Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat bericht las ik net ook al. Ab Osterhaus reageerde er in elk geval niet direct afwijzend op. Acht van de acht behandelde patiënten genezen klinkt erg hoopvol, maar het moet wel grootschalig worden opgepakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jaja007 schreef:
07-04-2020 18:52
Huisarts Meijel denkt medicijn tegen coronavirus te hebben

Huisarts Rob Elens in het Zuid Limburgse Meijel las de zeer hoopgevende berichten van artsen in Zuid Korea, Frankrijk en Amerika over de behandeling van corona patiënten met hydroxychloroquine, zink en azitromycine, waardoor ze daar maar ‘weinig tot nul opnames hebben, en ook weinig mensen op de IC’. In overleg met de apotheek ging Elens dit aan enkele van zijn corona patiënten voorschrijven.
8 mensen behandeld, 8 binnen enkele dagen genezen
‘Ik heb nu 8 mensen behandeld, en ze zijn allemaal genezen. Het zijn 5 mannen en 3 vrouwen, 60-plussers en 80-plussers, en ook met verschillende ziektebeelden. Eentje had diarree en een ander maagpijn, maar verder hebben ze geen bijwerkingen ervaringen. Na 4 dagen waren ze allemaal klachtenvrij. Ik denk dus dat dit een veilige en goede behandeling is voor mensen met corona,’ waarbij hij vooral de mensen met iets ergere klachten (zoals ademhalingsproblemen) denkt.
Het gaat om slechts 27 pilletjes die verspreidt over 3 dagen moeten worden ingenomen (en daarna nog enkele dagen zink en azitromycine). Elens: ‘Het zijn er nog maar 8 geweest, maar ze zijn wel allemaal genezen. Dit medicijn bestaat al sinds 1955 en werd ontwikkeld voor malaria. Ik heb in Afrika met malariapatiënten gewerkt, dus ben niet bang dit te geven. In Nederland wordt het vaak gebruikt bij reumapatiënten, of mensen met andere auto-immuunziekten. Het ligt gewoon in de la van elke apotheek in Nederland.’
‘Tijd is rijp voor deze effectieve behandeling’
‘De tijd is wel rijp voor een effectieve behandeling. Dus collega’s in het land: vraag aan je apotheek of ze mee willen werken en dit protocol willen starten, want Nederland heeft ons nodig. Met name de mensen met een iets te snelle ademhaling en een (zuurstof) saturatie van net iets meer dan 91. Als je deze therapie doet is de kans groot dat ze na 3 dagen weer beter zijn.’
Het hoofd van de ziekenhuisapothekers heeft al voor 100.000 mensen chloroquine gekocht, om zich veilig te stellen voor de mensen in het ziekenhuis. ‘En dit is hydroxychloroquine, een zusje van die stof. Laten zij dan chloroquine gebruiken, en wij hydroxychloroquine. Dan kunnen we samen die enorme berg patiënten aan. Mocht het in de eerste lijn dan toch niet lukken, gaan we naar de tweede lijn.
Ook Ivermectine gewoon in apotheek verkrijgbaar
Eergisteren schreven we over een andere mogelijke doorbraak in de zoektocht naar een medicijn tegen het coronavirus. Ivermectine, een bestaand medicijn dat wordt gebruikt om katten, honden, paarden en andere dieren te ontwormen, blijkt al 2 dagen na toediening een 5000-voudige reductie van de replicatie van het SARS-CoV-2 virus te bewerkstelligen.
Het middel zou nog niet op mensen zijn uitgetest, maar dat blijkt niet te kloppen. Sterker nog: het is gewoon in Nederlandse apotheken verkrijgbaar. Het middel wordt in Haarlem geproduceerd.

https://youtu.be/3EGmwG-BjPY

https://www.medicalfacts.nl/2020/04/04/ ... -covid-19/
Maar waren al die mensen positief getest en nu dus negatief? Dat mis ik een beetje in het stuk. Zou geweldig zijn als het werkt maar ik denk dat we niet te vroeg moeten gaan juichen.
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
07-04-2020 18:52
Huisarts Meijel denkt medicijn tegen coronavirus te hebben

Huisarts Rob Elens in het Zuid Limburgse Meijel las de zeer hoopgevende berichten van artsen in Zuid Korea, Frankrijk en Amerika over de behandeling van corona patiënten met hydroxychloroquine, zink en azitromycine, waardoor ze daar maar ‘weinig tot nul opnames hebben, en ook weinig mensen op de IC’. In overleg met de apotheek ging Elens dit aan enkele van zijn corona patiënten voorschrijven.
8 mensen behandeld, 8 binnen enkele dagen genezen
‘Ik heb nu 8 mensen behandeld, en ze zijn allemaal genezen. Het zijn 5 mannen en 3 vrouwen, 60-plussers en 80-plussers, en ook met verschillende ziektebeelden. Eentje had diarree en een ander maagpijn, maar verder hebben ze geen bijwerkingen ervaringen. Na 4 dagen waren ze allemaal klachtenvrij. Ik denk dus dat dit een veilige en goede behandeling is voor mensen met corona,’ waarbij hij vooral de mensen met iets ergere klachten (zoals ademhalingsproblemen) denkt.
Het gaat om slechts 27 pilletjes die verspreidt over 3 dagen moeten worden ingenomen (en daarna nog enkele dagen zink en azitromycine). Elens: ‘Het zijn er nog maar 8 geweest, maar ze zijn wel allemaal genezen. Dit medicijn bestaat al sinds 1955 en werd ontwikkeld voor malaria. Ik heb in Afrika met malariapatiënten gewerkt, dus ben niet bang dit te geven. In Nederland wordt het vaak gebruikt bij reumapatiënten, of mensen met andere auto-Immuun ziekten...
Heeft deze man de afgelopen week nog naar het nieuws gekeken? Zo goed gaat het in Frankrijk en de VS nou ook weer niet....
En hij is niet bepaald de eerste die hiermee komt, waar komt dit ietwat spuit elf nieuws vandaan?
Nu is het topic wel vol, nieuwe: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/460342

Zo nu ga ik me even voor de tv installeren voor de persconferentie dadelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven