Coronavirus COVID-19 alle pijlers

"90% coronapatiënten IC's heeft overgewicht"

03-04-2020 09:43 175 berichten
Eerste concrete aanwijzing gevonden voor verband overgewicht en coronavirus
Het viel ic-artsen met het blote oog al op: het merendeel van de coronapatiënten aan de beademing kampt met overgewicht. Nu is er meer duidelijkheid over dit verband. Het virus bindt zich graag aan vet.

90 procent van de coronapatiënten aan de beademing op zijn afdeling heeft overgewicht, constateerde Peter van der Voort, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en hoofd van de afdeling intensive care aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Op dit moment komt dat neer op 26 van de 29 mensen in Groningen. Dit percentage komt overeen met ervaringen van collega's uit andere ziekenhuizen in Nederland en in Italië en China, waar door corona duizenden mensen op de IC kwamen te liggen.

Van der Voort legt uit: "Na besmetting met het virus word je een week later ziek. Gedurende 10 dagen word je zieker en dan zijn er twee opties: of je geneest, of je wordt zo ziek dat je aan de beademing moet. "Die laatste groep zijn altijd te dikke mensen."
bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eer ... ronavirus/

en verder
Van der Voort wil benadrukken dat zijn resultaten niet bedoeld zijn om dikkere mensen te stigmatiseren. Hij haast zich te zeggen dat iedereen welkom is op de Intensive care. "Ik wil niet oordelen, ik wil het begrijpen om zo een behandeling op de intensive care te voorkomen." De meeste mensen met overgewicht herstellen gewoon. Verder raadt hij het mensen ten zeerste af om snel proberen af te vallen. Strenge diëten tasten de weerstand aan.
bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eer ... ronavirus/

Naast een vaccin moeten we naar mijn idee ook stilstaan bij het feit dat overgewicht een rol speelt in deze coronacrisis. Mensen met obesitas lopen bij griep en andere infecties eerder en veel vaker ernstige complicaties op. (bron: bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5041703/ ). Bij de aanpak van deze coronacrisis moeten we m.i. verder kijken dan bestrijding van het crisis zelf, maar ook naar andere factoren waar we als mens invloed op hebben zoals bijvoorbeeld overgewicht. Het topic is niet bedoeld om mensen met overgewicht te bashen - eerder om te kijken hoe we daar als maatschappij echt iets aan kunnen doen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een suiker- en vettaks. En wellicht moeten we ook kritisch kijken hoe overgewicht door artsen tegenwoordig wordt aangepakt zoals hier is terug te lezen: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... d-obesitas !
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 13:13
Reden: gewenste aanpassing vanuit Viva!
19.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn bmi is hoger dan 25 en ik ben heel erg bang geworden door de recente berichten. Echt heel bang. Ik heb 2 jonge kinderen, leef gezond, eet veel groente en fruit en beweeg. Heb geen klachten wat betreft bloeddruk, cholesterol, suiker etc. Maar nu wel angst...
pamelacourson schreef:
03-04-2020 12:40
Dat vraag ik me af hoor. Mijn man heeft een hartinfarct gehad, heeft wat overgewicht en er nauwelijks met een woord gesproken over voeding, laat staan dat hij doorverwezen werd naar een diëtist. Hij kreeg 6 soorten medicijnen en er werd gezegd dat hij beter kon stoppen met roken. Dat was het. Er schijnen maar weinig artsen te zijn die over het belang van gezonde voeding beginnen.
Echt? Dat vind ik wel schokkend zeg. Ja, natuurlijk is roken geen goed plan met hartklachten ( door het roken verloor ik bijna mijn oma toen ik negen was ) maar natuurlijk is voeding super belangrijk bij overgewicht.

Dietisten ben ik trouwens niet zo'n fan van. Ik heb het eet schema gezien wat ze mijn oma meegaven maar daar stond zoveel troep op. Optimel, eierkoeken, ontbijtkoek en andere rare producten met synthetische suikers en amper goede vetten. Ik vind dat ze vaak te gericht zijn op gezonde vetten vermijden. Olie, avocado, ongezouten noten zijn juist cruciaal.
Alle reacties Link kopieren
Bombus-Sylvarum schreef:
03-04-2020 11:43
Dat is niet helemaal waar, zo blijkt ook uit de eerder aangehaalde artikelen. Overgewicht maakt je sowieso kwetsbaarder, dat is gewoon bekend.

Bovendien is "veel jonge mannen" niet echt een exact antwoord. Ik ben wel benieuwd naar de verdere kenmerken. Ik las ergens dat verzwaktheid een rol speelde. Ik ga nog even op zoek of hier exactere data voor bestaat. Wellicht is het ook gewoon niet goed gedocumenteerd.
Ik vind dat je je wel heel erg fixeert op alleen “dikke mensen”.
Als je nu zou schrijven dat na deze crisis de gezondheidszorg zich harder moet gaan maken voor een gezonde levensstijl, heb ik er alle begrip voor maar de manier waarop je het nu brengt wekt weinig begrip op.
Zware rokers met COPD hebben ook een grote kans om op de IC te belanden.

Jouw aangehaalde artikel van de Volkskrant besluit ook als volgt:

‘Maar er is geen reden om mensen met obesitas de maat te nemen’, zegt Van Rossum, die in het Erasmus MC tijdelijk op de verpleegafdeling voor coronapatiënten werkt. ‘Wie denkt dat obesitas altijd de eigen schuld is, heeft echt een gebrek aan kennis. Naast een ongezonde leefstijl en maatschappelijke factoren spelen ook andere zaken een rol, zoals medicijngebruik of genetische aanleg. En stel dat overgewicht wél puur het gevolg is van een verkeerde leefstijl: we behandelen toch ook rokers met longkanker en skiërs die een ongeval krijgen?’
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
03-04-2020 12:45
Mijn bmi is hoger dan 25 en ik ben heel erg bang geworden door de recente berichten. Echt heel bang. Ik heb 2 jonge kinderen, leef gezond, eet veel groente en fruit en beweeg. Heb geen klachten wat betreft bloeddruk, cholesterol, suiker etc. Maar nu wel angst...

Volgens mij zijn het vooral obese oudere mensen met onderliggende klachten die in de risicogroep vallen. Vanaf BMI 30 wordt het obees genoemd. Laat je alsjeblieft niet bangmaken :hug:
En zeker niet door topics als deze, dit is geen voorlichting maar provocatie en bangmakerij.
nounou
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
03-04-2020 12:40
Dat vraag ik me af hoor. Mijn man heeft een hartinfarct gehad, heeft wat overgewicht en er nauwelijks met een woord gesproken over voeding, laat staan dat hij doorverwezen werd naar een diëtist. Hij kreeg 6 soorten medicijnen en er werd gezegd dat hij beter kon stoppen met roken. Dat was het. Er schijnen maar weinig artsen te zijn die over het belang van gezonde voeding beginnen.
Nou dit! Zulke mensen zouden veel beter begeleid moeten worden om een gezondere levensstijl te krijgen.
Veel artsen schrijven een recept uit voor pillen die misschien veel minder nodig zouden zijn als de levensstijl werd aangepast.
Lente19251003 schreef:
03-04-2020 12:45
Mijn bmi is hoger dan 25 en ik ben heel erg bang geworden door de recente berichten. Echt heel bang. Ik heb 2 jonge kinderen, leef gezond, eet veel groente en fruit en beweeg. Heb geen klachten wat betreft bloeddruk, cholesterol, suiker etc. Maar nu wel angst...
Gezien de symptomen denk ik dat ik zelf Corona heb (weer aan de betere hand) en dat heeft een mild verloop gehad en ik heb een BMI van 28.
Mocht het je iets helpen...
Natuurlijk is het knudde maar het gros fietst er goed doorheen. :hug:
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
03-04-2020 12:40
Dat vraag ik me af hoor. Mijn man heeft een hartinfarct gehad, heeft wat overgewicht en er nauwelijks met een woord gesproken over voeding, laat staan dat hij doorverwezen werd naar een diëtist. Hij kreeg 6 soorten medicijnen en er werd gezegd dat hij beter kon stoppen met roken. Dat was het. Er schijnen maar weinig artsen te zijn die over het belang van gezonde voeding beginnen.
Misschien omdat met een hartinfarct roken een grotere oorzaak is dan overgewicht. Mijn moeder had dus een gezond gewicht, maar werd met diabetes wel gelijk doorgestuurd naar een dietist. Zal ook te maken hebben dat je met diabetes dus inderdaad bepaalde voedingsmiddelen beter kunt minderen/veranderen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-04-2020 12:47
Echt? Dat vind ik wel schokkend zeg. Ja, natuurlijk is roken geen goed plan met hartklachten ( door het roken verloor ik bijna mijn oma toen ik negen was ) maar natuurlijk is voeding super belangrijk bij overgewicht.

Dietisten ben ik trouwens niet zo'n fan van. Ik heb het eet schema gezien wat ze mijn oma meegaven maar daar stond zoveel troep op. Optimel, eierkoeken, ontbijtkoek en andere rare producten met synthetische suikers en amper goede vetten. Ik vind dat ze vaak te gericht zijn op gezonde vetten vermijden. Olie, avocado, ongezouten noten zijn juist cruciaal.
jij weet van iedere diëtist wat hij of zij voorschrijft? Dat die van jouw oma nou allemaal van dit soort dingen voorschrijft, wil niet zeggen dat ze dat allemaal doen. Een goede diëtist gaat kijken naar wat het huidige eetpatroon is van haar cliënt en gaat vandaar uit advies geven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
03-04-2020 12:45
Mijn bmi is hoger dan 25 en ik ben heel erg bang geworden door de recente berichten. Echt heel bang. Ik heb 2 jonge kinderen, leef gezond, eet veel groente en fruit en beweeg. Heb geen klachten wat betreft bloeddruk, cholesterol, suiker etc. Maar nu wel angst...
En misschien ben jij wel veel gezonder dan iemand die broodmager is maar een ongezonde (roken en drinken) levensstijl heeft.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
03-04-2020 12:45
Mijn bmi is hoger dan 25 en ik ben heel erg bang geworden door de recente berichten. Echt heel bang. Ik heb 2 jonge kinderen, leef gezond, eet veel groente en fruit en beweeg. Heb geen klachten wat betreft bloeddruk, cholesterol, suiker etc. Maar nu wel angst...

:hug:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik ben maar weer wat meer gaan bewegen:

Afbeelding
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-04-2020 12:14
Dat is zo hoor, maar je hebt dus ook super goedkope repen chocolade van eigen merk, die geen 2,89 kosten maar nog geen euro. Tony's zijn erg duur. Ik doelde ook niet per se op groente en fruit maar meer op vega(n) alternatieven voor yoghurt, vlees, boter en melk. Die vind ik vaak best prijzig. Ook biologisch eten is vaak duur. Dat lukt mij dus ook niet altijd omdat ik dat gewoon niet kan betalen. Dan maar gewone appels en bananen.

Ik ben net wel voorbij de Ben en Jerry's gelopen in de supermarkt, met veel moeite. Was in de aanbieding maar toch niet gedaan. Ze zijn ook duur.
Maar dat vind ik dan wel echt enorm moeilijk en had ik 2 jaar geleden dus wel meegenomen. Ik probeer zoveel mogelijk 80-20 te eten, 80 procent gezond en twintig ongezond. Dat is voor mij een goede methode om niet weer in een keer terug te vallen.
Het was maar zomaar een voorbeeldje ik neem trouwens geen appels maar sinaasappels ;). Ik vind het ontzettend goed van je dat je zo mooi op gewicht blijft!
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-04-2020 12:47
Echt? Dat vind ik wel schokkend zeg. Ja, natuurlijk is roken geen goed plan met hartklachten ( door het roken verloor ik bijna mijn oma toen ik negen was ) maar natuurlijk is voeding super belangrijk bij overgewicht.

Dietisten ben ik trouwens niet zo'n fan van. Ik heb het eet schema gezien wat ze mijn oma meegaven maar daar stond zoveel troep op. Optimel, eierkoeken, ontbijtkoek en andere rare producten met synthetische suikers en amper goede vetten. Ik vind dat ze vaak te gericht zijn op gezonde vetten vermijden. Olie, avocado, ongezouten noten zijn juist cruciaal.
Ten eerste is in de afgelopen jaren de visie op eten en afvallen waarschijnlijk wel weer verandert, maar op zich is bij afvallen van belang hoeveel kcal je binnenkrijgt. Daarnaast kijkt een dietist naar wat je normale voedingspatroon is, en verwijst dan per product naar een 'lichter' alternatief. Je kunt iemand die verse groentes niet lekker vindt wel gaan vertellen dat hij/zij alleen nog maar vers moet eten, maar de kans dat deze zich aan zo'n advies gaat houden is gewoon heel klein.

En avocado en ongebrande noten zitten echt vol met kcal. Ik eet ze graag, maar moet me daarin dus ook matigen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nu het probleem eindelijk benoemd is door TO zijn we ook een stap dichter bij de oplossing. Dik worden doe je alleen en afvallen samen.

Dus hierbij wil ik wat van mijn gezonde recepten delen. Please note dat je van deze recepten alleen niet afvalt zonder lichaamsbeweging. Naar de koelkast lopen telt niet als lichaamsbeweging.

Bloemkoolstamppot zonder aardappelen.

Simpel en gezond binnen een kwartier.

Kook de bloemkool en stamp hem fijn.

Eet smakelijk.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
03-04-2020 12:57
Nu het probleem eindelijk benoemd is door TO zijn we ook een stap dichter bij de oplossing. Dik worden doe je alleen en afvallen samen.

Dus hierbij wil ik wat van mijn gezonde recepten delen. Please note dat je van deze recepten alleen niet afvalt zonder lichaamsbeweging. Naar de koelkast lopen telt niet als lichaamsbeweging.

Bloemkoolstamppot zonder aardappelen.

Simpel en gezond binnen een kwartier.

Kook de bloemkool en stamp hem fijn.

Eet smakelijk.
Dat is nou juist het probleem hè.......................
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lange-met-een-korte schreef:
03-04-2020 12:57
Nu het probleem eindelijk benoemd is door TO zijn we ook een stap dichter bij de oplossing. Dik worden doe je alleen en afvallen samen.

Dus hierbij wil ik wat van mijn gezonde recepten delen. Please note dat je van deze recepten alleen niet afvalt zonder lichaamsbeweging. Naar de koelkast lopen telt niet als lichaamsbeweging.

Bloemkoolstamppot zonder aardappelen.

Simpel en gezond binnen een kwartier.

Kook de bloemkool en stamp hem fijn.

Eet smakelijk.
En het afgieten dan?
Solomio schreef:
03-04-2020 12:59
Dat is nou juist het probleem hè.......................
Dat zit tussen de oren. En is een gebrek aan discipline. Dat is alles.

Gewoon vaak genoeg met tegenzin eten en weten dat het goed voor je is, dan vind je het op een gegeven moment gewoon lekker.

Nogmaals.. Discipline!!
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
03-04-2020 13:03
Dat zit tussen de oren. En is een gebrek aan discipline. Dat is alles.

Gewoon vaak genoeg met tegenzin eten en weten dat het goed voor je is, dan vind je het op een gegeven moment gewoon lekker.

Nogmaals.. Discipline!!
O ja, kwestie van slechte opvoeding ook natuurlijk, dat mijn ouders mij niet gedwongen hebben dingen te leren eten.

Mss word ik daar nog wel bozer om. Niet omdat mijn ouders zulke fantastische ouders waren, maar omdat ik uit de tijd kom dat je gewoon je bord leeg moest eten en ik echt wel kotsend aan tafel heb gezeten, maar er was geen genade. Dus aan mijn ouders lag het niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Bombus-Sylvarum schreef:
03-04-2020 11:43
Dat is niet helemaal waar, zo blijkt ook uit de eerder aangehaalde artikelen. Overgewicht maakt je sowieso kwetsbaarder, dat is gewoon bekend.

Bovendien is "veel jonge mannen" niet echt een exact antwoord. Ik ben wel benieuwd naar de verdere kenmerken. Ik las ergens dat verzwaktheid een rol speelde. Ik ga nog even op zoek of hier exactere data voor bestaat. Wellicht is het ook gewoon niet goed gedocumenteerd.
Er werden relatief veel jonge mensen (niet alleen mannen) heel snel heel ziek ervan, omdat de Spaanse griep vooral je immuunsysteem op hol deed slaan. Een goed werkend immuunsysteem zorgde ervoor dat die griepvorm je extra hard raakte omdat die in een soort overdrive ging. Dit verbaasde men toentertijd erg omdat van jonge mensen (vooral mannen in die tijdsgeest) verwacht werd dat ze sterk waren en daarom minder snel en minder heftig ziek werden van griep. Heb er recent een documentaire over gezien toevallig.

Het is naar dat deze vorm van griep mensen met overgewicht extra lijkt te raken. Ik zelf ben momenteel ook niet mijn slankste ik, ik ben sinds januari aan het afvallen om mijn zwangerschapskilo's weer kwijt te raken. Ik zit nog net in de 'overgewicht' BMI. Nog enkele kilo's en ik ben 'veilig' :proud: Nee dus, ik ben namelijk ENORM lui en heb daardoor relatief veel lichaamsvet. Ook toen ik nog heel netjes een BMI van 22 had voor mijn zwangerschap.

In mijn geval ben ik dus ondanks (bijna) gezond gewicht toch mollig door te weinig bewegen voor de inname aan vet en suikers die ik af en toe nog wel eens snaai. Voor mijn zwangerschap bleef ik keurig op gewicht en ik eet niet opvallend ongezond. Ik denk daarom niet dat de vet- en suikertaks die je noemde echt gaat helpen TO, ik denk dat er veel NL'ers zijn net als ik: die zitten liever in de tuin bij mooi weer dan dat ze gaan hardlopen, en snoepen net als bijna ieder ander mens wel eens. Hoe krijg je die van hun reet af? Ook al is de sportschool 0 Euro, ik ga er niet heen hoor. Iemand die zich hierin herkent trouwens? :$
Twee familieleden van mij kregen een hartaanval beide geen overgewicht
Maar ik zit hier toch voor de katzekut te tikken en uitlegvideo's en linkjes neer te zetten waar andere niet op reageren.
Lange-met-een-korte schreef:
03-04-2020 12:57
Nu het probleem eindelijk benoemd is door TO zijn we ook een stap dichter bij de oplossing. Dik worden doe je alleen en afvallen samen.

Dus hierbij wil ik wat van mijn gezonde recepten delen. Please note dat je van deze recepten alleen niet afvalt zonder lichaamsbeweging. Naar de koelkast lopen telt niet als lichaamsbeweging.

Bloemkoolstamppot zonder aardappelen.

Simpel en gezond binnen een kwartier.

Kook de bloemkool en stamp hem fijn.

Eet smakelijk.
Mag er geen papje bij ? Ik wil er een papje bij (6)
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
03-04-2020 12:47
Echt? Dat vind ik wel schokkend zeg. Ja, natuurlijk is roken geen goed plan met hartklachten ( door het roken verloor ik bijna mijn oma toen ik negen was ) maar natuurlijk is voeding super belangrijk bij overgewicht.

Dietisten ben ik trouwens niet zo'n fan van. Ik heb het eet schema gezien wat ze mijn oma meegaven maar daar stond zoveel troep op. Optimel, eierkoeken, ontbijtkoek en andere rare producten met synthetische suikers en amper goede vetten. Ik vind dat ze vaak te gericht zijn op gezonde vetten vermijden. Olie, avocado, ongezouten noten zijn juist cruciaal.
Ik baalde er ook echt van, mijn man is geen fan van gezond eten en ik drong nooit tot hem door. Ik had dus juist gehoopt dat de artsen hem het belang ervan nog eens zouden vertellen, maar helaas. Het enige wat ik kan doen is hem als ik kook een zo gezond mogelijke maaltijd voorzetten die hij lekker genoeg vindt om op te eten.
Diëtisten verbazen mij ook nogal eens, en niet in goede zin. Maar ik heb wel het idee dat het steeds wat meer doordringt wat echt gezonde voeding is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er geen voorstander van om maar direct een suiker- en/of vettaks in te voeren. Er is teveel onenigheid in de wetenschappelijke wereld over welk voedsel wel en niet gezond is, bijvoorbeeld verzadigd vet. Zelf heb ik ook ervaren dat de gangbare adviezen echt niet werken voor iedereen.

Ik ben wel een voorstander van meer, onafhankelijke en betere wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van voeding. Het is alleen heel lastig om het op de juiste manier te kunnen onderzoeken en om juiste conclusies te kunnen trekken.

Het lijkt me moeilijk om deze opmerkingen van de intensivist van het UMCG te lezen als je overgewicht hebt. Overgewicht is op zichzelf een extra risico, maar nu wordt het ineens wel heel tastbaar. Op korte termijn kun je dat overgewicht niet verhelpen. Wel kun je extra voorzichtig zijn om zo het risico op besmetting te voorkomen en proberen je weerstand op peil te houden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
03-04-2020 13:07
Twee familieleden van mij kregen een hartaanval beide geen overgewicht
Maar ik zit hier toch voor de katzekut te tikken en uitlegvideo's en linkjes neer te zetten waar andere niet op reageren.

Je hebt overgewicht volgens de BMI en je hebt overfat.

Iemand met een goed BMI kan overfat zijn. Iemand met een te hoog BMI hoeft niet overfat te zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Graag zorgvuldig en met respect discussiëren, Asha ten Broeke wil geen publiek debat over wanneer ze mag sterven.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bebfc97b/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven