Groep 1 en twijfel over groep 2 of 3 overslaan

01-03-2020 21:59 81 berichten
Goedenavond,

Misschien zijn er hier ouders die te maken hebben (gehad) met het volgende.

Mijn kind zit in groep 1, heeft zichzelf leren lezen, schrijven en rekenen. Op dit moment vermaakt mijn kind zich nog op school, maar de vraag is hoe dat straks in groep 2 of 3 moet gaan. Natuurlijk hebben we het er met de leerkracht over, en die stelde voor om misschien groep 3 over te slaan, omdat mijn kind nog zo jong/verlegen is. En de lesstof in groep 3 zal ongetwijfeld saai worden, aangezien mijn kind AVI M4 leest nu. Maar groep 3 voelt als een heel belangrijke groep... Ik heb vooralsnog het liefst dat mijn kind niet versnelt, zolang dat mogelijk is.. Een lastige keuze die we in mei moeten gaan maken.

Iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Groep 3 overslaan of groep 2?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hoe oud is het kind, wat is de geboortedatum? M.a.w. zit het al 1,5 jaar in groep 1 of is het een herfstleerling?
blond93 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 22:08
Reden: geslacht onbekend
7.69% gewijzigd
Ik zou het niet snel doen tenzij er echt zwaarwegende redenen zijn. Kind zal altijd jong zijn, op de middelbare school etc. Of die redenen zwaarwegend genoeg zijn, kun je zelf alleen maar inschatten. Ik dacht ook altijd dat groep 3 belangrijk is, vanwege het leren schrijven, lezen etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ja, sorry niet helemaal duidelijk. De vraag is volgend jaar groep 2 doen, en daarna groep 3 overslaan. Of groep 2 overslaan en dus van groep 1 naar groep 3 gaan.

Ik heb dus het liefst niet versnellen, maar als het niet anders kan moet het wel.

Kind zit vanaf sept op school..
anoniem_64272451aa3c8 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 22:10
Reden: Aanvulling
6.31% gewijzigd
Als je kind zo goed kan lezen en rekenen is groep 3 overslaan geen probleem wat leerstof betreft. Ik heb een paar kinderen in de klas gehad die na de meivakantie naar groep 3 gegaan zijn om te wennen aan de manier van werken en de klas waar ze in kwamen.
En na de zomervakantie kwamen ze in groep 4, waar ze de leerstof makkelijk aankonden en verdieping en verbreding kregen. Ze hadden allemaal moeite met de motoriek die verwacht werd, dus maakten we aanpassingen en ze kozen in plaats van verdieping of verbreding ook vaak om te spelen, want daar hadden ze ook behoefte aan.
Beide kinderen hebben hier groep 3 volledig of voor een groot deel overgeslagen
Over het jong zijn zou ik me niet zo druk maken. Versnellen komt tegenwoordig vrij vaak voor. Ze zijn echt geen uitzondering meer.
Wat bij ons wel een dingetje was was het schrijven. Beide hebben nauwelijks fatsoenlijk schrijfonderwijs gehad en dat merkte je wel. Verder had met name mijn jongste last van de abrupte overgang van groep 2 naar 4. Er werd opeens wel heel veel verwacht. Stil zitten, opletten, langere tijd werkjes maken.
In groep 3 groeien ze daar toch meer in.
Groep 2 overslaan zou voor mij een betere keuze zijn. Groep 3 is niet ideaal
Er zijn op dit forum veel tegenstanders van versnellen. Ik begrijp hun punten wel. Tegelijkertijd kan versnellen voor sommige kinderen heel helpend zijn. Een school die nu al versnellen als optie noemt, is vrij bijzonder. Krijgt je kind ook iets van extra werk? Ik begrijp dat mensen nu over me heen gaan vallen omdat dat raar is in groep 1, maar ik had zelf ook een kind dat dat echt graag wilde.
Lilili123 schreef:
01-03-2020 22:08
Ja, sorry niet helemaal duidelijk. De vraag is volgend jaar groep 2 doen, en daarna groep 3 overslaan. Of groep 2 overslaan en dus van groep 1 naar groep 3 gaan.

Ik heb dus het liefst niet versnellen, maar als het niet anders kan moet het wel.

Groep 2 overslaan en dan zie je in groep 3 wel verder. Groep 2 voegt nu toch niks meer toe? Grote kans dat ze zich dood verveelt.
nouschi wijzigde dit bericht op 02-03-2020 08:35
0.22% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Voor een kind dat al kan lezen, schrijven, en rekenen, is groep 3 pure marteling. Dan beter nog een jaar in groep 2 waar genoeg vrijheid is voor uitdaging op andere gebieden, en dan meteen door naar groep 4.
Of een school waar de groepen 3,4 en 5 samen zitten dan kan ze kiezen wat ze wil doen.
Trouwens, versnellen is meestal een tijdelijke oplossing. Eigenlijk moet er gekeken worden wat school buiten versnellen kan bieden. Ook in de kleuterklassen zijn wel dingen mogelijk
En ook na een versnelling moet er verbreed en verdiept worden.
Mijn kinderen zijn trouwens versneld toen ze echt vastliepen en de verdieping en verbreding niet voldoende meer bleek te zijn
eekhoorn12 schreef:
01-03-2020 22:12
Voor een kind dat al kan lezen, schrijven, en rekenen, is groep 3 pure marteling. Dan beter nog een jaar in groep 2 waar genoeg vrijheid is voor uitdaging op andere gebieden, en dan meteen door naar groep 4.
Denk ik ook, vooral als je kind ook nog graag speelt, maar ik weet niet of dat in dit geval zo is.
Hou trouwens ook goed in de gaten of je kind echt zo jong/verlegen is, of dat dat misschien komt doordat het niet aangesproken wordt op zijn/haar niveau. Genoeg kinderen die tegengehouden worden op 'sociaalemotionele' gronden, terwijl ze gewoon gefrustreerd zijn en te weinig aansluiting hebben bij leeftijdgenoten. Ik gooi het er gewoon even in.
Ik denk dat het erg aan je kind ligt.

Voordeel groep 2 overslaan: eindelijk iets dóen (althans, zo was het voor mij, ik kon ook in groep 1 al lezen, en ik had er geen last van om te 'leren' lezen in groep 3). Ik hoor van veel mensen dat groep 4 best veel inhoud heeft, en dan kan het ook wel een shocker zijn na groep 2 groep 4. Maar dat weet school dan wel te vertellen lijkt me. Ik denk ook dat als dat verlegene er niet eind groep 2 af is, dat dan de stap naar 'grote' kinderen in een vreemde klas groter is dan als hij/zij nu met een paar groep 2 guppen (combinatieklas?) mee kan naar naar groep 3. Dan valt het minder op.

Voordeel groep 3 overslaan: niet 'leren' lezen, als je denkt dat je kind daar juist geirriteerd van raakt.
eekhoorn12 schreef:
01-03-2020 22:12
Groep 2 is ook pure marteling als je dat allemaal al kan. Ik zat hele dagen hetzelfde figuur op de kralenplank te maken. Ik verveelde me dood, wist niet wat ik anders moest doen. Ik ging echt geen puzzels van 10 stukjes maken, wat moest ik daar nou weer mee, dat was toch geen puzzel.... Die kralenplank was ook supersaai maar in ieder geval beter dan een puzzel van 10 stukjes (of 4 stukjes!!!). Met de andere kinderen viel ook niet te spelen, want die kenden begrippen als 'links, rechts, tegenovergesteld' en dergelijke niet, dus dat leverde ook alleen maar frustratie op als we een spelletje deden.

Dus ik zou kind naar groep 3 laten gaan en haar dan mee laten doen aan het schrijfonderwijs, en op eigen niveau reken- en taalwerk laten maken. Ze hoeft natuurlijk niet te leren lezen en rekenen en dat met de groep mee te doen, dat is ook niets. Gewoon haar eigen werk en schrijfonderwijs met de klas meedoen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
eekhoorn12 schreef:
01-03-2020 22:16
Hou trouwens ook goed in de gaten of je kind echt zo jong/verlegen is, of dat dat misschien komt doordat het niet aangesproken wordt op zijn/haar niveau. Genoeg kinderen die tegengehouden worden op 'sociaalemotionele' gronden, terwijl ze gewoon gefrustreerd zijn en te weinig aansluiting hebben bij leeftijdgenoten. Ik gooi het er gewoon even in.
Ja precies. Ik zat dus ook altijd in mijn eentje met mijn kralenplank, omdat spelletjes met anderen alleen maar frustratie opleverden (zoals ik hierboven heb beschreven), omdat zij zich niet aan de spelregels hielden of die niet kenden of alledaagse begrippen niet kenden waardoor het spel in de soep liep.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
lisbeth schreef:
01-03-2020 22:11
Beide kinderen hebben hier groep 3 volledig of voor een groot deel overgeslagen
Over het jong zijn zou ik me niet zo druk maken. Versnellen komt tegenwoordig vrij vaak voor. Ze zijn echt geen uitzondering meer.
Wat bij ons wel een dingetje was was het schrijven. Beide hebben nauwelijks fatsoenlijk schrijfonderwijs gehad en dat merkte je wel. Verder had met name mijn jongste last van de abrupte overgang van groep 2 naar 4. Er werd opeens wel heel veel verwacht. Stil zitten, opletten, langere tijd werkjes maken.
In groep 3 groeien ze daar toch meer in.
Groep 2 overslaan zou voor mij een betere keuze zijn. Groep 3 is niet ideaal
Mijn dochter kreeg idd ook steeds commentaar op haar schrijven. Maar denk dat het vooral te maken heeft met motorisch nog niet zo ver zijn wanneer de schoolletters werden aangeleerd.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
CleopatraVII schreef:
01-03-2020 22:19
Groep 2 is ook pure marteling als je dat allemaal al kan. Ik zat hele dagen hetzelfde figuur op de kralenplank te maken. Ik verveelde me dood, wist niet wat ik anders moest doen. Ik ging echt geen puzzels van 10 stukjes maken, wat moest ik daar nou weer mee, dat was toch geen puzzel.... Die kralenplank was ook supersaai maar in ieder geval beter dan een puzzel van 10 stukjes (of 4 stukjes!!!). Met de andere kinderen viel ook niet te spelen, want die kenden begrippen als 'links, rechts, tegenovergesteld' en dergelijke niet, dus dat leverde ook alleen maar frustratie op als we een spelletje deden.

Dus ik zou kind naar groep 3 laten gaan en haar dan mee laten doen aan het schrijfonderwijs, en op eigen niveau reken- en taalwerk laten maken. Ze hoeft natuurlijk niet te leren lezen en rekenen en dat met de groep mee te doen, dat is ook niets. Gewoon haar eigen werk en schrijfonderwijs met de klas meedoen.
Je moet dat kind natuurlijk niet groep 2 laten doen zonder een plan! Maar juist in de kleuterklassen is in principe veel ruimte voor verrijking. Veel meer dan in groep 3. In principe, want alles staat of valt met de leerkracht..
Kan ze niet nu al naar groep 2 en dan na de vakantie naar groep 3?

Mijn dochter is 9 en zit in groep 7. Ze heeft groep 1 en 2 in een jaar gedaan en ging toen naar groep 3. Haar kleuterjuffen waren fantastisch en boden haar voldoende uitdaging. Echter de juf van groep 3 kon daar niets mee. En er was ook in groep 3 weinig uitdaging.
Pas in groep 4 werd ze gehoord.
Helaas mist ze ondanks bovenschoolseplusklas en interne plusklas de uitdaging in het gewone schoolwerk. Wat nu resulteert in Cito’s die echt wel beter kunnen maar ze gaat een beetje uit. Dat ligt met name bij de leerkracht die zich niet aan de afspraken houdt. Tm groep 5 ging het echt super! Nu zit ze twee jaar bij deze leerkracht en ze zakt helemaal weg. Alles is te makkelijk. Nadeel van die tegenvallende Cito’s is plaatsing op het VO. Gelukkig ziet de plusklasjuf er wel meer in.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Uit ervaring met mijn eigen kinderen kan ik zeggen dat groep 2 overslaan natuurlijker en daarom prettiger (onopvallender) verloopt dan groep 3 overslaan.

Hoe dan ook moet de school beseffen dat de voorsprong niet opgelost is met alleen een klas overslaan. Er zal na de versnelling meteen al meer aanpassing van het lesprogramma nodig zijn, omdat groep 3 meteen al onder het niveau van het kind is. En dan is groep 4 ook nog eens een soort herhaling van groep 3, dus zonder aanpassingen gaat de basisschooltijd sowieso een tergend langzaam gebeuren worden voor je kind. Bij mijn kinderen was de combi van een klas overslaan en rigoreuze aanpassing van het lesprogramma de enige manier om hun basisschooltijd nog enigszins prettig uit te zingen.
Belle73 schreef:
01-03-2020 22:06
Ik zou het niet snel doen tenzij er echt zwaarwegende redenen zijn. Kind zal altijd jong zijn, op de middelbare school etc.
Wat is er erg aan jong zijn (of jonger zijn dan je klasgenoten)? Vaak merk je dat onderling niet echt, is mijn ervaring.
Dochter heeft groep 1 en 2 versnelt gedaan.

Was blij toen ze in 3 zat omdat zd toen meer ging leren voor haar gevoel.
Groep 4 en 6 waren voor haar mindere jaren want ze had het gevoel weinig te leren. Ook al kreeg ze aangepast werk.

Nu zit ze in groep 7, heeft lesstof van groep 8 en gaat op leergebied als een speer. Deze juf ziet haar en geeft haar genoeg uitdaging, werk en boeiende lesstof.

Sociaal emotioneel is het was lastiger, dan merk je echt dat ze jonger is dan de andere kinderen. Daarbij heeft ze andere interesses dus is aansluiting vinden altijd wel weer een dingetje. Dit is haar leer doel zeg maar....

Als ik het opnieuw kon doen dan had ik haar niet naar de huidige dorpsschool gedaan maar naar een andere school gedaan waar Ze veel meer uitdaging vanaf begin had gekregen, daar waar ze haar zien en ze op haar eigen tempo door kan werken.
frietmetmayo wijzigde dit bericht op 01-03-2020 22:37
6.91% gewijzigd
Wat gaat dat kind volgend jaar nog doen in groep 2 behalve zich doodvervelen?

Om dan vast te stellen dat ze ineens van 2 naar 4 gaat en al haar vriendinnetjes kwijt is.

Dan zou ik haar liever nu van 1 naar 3 laten springen.
En school begin volgend jaar een plan laten uitwerken voor extra werk want ook half groep 3 gaat ze zich waarschijnlijk doodvervelen.
P.S. Met groep 2 overslaan bedoel ik een half schooljaar groep 1 doen en een half schooljaar groep 2. Daarna heel ‘natuurlijk’ meestromen met de groep 2 klasgenoten naar groep 3.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven