Onzeker over ritme, slaapjes, voeden etc.

03-03-2020 11:28 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 4 weken en ik merk dat ik me heel onzeker voel over hoe ik de dingen moet aanpakken. Mijn eerste was o.a. door reflux en allergie een heel onrustige baby en ik vond haar babytijd vreselijk heftig. Ik ben erg bang voor herhaling.
Ik geef borstvoeding op verzoek. Dochter slaapt overdag alleen in draagzak. 's Avonds lukt het slecht haar in de cosleeper te laten slapen. Ik voed haar in mijn bed, ze dut weg en ik leg haar in de cosleeper. Vervolgens wordt ze meteen onrustig, begint te kreunen en te persen en dat mondt uit in huilen. Dit herhaalt zich eindeloos en duurt elke avond langer. 's Nachts meldt ze zich iedere 2 uur en ook na die voedingen kan ik haar niet goed terugleggen.
Is het teveel gevraagd om nu al iets van een ritme te willen? Is het erg dat dochter overdag steeds in de draagzak slaapt? Iemand tips om de dag wat te sturen/structureren?
Herfstblaadje19 schreef:
03-03-2020 12:28
Hier heeft zoon ook heel lang overdag in de box geslapen, tot 5-6 maanden. Toen werd het iets te gezellig en kwam hij niet goed meer in slaap, toen steeds in z’n bedje gelegd en dat ging prima.

Dochter is nu 1 maand oud en zij slaapt ook, tot de laatste fles ‘s avonds laat, in de box en daarna pas in de cosleeper.
Hier een soortgelijke situatie alleen dan in de draagzak ipv de box. Inderdaad rond de 5-6 maanden ging slapen niet meer goed in de draagzak en toen in bed. Ging prima.

En voor de nachten: samen slapen (dus echt naast elkaar), ik slaap zo veel beter en meer dan toen ik bij de oudste dat niet deed. Liggend voeden en dan zelf beetje slapen. Baby start sinds 5 maanden oud de nachtslaap in bed. Ook deze transitie ging prima.

Voeden:
Alles op verzoek en niet rekken. Gaat ook prima. Komt ook vanzelf een ritme en meer tijd tussen.
Bedankt voor de reacties. Tegen mezelf zeggen dat het beter wordt helpt niet, maar dat hier te lezen is fijn! :-)
Voor diegenen die liggend voedden/ samen in slaap vielen: hoe deed je dat veilig? Ik zou het graag willen, maar durf het niet zo goed.
Liggend voeden en dan samen slapen durf ik ook niet dan rol je toch zo op je baby?

Ik zit rechtop in bed tegen t hoofdeind met kussens dan heb ik kussens aan mijn zijkanten onder mijn ellebogen voor steun en zo kan ik niet rollen. Dekbed tof mijn navel en dan over baby en mijzelf een los dekentje van haar bedje. Ze valt na een voeding vaak op mij in slaap ik slaap dan met haar rechtop dus hoofd onder mijn kin half zittend maar als het me lukt om wakker te blijven tot zeker 30 min na voeding leg ik haar in de cosleeper terug en hou ik mijn hand op haar buikje tot ze slaapt.

Mijn oudste dochter sliep ook alleen in de draagzak op mij overdag tot ik haar keer op haar buikje in de box legde. Ze was zo drie uur vertrokken. Vanaf dat moment sliep ze op haar buik. Iedereen heeft me wel duizend keer op de risico’s gewezen maar de keus was of kind slaapt op mij of slaapt drie uur weg op haar buik. Ze is nu 3,5 slaapt nog steeds op haar buik.
where ever you go, go with your heart
Maline schreef:
03-03-2020 21:59
Bedankt voor de reacties. Tegen mezelf zeggen dat het beter wordt helpt niet, maar dat hier te lezen is fijn! :-)
Voor diegenen die liggend voedden/ samen in slaap vielen: hoe deed je dat veilig? Ik zou het graag willen, maar durf het niet zo goed.
Je kunt er op internet als je zoekt op veilig slapen best veel over vinden.
Ik sliep in voedingshemd en dik vest. Lag onder een deken ipv dekbed. Baby ging drinken, ik op m'n zij en zij ook. Arm boven haar hoofd en benen opgetrokken. Ze kon eigenlijk nergens heen. En ik ben er nooit op gaan liggen.
Skawa schreef:
03-03-2020 22:19
Liggend voeden en dan samen slapen durf ik ook niet dan rol je toch zo op je baby?
Niet als jijzelf in stabiele zijligging ligt.
Teckeltje88 schreef:
04-03-2020 08:01
Je kunt er op internet als je zoekt op veilig slapen best veel over vinden.
Ik sliep in voedingshemd en dik vest. Lag onder een deken ipv dekbed. Baby ging drinken, ik op m'n zij en zij ook. Arm boven haar hoofd en benen opgetrokken. Ze kon eigenlijk nergens heen. En ik ben er nooit op gaan liggen.
Ja dit. Deken niet over jouw hele lichaam, maar tot aan je heup of middel. Google op Mckenna en samen slapen.
ConnieFeer schreef:
04-03-2020 08:11
Ja dit. Deken niet over jouw hele lichaam, maar tot aan je heup of middel. Google op Mckenna en samen slapen.
Ja daarom droeg ik een dik vest zodat de deken maar tot m'n heup kwam.
Skawa schreef:
03-03-2020 22:19

Ik zit rechtop in bed tegen t hoofdeind met kussens dan heb ik kussens aan mijn zijkanten onder mijn ellebogen voor steun en zo kan ik niet rollen. Dekbed tof mijn navel en dan over baby en mijzelf een los dekentje van haar bedje. Ze valt na een voeding vaak op mij in slaap ik slaap dan met haar rechtop dus hoofd onder mijn kin half zittend maar als het me lukt om wakker te blijven tot zeker 30 min na voeding leg ik haar in de cosleeper terug en hou ik mijn hand op haar buikje tot ze slaapt.

Mijn oudste dochter sliep ook alleen in de draagzak op mij overdag tot ik haar keer op haar buikje in de box legde. Ze was zo drie uur vertrokken. Vanaf dat moment sliep ze op haar buik. Iedereen heeft me wel duizend keer op de risico’s gewezen maar de keus was of kind slaapt op mij of slaapt drie uur weg op haar buik. Ze is nu 3,5 slaapt nog steeds op haar buik.
Die kussens maken het juist onveilig. Je rolt niet zo snel zonder het te merken op je kind. Het komt makkelijker met het gezicht in een kussen terecht.
Mijn jongste sliep overdag ook vrijwel alleen op één van ons. En de eerste weken kreeg ze ook last van de melk als ik haar net na het voeden 's nachts in de co-sleeper legde. Dus na elke voeding een uurtje met haar rechtop gezeten, hangend in de kussens, baby op de borst, en dan een beetje snoozen. Echt goede nachtrust is het niet (zeker in het begin toen het dan 1 1/2u op, 1 1/2u slaap was), maar het ging vanzelf over, en daarna sliep ze heerlijk in de co-sleeper.
Eze schreef:
04-03-2020 09:18
Die kussens maken het juist onveilig. Je rolt niet zo snel zonder het te merken op je kind. Het komt makkelijker met het gezicht in een kussen terecht.
Nou er zijn nog genoeg meldingen bij de politie van mensen die op hun kind gerold zijn. Mijn kind is nog nooit van mijn borst afgevallen naar het kussen toe ze ligt rechtop en doordat mijn armen op de kussens liggen kan ze juist geen kant op:) ik kan niet eens onbewust loslaten

M
where ever you go, go with your heart
https://samenslapen.nl/veiligheid/

Samen slapen is alleen veilig als je borstvoeding geeft en in maternale houding ligt. Geen kussens/losse dekens bij baby in de buurt. Je rolt ook niet zomaar spontaan op je partner dus je rolt ook echt niet zomaar op je kind.
Er is ook een fb-groep veilig samen slapen. Die gaat wel uit van attachment parenting maar ook als je daar niet van bent kun je er genoeg informatie op doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven