Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
04-04-2020 09:56
Waarom later pas die discussie voeren?
Er staat in de Volkskrant een heel groot artikel op pagina 3 over juist dit onderwerp: selectie op leeftijd en de filosofische aspecten hieraan. In Amerika is er een plaatsvervangend gouverneur al aan het roepen om je IC-bed af te staan als je ouder bent dan ... Freek de Jonge zei ook al zoiets.

Ik snap dat uitstellen van de discussie niet. Zijn wij ineens politici geworden hier op Viva?
dat is niet wat ik (maar je quote mij niet) bedoelde met uitstellen van de discussie. Die discussie die jij benoemt moet nu gevoerd worden, want je moet een plan hebben. De discussie over wie dat allemaal schuld is of niet die heeft nu geen zin. Dus het argument (niet van mij overigens) 'ik ben tegen het selecteren op leeftijd want al die lui in den haag hebben dit zelf veroorzaakt' is op dit moment volslagen nutteloos in mijn optiek.
florence13 schreef:
04-04-2020 09:56
dan is het het dus eens met de richtlijn
Leeftijd wordt in elk geval gewijzigd in biologische leeftijd voor zover het er nog niet staat.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
04-04-2020 09:56
Waarom later pas die discussie voeren over eventuele selectie op leeftijd?
Er staat in de Volkskrant een heel groot artikel op pagina 3 over juist dit onderwerp: selectie op leeftijd en de filosofische aspecten hieraan. In Amerika is er een plaatsvervangend gouverneur al aan het roepen om je IC-bed af te staan als je ouder bent dan ... Freek de Jonge zei ook al zoiets.

Ik snap dat uitstellen van de discussie niet. Zijn wij ineens politici geworden hier op Viva?
Op dit moment hebben we niks aan de discussie, omdat die ging over hoe het zover heeft kunnen komen.
Op dit moment moeten we met z'n allen zorgen dat we die uiterste keuze kunnen voorkomen. En dat kán ook, zoals het er nu naar uitziet.

Gaan we daarna kijken hoe we ook in de toekomst deze onethische keuze kunnen voorkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
04-04-2020 09:58
.
Je zal die discussie nu wel moeten voeren, want als het zo ver komt en men gaat voor een harde leeftijdsgrens, dan bestaat er een zeer gerede kans dat degene die dit beleid bedenken of uitvoeren later langdurige gevangenisstraffen gaan uitzitten. Ook in tijden van oorlog kun je geen groepen op basis van willekeurige criteria laten sterven.

Het zonder medische gronden groepen zorg ontzeggen is juridisch onhoudbaar. Zorgwekkend ook dat sommigen dat kennelijk niet inzien.
Na beraad met de juristen zal men -lijkt mij- nooit zo'n richtlijn uitvaardigen, maar altijd aanhaken op (pseudo)medische gronden op individueel niveau.
maar wat moet je dan? Als je in de situatie komt dat er geen medische gronden meer zijn? Als je dat punt gepasseerd bent (en nee, niemand heeft gezegd dat we daar komen)? Hoe ga je het dan doen? Wie het eerst komt wie het eerst maalt? Roepen dat je er tegen bent en gewoon niets meer doen, iedereen dood?
Dat is waar de richtlijn over gaat, als selectie op medische gronden niet meer mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
04-04-2020 09:58
.
Je zal die discussie nu wel moeten voeren, want als het zo ver komt en men gaat voor een harde leeftijdsgrens, dan bestaat er een zeer gerede kans dat degene die dit beleid bedenken of uitvoeren later langdurige gevangenisstraffen gaan uitzitten. Ook in tijden van oorlog kun je geen groepen op basis van willekeurige criteria laten sterven.

Het zonder medische gronden groepen zorg ontzeggen is juridisch onhoudbaar. Zorgwekkend ook dat sommigen dat kennelijk niet inzien.
Na beraad met de juristen zal men -lijkt mij- nooit zo'n richtlijn uitvaardigen, maar altijd aanhaken op (pseudo)medische gronden op individueel niveau.
Medische gronden zijn deels ook gewoon statistiek en kansberekening.
Daarin past leeftijd uitstekend.
solomio wijzigde dit bericht op 04-04-2020 10:02
0.12% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2020 09:59
Leeftijd wordt in elk geval gewijzigd in biologische leeftijd voor zover het er nog niet staat.
impliciet staat het er al. Het wordt niet zo benoemd, maar dat wordt dus eerst gedaan. Als dat allemaal faalt dan ga je dus pas kijken naar echte leeftijd.
Volle vliegtuigen op ‘Asperge Airport’ Eindhoven; luchthaven worstelt met die 1,5 meter
EINDHOVEN - Tjokvolle vliegtuigen. In knotsgekke tijden van corona is het een bijna surrealistisch beeld. Terwijl toestellen overal in de wereld aan de grond staan, kent Eindhoven Airport nog steeds piekmomentjes. Vier keer per dag landen er volle vluchten met Roemenen en Hongaren die allemaal in donkere busjes verdwijnen.
Hiermee importeer je toch ook een bron van besmettingen? Die mensen zitten dagelijks bij elkaar gepropt in busjes en ze zullen ook niet onder al te frisse omstandigheden gehuisvest worden.
Waarom lost Nederland dat niet op met de inzet van jong horecapersoneel bijv?

In mijn omgeving zijn juist veel arbeidsmigranten vertrokken, zie heel af en toe nog Poolse auto's maar al die andere kentekens uit het oosten zijn zo goed al verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2020 09:52
Henk Krol blijft erbij, conditie en niet de leeftijd. Verder zegt hij dat er nieuwe richtlijnen komen, niet de leeftijd maar de biologische leeftijd is belangrijk. Ook al is het moeilijk in te schatten, blijft verder een zaak tussen arts en patient.
Ik lees je post en vraag mij ineens af of er opeens meer mensen zijn die net als Ratelband hun leeftijd willen verlagen.

https://www.ad.nl/show/emile-ratelband- ... ~afb720d5/

:biggrin:

Ik zal mijn 80+ vadertje ook even influisteren dat hij zichzelf identificeert als een 42 jarige.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-04-2020 10:01
Medische gronden zijn deels ook gewoon statistiek en kansberekening.
Daarin past leeftijd uitstekend.
Kan, maar je mag groepen niet uitsluiten alleen op basis van hun leeftijd. Wie dat wel doet, wordt vervolgd. En terecht.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-04-2020 10:02
Hiermee importeer je toch ook een bron van besmettingen? Die mensen zitten dagelijks bij elkaar gepropt in busjes en ze zullen ook niet onder al te frisse omstandigheden gehuisvest worden.
Waarom lost Nederland dat niet op met de inzet van jong horecapersoneel bijv?

In mijn omgeving zijn juist veel arbeidsmigranten vertrokken, zie heel af en toe nog Poolse auto's maar al die andere kentekens uit het oosten zijn zo goed al verdwenen.
je realiseert je dat die Roemenen ons niet besmetten maar wij hen toch? (op dit moment dus)
florence13 schreef:
04-04-2020 09:59
dat is niet wat ik (maar je quote mij niet) bedoelde met uitstellen van de discussie. Die discussie die jij benoemt moet nu gevoerd worden, want je moet een plan hebben. De discussie over wie dat allemaal schuld is of niet die heeft nu geen zin. Dus het argument (niet van mij overigens) 'ik ben tegen het selecteren op leeftijd want al die lui in den haag hebben dit zelf veroorzaakt' is op dit moment volslagen nutteloos in mijn optiek.
Ah sorry, ik heb m'n koffie nog niet op ;)
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
04-04-2020 10:04
Kan, maar je mag groepen niet uitsluiten alleen op basis van hun leeftijd. Wie dat wel doet, wordt vervolgd. En terecht.
nee dat doe je dan ook niet, je sluit uit op basis van de kansberekening
florence13 schreef:
04-04-2020 10:04
je realiseert je dat die Roemenen ons niet besmetten maar wij hen toch? (op dit moment dus)
Ja, maar dat verspreid dat zich als een lopend vuurtje onder al die mannen die bijeengepropt in die busjes zitten en met tig in een huisje worden gezet.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
04-04-2020 10:01
maar wat moet je dan? Als je in de situatie komt dat er geen medische gronden meer zijn? Als je dat punt gepasseerd bent (en nee, niemand heeft gezegd dat we daar komen)? Hoe ga je het dan doen? Wie het eerst komt wie het eerst maalt? Roepen dat je er tegen bent en gewoon niets meer doen, iedereen dood?
Dat is waar de richtlijn over gaat, als selectie op medische gronden niet meer mogelijk is.
.
Dat lijkt mij de meest logische en ethische uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
04-04-2020 10:04
Kan, maar je mag groepen niet uitsluiten alleen op basis van hun leeftijd. Wie dat wel doet, wordt vervolgd. En terecht.
Mensen uitsluiten op basis van leeftijd gebeurt dagelijks, omdat wij allerlei wetten en regelingen hebben waar een leeftijd aan hangt.

Medische beslissingen nemen uitsluitend op basis van leeftijd is een zeer ongewenste situatie, daarom zal er ook alles aan gedaan worden om dat te voorkomen.

Maar als er dan alleen nog maar jonge, fitte dertigers met goede vooruitzichten op de ic liggen en er is nog 1 bed beschikbaar en daar komen 2 mensen tegelijk voor, die puur medisch gezien vergelijkbaar zijn, alleen de ene is 30, de ander is 75.

Ik ben blij dat ik die beslissing niet hoef te nemen en zal ook mede daarom me zo goed mogelijk aan de maatregelen houden, zodat niemand zo'n beslissing zal hoeven nemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
04-04-2020 10:07
nee dat doe je dan ook niet, je sluit uit op basis van de kansberekening
.
Maar wat als blijkt dat de gemiddelde Marokkaanse Nederlander korter leeft of ook iets minder kans heeft. Je gebruikt dan nog steeds groepsdenken en maakt geen individuele afweging.
Mouthgard schreef:
04-04-2020 10:02
Ik lees je post en vraag mij ineens af of er opeens meer mensen zijn die net als Ratelband hun leeftijd willen verlagen.

https://www.ad.nl/show/emile-ratelband- ... ~afb720d5/

:biggrin:

Ik zal mijn 80+ vadertje ook even influisteren dat hij zichzelf identificeert als een 42 jarige.
Ratelband is door de rechter veroordeeld tot op de leeftijd van drie jaar.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-04-2020 10:08
Ja, maar dat verspreid dat zich als een lopend vuurtje onder al die mannen die bijeengepropt in die busjes zitten en met tig in een huisje worden gezet.
Ja, wat akelig voor die mannen hè, dat ze toch zo aan de kost moeten komen.
florence13 schreef:
04-04-2020 10:01
impliciet staat het er al. Het wordt niet zo benoemd, maar dat wordt dus eerst gedaan. Als dat allemaal faalt dan ga je dus pas kijken naar echte leeftijd.
Vanwege alle onrust wordt het aangepast, het is niet zo opgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
04-04-2020 10:08
.
Dat lijkt mij de meest logische en ethische uitkomst.
totdat je in een regio woont met minder capaciteit.
Alle reacties Link kopieren
China correspondente Cindy Huijgen in de Telegraaf

Ziek zonder klachten

In China zijn in de afgelopen 24 uur zestig nieuwe coronapatiënten geregistreerd die geen symptomen hebben. Dat maakte de nationale Gezondheidscommissie vrijdag bekend. Een dag eerder werden 130 nieuwe gevallen zonder symptomen gemeld.

Woensdag maakte de Chinese regering voor het eerst bekend dat zij data bijhoudt over coronagevallen zonder klachten. De resultaten voeden de vrees voor een tweede virusuitbraak in het land. China heeft naar eigen zeggen 1027 patiënten die geen symptomen vertonen onder medische observatie staan.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
04-04-2020 10:15
.
Maar wat als blijkt dat de gemiddelde Marokkaanse Nederlander korter leeft of ook iets minder kans heeft. Je gebruikt dan nog steeds groepsdenken en maakt geen individuele afweging.
dat heb je in een eerdere fase al getackled met individuele overlevingskans. Dat punt ben je dan voorbij
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2020 10:16
Vanwege alle onrust wordt het aangepast, het is niet zo opgepakt.
Dat is toch van de gekke: omdat mensen niet in staat zijn nuchter en realistisch te lezen, moeten de richtlijnen anders verwoord worden.
Die richtlijnen zijn voor de (ic-)artsen, niet voor het plebs.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Emma95 schreef:
04-04-2020 10:20
China correspondente Cindy Huijgen in de Telegraaf

Ziek zonder klachten

In China zijn in de afgelopen 24 uur zestig nieuwe coronapatiënten geregistreerd die geen symptomen hebben. Dat maakte de nationale Gezondheidscommissie vrijdag bekend. Een dag eerder werden 130 nieuwe gevallen zonder symptomen gemeld.

Woensdag maakte de Chinese regering voor het eerst bekend dat zij data bijhoudt over coronagevallen zonder klachten. De resultaten voeden de vrees voor een tweede virusuitbraak in het land. China heeft naar eigen zeggen 1027 patiënten die geen symptomen vertonen onder medische observatie staan.
Is er dan ook nog onderzoek naar besmettelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2020 10:22
Is er dan ook nog onderzoek naar besmettelijkheid?
ja dat is er, het is nog niet sluitend, dus er zit nog onzekerheid in maar je bent minder besmettelijk als je weinig klachten hebt. Hoeveel minder besmettelijk is nog even niet duidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven