Werk & Studie alle pijlers

Aanspreekvorm docenten

04-10-2025 21:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in het onderwijs (middelbare school, bovenbouw). Al een aantal jaar werk ik met plezier op de school waar ik nu werk.

Ik laat het vaak aan leerlingen over wat zij gebruiken als aanspreekvorm voor mij. Hoewel de meesten gewoon 'meneer (achternaam)' zeggen, zijn er een paar leerlingen die mij bij de voornaam aanspreken. Persoonlijk vind ik de voornaam dus echt geen probleem, mits de basis respect is. Dit geef ik aan het begin van het jaar ook altijd aan en refereer daar vaak naar terug. Persoonlijk heb ik nog nooit last of moeite in mijn werk ervaren, omdat leerlingen mij bij de voornaam noemen. Wel benoem ik dat niet alle collega's dat even leuk vinden en dus altijd goed moeten opletten hoe ze elke docent aanspreken. Zo wordt ik bij de voornaam genoemd, net als de conciërges en collega's van verzuim- en het zorgteam.

Nou kwam er laatst een collega naar mij toe die het ECHT NIET vind kunnen dat ik mij bij de voornaam laat noemen. Het zou het werk van mijn collega's moeilijker maken. De autoriteit van de docent ondermijnen en de hiërarchie tussen docent en leerling. Tot slot was het sluitende argument dat wij het "zo nu eenmaal doen hier op school" (en tussen neus en lippen door: "Als dat niet bevalt ga je maar naar een andere school"). Nou weet ik dat dit niet de enige collega is die hier zo over denkt en dat sommige collega's in alle lagen (docenten, en enkele teamleiders) ook denken zoals mijn collega doet. Nou weet ik natuurlijk niet hoe alle collega's denken en weet ik van een aantal collega's ook dat zij de achternaam gebruiken, maar niet boos worden als de voornaam zou worden gebruikt (mits respectvol).

Ik heb hier over nagedacht waarom ik de voornaam geen probleem vind en kom zelf met de volgende argumenten:
- Respect komt niet uit een titel of aanspreekvorm, maar uit houding en gedrag.
- Het verkleint inderdaad de afstand, maar bevordert daarmee (denk ik) een open en toegankelijke sfeer. Ik ben voor mijn gevoel zo makkelijk(er) benaderbaar voor leerlingen. (Leerlingen komen ook vaak naar mij toe voor een praatje)
- Tijdens de studies (HBO, universiteit) spraken wij onze docenten ook bij de voornaam aan, maar voor ons gevoel waren zij nog steeds 'de docent', geen vriendjes.
- Ik heb op een school gewerkt waarin het heel normaal was dat docenten zowel bij de voor- als achternaam werden aangesproken en heb daar ervaren dat dit zonder problemen werkt.
- In Scandinavische landen wordt ook de voornaam gebruikt en is hier heel normaal. Waarom zou dat in Nederland dan niet kunnen.

Bij ons op school is hier verder geen schoolbeleid over... dat heb ik wel even uitgezocht natuurlijk. En dat zou van mij persoonlijk ook niet hoeven.

Ik vraag mij af... hoe denken jullie hier over? Voor- of achternaam, en waarom?
Ik ben "mevrouw Bara." Ik heb op geen enkele wijze de indruk dat leerlingen me minder benaderbaar of afstandelijker vinden. Vind ik er iets van als de collega van wiskunde het wel best vindt om Samantha genoemd te worden? Neuj. Ik heb wel andere dingen om me mee bezig te houden. Leerlingen weten wel wat mijn voornaam is, overigens.
Ik denk wel dat het als nieuwe docent op een school wenselijk kan zijn je aan de gangbare regels te conformeren. Er zullen altijd dingen zijn in de schoolregels die je niet echt zinnig vindt, maar de vraag is wat je verzet je oplevert als het niet om zware principiële zaken gaat.
Si abra la puerta hay lobos.
Het doet er toch niet zo toe in dit geval wat wij denken? Je conformeert je aan de geldende afspraken op de school waar je werkt.
Ik heb een ander beroep waarbij achternaam gebruikelijk is maar stel me voor met voor- en achternaam en ja, soms noemen mensen me dan bij mijn voornaam en dat vind ik helemaal prima. Het gaat inderdaad om de manier van met iemand omgaan.
Mijn collega’s doen dat niet zo en het is ook geen probleem voor hen dat ik het anders doe. Maar als zij door omstandigheden (stel: zij worden ook bij voornaam genoemd omdat mensen dat bij mij ook doen of zo) zouden willen dat ik het anders deed, dan deed ik het ook anders.
Ik zou het nu - per volgend jaar - dus ook maar gewoon opvolgen zoals zij het willen als ik jou was geloof ik. Het is maar zoiets kleins uiteindelijk.
Wat ik bij mijn kinderen zie, is dat in de onderbouw van het VO eigenlijk alle docenten met meneer/mevrouw en u aangesproken worden. In de bovenbouw zijn er enkelen die getutoyeerd worden en met hun voornaam worden aangesproken. Dat is meestal als ze elkaar al langer kennen en er een stevige basis is.
En een mix is ook nog mogelijk. Mijn oudste (5H) is als begeleider mee geweest met de werkweek van de 2e klassen. Sommige docenten noemde hij daar bij de voornaam, maar zijn op school weer meneer/mevrouw X.
En "je kan heel goed uitleggen" klinkt een stuk respectvoller dan "u bent een klotedocent". Respect zit niet in vous- of tutoyeren.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Op de middelbare school van onze kids is er een algemene regel hoe je docenten aanspreekt. Die leer je direct aan begin van leerjaar 1 en dat blijft alle jaren zo. Wel zo duidelijk.

Die is overigens juf Tineke/meester Harry. Juf/meester+voornaam dus. Maar het gaat erom dat het daar een afspraak is en dat niemand daarvan afwijkt.
Ik zou het eens in de docentenkamer bespreken
Ook als het niet opgeschreven staat, kan het een regel zijn
Ik ben altijd mevrouw Calvijn.

Ze mogen mijn voornaam best weten, maar gebruiken vind ik niet nodig.

Ps: je maakt een aantal slordige d-dt fouten.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat een lang verhaal.

Mooi thema voor tijdens een intervisiebijeenkomst.

Mijn voornaam vond ik altijd prima, maar de afkorting dan weer niet.
Maar bij ons werden alle docenten met de voornaam aangesproken. Op alle scholen waar ik gewerkt heb trouwens.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik heb dit met mutsen. Ik vind het prima als een leerling met een muts op in de les zit. Ook een pet boeit me niet echt. Maar het is een schoolregel, dus zal ik leerlingen er altijd op aanspreken (uitzonderingen daargelaten, zoals kaalheid door ziekte en ook de leerling met het mislukte permanent mocht van mij een muts op houden).
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
04-10-2025 22:11
Ik heb dit met mutsen. Ik vind het prima als een leerling met een muts op in de les zit. Ook een pet boeit me niet echt. Maar het is een schoolregel, dus zal ik leerlingen er altijd op aanspreken (uitzonderingen daargelaten, zoals kaalheid door ziekte en ook de leerling met het mislukte permanent mocht van mij een muts op houden).
Dit lijkt me leidend. Als je er anders over denkt maak je het bespreekbaar binnen je team.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Rabarbara schreef:
04-10-2025 22:11
Heel herkenbaar
Het boeit mij ook niet, maar inderdaad schoolbeleid volg ik op
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou dit bespreken tijdens een teamoverleg en dan met elkaar afspreken welke regel jullie aanhouden.

Je schrijft wel enorme lappen tekst, mensen reageren erop maar de vorige keer liet je niks meer horen. Ook niet echt beleefd. 😉
Als ik terugdenk aan mijn eigen middelbare schooltijd, 300 jaar geleden, sommige docenten noemen we bij de voornaam, andere juist niet. We wisten ook precies hoe we iedereen moesten aanspreken. Ik geloof niet dat er meer afstand was naar de docenten die als meneer of mevrouw hmHuppeldepup aangesproken wilden worden of minder respect voor de docenten die we bij de voornaam noemen.
Mijn kinderen zaten verschillende scholen in het VO (wel allemaal VWO), ik heb zelf een lerarenopleiding gedaan maar nooit gewerkt in het onderwijs. Wat mij is opgevallen is dat respect en gebruik van achterban geen relatie hebben. Mijn kinderen zijn streng opgevoed en de scholen waar ze heen gingen stonden ook bekend als streng. Het gebruik van voornamen zorgde voor een aanzienlijk betere vertrouwensband. Niet amicaal ofzo maar wel in de zin van lagere drempels om vragen te stellen, om je kwetsbaar op te stellen en tijdens de les hardop te zeggen dat je het (nog steeds) niet snapt. Het maakte ook gesprekken mogelijk over persoonlijke onderwerpen waarbij er hoop was op begrip, en dat begrip kwam ook veel makkelijker.

Ook hebben mijn kinderen en hun klasgenoten waarvoor het gebruikelijk was de docent bij hun voornaam te noemen allemaal nog wel één of twee docenten waar ze nu ze afgestudeerd zijn nog steeds contact mee hebben. De impact die je hebt als docent is dus in mijn ervaring ook groter en waardevoller. In de brugklas moest ik er wel even aan wennen. Mijn kinderen spreken mij en hun vader niet aan met u maar richting andere volwassenen heb ik daar wel altijd op gehamerd. Door de ervaring in de praktijk ben ik nu een groot voorstander.
Ik ben tot mbo 4 in nederland gewend geweest docenten bij voornaam te noemen, op enkele uitzonderingen na (duitse docent bijv….). Toen ik in belgie ging studeren en mij docent mailtje sturen geadresseerd aan haar voornaam werd dat heel heftig niet geapprecieerd… oeps!
Helemaal met jou eens Tera. Respect tonen is echt niet afhankelijk van iemand wel of niet bij voornaam noemen. Wat een muggenzifter is die collega van jou zeg. Ik zou me daar niks van aantrekken.
Groetjes!
Op de middelbare school van mijn oudste moeten ze leerlingen de docent met de voornaam aanspreken. Op de middelbare school van mijn jongste moeten de leerlingen de docent met meneer/mevrouw achternaam aanspreken. Ik merk geen verschil in afstand of vertrouwensband oid.
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik vind meneer / mevrouw Achternaam wel het meest passend op middelbaar en hoger onderwijs.
Hoewel in hoger onderwijs aan (vrijwel) uitsluitend 18+ dit vaak vrij natuurlijk verandert naar voornaam en tutoyeren, maar wat mij betreft dan ook alleen op initiatief van de professor / hoogleraar / docent. Aan de uni had ik dus zowel meneer Poortman als ook Philip. Verder geen verschil in vertrouwelijkheid / benaderbaarheid ervaren.
Dat sommige mensen daar zo'n probleem van maken zeg. Het maakt toch helemaal niks uit? Ik had op de basisschool ook leerkrachten die met de voornaam aangesproken wilden worden en een ander wilde dat niet. De een vond het belangrijk dat je "U" zei en de ander had zoiets van zeg maar je/jij.

Tijdje in de zorg gewerkt en zelfs daar zeiden sommige mensen al van "Zeg maar Annie hoor en dat "U" hoeft ook niet." Vrouw in kwestie was 80 maar nog jong van geest en dat U en achternaam voelde zo oud en afstandelijk.
Moiren schreef:
04-10-2025 22:09
Wat een lang verhaal.

Mooi thema voor tijdens een intervisiebijeenkomst.

Mijn voornaam vond ik altijd prima, maar de afkorting dan weer niet.
Maar bij ons werden alle docenten met de voornaam aangesproken. Op alle scholen waar ik gewerkt heb trouwens.
Dit. Bij ons is de voornaam gebruikelijk, dit wordt regelmatig geëvalueerd of iedereen het daar nog mee eens is, vooral wanneer we veel nieuwe collega’s hebben. Kun je me niet bij mijn voornaam noemen maar een afkorting of iets anders geks? Prima, ben ik voor jou mevrouw. Leerlingen weten dit, leerlingen die vanuit regulier onderwijs bij ons komen moeten vaak even wennen maar het doet niks af aan respect dat leerlingen hebben. Respect zit niet in aanspreekvorm maar in hoe we met elkaar omgaan en hoe betrouwbaar ik ben voor leerlingen.
"After all this time?" "Always."
Het maakt niet zoveel uit, maar hanteer dan wel dezelfde regel op school.
Op mijn basisschool (montessori) werden alle leraren bij de voornaam genoemd en getutoyeerd. Niemand in mijn omgeving zei ooit ‘u’, het was altijd je, ook tegen ouderen. Achteraf best gek, want toen ik naar een strenge middelbare school ging, moest ik echt even schakelen en wennen aan de aanspreekvorm, en ook aan dingen als je vinger opsteken om te vragen of je naar de wc mocht (op de basisschool ging je gewoon, zo was ik het gewend).

Dus ja, het gaat er vooral om dat iedereen de regels en omgangsvormen snapt. Eén lijn trekken lijkt me het beste. Je kunt als kind heel onzeker worden als je niet snapt wat de bedoeling is.
Wie kent deze nog?

Blijf niet hangen, recht naar huis toe, spreek met twee woorden
Stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg U! U! U! U!
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Bontebok schreef:
05-10-2025 00:09
Het maakt niet zoveel uit, maar hanteer dan wel dezelfde regel op school.
Waarom?

Kinderen kunnen best onthouden na 1 of 2x dat de een bij voornaam mag en de ander dat niet wil hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven