Slecht slapen sinds samenwonen?
vrijdag 27 maart 2020 om 08:24
Hoi iedereen,
Ik woon bijna drie maanden samen met mijn vriend en sindsdien slaap ik super slecht. Ik doe niks anders dan voorheen. We gaan op dezelfde tijd naar bed, staan ook op dezelfde tijd op en zorgen voor voldoende tijd om te slapen. Mijn vriend snurkt bijna nooit. Ik weet dat de oorzaak niet bij hem ligt maar bij mij. Ik heb het idee al drie maanden als een soort van zombie door het leven te gaan. Afgelopen weekend was mijn vriend één nacht niet thuis en dat was de beste slaap die ik in drie maanden heb gehad. Overigens toen we nog niet samenwoonde sliep ik ook al slecht elke keer als hij bleef logeren. Ik heb moeite met inslapen en doorslapen.
Is dit voor iemand normaal/herkenbaar? Hebben jullie tips? Ik hoor het graag, anders krijgen we hier binnenkort nog Walking Dead achtige taferelen.
Ik woon bijna drie maanden samen met mijn vriend en sindsdien slaap ik super slecht. Ik doe niks anders dan voorheen. We gaan op dezelfde tijd naar bed, staan ook op dezelfde tijd op en zorgen voor voldoende tijd om te slapen. Mijn vriend snurkt bijna nooit. Ik weet dat de oorzaak niet bij hem ligt maar bij mij. Ik heb het idee al drie maanden als een soort van zombie door het leven te gaan. Afgelopen weekend was mijn vriend één nacht niet thuis en dat was de beste slaap die ik in drie maanden heb gehad. Overigens toen we nog niet samenwoonde sliep ik ook al slecht elke keer als hij bleef logeren. Ik heb moeite met inslapen en doorslapen.
Is dit voor iemand normaal/herkenbaar? Hebben jullie tips? Ik hoor het graag, anders krijgen we hier binnenkort nog Walking Dead achtige taferelen.
anoniem_395745 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:27
0.12% gewijzigd
vrijdag 27 maart 2020 om 09:15
In een vorig topic schrijf je dit:
"Ik slaap slecht sinds mijn vriend er is, ik voel een donkere wolk boven me hangen en ik mis mijn eigen leventje. Naar huis gaan voelt niet meer als iets veiligs en rustigs, als m’n eigen plek waar niemand me stoort. Ik irriteer me soms ook gewoon aan hem. Iedereen zegt dat het komt omdat ik zo lang alleen ben geweest en dat samenwonen heel erg wennen is, maar dit hoort toch niet zo te voelen? Ik ben een echte twijfelaar altijd al geweest. Dat frustreert me enorm! Hoe weet ik nu of dit de burn-out is of dat ik en mijn vriend toch niet zo goed matchen als we dachten?"
Volgens mij schrijf je hier de reden van je slechte slapen...
"Ik slaap slecht sinds mijn vriend er is, ik voel een donkere wolk boven me hangen en ik mis mijn eigen leventje. Naar huis gaan voelt niet meer als iets veiligs en rustigs, als m’n eigen plek waar niemand me stoort. Ik irriteer me soms ook gewoon aan hem. Iedereen zegt dat het komt omdat ik zo lang alleen ben geweest en dat samenwonen heel erg wennen is, maar dit hoort toch niet zo te voelen? Ik ben een echte twijfelaar altijd al geweest. Dat frustreert me enorm! Hoe weet ik nu of dit de burn-out is of dat ik en mijn vriend toch niet zo goed matchen als we dachten?"
vrijdag 27 maart 2020 om 09:50
ja heel duidelijk. ga weer apart wonen. je bent er niet voor gemaakt of je vriend is niet de juisteMissPientje schreef: ↑27-03-2020 09:15In een vorig topic schrijf je dit:
vrijdag 27 maart 2020 om 10:19
Als ik in haak op je vorige topic denk ik aan twee dingen;MissPientje schreef: ↑27-03-2020 09:15In een vorig topic schrijf je dit:
1. Je bent onzeker over allerlei gevoelens. Samenwonen en je plek je eigen vertrouwde plek maken kost tijd. Die tijd gun je jezelf niet en wordt daar weer onzeker van. Een vicieuze cirkel.
2. Je bent niet goed in staat in het bepalen wat je wil en kan daar niet naar handelen. Wie ben je en wie past bij je en waar en bij wie voel ik me veilig.
Het probleem ligt volgens mij sowieso dieper.
vrijdag 27 maart 2020 om 12:15
Heel herkenbaar. Naar mijn ervaring verandert de behoefte aan ruimte voor jezelf niet en heb je een partner nodig die daar begrip voor heeft. Dan kun je het samenwonen en slapen daarop afstemmen (en je vooral niets aantrekken van wat anderen 'normaal' vinden). Het helpt natuurlijk enorm als je de middelen hebt om niet op flatje van 40m2 te hoeven wonen met zijn tweeën.
Hopelijk sneuvelt jullie relatie niet zonder dat je ooit hebt uitgesproken wat je dwars zit. Het zal er op aankomen of je de moed kunt opbrengen om dit te uiten en of jullie in staat zijn te onderhandelen over veranderingen. Om te beginnen kun je misschien eerlijk aangeven dat je slecht slaapt sinds het samenwonen en graag wil experimenteren met slapen in een logeerkamer of gescheiden matrassen/dekens. Na drie maanden proberen lijkt het me wel tijd om iets te ondernemen.
Hopelijk sneuvelt jullie relatie niet zonder dat je ooit hebt uitgesproken wat je dwars zit. Het zal er op aankomen of je de moed kunt opbrengen om dit te uiten en of jullie in staat zijn te onderhandelen over veranderingen. Om te beginnen kun je misschien eerlijk aangeven dat je slecht slaapt sinds het samenwonen en graag wil experimenteren met slapen in een logeerkamer of gescheiden matrassen/dekens. Na drie maanden proberen lijkt het me wel tijd om iets te ondernemen.
vrijdag 27 maart 2020 om 12:37
Ik snap niet hoe mensen gewoon een heel nieuw topic kunnen openen en doen alsof er een geheel nieuw probleem is opgedoken. Dan hou je jezelf EN ONS toch heel erg voor de gek? Ik kan daar echt niet bij. Een beetje zelfreflectie tjongetjonge.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
vrijdag 27 maart 2020 om 13:27
Inderdaad ieder een eigen dekbed, aparte matrassen eventueel en een breed bed. Of apart gaan slapen, waarom niet. Dat samen slapen is ook nogal geforceerd en ineens de standaard als je een relatie hebt. De eerste circa 20 - 25 jaar van je leven slaap je alleen dus dat is vertrouwd. En dan slaap je ineens elke nacht naast je partner. Best onnatuurlijk dus niet zo gek dat je nu niet goed slaapt. Maar ja, ik zou gewoon wat uitproberen met aparte dekbedden, apart slapen, eerder of later dan je partner naar bed gaan ... kijken wat werkt.
vrijdag 27 maart 2020 om 14:24
Herkenbaar. Ik slaap ook veel beter als ik het bed voor mezelf heb. Een breed bed met 2 matrassen en liefst ook 2 dekbedden helpt bij mij wel.
Het is bij mij niet zozeer dat de ander dan in mijn ruimte komt, ik vind het gewoon te warm. Duw ik de deken weg, dan word ik wakker van de kou, dus duw ik dan maar de man weg (of draai zelf weg). Dan helpt een breed bed uiteraard
Vind het wel heerlijk om voor het slapen gaan nog even bij elkaar te liggen, maar zo kan ik echt niet in slaap vallen.
Het is bij mij niet zozeer dat de ander dan in mijn ruimte komt, ik vind het gewoon te warm. Duw ik de deken weg, dan word ik wakker van de kou, dus duw ik dan maar de man weg (of draai zelf weg). Dan helpt een breed bed uiteraard
Vind het wel heerlijk om voor het slapen gaan nog even bij elkaar te liggen, maar zo kan ik echt niet in slaap vallen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
vrijdag 27 maart 2020 om 14:39
Ja, gaat iedereen reageren met koop groter bed, ander dekbed of ga apart slapen ( en ja dat doen meer mensen die elkaar wel lief vinden maar anders niet fijn kunnen slapen) of oordoppen ect als advies en blijkt er misschien wel een heel ander probleem aan ten grond slag te liggen. die TO ook allang weet.
Raar.
vrijdag 27 maart 2020 om 15:17
vrijdag 27 maart 2020 om 20:48
Dit. Denk ik.lindaatje1900 schreef: ↑27-03-2020 10:19Als ik in haak op je vorige topic denk ik aan twee dingen;
1. Je bent onzeker over allerlei gevoelens. Samenwonen en je plek je eigen vertrouwde plek maken kost tijd. Die tijd gun je jezelf niet en wordt daar weer onzeker van. Een vicieuze cirkel.
2. Je bent niet goed in staat in het bepalen wat je wil en kan daar niet naar handelen. Wie ben je en wie past bij je en waar en bij wie voel ik me veilig.
Het probleem ligt volgens mij sowieso dieper.
zaterdag 28 maart 2020 om 08:12
Best irritant dat je er nu een 'uitgekleed' probleem van maakt. Hoe zit het met die donkere wolk en het missen van je eigen leventje? Dat naar huis gaan niet meer voelt als iets 'veiligs en rustigs', als je eigen plek, vind ik wel heftig hoor. Is dat helemaal over? Alles voelt fijn, veilig en rustig? Donkere wolk heeft plaatsgemaakt voor de zon? Enige probleem is nog het slapen?
zaterdag 28 maart 2020 om 09:28
S-Groot schreef: ↑28-03-2020 08:12Best irritant dat je er nu een 'uitgekleed' probleem van maakt. Hoe zit het met die donkere wolk en het missen van je eigen leventje? Dat naar huis gaan niet meer voelt als iets 'veiligs en rustigs', als je eigen plek, vind ik wel heftig hoor. Is dat helemaal over? Alles voelt fijn, veilig en rustig? Donkere wolk heeft plaatsgemaakt voor de zon? Enige probleem is nog het slapen?
Dit bovenstaande lijkt me inderdaad veel belangrijker.
Als slapen het enige probleem is, dan kom je al snel uit bij breder bed, aparte matrassen / dekbedden, desnoods aparte bedden of kamers. Maar dat gaat bovenstaand probleem niet oplossen, als dat nog steeds bestaat?
I'm not lazy