Wie heeft er tips....2 dorstige kids in de nacht ;-(

21-04-2009 12:00 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje kwam vaak voor drinken in de nacht (water !) , eigenlijk vanaf de geboorte had ze al doorslaap problemen.

Een jaartje geleden was het ineens afgelopen met het wakker worden in de nacht. Tot 2 maanden geleden het weer begon , maar het is nu niet alleen mijn dochter (6 jaar) maar ook zoonlief komt zo 4 a 5 keer per nacht omdat hij dorst heeft. Heb al waterbakjes neer gehangen , maar niets helpt. Wie heeft er tips , zelf heb ik in de nacht ook altijd een droge mond , dus denk dat het aan de lucht hier ligt , maar wat kan ik er aan doen ?
Flesje spa (kraanwater) naast het bed?
ik lees mee, zit met hetzelfde probleem (gaap!)
Kamers goed ventileren en niet te warm?
Ik zou een flesje water bij hun bed neerzetten.
Laten testen op diabetes?
Zou het bij jouw kindjes niet meer om de aandacht gaan dan om het water? En dat ze weten dat ze door om water te vragen aandacht krijgen?

Mijn zusje en ik hadden "vroegah" altijd een glaasje water op ons nachtkastje staan. Hoorde meer bij het "naar-bed-gaan-ritueel" dan dat we er echt van dronken, want 's ochtends was het glas meestal nog vol.
Denk toch echt dat dit iets is wat je ze zelf aanwent.

Maar het is moeilijk om het weer af te leren.

Zou je dochter niet zelf een slokje kunnen drinken als ze wakker wordt? Ze is 6, dus dat moet wel lukken toch?

Weet niet hoe oud je zoontje is en of hij zelfstandig kan drinken (evt. rietjesbeker).

Ook kan het zo zijn dat het gewoon een vorm van aandacht vragen is. Als je overdag druk bent, of op het werk en de kids op kdv (begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet aanvallend), heb je niet altijd tijd, zin, of mogelijkheid om je onverdeelde aandacht te schenken. 's Nachts krijgen ze die wel, je bent dan immers nergens anders mee bezig. Zelfs als je niet al te vrolijk (want gebroken nachtrust) met een beker water aan komt zetten, krijgen ze wat ze willen..... onverdeelde aandacht.

Wordt het zelfs een heel ritueel (even op schoot, knuffeltje, liedje, verhaaltje) dan is het natuurlijk erg gezellig om 's nachts wakker te worden onder het mom van "dorst".

Herkenbaar??? Probeer dan elke dag toch even onverdeelde aandacht (dus ieder kind apart) te schenken.

Heb je 's nachts radiatoren aan staan in de slaapkamer?

Die zorgen voor droge lucht. Ook planten nemen vocht uit de lucht op.
Ik heb altijd een tuitbekertje met water op mijn nachtkastje gehad. Werkt prima. en niet te warm in de slaapkamer idd.
Mijn kinderen hebben standaard een tuitbeker water naast hun bed staan, zodat als ze 's nachts dorst krijgen, ze wat kunnen drinken zonder mij daarvoor wakker te moeten maken.
Bedankt voor de snelle reacties , beker water hebben ze al naast hun bedje staan , is voor dat ik ga slapen al helemaal op. Tja het zou aandacht kunnen zijn , maar ik geef ze een nieuwe beker met water en zeg niets , geen lamp aan enz , dus zo gezellig is het niet. Daarbij krijgen ze elke dag hun portie één op één aandacht want ben fulltime moeder.

Dochterlief is al op diabetes getest , kwam niets uit gelukkig.

Planten heb ik boven niet staan en radiatoren zijn niet aan , niet in de winter en in de zomer helemaal niet. Ook heb ik in de nacht de raampjes altijd op een kier en overdag helemaal open.

En zelf heb ik ook een droge mond als ik wakker van hun word ......weet iemand of er iets bestaat om de droogte van de lucht in huis te meten en hoe hoog of laag die moet zijn ?
Met een hygrometer kan je de luchtvochtigheid meten
Misschien gebruik je (te veel) zout in het avondeten?

Dat heb ik nl. zelf nog al eens hahaha.
k heb tegenwoordig alleen dorst als ik te veel gedronken heb (lijkt me onlogisch bij kinderen) of als het te warm is (dikke deken + piama is ook te warm)

Planten reguleren trouwens de luchtvochtigheid. Misschien handig om er toch wat op de kamer neer te zetten. Ik had een citroengranium, die helpt ook tegen de muggen.
Ademen ze door hun mond misschien?
De kraan afsluiten 'snachts en zeggen dat hij het niet meer doet als het donker is. Kun je mooi in de meivakantie meteen mee beginnen, zijn ze eraan gewend als ze weer naar school moeten.

Sorry, maar dit soort acties 'snachts trek ik écht niet en zou op mij overkomen als aandachttrekkerij op een moment dat ik als moeder níet beschikbaar ben (tenzij het kind ziek is of zoiets).
Ze liggen hier gewoon momenteel onder een dekbedje met enkel een shirt met korte mouwen aan. En nee ze drinken geen alcohol hahaha , ik zelf trouwens ook niet.

Tja Beukenootje het zou aandacht kunnen zijn maar dat geloof ik niet. Geef ze zonder wat te zeggen hun beker water , daarna ga ik meteen weer me bed in. Ze drinken het water op en zonder mijn aandacht vast te willen houden met roepen/miepen of wat dan ook vallen ze weer in slaap.

Ga eens zo'n meter halen , ben benieuwd hoe droog de lucht hier is . Oh en ja het zijn slapers met hun mondjes open .....zou het daar aan kunnen liggen ?
Gewoon een glas/beker/flesje water naast hun bed zetten. Ik drink ook altijd 'n slok als ik 's nachts wakker word. In elk geval zorgen dat ze er niemand meer voor wakker kunnen maken maar zelfstandig hun dorst kunnen lessen. Ik had 'n wastafel op mijn kamer en ook altijd 'n glas op de plank naast m'n bed staan.
Glaasje water naast hun bedjes en als ze dan nog komen speelt er misschien een ander probleem??

Misschien willen ze aandacht omdat ze bang zijn?

Of misschien slapen ze met hun mondje open of hebben ze diabetes?
Dat zou kunnen, Daantje: van door je mond ademen krijg je een droge mond. Hebben ze overdag wel hun mondje dicht? Openhangende monden zijn om meerdere redenen niet gezond.

Volgens de folder van de GGD regio IJssel Vecht kun je als de kinderen slapen hun lippen voorzichtig dichtduwen, totdat vanzelf de neusademing tot stand komt. Ze ademen dan door door hun neus.

http://www.rijv.nl/data/s ... nd%20door%20je%20neus.pdf
Het eerste wat bij mij opkomt is inderdaad ook te zout eten, te gekruid. Of bijvoorbeeld veel uien door het eten. Daar heb ik zelf ook altijd meerdere keren last van s'nachts. Tot hoe laat voor het slapen gaan drinken ze nog niets. Als ze voor het slapen gaan nog iets drinken helpt misschien ook.
bidon??? kan niet knoeien en kan veel in!
Als ze vaak verkouden zijn/volle neus hebben/keelpijn/oorpijn hebben: naar de KNO. Een open mond tijdens slapen kan ook een symptoom zijn van kno-klachten.
Eh, misschien hebben ze gewoon DORST? Als het bekertje al op is voordat je weg bent....Ik denk dat dan de oplossing is: overdag meer drinken, zorgen dat er altijd een gevuld glaasje water staat (dus bijvullen als je weggaat)

Zelf heb ik gewoon de regel: snachts wordt er niet gegeten of gedronken. Volgens mij is het idd wat je jezelf en je kinderen aanwent. Dus zodra zoon hier ging doorslapen als baby, was en is het over met snachts iets krijgen. Hij wordt nu heus nog wel wakker, krijgt zn aandacht, maar geen water. Trouwens, snachts drinken, betekent ook vaak: snachts plassen. Kan ze dat wel zelf?
quote:njb schreef op 28 april 2009 @ 21:14:

Eh, misschien hebben ze gewoon DORST? Als het bekertje al op is voordat je weg bent....Ik denk dat dan de oplossing is: overdag meer drinken, zorgen dat er altijd een gevuld glaasje water staat (dus bijvullen als je weggaat)

Zelf heb ik gewoon de regel: snachts wordt er niet gegeten of gedronken. Volgens mij is het idd wat je jezelf en je kinderen aanwent. Dus zodra zoon hier ging doorslapen als baby, was en is het over met snachts iets krijgen. Hij wordt nu heus nog wel wakker, krijgt zn aandacht, maar geen water. Trouwens, snachts drinken, betekent ook vaak: snachts plassen. Kan ze dat wel zelf?

Dus als jouw kind bij je aan je bed komt en vraag om water omdat het zoveel dorst heeft zeg je nee?

Gezellige boel....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven