Gastouderbureau
vrijdag 6 maart 2020 om 16:01
Beste ouders,
Ik ben me aan het verdiepen in de gastouderopvang en ik vraag me af: wat zijn redenen voor ouders om voor een gastouder te kiezen? welke voordelen ervaren jullie ervan en welke nadelen? en waar moet ik op letten bij het kiezen van een gastouder?
Ook vraag ik me af bij welk gastouderbureau je je dan aansluit, waar moet deze aan voldoen?
Ik ben erg benieuwd!
Ik ben me aan het verdiepen in de gastouderopvang en ik vraag me af: wat zijn redenen voor ouders om voor een gastouder te kiezen? welke voordelen ervaren jullie ervan en welke nadelen? en waar moet ik op letten bij het kiezen van een gastouder?
Ook vraag ik me af bij welk gastouderbureau je je dan aansluit, waar moet deze aan voldoen?
Ik ben erg benieuwd!
vrijdag 6 maart 2020 om 20:29
vrijdag 6 maart 2020 om 22:05
Ik vond het huiselijke heel fijn voor de baby-leeftijd. Toen de oudste 3 was en de jongste 1 wilde de gastouder vaker vrij, en ik kreeg dat niet rond op mijn werk. Bijna al mijn vrije dagen gingen op aan dagjes tussendoor omdat de gastouder dan vrij wilde zijn. Mijn man zit veel in het buitenland en ik werkte in een bedrijf waar ik maar 21 vrije dagen per jaar had. Dus toen het zomervakantie was kon ik nog een week vrij pakken...
Je bent kwetsbaarder als je kind bij de. GO zit, als zij uitvalt moet je toch iets regelen. We wilden sowieso al overstappen omdat de oudste bijna naar school ging en de GO niet naar school kon brengen/halen. Dat hebben we toen versneld.
Merkte toen dat ze er wel wat meer uit kunnen halen qua ontwikkeling. Bij de GO is dat toch wat beperkter omdat je ook minder leeftijdsgenoten hebt. Bij het kinderdagverblijf meer speelvriendjes en als een leidster ziek is dan zorgen zij voor vervanging.
Een verademing!!
Je bent kwetsbaarder als je kind bij de. GO zit, als zij uitvalt moet je toch iets regelen. We wilden sowieso al overstappen omdat de oudste bijna naar school ging en de GO niet naar school kon brengen/halen. Dat hebben we toen versneld.
Merkte toen dat ze er wel wat meer uit kunnen halen qua ontwikkeling. Bij de GO is dat toch wat beperkter omdat je ook minder leeftijdsgenoten hebt. Bij het kinderdagverblijf meer speelvriendjes en als een leidster ziek is dan zorgen zij voor vervanging.
Een verademing!!
vrijdag 6 maart 2020 om 22:24
Gastouder was voor ons echt fantastisch en goud waard. Zeer flexibel en als dochter een klein beetje ziek was, kon ze gewoon komen. Ze draaide daar gewoon mee in het gezin. Meer persoonlijke aandacht en minder chaos en drukte dan op een kdv.
Welk gastouderbureau heb ik me niet in verdiept. De basisschool waar we onze dochter toentertijd voor inschreven, adviseerde ons deze gastouder. Ik vind persoonlijk een gastouderbureau heel weinig doen voor relatief veel geld.
Welk gastouderbureau heb ik me niet in verdiept. De basisschool waar we onze dochter toentertijd voor inschreven, adviseerde ons deze gastouder. Ik vind persoonlijk een gastouderbureau heel weinig doen voor relatief veel geld.
vrijdag 6 maart 2020 om 22:49
Ik denk dat de 'veiligste' manier om een goede gastouder te vinden mond-tot-mond is. Dan merk je ook vanzelf bij welk bureau deze gastouder aangesloten is. Let er wel op dat het ene bureau meer bureau-kosten rekent dan de ander. Je kunt waarschijnlijk wel vrijblijvend informatie bij het betreffende bureau krijgen.
Ik merk dat hier de flexibiliteit een prio is (Ik ben gastouder)
Ik sluit niet standaard om 18.00. Brengen bij ziekte is bespreekbaar, halen van school is ook bespreekbaar. Eigenlijk is gewoon alles bespreekbaar
Ik merk dat hier de flexibiliteit een prio is (Ik ben gastouder)
Ik sluit niet standaard om 18.00. Brengen bij ziekte is bespreekbaar, halen van school is ook bespreekbaar. Eigenlijk is gewoon alles bespreekbaar
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
vrijdag 6 maart 2020 om 23:12
Wij hebben een gastouder gehad totdat ze twee jaar was. Ik vond het vooral fijn voor de jonge jaren. Bij de gastouder was ze of alleen of met 1 ander kindje. Op deze manier was er veel aandacht voor haar.
Vanaf twee jaar is ze naar kdv en psz gegaan en ik ben blij dat we dat hebben gedaan, want vanaf die tijd had ze ook wel wat extra uitdaging en leeftijdgenootjes om zich heen nodig.
Gastouderbureau was al bepaald door onze keuze voor een gastouder. Zij was aangesloten bij één gastouderbureau.
Nadeel als zij ziek was moest ik zelf vervanging regelen. Voordeel per uur betalen, bij verhoging kon dochter toch heen, meer aandacht, makkelijker aan te passen aan ritme dochter en nog wel paar.
Vanaf twee jaar is ze naar kdv en psz gegaan en ik ben blij dat we dat hebben gedaan, want vanaf die tijd had ze ook wel wat extra uitdaging en leeftijdgenootjes om zich heen nodig.
Gastouderbureau was al bepaald door onze keuze voor een gastouder. Zij was aangesloten bij één gastouderbureau.
Nadeel als zij ziek was moest ik zelf vervanging regelen. Voordeel per uur betalen, bij verhoging kon dochter toch heen, meer aandacht, makkelijker aan te passen aan ritme dochter en nog wel paar.
zaterdag 7 maart 2020 om 18:07
Dat wordt vaak genoemd, maar ik vraag me toch echt af hoe dat in de praktijk nou uitpakt. Een gastouder mag ook 5 of 6 kids hebben toch? Als die dan bezig is met een baby op de slaapkamer, is er toch helemaal geen aandacht voor de andere kinderen? Ik heb de indruk juist dat 2 leidsters op 10 kids meer zien/meer aandacht hebben voor de kinderen dan 1 leidster met 5 kids.mallebeppie schreef: ↑06-03-2020 22:24Gastouder was voor ons echt fantastisch en goud waard. Zeer flexibel en als dochter een klein beetje ziek was, kon ze gewoon komen. Ze draaide daar gewoon mee in het gezin. Meer persoonlijke aandacht en minder chaos en drukte dan op een kdv.
zaterdag 7 maart 2020 om 20:09
Nou dat minder chaos was niet het geval bij gastouder die wij hadden.pezdorado schreef: ↑07-03-2020 18:07Dat wordt vaak genoemd, maar ik vraag me toch echt af hoe dat in de praktijk nou uitpakt. Een gastouder mag ook 5 of 6 kids hebben toch? Als die dan bezig is met een baby op de slaapkamer, is er toch helemaal geen aandacht voor de andere kinderen? Ik heb de indruk juist dat 2 leidsters op 10 kids meer zien/meer aandacht hebben voor de kinderen dan 1 leidster met 5 kids.
zaterdag 7 maart 2020 om 21:06
zaterdag 7 maart 2020 om 21:15
Bij ons op het KDV heerst ook veel meer rust dan je voor mogelijk zou houden met meer dan 3 kinderen. Maar er wordt gewoon rustig gespreeld en kinderen gaan automatisch mee in het ritme van de rest van de groep op het KDV. De strcutuur is er ook gewoon heel duidelijk en ze weten precies wat er wanneer van ze verwacht wordt.mallebeppie schreef: ↑07-03-2020 18:16Dat klopt, . Vraag me niet hoe ze het voor elkaar kreeg, maar er was altijd een zekere rust in haar huis. Er werden vaak spelletjes gedaan, geknutseld, naar de speeltuin, stukje fietsen/lopen etc.
zaterdag 7 maart 2020 om 21:27
Wij hebben in eerste instantie gekozen voor een gastouder i.v.m. flexibiliteit. Ik heb een onregelmatige baan. Er zijn natuurlijk ook kinderdagverblijven met een flexibele opvang.
Wij hebben denk ik wel een gastouder die goud waard is. Ze werkt echt wel met thema's zo als kerst Sinterklaas Pasen enz. herfst lente zomer enz. Ook werk ze met een methode net zoiets als uk en puk op het kinderdagverblijf. Er is een vaste structuur. Tevens gaat gastouder zeer regelmatig naar de spelotheek voor ander en soms leerzaam speelgoed. Ook bijvoorbeeld naar de bibliotheek. Dochter gaat dan gewoon mee. Fijn contact en gemakkelijk met appje ik ben wat eerder of later. Ja dat gaat zo in mijn baan.
Nadelen. Dochter heeft nu 1 leeftijdsgenootjes. Meisje die 1 dag ouder is. Jongentje die jaar jonger is en een meisje die ruim 1,5 jaar ouder is en bijna naar school gaat.
Bij ziekte en vakantie zelf oplossen. Dat maakt het wel veel kwetsbaarder.
Wij hebben denk ik wel een gastouder die goud waard is. Ze werkt echt wel met thema's zo als kerst Sinterklaas Pasen enz. herfst lente zomer enz. Ook werk ze met een methode net zoiets als uk en puk op het kinderdagverblijf. Er is een vaste structuur. Tevens gaat gastouder zeer regelmatig naar de spelotheek voor ander en soms leerzaam speelgoed. Ook bijvoorbeeld naar de bibliotheek. Dochter gaat dan gewoon mee. Fijn contact en gemakkelijk met appje ik ben wat eerder of later. Ja dat gaat zo in mijn baan.
Nadelen. Dochter heeft nu 1 leeftijdsgenootjes. Meisje die 1 dag ouder is. Jongentje die jaar jonger is en een meisje die ruim 1,5 jaar ouder is en bijna naar school gaat.
Bij ziekte en vakantie zelf oplossen. Dat maakt het wel veel kwetsbaarder.
zaterdag 7 maart 2020 om 23:01
Voordelen: vaak rustiger, goedkoper
Nadelen: minder speelkameraadjes/groepsprocessen, je kunt er niet 100% op rekenen en bent heel erg afhankelijk van 1 persoon, wat betreft beschikbaarheid maar ook kwaliteit.
We hebben nu een kleinschalig kdv en dat is wat mij betreft het beste van 2 werelden. Vaste gezichten, rust en aandacht, maar wel 100% betrouwbaar en controle, qua kwaliteit en beschikbaarheid. Het extra geld heb ik daar graag voor over.
Nadelen: minder speelkameraadjes/groepsprocessen, je kunt er niet 100% op rekenen en bent heel erg afhankelijk van 1 persoon, wat betreft beschikbaarheid maar ook kwaliteit.
We hebben nu een kleinschalig kdv en dat is wat mij betreft het beste van 2 werelden. Vaste gezichten, rust en aandacht, maar wel 100% betrouwbaar en controle, qua kwaliteit en beschikbaarheid. Het extra geld heb ik daar graag voor over.
zondag 8 maart 2020 om 10:23
Zelf is mijn zoon tot 2.5 naar een gastouder gegaan.
Ik vond zelf ook de rust bij een gastouder fijner toen hij zo klein was.
Echter zit er wel echt verschil tussen ze.
De 1ste die ik had was super werkte met thema's en deed heel veel met de kinderen. Ze is in 2.5 jaar 1 keer ziek geweest en had alleen in de zomer vrij.
Op een gegeven moment moest ik 1 extra dag erbij en deze gastouder werkte niet op die dag dus heb ik er een andere gastouder bij genomen.
Hier was ik een stuk minder tevreden over. Had vaak teveel kinderen. Was altijd drukte en chaos. En deed veel min minder met de kinderen.
Er zit dus wel echt verschil in.
Mijn gastouderbureau had het wel zo geregeld dat er in vakanties/ziektes. Er een andere gastouder was waar je je kind heen kon brengen als je dit zelf wou.
Ik vond zelf ook de rust bij een gastouder fijner toen hij zo klein was.
Echter zit er wel echt verschil tussen ze.
De 1ste die ik had was super werkte met thema's en deed heel veel met de kinderen. Ze is in 2.5 jaar 1 keer ziek geweest en had alleen in de zomer vrij.
Op een gegeven moment moest ik 1 extra dag erbij en deze gastouder werkte niet op die dag dus heb ik er een andere gastouder bij genomen.
Hier was ik een stuk minder tevreden over. Had vaak teveel kinderen. Was altijd drukte en chaos. En deed veel min minder met de kinderen.
Er zit dus wel echt verschil in.
Mijn gastouderbureau had het wel zo geregeld dat er in vakanties/ziektes. Er een andere gastouder was waar je je kind heen kon brengen als je dit zelf wou.
zondag 8 maart 2020 om 11:02
Onze gastouder is echt goud waard. Oudste komt er sinds hij 1 is. Nu hij op de basisschool zit en en er nog niet voor elke dag dat ik ook werk plek was bij de BSO, bood ze aan voor hem een uitzondering te maken en mag hij nog 1 middag in de week na schooltijd daarheen. Ook als ik een extra dag moet werken kan hij daar terecht. Echt fantastisch. Jongste zit er nu ook en gaat er met heel veel plezier heen. Zij heeft er 1 leeftijdsgenootje en de andere kinderen zijn wat jonger, maar dat maakt niet uit. GO daagt ze op hun eigen niveau uit. Ook oudste (die dus 2 jaar ouder is dan de andere kinderen zo'n beetje) verveelt zich nooit. Er is altijd iemand (ze heeft ook wat oudere eigen kinderen en haar zus is er ook vaak) die lekker met hem spelletjes doet en verder speelt hij ontzettend graag.
Voor ons was het flexibele heel belangrijk. Ik realiseer me wel dat dat een uitzondering is, en ook dat we dit hebben opgebouwd door zelf ook flexibel richting haar te zijn als dat nodig was.
Het gastouderbureau vind ik duur voor wat ze doen. Maar, mócht m'n eigen GO een keer uitvallen, dan regelen ze wel vervangende opvang, en dat is voor mij echt een vereiste. Man en ik kunnen beiden niet makkelijk thuis werken of ruilen van werkdagen, dus dat was voor ons een vereiste en werkt prima. Staat tegenover dat ik altijd positieve reclame maak;)
Voor ons was het flexibele heel belangrijk. Ik realiseer me wel dat dat een uitzondering is, en ook dat we dit hebben opgebouwd door zelf ook flexibel richting haar te zijn als dat nodig was.
Het gastouderbureau vind ik duur voor wat ze doen. Maar, mócht m'n eigen GO een keer uitvallen, dan regelen ze wel vervangende opvang, en dat is voor mij echt een vereiste. Man en ik kunnen beiden niet makkelijk thuis werken of ruilen van werkdagen, dus dat was voor ons een vereiste en werkt prima. Staat tegenover dat ik altijd positieve reclame maak;)