Centraal Moderatortopic
woensdag 5 februari 2020 om 16:15
Beste forummers,
In dit topic kun je terecht met je verzoekjes voor de moderators zoals het wijzigen van topictitels, sluiten van topics, anonimiseren van accounts etc.
Het is natuurlijk ook mogelijk om een melding van een topic of een specifieke posting te maken d.m.v. het toverstafje. Dit toverstafje kun je vinden aan de rechterbovenkant van een topic, of rechtsonder een posting. Daarnaast kun je ons ook bereiken per e-mail: forum@viva.nl
Off-topic berichten en berichten over beleid zijn op dit topic niet toegestaan. Het forumbeleid, waar iedere gebruiker bij aanmelding mee akkoord is gegaan, is door DPG vastgesteld en geen onderwerp van discussie. Daarom hoort dit niet op het forum thuis. Wanneer er toch off-topic berichten geplaatst worden, zullen wij deze verplaatsen naar het Napraattopic.
Mocht je een vraag hebben over genomen beslissingen, of de uitvoering van het beleid kun je ons een e-mail sturen op bovenstaand e-mailadres. Elke mail zal in behandeling worden genomen en worden beantwoord.
Handig om te weten:
Algemene voorwaarden:
https://www.viva.nl/algemene-voorwaarden/
Huisregels:
https://www.viva.nl/huisregels/
Veel gestelde vragen over het beleid:
https://www.viva.nl/moderatorbeleid/
Het vorige deel van het CM topic
overig/centraal-moderatortopic/list_mes ... #p30098656
Bantopic
overig/bantopic/list_messages/235701
Topic om na te praten over beleid, bans etc zodat dit topic gebruikt kan worden voor vragen etc.
overig/napraattopic-130/list_messages/463277
Waar meld je een bug op het Viva forum?
overig/bugtopic/list_messages/459287
Twee wekelijkse update
overig/community-manager-topic/list_messages/403603
Vraag het de mods, deel 2.
overig/vraag-het-de-mods-deel-2/list_messages/464410
Maak een melding van de bug per mail naar communitymanager@viva.nl o.v.v. bug viva forum. Vermeld in je mail altijd de url van waar je het probleem bent tegen gekomen, de browser die je gebruikt, welk device je gebruikt (tablet, mobiel of desktop) en stuur indien mogelijk ook een screenshot mee. Zo kunnen wij het probleem snel terugvinden en oplossen. Uiteraard zullen we alle mails beantwoorden en je ook laten weten of de bug al eerder gemeld is.
Vragen over de huisregels en het beleid kun je stellen aan forum@viva.nl.
Mochten er problemen zijn met banners, dan willen we je graag vriendelijk verzoeken om even een mailtje te sturen naar forum@viva.nl, zodat we hier zo adequaat mogelijk op kunnen reageren en het forummen voor iedereen even prettig kan verlopen.
Met vriendelijke groet,
Moderators Viva forum
In dit topic kun je terecht met je verzoekjes voor de moderators zoals het wijzigen van topictitels, sluiten van topics, anonimiseren van accounts etc.
Het is natuurlijk ook mogelijk om een melding van een topic of een specifieke posting te maken d.m.v. het toverstafje. Dit toverstafje kun je vinden aan de rechterbovenkant van een topic, of rechtsonder een posting. Daarnaast kun je ons ook bereiken per e-mail: forum@viva.nl
Off-topic berichten en berichten over beleid zijn op dit topic niet toegestaan. Het forumbeleid, waar iedere gebruiker bij aanmelding mee akkoord is gegaan, is door DPG vastgesteld en geen onderwerp van discussie. Daarom hoort dit niet op het forum thuis. Wanneer er toch off-topic berichten geplaatst worden, zullen wij deze verplaatsen naar het Napraattopic.
Mocht je een vraag hebben over genomen beslissingen, of de uitvoering van het beleid kun je ons een e-mail sturen op bovenstaand e-mailadres. Elke mail zal in behandeling worden genomen en worden beantwoord.
Handig om te weten:
Algemene voorwaarden:
https://www.viva.nl/algemene-voorwaarden/
Huisregels:
https://www.viva.nl/huisregels/
Veel gestelde vragen over het beleid:
https://www.viva.nl/moderatorbeleid/
Het vorige deel van het CM topic
overig/centraal-moderatortopic/list_mes ... #p30098656
Bantopic
overig/bantopic/list_messages/235701
Topic om na te praten over beleid, bans etc zodat dit topic gebruikt kan worden voor vragen etc.
overig/napraattopic-130/list_messages/463277
Waar meld je een bug op het Viva forum?
overig/bugtopic/list_messages/459287
Twee wekelijkse update
overig/community-manager-topic/list_messages/403603
Vraag het de mods, deel 2.
overig/vraag-het-de-mods-deel-2/list_messages/464410
Maak een melding van de bug per mail naar communitymanager@viva.nl o.v.v. bug viva forum. Vermeld in je mail altijd de url van waar je het probleem bent tegen gekomen, de browser die je gebruikt, welk device je gebruikt (tablet, mobiel of desktop) en stuur indien mogelijk ook een screenshot mee. Zo kunnen wij het probleem snel terugvinden en oplossen. Uiteraard zullen we alle mails beantwoorden en je ook laten weten of de bug al eerder gemeld is.
Vragen over de huisregels en het beleid kun je stellen aan forum@viva.nl.
Mochten er problemen zijn met banners, dan willen we je graag vriendelijk verzoeken om even een mailtje te sturen naar forum@viva.nl, zodat we hier zo adequaat mogelijk op kunnen reageren en het forummen voor iedereen even prettig kan verlopen.
Met vriendelijke groet,
Moderators Viva forum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 19 maart 2020 om 07:25

donderdag 19 maart 2020 om 08:53
ModeratorViva schreef: ↑18-03-2020 21:15Wij zullen het doorgeven en bespreken, maar vooralsnog blijft het ban systeem gewoon gelden!
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva forum
Het systeem is prima. Hoe jullie er mee om gaan niet.

donderdag 19 maart 2020 om 09:06
Maar de troll krijgt geen ban?ModeratorViva schreef: ↑19-03-2020 07:25Het topic Wat zouden jullie doen? is verwijderd ivm trollen.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva forum
donderdag 19 maart 2020 om 09:21
Beste forummers,
De verzoekjes voor het blokkeren van de coronapijler heb ik zojuist doorgevoerd.
Daarnaast hebben de moderators en ik overlegd betreft jullie verzoek om eventuele bans te verkorten. Ondanks dat het een uitzonderlijke situatie is waar we in zitten, hebben we besloten het bansysteem te laten zoals ie nu is. Bans die nu al van kracht zijn, bans die nog gaan komen; het wordt dan een grote puzzel wat alleen maar onduidelijkheid op zal leveren.
Laten we er in deze tijd met z'n allen op een zo'n gewoon mogelijke manier het beste van maken
Hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vriendelijke groet,
CM VIVA
De verzoekjes voor het blokkeren van de coronapijler heb ik zojuist doorgevoerd.
Daarnaast hebben de moderators en ik overlegd betreft jullie verzoek om eventuele bans te verkorten. Ondanks dat het een uitzonderlijke situatie is waar we in zitten, hebben we besloten het bansysteem te laten zoals ie nu is. Bans die nu al van kracht zijn, bans die nog gaan komen; het wordt dan een grote puzzel wat alleen maar onduidelijkheid op zal leveren.
Laten we er in deze tijd met z'n allen op een zo'n gewoon mogelijke manier het beste van maken

Vriendelijke groet,
CM VIVA

donderdag 19 maart 2020 om 12:14
CommunityManagerViva schreef: ↑19-03-2020 09:21Beste forummers,
Laten we er in deze tijd met z'n allen op een zo'n gewoon mogelijke manier het beste van makenHoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vriendelijke groet,
CM VIVA
Beste CM
Het is niet de vraag of jullie het bansysteem willen aanpassen. Het is wel de vraag of jullie er anders mee om willen gaan.
Jullie zijn als beheerder kleuterleidster aan het spelen door bannen uit te delen bij elke poep en een scheet. Dat geeft een ontzettend onvrij en onveilige dynamiek op het forum. Je kan namelijk nogal makkelijk een ban aangesmeerd krijgen door elk willekeurig teer zieltje of door forummers die dankbaar misbruik maken van de kleuterleidster-mods om andere forummers dwars te zitten.
Je kan hier niks meer zeggen of je wordt van het forum af geknikkerd op verzoek van de eerste de beste verongelijkte ban-aan-naaiert. De uitstaande ban van murrmurr is daar een voorbeeld van. Het gaat niet om het verkorten van een ban, het gaat niet om het aanpassen van het bansysteem; het gaat er om dat de aanleiding voor die ban veel te onnozel was om in aanmerking te komen voor toepassing van het bansysteem.
Het bansysteem, ook zoals het nu al is, is niet bedoeld om te censureren. Jullie zijn geen kleuterleiders, geen scheidsrechters en geen moraalridders. En jullie zijn zeker geen hulpmiddel voor forummers om te misbruiken tegen een andere forummer die je toevallig net even niet ligt. Maar zo functioneren jullie nu wel. Jullie veroorzaken daarmee een heel onplezierige tenenloopsfeer op het forum. Dat ligt niet aan het bansysteem; dat ligt aan de manier waarop jullie er mee om gaan.
De beheerder moet zich terughoudend opstellen en pas ingrijpen als de situatie daar om vraagt. Er moet een noodzaak zijn om in te grijpen, niet alleen een aanleiding om te kunnen ingrijpen. En daarbij mag je uit gaan van een groot zelf-corrigerend vermogen van het forum zelf.

donderdag 19 maart 2020 om 12:32
Eens met Shifty. Een goede moderator grijpt zo weinig mogelijk in, alleen indien echt nodig. Daar is geen sprake van als je kijkt naar het aantal bans en de motivatie.
Een levend forum corrigeert zichzelf voor een groot deel. Mensen spreken elkaar aan op gedrag dat niet past. Dat nu bij veel leden het idee ontstaat dat de moderators het forum platleggen moet een teken zijn dat er toch iets aan de hand is.
Zelf denk ik dat het komt door de vele stagiaires. Jonge mensen met weinig levenservaring en nog weinig mensenkennis. Om dan inzicht te hebben in complexe discussies over moeilijke onderwerpen van mensen die veel ouder zijn, in het algemeen, valt niet mee.
Dat leidt alleen wel tot onvrede bij de leden van het forum. Het forum bestaat dankzij de leden. Lijkt mij handig om iets aan deze kritiek te doen, zeker als het zo vaak terugkomt.
Een levend forum corrigeert zichzelf voor een groot deel. Mensen spreken elkaar aan op gedrag dat niet past. Dat nu bij veel leden het idee ontstaat dat de moderators het forum platleggen moet een teken zijn dat er toch iets aan de hand is.
Zelf denk ik dat het komt door de vele stagiaires. Jonge mensen met weinig levenservaring en nog weinig mensenkennis. Om dan inzicht te hebben in complexe discussies over moeilijke onderwerpen van mensen die veel ouder zijn, in het algemeen, valt niet mee.
Dat leidt alleen wel tot onvrede bij de leden van het forum. Het forum bestaat dankzij de leden. Lijkt mij handig om iets aan deze kritiek te doen, zeker als het zo vaak terugkomt.
anoniem_396344 wijzigde dit bericht op 19-03-2020 12:35
Reden: Een vrije geest
Reden: Een vrije geest
0.06% gewijzigd
donderdag 19 maart 2020 om 12:42
Fleurtje_5 schreef: ↑16-03-2020 13:48Beste CommunityManagerViva en Moderator,
Ik zag gisteravond dat ik s' middags om ongeveer 12 uur een ban had gekregen, maar ik kon gewoon inloggen. Ik had van u géén bericht gekregen, géén mail of popup-bericht ontvangen. Gelukkig dat ik niet eerst op het Funda-topic had gereageerd anders had dat nare gevolgen voor mij kunnen hebben. Dat vind ik dus slordig.
ps. Want als ik (nietsvermoedend) op viva had gereageerd had ik zg gepost in ban-periode wat nare gevolgen had kunnen hebben.
Vriendelijke groet en![]()
Ik haal mijn bericht nog maar eens op. U heeft het vast over het hoofd gezien toen u het op dit topic over Gaston (van de gouden envelop) had.
Ik kreeg een 24-uursban wegens op-de-man/off-topic. Maar het nare-bericht waar ik antwoord op gaf was ook off-topic én op de man en bleef gewoon staan. Is dat met twee latten meten of kinderachtig gedoe?
Bij deze nogmaals mijn vraag: Ik wil heel graag het (inmiddels verwijderde) bericht ontvangen waar ik een ban voor kreeg.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

donderdag 19 maart 2020 om 13:09
Jonge en oudere mensen gebruiken hier vaak de stafknop. Je kan echt niet alles gooien op stagiaires.RocketScienceFiction schreef: ↑19-03-2020 12:32
En dan kan je zeggen, lees de huppeldepup, maar weten wij veel hoeveel stafjes ze moeten beoordelen en alles eromheen te lezen eer ze een conclusie mogen trekken.
donderdag 19 maart 2020 om 13:18

donderdag 19 maart 2020 om 13:41

donderdag 19 maart 2020 om 13:55
Dan nog mag je van de moderators verwachten hier goed mee om te gaan. Wat meer ervaring speelt dan niet mee denk je? Het zal nu vast door jong en oud misbruikt worden. De mods zijn ervoor om het kader te handhaven. Als zoveel mensen klagen is er iets mis. Als mensen zeggen dat het forum dood is, is dat een teken. Dankzij het forum zijn er adverteerders. Gaat het forum dood gaan die weg.
Wat mij betreft moet Viva een andere vorm geven aan het modereren. Ik snap stagiaires ivm kosten, maar misschien zou een ervaren senior die de mods controleert handig zijn. Als die er al zit moet die eens gaan nadenken of die terugkerende kritiek van leden niet iets is om mee te doen.

donderdag 19 maart 2020 om 14:06
Dat er op knopjes gedrukt wordt is niet het probleem. Dat dit 'beloond' wordt is het probleem.
De beheerder moet de teergevoelige wraakzuchtige knopjesdrukkers niet leidend maken voor de sfeer op het forum.

donderdag 19 maart 2020 om 14:15
Beste Fleurtje_5,Fleurtje_5 schreef: ↑19-03-2020 12:42Ik haal mijn bericht nog maar eens op. U heeft het vast over het hoofd gezien toen u het op dit topic over Gaston (van de gouden envelop) had.
Ik kreeg een 24-uursban wegens op-de-man/off-topic. Maar het nare-bericht waar ik antwoord op gaf was ook off-topic én op de man en bleef gewoon staan. Is dat met twee latten meten of kinderachtig gedoe?
Bij deze nogmaals mijn vraag: Ik wil heel graag het (inmiddels verwijderde) bericht ontvangen waar ik een ban voor kreeg.
We hebben je een privébericht gestuurd.
Vriendelijke groet,
Moderator VIVA Forum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
donderdag 19 maart 2020 om 14:26
Beste forummers,
Wij proberen altijd zo goed mogelijk naar de context van stafjes te kijken, mede om ervoor te zorgen dat er geen bans worden 'aangenaaid'. Wij beoordelen elk stafje en gaan dan wel of niet over op het nemen van maatregelen. Dit gebeurt dus heus niet bij elke poep of scheet.
Vriendelijke groet,
Moderator VIVA
Wij proberen altijd zo goed mogelijk naar de context van stafjes te kijken, mede om ervoor te zorgen dat er geen bans worden 'aangenaaid'. Wij beoordelen elk stafje en gaan dan wel of niet over op het nemen van maatregelen. Dit gebeurt dus heus niet bij elke poep of scheet.
Vriendelijke groet,
Moderator VIVA

donderdag 19 maart 2020 om 14:44
ModeratorViva schreef: ↑19-03-2020 14:26Beste forummers,
Vriendelijke groet,
Moderator VIVA
De intentie is ongetwijfeld dik in orde, maar de uitwerking niet. Je kan gewoon niet stellen dat als je terugkijkt naar de afgelopen bannen dat het om meer ging dan een windje. En jullie hebben het jezelf lastig gemaakt door maar 1 stafje per post toe te staan zodat je ook geen feedback meer krijgt over de ernst.
Het beoordelen van stafjes is veruit buitensporig in onbalans met normaal forummen.
Voorbeelden:
De opmerking op basis waarvan murrmurr een ban heeft gekregen heeft geen enkele invloed gehad op het normaal forummen. Er was welgeteld 1 persoon in dat topic die er een beetje aanstoot aan nam en ook die ging daarna gewoon lekker door met forummen. Er was gewoon helemaal niks aan de hand. En toch wordt ze dan met terugwerkende kracht een week van het forum geknikkerd.
Er heeft laatst iemand een ban gekregen omdat iemand een opmerking van een week oud nog even gestaft heeft.
Vieze hond werd als langdurige trouwe forummer permanent van het forum afgeknikkert als trol.
En dat zijn maar even een paar voorbeelden, maar ze zijn wel typerend voor het gegeven dat jullie manier van ingrijpen veel te kort op de staf zit. De manier van handelen klopt gewoon niet. Mods moeten een stapje terug doen en niet ingrijpen als dat gewoon niet nodig is. Je ziet dat het niet werkt; pas dan je manier van werken aan.
Jullie eerste reactie bij een stafje zou moeten zijn dat je niet ingrijpt.