Heb je overgewicht/obesitas zelf in de hand of niet?

vrijdag 21 februari 2020 om 10:10
Ik snap niet er echt niets meer van. Hopelijk kunnen de mensen met kennis van zaken mij wat informeren.
Hieronder mijn verhaal. (alvast mijn excuses voor de lange tekst
)
Eerst wat korte info over mezelf:
Vorig jaar woog ik 122.5 kg. Ik ben een man en 1.82m groot. Mijn streefgewicht is ongeveer 100 kg (vetvrije massa is 87 kg, ik heb een verleden als bodybuilder)
in februari 2019 ben ik aan een dieet begonnen onder begeleiding van een dietist. Het klassieke dieet van minder eten en meer bewegen.
16 maart 2019 was mijn gewicht 113.7 kg.
15 april 2019 was mijn gewicht 114.5 kg
7 juni 2019 was mijn gewicht 124.7 kg
Het klassieke jojo-dieet dus.
Zijn er nog mensen die met dit dieet enorme slechte ervaringen hebben?
Ik vraag mij simpelweg oprecht af of de huidige aanbevelingen (minder colorie in + meer calorie uit) wel correct zijn. (Lees, ik geloof er niets van)
Door mijn verleden als bodybuilder ken ik veel van voeding, en het voor de hand liggend probleem dat mensen meer eten dan ze denken is bij mij niet van toepassing. In het weekend kookte ik mijn eten voor de ganse week. En ik at niets anders dan wat ik voorbereid had. Met de hand op mijn hart!
Dus ik had altijd min of meer dezelfde colorien binnen. Dit werkte perfect in de eerste weken.
Maar na zo'n 5 weken zag ik een kentering, eerst stopte het afvallen. Daarna kwam ik opnieuw bij. Om het na enkele weken volledig op te geven en in 2 weken zo'n 7 kg te verzwaren.
De dietiste beschuldigde mij dat dit kwam doordat ik het dieet niet strikt volgde. Ik verzekerde haar van wel en vroeg wat het slaagpercentage was zonder operatie.
Ze legde uit dat dit bij haar uitermate klein was, zo'n 0.5% van de mensen slaagt erin na 5 jaar een gezond gewicht aan te houden.
Dus ik vroeg haar waarom ze mij een dieet laat volgen waarvan ze weet dat het in 99.5% van de gevallen mislukt? Daar had ze uiteraard geen antwoord op... Ze legde enkel uit dat het principe heel simpel was.
Minder calorieën consumeren + meer calorieën verbruiken = afvallen
Om deze reden open ik dit topic, dit klopt volgens mij niet en hoe meer ik mij erover informeer hoe overtuigder ik ben.
Ondertussen zijn we zo'n 9 maanden later en ben ik terecht gekomen bij een obesitas-chirurg die naast zijn werk in het ziekenhuis ook voedings en levensstijl advies geeft.
Ik heb met hem mijn bedenkingen besproken, en tegen mijn verwachtingen in was hij volledig akkoord.
Er zijn blijkbaar ook al studies gebeurd waarbij obesitas patienten langdurig gevolgd werden en de conclusie was dat het slaagpercentage verwaarloosbaar is.
Dus de medische definitie was dat het niet werkt omdat het lichaam zich aanpast en verzet tegen het gewichtsverlies.
Volgens de arts is dit al lang geweten, maar is de dieet-industrie heel winstgevend en machtig. Overgewicht is geen kwestie van colorieën maar een probleem van hormoonbalans.
Ik wist eventjes niet waar ik het had...
Met zijn begeleiding weeg ik op dit moment 103.2 kg. Dit door te focussen op mijn insulineniveau. En niet op mijn calorie inname.
Ik wil hier niet verder op ingaan, maar wil vooral de focus houden op de huidige adviezen van afvallen.
Dus wat ik nu (denk dat ik) weet is dat mensen die willen afvallen gewoon voor de gek gehouden worden en een dieet volgen waarbij ze op voorhand gedoemd zijn om te falen.
Dit lijkt wel te werken voor mensen die weinig overgewicht hebben.
Maar mensen die veel moeten afvallen hebben hier geen baat bij, falen in het dieet, en worden dan uiteindelijk zelf beschuldigd het dieet niet te volgen...
Zijn er nog mensen met diezelfde ervaringen?
Hieronder mijn verhaal. (alvast mijn excuses voor de lange tekst

Eerst wat korte info over mezelf:
Vorig jaar woog ik 122.5 kg. Ik ben een man en 1.82m groot. Mijn streefgewicht is ongeveer 100 kg (vetvrije massa is 87 kg, ik heb een verleden als bodybuilder)
in februari 2019 ben ik aan een dieet begonnen onder begeleiding van een dietist. Het klassieke dieet van minder eten en meer bewegen.
16 maart 2019 was mijn gewicht 113.7 kg.
15 april 2019 was mijn gewicht 114.5 kg
7 juni 2019 was mijn gewicht 124.7 kg
Het klassieke jojo-dieet dus.
Zijn er nog mensen die met dit dieet enorme slechte ervaringen hebben?
Ik vraag mij simpelweg oprecht af of de huidige aanbevelingen (minder colorie in + meer calorie uit) wel correct zijn. (Lees, ik geloof er niets van)
Door mijn verleden als bodybuilder ken ik veel van voeding, en het voor de hand liggend probleem dat mensen meer eten dan ze denken is bij mij niet van toepassing. In het weekend kookte ik mijn eten voor de ganse week. En ik at niets anders dan wat ik voorbereid had. Met de hand op mijn hart!
Dus ik had altijd min of meer dezelfde colorien binnen. Dit werkte perfect in de eerste weken.
Maar na zo'n 5 weken zag ik een kentering, eerst stopte het afvallen. Daarna kwam ik opnieuw bij. Om het na enkele weken volledig op te geven en in 2 weken zo'n 7 kg te verzwaren.
De dietiste beschuldigde mij dat dit kwam doordat ik het dieet niet strikt volgde. Ik verzekerde haar van wel en vroeg wat het slaagpercentage was zonder operatie.
Ze legde uit dat dit bij haar uitermate klein was, zo'n 0.5% van de mensen slaagt erin na 5 jaar een gezond gewicht aan te houden.
Dus ik vroeg haar waarom ze mij een dieet laat volgen waarvan ze weet dat het in 99.5% van de gevallen mislukt? Daar had ze uiteraard geen antwoord op... Ze legde enkel uit dat het principe heel simpel was.
Minder calorieën consumeren + meer calorieën verbruiken = afvallen
Om deze reden open ik dit topic, dit klopt volgens mij niet en hoe meer ik mij erover informeer hoe overtuigder ik ben.
Ondertussen zijn we zo'n 9 maanden later en ben ik terecht gekomen bij een obesitas-chirurg die naast zijn werk in het ziekenhuis ook voedings en levensstijl advies geeft.
Ik heb met hem mijn bedenkingen besproken, en tegen mijn verwachtingen in was hij volledig akkoord.
Er zijn blijkbaar ook al studies gebeurd waarbij obesitas patienten langdurig gevolgd werden en de conclusie was dat het slaagpercentage verwaarloosbaar is.
Dus de medische definitie was dat het niet werkt omdat het lichaam zich aanpast en verzet tegen het gewichtsverlies.
Volgens de arts is dit al lang geweten, maar is de dieet-industrie heel winstgevend en machtig. Overgewicht is geen kwestie van colorieën maar een probleem van hormoonbalans.
Ik wist eventjes niet waar ik het had...
Met zijn begeleiding weeg ik op dit moment 103.2 kg. Dit door te focussen op mijn insulineniveau. En niet op mijn calorie inname.
Ik wil hier niet verder op ingaan, maar wil vooral de focus houden op de huidige adviezen van afvallen.
Dus wat ik nu (denk dat ik) weet is dat mensen die willen afvallen gewoon voor de gek gehouden worden en een dieet volgen waarbij ze op voorhand gedoemd zijn om te falen.
Dit lijkt wel te werken voor mensen die weinig overgewicht hebben.
Maar mensen die veel moeten afvallen hebben hier geen baat bij, falen in het dieet, en worden dan uiteindelijk zelf beschuldigd het dieet niet te volgen...
Zijn er nog mensen met diezelfde ervaringen?
dinsdag 25 februari 2020 om 21:00
Lees jij weleens wat bijv ervaringsdeskundigen schrijven in een topic als dit?pejeka schreef: ↑25-02-2020 20:55Ik zeg niet dat het simpel is. Er zijn echter wel meer dingen niet simpel in het leven. Waar het mee begint is wilskracht en doorzettingsvermogen. Je kan nou eenmaal niet verwachten dat het lukt zonder inspanning of doorzetten. Net zo goed als wanneer je bijv. je huis jaren verwaarloosd hebt en het een bende is. Dan zit er maar 1 ding op: aanpakken, beginnen en doorzetten. Klagen dat het moeilijk is en niet makkelijk is, brengt je nergens. Beginnen, dáár gaat het om.
Vrijwel iedereen met (fors) overgewicht is prima in staat om af te vallen.
Om vervolgens op dat lagere gewicht te blijven is vaak erg ingewikkeld. Samenspel van aanleg, hormonen, stofwisseling, doorzettingsvermogen enz. enz.
Je maakt mij echt niet wijs dat we de laatste decennia ineens massaal onze wilskracht en doorzettingsvermogen zijn kwijtgeraakt.
Alleen dat zou al een aanwijzing kunnen zijn dat het mss evt ietsepietsie complexer is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 25 februari 2020 om 21:02
Feit is dat in de afgelopen decennia het aantal mensen én kinderen met (zwaar) overgewicht hand over hand is toegenomen. En in de meeste gevallen komt dat toch echt neer op een fout voedings- en levenspatroon: té veel gemaksvoedsel, té veel snoepen en snacken, té weinig bewegen, enz.Solomio schreef: ↑25-02-2020 21:00Lees jij weleens wat bijv ervaringsdeskundigen schrijven in een topic als dit?
Vrijwel iedereen met (fors) overgewicht is prima in staat om af te vallen.
Om vervolgens op dat lagere gewicht te blijven is vaak erg ingewikkeld. Samenspel van aanleg, hormonen, stofwisseling, doorzettingsvermogen enz. enz.
Je maakt mij echt niet wijs dat we de laatste decennia ineens massaal onze wilskracht en doorzettingsvermogen zijn kwijtgeraakt.
Alleen dat zou al een aanwijzing kunnen zijn dat het mss evt ietsepietsie complexer is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

dinsdag 25 februari 2020 om 21:08
De meeste mensen met overgewicht kunnen uitstekend beginnen. En dan vallen ze dus ook af. Maar je houdt het niet levenslang vol op doorzettingsvermogen en discipline. Als dat zo was, dan rookte ik nu ook allang weer. En dan moet je dus verder gaan zoeken naar waarom het niet lukt om blijvend af te vallen. Soms ligt dat aan een verstoorde hormoonhuishouding. Teveel ghreline of slecht werkend leptine bijvoorbeeld. Lege vetcellen die dolgraag weer gevuld willen worden. Soms spelen er psychische oorzaken. En soms is het nog wat complexer.
Maar goed, dit is allemaal niet aan jou besteed. Misschien hebben anderen er wel iets aan.
https://www.foodsisters.nl/hongergevoel-hormonen/

dinsdag 25 februari 2020 om 21:09
Ik denk dat er ook gewoon een hoop kennis over zelf een gezonde maaltijd in elkaar draaien verloren is gegaan voor veel mensen. Het verbaast me altijd hoeveel mensen bijvoorbeeld niet zelf een simpele basic pastasaus in elkaar kunnen draaien. Alles moet uit pakjes, flesjes, zakjes... Allemaal met toegevoegde suiker en andere dingen die je niet echt nodig hebt om een gezonde maaltijd te eten.
Daarnaast denk ik dat de porties vaak ook groter zijn dan wat gezond is.

dinsdag 25 februari 2020 om 21:11
Je zou je eens kunnen afvragen waarom de een daar wel tegen bestand is en een ander niet. Maar dat schuif jij dan af op een simpel gebrek aan doorzettingsvermogen en discipline. En dan heb je er dus niks van begrepen.pejeka schreef: ↑25-02-2020 21:02Feit is dat in de afgelopen decennia het aantal mensen én kinderen met (zwaar) overgewicht hand over hand is toegenomen. En in de meeste gevallen komt dat toch echt neer op een fout voedings- en levenspatroon: té veel gemaksvoedsel, té veel snoepen en snacken, té weinig bewegen, enz.
dinsdag 25 februari 2020 om 21:20
Ik heb er alles van begrepen. Want het feit dat iets beschikbaar is, of te koop is, wil niet zeggen dat je dat dan ook moet kopen (en consumeren). Je bent zelf degene die al dan niet besluit iets wel of niet te doen. Als ik de afgelopen 20 jaar elke avond met een zak chips, een schaal bitterballen en een fles cola op de bank was gaan hangen, was ik nou waarschijnlijk ook moddervet geweest. Maar ik heb de keuze gemaakt dat niet te doen. Gewoon gezond te eten, niet te veel te snoepen en voldoende te bewegen. Dat is gewoon een keuze die je kan maken. Het lijkt wel alsof mensen tegenwoordig geen ruggengraat meer hebben, want álles "overkomt" hen en daar moeten we begrip voor hebben en knuffels voor geven en weet ik wat nog meer. Maar waar het op neer komt is dat de verantwoordelijkheid wordt weggeschoven en we vooral moeten begrijpen dat het "moeilijk" is. Nou, sorry, daar ben ik niet van. Je stopt zelf dat verkeerde voedsel in je mond. Je besluit zelf niet te bewegen, maar op de bank te gaan hangen. Je besluit zelf elke avond zakken chips leeg te eten. Niemand die je dwingt. Dus doorbreek dat, En dat kun je alleen zélf.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

dinsdag 25 februari 2020 om 21:56
pejeka schreef: ↑25-02-2020 21:20Ik heb er alles van begrepen. Want het feit dat iets beschikbaar is, of te koop is, wil niet zeggen dat je dat dan ook moet kopen (en consumeren). Je bent zelf degene die al dan niet besluit iets wel of niet te doen. Als ik de afgelopen 20 jaar elke avond met een zak chips, een schaal bitterballen en een fles cola op de bank was gaan hangen, was ik nou waarschijnlijk ook moddervet geweest. Maar ik heb de keuze gemaakt dat niet te doen. Gewoon gezond te eten, niet te veel te snoepen en voldoende te bewegen. Dat is gewoon een keuze die je kan maken.
Dus iedereen die te dik is hangt iedere avond met chips, bitterballen en cola op de bank? Denk je echt dat dat zo is?
dinsdag 25 februari 2020 om 22:24
Maar waarom zijn 'we' dan met z'n allen ineens zo gemakzuchtig geworden?pejeka schreef: ↑25-02-2020 21:02Feit is dat in de afgelopen decennia het aantal mensen én kinderen met (zwaar) overgewicht hand over hand is toegenomen. En in de meeste gevallen komt dat toch echt neer op een fout voedings- en levenspatroon: té veel gemaksvoedsel, té veel snoepen en snacken, té weinig bewegen, enz.
Mijn ouders bijvoorbeeld, die sportten niet, aten 'normaal', werkten op kantoor, waren stevig, maar zeker niet dik. Ik gok bmi 24-25 ofzo.
Zou het mss ook zo kunnen zijn dat er eventueel nog een paar kleine, onbelangrijke, maar toch meespelende factortjes zijn?
David Dunning
David Dunning
dinsdag 25 februari 2020 om 22:25
Maar die toegevoegde suiker is het probleem niet.mindervanmij schreef: ↑25-02-2020 21:09Ik denk dat er ook gewoon een hoop kennis over zelf een gezonde maaltijd in elkaar draaien verloren is gegaan voor veel mensen. Het verbaast me altijd hoeveel mensen bijvoorbeeld niet zelf een simpele basic pastasaus in elkaar kunnen draaien. Alles moet uit pakjes, flesjes, zakjes... Allemaal met toegevoegde suiker en andere dingen die je niet echt nodig hebt om een gezonde maaltijd te eten.
Ik lees etiketten en die toegevoegde suikers is vaak maar heel weinig, net om de smaak iets te verbeteren. Calorie-gewijs zet dat weinig aan.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 25 februari 2020 om 22:27
pejeka schreef: ↑25-02-2020 21:20Ik heb er alles van begrepen. Want het feit dat iets beschikbaar is, of te koop is, wil niet zeggen dat je dat dan ook moet kopen (en consumeren). Je bent zelf degene die al dan niet besluit iets wel of niet te doen. Als ik de afgelopen 20 jaar elke avond met een zak chips, een schaal bitterballen en een fles cola op de bank was gaan hangen, was ik nou waarschijnlijk ook moddervet geweest. Maar ik heb de keuze gemaakt dat niet te doen. Gewoon gezond te eten, niet te veel te snoepen en voldoende te bewegen. Dat is gewoon een keuze die je kan maken. Het lijkt wel alsof mensen tegenwoordig geen ruggengraat meer hebben, want álles "overkomt" hen en daar moeten we begrip voor hebben en knuffels voor geven en weet ik wat nog meer. Maar waar het op neer komt is dat de verantwoordelijkheid wordt weggeschoven en we vooral moeten begrijpen dat het "moeilijk" is. Nou, sorry, daar ben ik niet van. Je stopt zelf dat verkeerde voedsel in je mond. Je besluit zelf niet te bewegen, maar op de bank te gaan hangen. Je besluit zelf elke avond zakken chips leeg te eten. Niemand die je dwingt. Dus doorbreek dat, En dat kun je alleen zélf.

Chips, cola, ik weet niet eens meer hoe dat smaakt.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 25 februari 2020 om 22:46
Marana schreef: ↑25-02-2020 19:38Natuurlijk is veel suikers eten totaal niet gezond. Maar deze film bevat nogal wat kijkersbedrog, helaas. Zijn belangrijkste deskundige is David Gillespie. Gillespie is geen wetenschapper of arts, maar een Australische jurist, die het boek Sweet Poison heeft geschreven. Daarin richt hij vooral zijn pijlen op fructose. Fructose, dat in tafelsuiker zit samen met glucose, is volgens hem in elke dosis giftig. Gillespie schrijft echter nogal wat onbewezen zaken in zijn boek, die sterk weerlegd zijn. Ook de andere deskundigen in deze film staan niet bekend als betrouwbare wetenschappers op voedingsgebied.
Verder is het uitgewerkt zijn van de sugarrush en daardoor psychisch in de war zijn wat de hoofdpersoon vertoont nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Het is zelfs bewezen dat ons lichaam juist heel goed is in het handhaven van een constante stroom van glucose naar de hersenen, om de hersenen altijd goed te laten presteren. Ook het afkicken van suiker na afloop van de periode is wetenschappelijk onjuist.
Teveel suiker is slecht, dat klopt. Maar deze film is behoorlijk geacteerd, en dat doet nogal wat af van de kracht van de boodschap.
Ooow dat wist ik niet. Ik weet wel dat sinds ik ben gestopt met suiker, ik 15 kilo afgevallen ben en me veel energieker voel.
dinsdag 25 februari 2020 om 22:47
En dat zit em voor het allergrootste deel in de mindere calorieën die je binnenkrijgt.
Maar daarvoor had je dus ook minder vet en/of eiwit kunnen gaan nuttigen.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 25 februari 2020 om 23:11
Ik ben totaal niet minder gaan eten. Ik hoefde ook niet af te vallen maar het gebeurde gewoon. Maar goed, het kan toeval zijn.

dinsdag 25 februari 2020 om 23:17
Okè, ik laat je nu maar gewoon achter die betonplaat zitten...pejeka schreef: ↑25-02-2020 21:20Ik heb er alles van begrepen. Want het feit dat iets beschikbaar is, of te koop is, wil niet zeggen dat je dat dan ook moet kopen (en consumeren). Je bent zelf degene die al dan niet besluit iets wel of niet te doen. Als ik de afgelopen 20 jaar elke avond met een zak chips, een schaal bitterballen en een fles cola op de bank was gaan hangen, was ik nou waarschijnlijk ook moddervet geweest. Maar ik heb de keuze gemaakt dat niet te doen. Gewoon gezond te eten, niet te veel te snoepen en voldoende te bewegen. Dat is gewoon een keuze die je kan maken. Het lijkt wel alsof mensen tegenwoordig geen ruggengraat meer hebben, want álles "overkomt" hen en daar moeten we begrip voor hebben en knuffels voor geven en weet ik wat nog meer. Maar waar het op neer komt is dat de verantwoordelijkheid wordt weggeschoven en we vooral moeten begrijpen dat het "moeilijk" is. Nou, sorry, daar ben ik niet van. Je stopt zelf dat verkeerde voedsel in je mond. Je besluit zelf niet te bewegen, maar op de bank te gaan hangen. Je besluit zelf elke avond zakken chips leeg te eten. Niemand die je dwingt. Dus doorbreek dat, En dat kun je alleen zélf.

dinsdag 25 februari 2020 om 23:22
Ik ben de laatste tijd meer suiker gaan eten, maar omdat ik andere dingen laat staan ben ik niet meer calorieën gaan eten.
En mijn gewicht blijft dus hetzelfde.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 25 februari 2020 om 23:42
Dat is fijn, maar als je wilt afvallen zou ik die suikers niet nemen en die andere dingen ook laten staan.
woensdag 26 februari 2020 om 05:55
Precies: minder eten/drinken, zodat ik minder calorieën binnenkrijg.
Als ik wil afvallen (wat ik niet wil) moet ik mijn calorie-inname verlagen. Dat kan door suiker te minderen, of vet, of eiwitten, maakt verder niet uit.
Die suikers zijn het probleem niet.
David Dunning
David Dunning
woensdag 26 februari 2020 om 06:28
En daar gaat het nu net mis.
In jouw brein is toegevoegd suiker lekkerder en kan het geen kwaad.
Een maaltijd hoort niet zoet te smaken (om lekker te zijn).
Bij elkaar tikt het absoluut aan en je onderhoud je suikerverslaving.
woensdag 26 februari 2020 om 06:38
Wauw, deze post staat echt helemaal bol van de aannames, invullingen en mythes.Attraverso schreef: ↑26-02-2020 06:28En daar gaat het nu net mis.
In jouw brein is toegevoegd suiker lekkerder en kan het geen kwaad.
Een maaltijd hoort niet zoet te smaken (om lekker te zijn).
Bij elkaar tikt het absoluut aan en je onderhoud je suikerverslaving.
Ik had even een pot pastasaus in gedachten bij de toegevoegde suikers. Omdat ik etiketten lees kan ik de saus met de minste calorieën kiezen. Of die calorieën dan uit suiker komen, of uit andere ingrediënten, dat maakt helemaal niet meer uit.
En meestal bevat zo'n pot maar weinig toegevoegde suiker, wat het dus niet of nauwelijks waarneembaar zoeter maakt.
Daarbij: hoezo hoort een maaltijd niet zoet te smaken? Wie bepaalt dat? Wat jij lekker vindt is mss heel anders dan wat ik lekker vind.
En als laatste: suikerverslaving is puur psychisch, dat werkt niet met een paar grammetjes suiker op zo'n hele pot, tenzij je je daar zeer van bewust bent.
David Dunning
David Dunning

woensdag 26 februari 2020 om 07:39
De belangrijkste oorzaak is toch echt meer eten dan je verbrand en te weinig bewegen. (Uitzonderingen daar gelaten)
En het komt natuurlijk wel goed uit dat het mogelijk door andere dingen kan komen maar dat is in de meeste gevallen gewoon niet zo.
Ik kan ook niet zomaar alles eten want dan kom ik ook aan. Je moet alleen niet de grenzen voorbij gaan want als je eenmaal heel erg veel te dik bent is het inderdaad niet zo simpel meer.
woensdag 26 februari 2020 om 07:46
ah nog een betonnen plaatpipootje schreef: ↑26-02-2020 07:39De belangrijkste oorzaak is toch echt meer eten dan je verbrand en te weinig bewegen. (Uitzonderingen daar gelaten)
En het komt natuurlijk wel goed uit dat het mogelijk door andere dingen kan komen maar dat is in de meeste gevallen gewoon niet zo.
Ik kan ook niet zomaar alles eten want dan kom ik ook aan. Je moet alleen niet de grenzen voorbij gaan want als je eenmaal heel erg veel te dik bent is het inderdaad niet zo simpel meer.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

woensdag 26 februari 2020 om 07:50
Denk het niet hoor. Insuline maakt afvallen moeilijker, dus als jij minder suiker eet en er daardoor dus minder insuline wordt aangemaakt door je lichaam, dan kan dat zeker helpen bij het afvallen. Insuline heeft namelijk ook een remmende werking op vetafbraak en zorgt ervoor dat energie sneller wordt opgeslagen.

woensdag 26 februari 2020 om 07:51
Als het zo simpel zou zijn als alleen minder kcal binnenkrijgen dan hoeveel je verbrand, dan zou toch niemand meer te zwaar zijn? 
En qua toegevoegde suikers: nee, met alleen je pastasaus vervangen ga je het niet redden. Maar als je alle etiketten gaat lezen schrik je echt van alles waar suiker aan toegevoegd zit. 4 gram is ongeveer 1 suikerklontje. Als ik dan ga berekenen hoeveel suikerklontjes overal in zitten, dan schrik ik soms echt van bepaalde producten waarvan ik dus dacht dat ik gezond bezig was

En qua toegevoegde suikers: nee, met alleen je pastasaus vervangen ga je het niet redden. Maar als je alle etiketten gaat lezen schrik je echt van alles waar suiker aan toegevoegd zit. 4 gram is ongeveer 1 suikerklontje. Als ik dan ga berekenen hoeveel suikerklontjes overal in zitten, dan schrik ik soms echt van bepaalde producten waarvan ik dus dacht dat ik gezond bezig was

anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 26-02-2020 07:53
58.36% gewijzigd
woensdag 26 februari 2020 om 07:51
Insuline werkt op koolhydraten, niet alleen op suiker.mindervanmij schreef: ↑26-02-2020 07:50Denk het niet hoor. Insuline maakt afvallen moeilijker, dus als jij minder suiker eet en er daardoor dus minder insuline wordt aangemaakt door je lichaam, dan kan dat zeker helpen bij het afvallen. Insuline heeft namelijk ook een remmende werking op vetafbraak en zorgt ervoor dat energie sneller wordt opgeslagen.