Wanneer blijven zitten groep 3?

23-02-2020 12:14 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rapport binnen van mijn dochter en Cito’s M3 vielen eigenlijk tegen. Rekenen een IV en spelling een V. Dmt was wel een II en ze heeft E3 behaald qua leesniveau en mag M4 proberen.

Leerkracht gaf aan dat we t in gesprek even moeten hebben over de toekomst. Ik heb pas over 1,5 week t gesprek (Ze is met vakantie) maar vroeg me opeens af of ze doubleren bedoelde.

Is dit überhaupt mogelijk? Ze heeft al E3 behaald nu in februari. Ik neem aan dat blijven zitten in groep 3 met name zin heeft als het lezen heel erg achterblijft? Methodetoetsen rekenen scoort ze overigens alleen maar goed (op rapport ook een goed voor rekenen) dus geen idee waar die IV voor rekenen vandaan komt. Misschien is ze in de war geraakt, afgeleid oid tijdens de Cito?

Is mijn eerste kind dus weet nog niet zo goed hoe en wat. En ik kan natuurlijk het oudergesprek afwachten maar neem aan dat er wel wat algemene richtlijnen voor zijn en hoe zwaar er gehangen wordt aan Cito resultaten in groep 3 mbt overgaan.

Alvast bedankt.
Waarom denk je dat de leerkracht het over doubleren heeft? Kan best zijn dat de leerkracht samen probeert te achterhalen waardoor een lager dan verwachte score komt en extra aandacht nodig is.
Op basis van wat je schrijft is er geen aanleiding om aan doubleren te denken. Dat doen ze alleen als lezen en schrijven heel erg achterblijft.
Wacht toch maar eerst even het gesprek af voordat je conclusies trekt. Hebben we straks een topic vol over iets wat niet speelt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
MinkeDeWit schreef:
23-02-2020 12:26
Op basis van wat je schrijft is er geen aanleiding om aan doubleren te denken. Dat doen ze alleen als lezen en schrijven heel erg achterblijft.
Dat is wel heel stellig. Als rekenen en spelling ook slecht is kan er best reden zijn om te doubleren, zeker als de methodetoetsen ook niet al te best zijn. We weten verder niets over dit kind, alles kan nog.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Ik zie hier niet echt doubleren in. Ik zou eerder denken aan een gesprek hoe jullie het samen de komende periode aan gaan pakken om te voorkomen dat ze met een achterstand naar groep 4 gaat. Doubleren als ze zo goed kan lezen is niet handig. Wel goed om in je achterhoofd te houden: lezen is een vaardigheid, rekenen (en spelling ook wel voor een deel) berusten op inzicht.
Het rare is dus dat de methodetoetsen prima zijn:

Speling ruim voldoende op het rapport
Aanvankelijk lezen een goed
Rekenen een goed

Alleen de Cito’s slecht
Cito rekenen IV
Dmt II
Speling V

Die spelling Cito zit m waarschijnlijk in een paar letters die ze spiegelt de ui schrijft als iu dat soort dingen maar geen idee verder hoe erg dat is.
brabantsekoek wijzigde dit bericht op 23-02-2020 12:35
0.14% gewijzigd
Ter vergelijking.

Mijn dochter had een I+ op Spelling, II op DMT mag nu naar de zongroep.
Leest op E3 mag ook boekjes van M4. III op woordenschat.
En een IV op rekenen. Ook heeft zij net als jou dochter op haar rapport voldoendes/ruim voldoendes op alles wat met rekenen te maken heeft.

Ik vraag me echt af hoe je daar bij komt dat ze zou blijven zitten?
Op basis van deze gegevens die jij geeft blijft een kind echt niet zitten hoor.

Is dit je oudste? Edit : Ja dus ;)

Ik zou me echt totaal geen zorgen maken. Is namelijk ook nergens voor nodig.
En ik zou ze zeker niet naar je dochter uitspreken.

Daarnaast kijken ze namelijk niet alleen naar Cito's. Ook naar inzet, werkhouding etc. etc.
Cito is een momentopname en eerlijk pas vanaf groep 6 ''belangrijk''.
anoniem_391883 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 09:40
16.32% gewijzigd
Je aanvullende gegevens lijken prima. Ik zou me niet te druk maken en het gesprek even afwachten!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Is idd mijn oudste. Toevallig een andere ouder gesproken die zei dat ze zelfs de Cito’s groep 3 meesturen naar de middelbare school?? Misschien een indianenverhaal.

De Cito’s van groep 3 en 4 wordt verder niet echt naar gekeken als ik t goed begrijp in de zin van wel of niet overgaan en tellen ook niet mee voor een advies middelbare school oid (in de zin van de ontwikkeling die een kind doormaakt)?
brabantsekoek wijzigde dit bericht op 23-02-2020 12:43
0.62% gewijzigd
Als ik zo´n leerling in mijn klas zou hebben, zou ik me, op basis van enkel deze uitslagen, niet al teveel zorgen maken.

Spelling cito 3.0 heeft een hele strenge weging. 2 fout is nog een 1, 3 fout is al een 2 en zo gaat het door. Je mag dus relatief weinig fouten maken! Wel is het zo dat de cito mmkm woorden vraagt, zoals bron. Even ervan uitgaande dat de toetsen al eerder afgenomen zijn, is de methode veilig leren lezen nu pas zover! De kinderen moesten op de cito dingen doen, die ze nog niet geleerd hadden! Dit verklaart dus waarom ze op de methodetoetsen wel goed zou scoren.

Wat rekenen betreft, precies hetzelfde. De rekencito is heel talig. Er wordt een heel verhaal opgehangen, in plaats van een kale som. En als er al eens een kale som is, is dit 7+5+3 en 16-9. Op dit moment biedt onze rekenmethode de +1 -1 sommen aan. Logisch dat ze dit dus lastig vinden!

De DMT en Avi heeft ze heel goed gedaan! Lekker veel boekjes laten lezen, dan komt het met spelling uiteindelijk ook wel goed.

Maar nogmaals, ik neem nu even een kind uit mijn klas voor me met gelijke resultaten. Jouw kind kennen we verder niet. Afwachten dus wat de juf te zeggen heeft :).
En als de keuze uiteindelijk is nog een keer 3 of nog een keer 4, zou ik met bovenstaande info voor nog een keer 4 kiezen. Hier wordt de basis van spelling grondig gelegd en dat is waar ze nu blijkbaar moeite mee heeft. Heeft ze moeite met lezen, zit ze niet lekker in haar vel, erg moe, sociaal gezien ook matig, dan zou je kunnen kijken of nog een keer groep 3 zin heeft!
De basisschool stuurt meestal een grafiek + tabel van de cito mee. En omdat alle gegevens, van bijv. Rekenen , in 1 grafiek staan gaan inderdaad de gegevens van groep 3 ook mee naar de middelbare school. Echter doen ze met die gegevens niet veel.
Er wordt uiteindelijk volgens mij wel naar cito's gekeken aan het eind van groep 8. Aan het eind heb je een hele mooie grafiek met cito gegevens van groep 3 t/m 8. Ze kijken dus niet puur naar de cito van groep 3, maar naar het complete plaatje door de hele basisschool heen! En ook dan wordt er niet alleen naar cito's gekeken, maar naar het complete plaatje van het kind. Ook niet onbelangrijk, de werkhouding e.d.!

En laten we wel zijn, een 3 is het gemiddelde. We zijn in Nederland erg prestatiegericht met z'n allen! Niet dat ik zeg dat jij dat bent en dat je dit zegt, maar ergens is ook het beeld ontstaan dat vwo beter is dan kader. Het is niet persé beter, het is anders! Hersenwerk vs handenwerk!
Blond93 schreef:
23-02-2020 12:42
Als ik zo´n leerling in mijn klas zou hebben, zou ik me, op basis van enkel deze uitslagen, niet al teveel zorgen maken.

Spelling cito 3.0 heeft een hele strenge weging. 2 fout is nog een 1, 3 fout is al een 2 en zo gaat het door. Je mag dus relatief weinig fouten maken! Wel is het zo dat de cito mmkm woorden vraagt, zoals bron. Even ervan uitgaande dat de toetsen al eerder afgenomen zijn, is de methode veilig leren lezen nu pas zover! De kinderen moesten op de cito dingen doen, die ze nog niet geleerd hadden! Dit verklaart dus waarom ze op de methodetoetsen wel goed zou scoren.

Wat rekenen betreft, precies hetzelfde. De rekencito is heel talig. Er wordt een heel verhaal opgehangen, in plaats van een kale som. En als er al eens een kale som is, is dit 7+5+3 en 16-9. Op dit moment biedt onze rekenmethode de +1 -1 sommen aan. Logisch dat ze dit dus lastig vinden!

De DMT en Avi heeft ze heel goed gedaan! Lekker veel boekjes laten lezen, dan komt het met spelling uiteindelijk ook wel goed.

Maar nogmaals, ik neem nu even een kind uit mijn klas voor me met gelijke resultaten. Jouw kind kennen we verder niet. Afwachten dus wat de juf te zeggen heeft :).
En als de keuze uiteindelijk is nog een keer 3 of nog een keer 4, zou ik met bovenstaande info voor nog een keer 4 kiezen. Hier wordt de basis van spelling grondig gelegd en dat is waar ze nu blijkbaar moeite mee heeft. Heeft ze moeite met lezen, zit ze niet lekker in haar vel, erg moe, sociaal gezien ook matig, dan zou je kunnen kijken of nog een keer groep 3 zin heeft!
Dank voor je uitleg! Ik had geen idee dat t zo streng was joh! Ik dacht ze heeft bij spelling echt vrijwel alles fout. En bij rekenen ook.

Ben wel heel opgelucht dit te horen! En idd blijven zitten is geen ramp an sich maar nog een keer leren lezen etc lijkt me dan niet verstandig als dit al best goed gaat.
Juf van dochter (ook groep 3) vertelde ook dat voor een I op Cito rekenen er dus ook een groot deel van de sommen tot 20 goed moeten gaan. Terwijl ze in de klas pas rekenen tot 10. Logisch dus dat veel kinderen dat nog niet kunnen. Een IV is de groep net onder het gemiddelde, dus zo dramatisch is dat niet.

In spelling zaten ook woorden die niet klankzuiver zijn. Juf vertelde dat veel kinderen bijv mil schreven ipv meel. Daar zaten er al meerdere van in.

DMT en avi van je dochter zijn juist supergoed. Dus misschien bedoelt juf met toekomst ook wel dat ze op lezen dus moeilijkere werkjes kan doen. Ik weet niet in hoeverre spelling daarbij meeweegt, maar misschien wil ze dat juist wel bespreken.

Bij nichtje is trouwens precies t zelfde gebeurd als bij jouw dochter. Hele goede methodetoetsen maar laag op spelling en rekenen in cito.
Ja die gaan vaak mee naar de middelbare school. Als blijkt dat het niet lukt of moeizaam gaat dan kan de zorgcoordinator o.i.d. nagaan of er eerder een periode is geweest dat het niet lekker ging (wat heeft toen geholpen?), of dat er ergens een achterstand is opgelopen, een vermoeden van dyslexie etc.

Oh en de middelbare school beslist niet over niveau. Dat doet de basisschool tegenwoordig (vastgelegd in de wet). Misschien dat je bang bent dat ze de gegevens meenemen?
Wat ouders (en sommige leerkrachten) vaak niet weten, is dat CITO ook altijd dingen toets die leerlingen pas later in hun schoolcarrière aangeboden krijgen. Dit is om de plusleerlingen eruit te halen. Methodegebonden toetsen, toetsen juist of hetgeen dat is aangeboden voldoende wordt beheerst.

Daarnaast is de manier van toetsing van CITO bij met namen rekenen anders dan bij methodegebonden toetsen. T/m halverwege groep 4 wordt CITO rekenen voorgelezen. Leerlingen moeten uit het verhaal de som halen.
Vooral geen paniek. Mijn dochter had een v- op spelling op de M3 toets. ..die had van elk woord alleen de eerste letter opgeschreven :)
Op een gegeven moment krijgen ze wat meer routine in toetsen maken, en dan laten ze al wat beter zien wat ze echt kunnen...al moet ik zeggen, bij ons is niks zo wispelturig als de citoscores.... dat schiet plotseling met 4 niveau’s omhoog en dan weer 3 omlaag, een soort zaagtand... dus ik geloof eigenlijk niet dat het veel zegt, het is echt een momentopname
Ik zie hier geen doubleren in.
Rapport van mijn kind was slechter, gesprek al gehad, doubleren helemaal niet aan de orde geweest qua onderwerp.
Cito is de eerste keer dat ze op die manier getoetst worden, wordt gezien als een nulmeting, kunnen hierna alleen maar groeien.
Cito toetsing sluit niet aan bij de lesmethoden die gebruikt worden.
En bij Cito-toetsen in groep drie worden de toetsen mondeling afgenomen, ook rekenen, ze krijgen de som dus voorgelezen te horen, moeten zich daar op concentreren, de som uit het verhaal kunnen halen en dan het goede antwoord kunnen opschrijven.
De docent van mijn kind gaf ook aan dat hij goed kan rekenen als hij gewoon een blaadje sommen voor zich heeft, maar nog niet voldoende concentratie heeft om uit het verhaal de som te halen en te beantwoorden, wat nog veel voorkomt bij groep drie. Maar dat is helaas nou eenmaal de methode van toetsen bij de Cito.
hoe is haar stemming , haar gedrag
Ze gaat met plezier naar school, leest elke dag thuis uit zichzelf en vindt rekenen zelfs erg leuk. Zit goed in haar vel en is goed weerbaar gelukkig.
Hier nog een juf (nu van groep 8, vorig jaar groep 3) en ook ik zou geen enkele reden zien voor doubleren.
Misschien dat het gesprek gaat over het verschil in score tussen haar methodetoetsen en de cito's.
Hier gaan de citoresultaten van groep 6 t/m 8 mee naar het vo, niet vanaf groep 3 hoor.
Enn schreef:
23-02-2020 12:29
Wacht toch maar eerst even het gesprek af voordat je conclusies trekt. Hebben we straks een topic vol over iets wat niet speelt.
Ja dat gebeurt hier anders nooit! :P
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven