Behangen, te doen?

14-03-2020 16:28 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na verven, lakken en lamp ophangen moet er nog 1 ding: een muur van 5 bij 2,50 behangen.
Nooit ergens behang gehad. Is dat zelf te doen? Of is behangen ingewikkeld?

Tips, trucs? Does, don’ts?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
14-03-2020 16:44
Ik verf toch echt 1000 keer liever dan dat ik behang.

Over mislukte verf kan je nog overschilderen.

Dat behang moet in 1 keer goed zitten of heel je muur is naar de bom.
.
Mislukt behang kan je behang overheen plakken :)

Maar wat mij betreft, behangen is een eitje. Ik doe het het liefst met 2-en, één smeren de ander plakken, omdat dit sneller gaat en bij patroonbehang makkelijker richten is maar alleen is het ook geen probleem.
Niet geschoten is altijd mis
Cateautje schreef:
14-03-2020 16:30
Als je het nooit hebt gedaan, dan zou ik er niet aan beginnen.
En toch is er ooit iemand voor het eerst aan begonnen :D
Vliesbehang is niet moeilijk. En ik ben waardeloos in klussen.
Odense* schreef:
14-03-2020 16:40
Afbeelding
Prachtig!
Lady*Voldemort schreef:
14-03-2020 17:08
En toch is er ooit iemand voor het eerst aan begonnen :D
Ja, tuurlijk, bij mijn moeder op zolder, waar het resultaat niet van belang was en dat was maar goed ook, want het zag er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
14-03-2020 17:17
Ja, tuurlijk, bij mijn moeder op zolder, waar het resultaat niet van belang was en dat was maar goed ook, want het zag er niet uit.
Ik vrees dit X-D
En dat is een beetje zonde van behang van €51/meter. Ik ga de slaapkamer muur wel eens zelf doen, 2x2, dat is beter ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het leek me wel te doen omdat je de muur moet insmeren, niet het behang.
*Sjaan* schreef:
14-03-2020 17:24
Ik vrees dit X-D
En dat is een beetje zonde van behang van €51/meter. Ik ga de slaapkamer muur wel eens zelf doen, 2x2, dat is beter ;-)
Meid, gooi er gewoon een meiertje tegenaan, dan zit het perfect en hoef je je nergens dagelijks aan te ergeren. Dat laatste lijkt me vreselijk met zo'n duur behangetje.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
14-03-2020 17:26
Meid, gooi er gewoon een meiertje tegenaan, dan zit het perfect en hoef je je nergens dagelijks aan te ergeren. Dat laatste lijkt me vreselijk met zo'n duur behangetje.
Doe ik!
Alle reacties Link kopieren
Dit ziet er uit als fotobehang. Dat is nog makkelijker want dan zijn de banen aangegeven op de rol en het is stevig behang. Heb zelf vorige week 4x een fotobehang geplakt en ik ben geen briljante klusser. Vliesbehang waarbij je de muur inlijmt is heel goed alleen te doen. Het grootste risico zit in het afsnijden van de randen. Dat ziet er makkelijk uit maar komt heel nauw.
Qua materiaal is goedkoop duurkoop. Handig om te hebben:
  • Goede behangspatel. Ik deed het eerder met een geodriehoek maar een echte behangspatel werkt beter :-)
    Zorg dat deze schoon blijft.
  • De muur lijmen met een behangborstel vind ik makkelijker dan met een roller
  • Goede kwaliteit stanleymes. Niet die goedkope nemen. Maar knip wat je kan dus ook een scherpe schaar
  • Behangliniaal om de hoeken mee aan te drukken en af te snijden
  • Stopcontacten verwijderen en afplakken
  • Vochtige doek om direct lijm mee te verwijderen
  • Kwast voor als de randjes niet goed gelijmd zijn.
mevrouwn wijzigde dit bericht op 14-03-2020 17:37
Reden: Aanvulling
5.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Duur behang zal wel lukken; dat kan je diverse malen tegen de muur plakken en als het niet recht zit binnen een bepaalde tijd lostrekken, maar goedkoop behang wordt pap tegen een muur.

Eenmaal geplakt dan scheurt het als je het probeert te herpositioneren. Dus zit een baan niet goed dan moet je het vaak weggooien. Maar de prijs maakt dat weer goed. Dus laat je niet tegenhouden het behang te kopen wat je wil.

Ook goedkoop behang kan leuk en mooi zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
O, dit zou ik gewoon zelf doen. Als je de muur moet insmeren, is het echt een eitje om het netjes te krijgen. Althans, met een fatsoenlijke kwaliteit behang en een beetje geduld. Je moet wel precies kunnen werken (netjes afmeten en afsnijden).
Alle reacties Link kopieren
Sommige behangsoorten krimpen meer dan andere. Dan plak je het stotend zoals op de rol staat, maar de volgende dag blijkt er een kier tussen de twee banen te zitten. Ik zou dus eerst twee banen plakken en de volgende dag het resultaat beoordelen en dan eventueel verder gaan of opnieuw beginnen.

Ik heb heel wat behangetjes geplakt.

Ik vond altijd dat Aliexpress schitterend behang had, maar ontzettend duur.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Een muur van 5 x 2.50m en dan Euro100,-- vangen?
Waar woon je; kom ik morgen nog langs om het te behangen... dit is echt binnen 2 uurtjes geregeld. Ik heb hele babykamers voor vrienden behangen voor minder.
daddy_gijs schreef:
14-03-2020 18:16
Een muur van 5 x 2.50m en dan Euro100,-- vangen?
Waar woon je; kom ik morgen nog langs om het te behangen... dit is echt binnen 2 uurtjes geregeld. Ik heb hele babykamers voor vrienden behangen voor minder.
Goedemiddag meneer de opportunist, ik heb ruim gerekend, zodat het allemaal heel erg meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
14-03-2020 18:19
Goedemiddag meneer de opportunist, ik heb ruim gerekend, zodat het allemaal heel erg meevalt.
TO heeft het er kennelijk voor over.... want ze antwoord onmiddelijk met "doe ik".
daddy_gijs schreef:
14-03-2020 18:28
TO heeft het er kennelijk voor over.... want ze antwoord onmiddelijk met "doe ik".
Ja, dat bedrag heeft ze over voor een prof, niet voor een amateur.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt heel handig Sjaan, dus ik zou het zeker proberen. Als er niet teveel hoekjes in de wand zitten is het echt heel goed te doen, mits je niet te snel in paniek raakt. Lees je in op youtube en google eens. En desnoods probeer een wandje op een andere kamer met goedkoper behang. Ik denk dat je het kunt!
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
14-03-2020 17:24
Ik vrees dit X-D
En dat is een beetje zonde van behang van €51/meter. Ik ga de slaapkamer muur wel eens zelf doen, 2x2, dat is beter ;-)
.
Dat is inderdaad wel extreem duur. 5 x 2,5 meter x € 51 is een muurtje van een kleine 650 euro
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Klopt dat, er zit toch 10 meter op een rol, of vergis ik me?
Alle reacties Link kopieren
Kwam nog een andere aanbieder tegen: 37/m2 dus €477 inclusief lijm. Kost wat maar dan heb je ook wel wat. Het lijkt me prachtig! Warm en toch vrolijk.
anoniem_386470 wijzigde dit bericht op 14-03-2020 21:29
2.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het makkelijk. Heb zelf behangen geleerd door meteen een lekker moeilijk motief uit te zoeken die perfect moest aansluiten.

Ging prima, wel langzaam.
...
Alle reacties Link kopieren
Is echt goed te doen, als je een beetje georganiseerd kan werken. Alleen vliesbehang, dus de muur insmeren.
Meet de breedte van de rollen, begin zo'n beetje in het midden van de muur. Ik zette met de waterpas een verticale rechte lijn.
Daar tegen aan beginnen te smeren. Dan je papier ertegen. Zorg voor 2 behang borstels, 1 schone en 1 voor de lijm.
Druk met de schone vanuit het midden van de behangbaan alle bobbels weg.
Snij bovenaan langs een liniaal tegen je plafond of plint je behang af.
En het enige belangrijke:
Zorg altijd voor een scherp mes. Ik gebruik dus afbreekmesjes ipv stanleymes. Iedere baan boven en onder gesneden, dan een nieuw stukje mes. Kost wat, maar een bot mes zorgt voor scheuren in het behang.
Ik knip zo min mogelijk, dat gaat altijd mis bij mij. Alleen om lastige stukjes bij verwarminsbuizen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat voorgangers ook al zeggen... Vliesbehang is de oplossing Dan kun je in een tijdsbestek van een kleine ochtend met gemak een paar meter muur doen. Ik heb het vorig jaar ook voor het eerst in m'n leven gedaan en het stelt echt geen ene reet voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig net voor het eerst zelf een muur behangen. Vliesbehang. Te doen, ik heb wel een vriendin ingeschakeld, werkt net wat makkelijker. Aan de andere kant: als je het geld hebt, kun je jezelf natuurlijk het werk besparen. Ik heb mijn vloer laten leggen, terwijl ik dat zelf kan, en mezelf daar een volle dag klussen mee uitgespaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven