorteren, namen en kleuren benoemen, structuren van stoffen laten voelen, nat en droog, wassen, verkleden.
Meeste KVD's die ik ken ( en ik ken er nogal wat, veel kinderdagverblijfmedewerkers in mijn kring) hebben juist veel beleid op sensoryplay.

Spelen en knutselen met het doel er wat van te leren. Themaweken enz.
Mijn peuter heeft deze week een Pyjama Party op de opvang, ze mogen allemaal in pyjama komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven