Coronavirus COVID-19 (deel 3)
zaterdag 29 februari 2020 om 15:27
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2
Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 23:05
Dat klinkt wel een beetje als een contactonderzoek.liubi schreef: ↑01-03-2020 23:02Mijn man is academicus en zou in maart 2 conferenties hebben. Die zijn allebei afgelast. Tevens moet elke werknemer, als aanwezigheid niet dringend gewenst is, de komende drie weken vanuit home office werken. Heeft een Duitse werkgever.
Kreeg wel een email van school dat ouders en kinderen die in besmette gebieden zijn gewerst in de vakantie zich maandag bij de ggd moeten melden en niet naar school hoeven te komen.
De paniek begint nu wel te komen geloof ik. De email was van een uur geleden.
zondag 1 maart 2020 om 23:06
Onvermijdelijk..na carnaval en vakantieperiode. Maar: we weten dat de meesten geen of milde klachten hebben. Het woord besmet klinkt eng, dat is het meer denk ik?
zondag 1 maart 2020 om 23:07
Waarom paniek? Het is uit voorzorg. Alleen maar goed.liubi schreef: ↑01-03-2020 23:02Mijn man is academicus en zou in maart 2 conferenties hebben. Die zijn allebei afgelast. Tevens moet elke werknemer, als aanwezigheid niet dringend gewenst is, de komende drie weken vanuit home office werken. Heeft een Duitse werkgever.
Kreeg wel een email van school dat ouders en kinderen die in besmette gebieden zijn gewerst in de vakantie zich maandag bij de ggd moeten melden en niet naar school hoeven te komen.
De paniek begint nu wel te komen geloof ik. De email was van een uur geleden.
zondag 1 maart 2020 om 23:07
Op zich begrijpelijk, alleen kan de GGD volgens mij nog niet zoveel doen als ze nog geen klachten hebben. Ik zou me eerder kunnen voorstellen dat wie in besmette gebieden is geweest, de komende dagen nog niet naar school komt. Maar misschien is die maatregel niet mogelijk in verband met leerplicht?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 1 maart 2020 om 23:09
Maar dan gaan ze die kinderen overal mee naartoe nemen. Daar ben je mooi klaar mee als ze niet verplicht worden hun kinderen binnenshuis te houden.Susan schreef: ↑01-03-2020 23:07Op zich begrijpelijk, alleen kan de GGD volgens mij nog niet zoveel doen als ze nog geen klachten hebben. Ik zou me eerder kunnen voorstellen dat wie in besmette gebieden is geweest, de komende dagen nog niet naar school komt. Maar misschien is die maatregel niet mogelijk in verband met leerplicht?
zondag 1 maart 2020 om 23:10
Besmettingen hoeven op zich niet ernstig te zijn toch, het gaat om mensen die complicaties krijgen en een ziekenhuisbed (ademhulp of intensive care) nodig hebben. Ik zou geen beren gaan verzinnen die er niet zijn. Tenzij het je werk is natuurlijk om dat te doen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 01-03-2020 23:10
1.12% gewijzigd
nounou
zondag 1 maart 2020 om 23:10
Ik begin echt weer heel onrustig te worden nu. En de vragen als heb ik wel genoeg handzeep in huis? Moet ik meer tissues inslaan? Moet ik toch qua eten ook wat gaan hamsteren...
Ik denk dat ik voor vandaag maar even niet meer kijk hier anders lig ik vannacht misschien nog wakker ook, niet goed voor de weerstand ...
Ik denk dat ik voor vandaag maar even niet meer kijk hier anders lig ik vannacht misschien nog wakker ook, niet goed voor de weerstand ...
zondag 1 maart 2020 om 23:11
Ja dat klopt inderdaad, dat woord roept een nare associatie op.
Goed dat je het even zegt (ademt weer door
zondag 1 maart 2020 om 23:11
ja dat was npo fimpje, heb ik ook gezien.Susan schreef: ↑01-03-2020 23:05Ik kan me ook voorstellen dat je het niet geeft aan iemand die wel besmet is maar vooralsnog milde symptomen heeft. Het moet wel opwegen tegen de klachten.
En wat betreft beschikbaarheid, in het nieuws was een man in Zeewolde die beweert op korte termijn veel te kunnen produceren.
ik vraag me overigens af of nederland wel genoeg plekken heeft op de IC, en ik verwacht dat een hoop de huisarts gaan bellen, en de zorgsector op volle toeren moet draaien, en ik hou mijn hart vast voor de leerkrachten op school
daarnaast vrees ik dat veel mensen bang zijn geworden, zeker in het geval ze koorts hebben, en die quarantine klinkt ook niet als pretje
timmytilburg wijzigde dit bericht op 01-03-2020 23:13
9.82% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 23:14
Ik denk dat er best wel veel mensen zo rondlopen. Ik doe het zo, elke keer als ik boodschappen doe neem ik veelal dubbel mee. Zo krijg je een voorraadje.TsumTsum schreef: ↑01-03-2020 23:10Ik begin echt weer heel onrustig te worden nu. En de vragen als heb ik wel genoeg handzeep in huis? Moet ik meer tissues inslaan? Moet ik toch qua eten ook wat gaan hamsteren...
De kans is echt heel groot dat als je het krijgt, je er gewoon doorheen komt. Probeer het te relativeren.TsumTsum schreef: ↑01-03-2020 23:10Ik begin echt weer heel onrustig te worden nu. En de vragen als heb ik wel genoeg handzeep in huis? Moet ik meer tissues inslaan? Moet ik toch qua eten ook wat gaan hamsteren...
Life is short. Eat dessert first.
Als niet hele scholen dicht zijn, maar alleen de Italiëgangers (dat lijkt me dan nog de grootste groep) nog niet naar school komen dan zal dat wel meevallen, dan is er ook niet zo heel veel om naartoe te gaan als de rest gewoon op school zit. Verplicht helemaal thuishouden lijkt me ook een beetje drastisch, de volwassenen die naar Italië zijn geweest hoeven ook niet gedwongen in huis te blijven. Het lijkt me wel handig om te vermelden dat het niet de bedoeling is dat je naar een indoorspeeltuin gaat o.i.d. maar zoveel mogelijk dingen thuis doet.redbulletje schreef: ↑01-03-2020 23:09Maar dan gaan ze die kinderen overal mee naartoe nemen. Daar ben je mooi klaar mee als ze niet verplicht worden hun kinderen binnenshuis te houden.
Sowieso lijkt het me ook wel handig als die kinderen thuis iets voor school kunnen doen, bijvoorbeeld online.
Misschien moeten wij ook maar gepensioneerde artsen en verpleegkundigen gaan inzetten.TimmyTilburg schreef: ↑01-03-2020 23:11ja dat was npo fimpje, heb ik ook gezien.
ik vraag me overigens af of nederland wel genoeg plekken heeft op de IC, en ik verwacht dat een hoop de huisarts gaan bellen, en de zorgsector op volle toeren moet draaien, en ik hou mijn hart vast voor de leerkrachten op school
daarnaast vrees ik dat veel mensen bang zijn geworden, zeker in het geval ze koorts hebben, en die quarantine klinkt ook niet als pretje
zondag 1 maart 2020 om 23:17
ik verwacht wel de eerste viva corona besmette op dit forum, dan kunnen we het volgen, trouwens die Sally en David van de Princess Diamond die hebben een vlog, daar kun je volgen hoe het bij ze verlooptdoornroosje9 schreef: ↑01-03-2020 23:14De kans is echt heel groot dat als je het krijgt, je er gewoon doorheen komt. Probeer het te relativeren.
zondag 1 maart 2020 om 23:18
Ik neem ook gewoon steeds een paar dingen mee, ik ga geen hele schappen leegplunderen, maar als ik boodschappen doe dan gewoon een paar dingen extra. Gisteren een paar pakken crackers, pindakaas, chocopasta, een pak cakemix. Vandaag twee pakken broodmix en wat flessen water, plus nog een voorraadje gewone zeep om thuis de handen te wassen. Ik heb ook nog een klein voorraadje eten van toen de boeren dreigden de distributiecentra te blokkeren, toen dat speelde heb ik in de dagen na dat bericht ook gewoon steeds bij elk supermarktbezoek iets extra's meegenomen, dan weer instant aardappelpuree en een blikje knakworstjes, dan weer pannenkoekmix, dan weer een blikje ragout en drie blikjes tonijn. Zo plunder ik niet alles voor andermans neus weg en heb ik na een paar dagen wel een voorraadje. Niet om maanden mee vooruit te kunnen maar toch iets.
florence13 schreef: ↑01-03-2020 22:44er is een soort van omslagpunt, voor dat punt kun je nog beheersen, na dat punt kan dat eigenlijk niet meer. Dat punt bereik je op het mometn dat je besmettingen niet meer kunt terug relateren aan iemand die in een besmet gebied is geweest EN als je op meerdere plekken in nederland besmettingen hebt die zich uitbreiden en niet aan elkaar gelinkt zijn. Dan moet je beleid op beheersen opgeven en gaan schade beperken.
Zijn ziekenhuizen eigenlijk in staat om de capaciteit uit te breiden als het echt moet? Niet urgente operaties afgelasten om kamers vrij te maken?
nounou
zondag 1 maart 2020 om 23:19
zondag 1 maart 2020 om 23:20
Ik hoop ook ergens dat ik het snel krijg want dan ben ik er waarschijnlijk ook snel weer vanaf.doornroosje9 schreef: ↑01-03-2020 23:14De kans is echt heel groot dat als je het krijgt, je er gewoon doorheen komt. Probeer het te relativeren.
Ik maak me meer zorgen dat straks Nederland op z'n gat licht en boodschappen doen moeilijker wordt omdat de supermarkten niet bevoorraad kunnen worden.
Ja ik weet het, slaat nergens op maar toch. Ga nu echt het forum afsluiten voor vandaag.
zondag 1 maart 2020 om 23:21
@Florence13: Zou je kunnen toelichten hoe het gebruik van de “anti-lichamentest” die in onderstaand artikel wordt genoemd de verspreiding van het virus zou kunnen indammen?
Singapore claims first use of antibody test to track coronavirus infections
In what appears to be a first, disease trackers in Singapore have used an experimental antibody test for COVID-19 to confirm that a suspected patient was infected with the coronavirus. The patient was one of two people who together formed a missing link between two clusters of cases that each occurred in a Singaporean church.
Researchers around the world are racing to develop antibody tests, also called serological tests, that can confirm whether someone was infected even after their immune system has cleared the virus that causes COVID-19. The group that developed the test, at Duke-NUS Medical School in Singapore, is among the front-runners, although its assay has to be validated before it is taken into production and deployed widely.
Current tests for SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, look for genetic material of the virus, for instance in saliva or nasal, oral, or anal swabs, using the polymerase chain reaction (PCR). They have one huge drawback: They only give a positive result when the virus is still present. The tests can’t identify people who went through an infection, recovered, and cleared the virus from their bodies.
Bron: https://www.sciencemag.org/news/2020/02 ... infections
Singapore claims first use of antibody test to track coronavirus infections
In what appears to be a first, disease trackers in Singapore have used an experimental antibody test for COVID-19 to confirm that a suspected patient was infected with the coronavirus. The patient was one of two people who together formed a missing link between two clusters of cases that each occurred in a Singaporean church.
Researchers around the world are racing to develop antibody tests, also called serological tests, that can confirm whether someone was infected even after their immune system has cleared the virus that causes COVID-19. The group that developed the test, at Duke-NUS Medical School in Singapore, is among the front-runners, although its assay has to be validated before it is taken into production and deployed widely.
Current tests for SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, look for genetic material of the virus, for instance in saliva or nasal, oral, or anal swabs, using the polymerase chain reaction (PCR). They have one huge drawback: They only give a positive result when the virus is still present. The tests can’t identify people who went through an infection, recovered, and cleared the virus from their bodies.
Bron: https://www.sciencemag.org/news/2020/02 ... infections
De toekomst is niet meer wat het was