Slaap kindje slaap
donderdag 2 april 2020 om 09:11
Tweede topic over slapen van mijn hand. Wie o wie heeft de gouden tip om mijn kleintje langer achter elkaar te laten slapen dan anderhalf. En dan heb ik het over de nacht...
De situatie:
Baby is 6 maanden. Ik voed haar in slaap aan de borst. Overdag geeft dit geen probleem al is ze dan ook na drie kwartier weer wakker. Ze krijgt dan weer een slokje en tukt soms wel en soms niet nog even verder.
Ik vermoed dat ze steeds de borst nodig heeft met in slaap vallen. Ook in de nacht. Nu weet ik dat kindjes echt vanzelf een keertje leren slapen. Maar hoe doen andere moeders dit die ook hun kindje in slaap voeden?
Ik wil haar niet laten huilen. Slaaptraining waarbij een kindje zich in slaap huilt is niet aan ons gezin besteed. Misschien maak ik het mezelf wel moeilijk zo. Maar ik hoop op een tip of gewoon wat bemoedigende woorden dat het écht, heus een keer goedkomt.
De avonden zijn ook nog lastig. Ik houd nu een langere wakkertijd aan. Tussen de tweeënhalf en drie uur na haar laatste slaapje. Maar ze vertikt het om naar dromenland te vertrekken. Ze gaat heel veel brabbelen, schreeuwen, hardop lachen, druk bewegen, rollen. Alles behalve slapen. Ook niet huilen dat is dan weer een voordeel
Anyway, misschien zoek ik gewoon even wat steun. Ik ben moe.
Alvast bedankt!
De situatie:
Baby is 6 maanden. Ik voed haar in slaap aan de borst. Overdag geeft dit geen probleem al is ze dan ook na drie kwartier weer wakker. Ze krijgt dan weer een slokje en tukt soms wel en soms niet nog even verder.
Ik vermoed dat ze steeds de borst nodig heeft met in slaap vallen. Ook in de nacht. Nu weet ik dat kindjes echt vanzelf een keertje leren slapen. Maar hoe doen andere moeders dit die ook hun kindje in slaap voeden?
Ik wil haar niet laten huilen. Slaaptraining waarbij een kindje zich in slaap huilt is niet aan ons gezin besteed. Misschien maak ik het mezelf wel moeilijk zo. Maar ik hoop op een tip of gewoon wat bemoedigende woorden dat het écht, heus een keer goedkomt.
De avonden zijn ook nog lastig. Ik houd nu een langere wakkertijd aan. Tussen de tweeënhalf en drie uur na haar laatste slaapje. Maar ze vertikt het om naar dromenland te vertrekken. Ze gaat heel veel brabbelen, schreeuwen, hardop lachen, druk bewegen, rollen. Alles behalve slapen. Ook niet huilen dat is dan weer een voordeel

Anyway, misschien zoek ik gewoon even wat steun. Ik ben moe.
Alvast bedankt!

donderdag 2 april 2020 om 12:59
Doet ze drie dutjes overdag? Misschien naar twee dutjes gaan zodat ze in de avond eerder slaapt.
Andere tips heb ik niet. Mijn kind van net twee slaapt ook bij ons in bed, voed ik ook nog in slaap en wordt tussen de 2 en 10 keer wakker snachts. 2 op een normale nacht, 10 als ze ziek is. Ja het is vermoeiend maar ik heb het maar geaccepteerd. Samen slapen is ook wel erg gezellig, vooral bij het wakker worden in de ochtend. Misschien dat jouw kind in een eigen bed wil slapen over een poosje en dan ook beter doorslaapt. Voor nu zou ik het maar gewoon accepteren en kijk of ze toe kan met twee dutjes zodat je een avond krijgt.
Andere tips heb ik niet. Mijn kind van net twee slaapt ook bij ons in bed, voed ik ook nog in slaap en wordt tussen de 2 en 10 keer wakker snachts. 2 op een normale nacht, 10 als ze ziek is. Ja het is vermoeiend maar ik heb het maar geaccepteerd. Samen slapen is ook wel erg gezellig, vooral bij het wakker worden in de ochtend. Misschien dat jouw kind in een eigen bed wil slapen over een poosje en dan ook beter doorslaapt. Voor nu zou ik het maar gewoon accepteren en kijk of ze toe kan met twee dutjes zodat je een avond krijgt.

donderdag 2 april 2020 om 13:19
Uitzitten is soms makkelijker gezegd dan gedaan...
En ja borstvoeding is heel handig want altijd bij de hand maar bij elke kik 's nachts die tepel erin is ook gewenning...
Maar goed, ik heb dan ook niks met het borstvoedingsgevoel, mis die hormonen geloof ik. Laat staan met samen slapen.
Tips: stoppen met bij elke kik je borst aan te bieden en er minimaal zoveel uur er tussen laten. Laat je partner maar gaan troosten of een fles geven als het tijd is.
En ja borstvoeding is heel handig want altijd bij de hand maar bij elke kik 's nachts die tepel erin is ook gewenning...
Maar goed, ik heb dan ook niks met het borstvoedingsgevoel, mis die hormonen geloof ik. Laat staan met samen slapen.
Tips: stoppen met bij elke kik je borst aan te bieden en er minimaal zoveel uur er tussen laten. Laat je partner maar gaan troosten of een fles geven als het tijd is.

donderdag 2 april 2020 om 13:22
wittereiger schreef: ↑02-04-2020 12:59Doet ze drie dutjes overdag? Misschien naar twee dutjes gaan zodat ze in de avond eerder slaapt.
Hoe dan? Ga jij gelijk met peuter mee naar bed? Word peuter niet wakker als jullie omdraaien? kletsen in bed of nog een filmpje kijken?
Enerzijds denk ik respect, anderzijds denk ik: gekkenwerk en héél snel cold turkey naar zijn/haar eigen bed...
Maar goed, als het werkt

donderdag 2 april 2020 om 13:27
Geen tip, mijn kinderen waren als baby altijd tot 's avonds laat wakker. Ik was echt stomverbaasd, toen ik ergens op bezoek kwam en de baby al om 19.30 uur naar bed ging. Rondom hun eerste verjaardag gingen ze ineens om 20 uur slapen in plaats van 23 uur, zonder dat ik iets anders deed. Daarna nooit meer slaapproblemen gehad. Hier was het dus gewoon een kwestie van uitzitten totdat ze ouder werden.Duinpieper schreef: ↑02-04-2020 10:18Baby slaapt bij ons in bed. Richtlijnen voor veilig samen slapen toegepast natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik er redelijk in ben geslaagd om het los te laten. We doen twee slaapjes overdag in bed na een voeding en eentje in de wagen. Dan ga ik een uurtje wandelen.
Ik denk dat de avond me het meest dwarszit. Ze kan uuuuren wakker zijn, is duidelijk moe, maar gaat gewoon niet slapen. Niet na een voeding, soms in de draagdoek. Beneden wordt ze humeurig dus ga ik vaak boven met haar in de doek nog een beetje rommelen. Wasje opvouwen of iets dergelijks. Vaak leg ik haar dan na een halfuurtje nog een keer aan als ze in de doek niet tot slapen komt. Het is vermoeiend. Niet alleen voor mij maar ook voor haar.
Bedankt voor de steun![]()

donderdag 2 april 2020 om 13:40
Haha, nee joh gekkie, als peuter slaapt ga ik er weer uit. Soms wordt ze wakker als wij naar bed gaan of als we omdraaien, maar vaak ook niet.ClaireSophie schreef: ↑02-04-2020 13:22Hoe dan? Ga jij gelijk met peuter mee naar bed? Word peuter niet wakker als jullie omdraaien? kletsen in bed of nog een filmpje kijken?
Enerzijds denk ik respect, anderzijds denk ik: gekkenwerk en héél snel cold turkey naar zijn/haar eigen bed...
Maar goed, als het werktslaap is heilig immers
donderdag 2 april 2020 om 14:29
Nu 13 maanden. Maar oudste ging pas met 2,5 iets beter slapen dus ben mentaal voorbereid.Duinpieper schreef: ↑02-04-2020 10:30Fijne tip. Ik woon helaas vlakbij een kerk. Ik ben altijd blij als het halve uur slaat want dan weet ik niet hoe laat het is.
Jij ook sterkte met de gebroken nachten. Hoe oud is je kindje?
donderdag 2 april 2020 om 15:30
Nee ik voed haar in mijn bed en als alles meezit valt ze daar in slaap.
donderdag 2 april 2020 om 15:32
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Het is wel een goed idee om mijn man s’nachts in te zetten zodat er wat meer tijd tussen de voedingen komt te zitten. Ik leg haar ook automatisch aan. Dan slapen we uiteindelijk het meeste. Al houd ik het dan wel in stand ben bang.Krekel1977 schreef: ↑02-04-2020 12:47Ik denk inderdaad ook dat het voor elke baby en ouder weer anders zal zijn wat werkt. Wij hebben ook heel lang gezeten met een baby die niet doorsliep. Tot 6 maanden ong elke 1,5 uur wakker. Wij wilden haar ook echt niet laten huilen.
Uiteindelijk bleek bij ons de oplossing vooral te zitten in bijvoeden (ze zakte heel erg op de curve, dus wrs liep de borstvoeding al terug), maar ik denk dat dat bij jou niet het geval is. Wij hadden wel tips aan een slaapcoach gevraagd en ik dacht dat er eentje misschien nog nuttig voor jou was. Ze stelde voor dat de partner de baby troostte als de baby eerder dan 3 uur na de laatste voeding wakker werd. Meestal werd ze na 1,5 uur wakker, dus dan ging mijn partner met de baby naar beneden en ermee lopen en wiegen of op de bal zitten. De eerste nachten bleef ze vaak wakker (maar tevreden) tot de 3 uur bereikt was en dan voedde ik haar weer in slaap, maar na een paar dagen viel ze gewoon in slaap bij mijn partner en kon ze weer in haar bedje gelegd worden. Zo hebben we de tijd tussen de nachtvoedingen opgelost. Dit vraagt dus wel wat van je partner, vooral de eerste dagen.
Wij hebben haar ook in haar eigen bedje gelegd rond die tijd, vooral omdat ik gelijk de borst erin deed op automatisme als ze wakker werd, terwijl we er 3 uur tussen probeerden te houden. Ze leek ook rustiger te slapen op haar eigen kamer (en wij ook).
Wie weet heb je er wat aan, wie weet niet. Als je er middenin zit, is het zo zwaar, maar het wordt echt beter! Vanaf 8 maanden slaapt onze baby de nachten meestal door en gaat ook makkelijk zelf slapen (opeens konden we haar zo in bed leggen en ging ze slapen). Ik hoop dat jullie ook iets vinden wat voor jullie werkt.
donderdag 2 april 2020 om 15:34
Speentje pakt ze niet echt. Is vooral leuk om op te kauwen. Popje valt ze mee in slaap tijdens wandelen met de wagen. Ik leg dat popje nu ook elke keer bij haar als ze in slaap is gevallen tijdens de voeding. Hopelijk gaat ze het associeren met slapenDreuzel84 schreef: ↑02-04-2020 12:53Misschien na laatste slaapje niet zo lang wakker houden? Misschien komt ze hierdoor over haar slaap heen?
En knuffeldoekje,popje of speentje?
Ken je het boekje: Je baby in een droomritme? Vond ik wel erg handig. Ook om te kijken wat een beetje normaal was en ook qua wakker tijden enz. Tuurlijk, elk kind is anders maar het is echt een interessant boek.

vrijdag 3 april 2020 om 10:55
Ik denk wel dat het een moeilijk slaapmoment is. Was bij ons ook zo. Ik liet mijn zoontje op mij in slaap vallen en na 15 minuten legde ik hem op bed (na 15 min kwam hij in zijn diepe slaap)
Ik geef geen borstvoeding.
Op den duur (na een maand denk ik) probeerde ik toch om hem op bed te leggen. Na 5 min protesteren viel hij dan toch in slaap.
Ik snap dat je je dochter niet wil laten huilen maar het is ook best sneu dat ze oververmoeid is toch? Je kan het proberen, eventueel met knuffeltje in haar hand. Ik zeg niet dat je je dochter 20 min moet laten huilen maar even een inslaaphuiltje moet kunnen.
Die van mij is net 8 maanden maar doet nog drie slaapjes. Vind het al best vlot dat ze nog maar twee doet trouwens.
Ik geef geen borstvoeding.
Op den duur (na een maand denk ik) probeerde ik toch om hem op bed te leggen. Na 5 min protesteren viel hij dan toch in slaap.
Ik snap dat je je dochter niet wil laten huilen maar het is ook best sneu dat ze oververmoeid is toch? Je kan het proberen, eventueel met knuffeltje in haar hand. Ik zeg niet dat je je dochter 20 min moet laten huilen maar even een inslaaphuiltje moet kunnen.
Die van mij is net 8 maanden maar doet nog drie slaapjes. Vind het al best vlot dat ze nog maar twee doet trouwens.
zondag 12 april 2020 om 21:36
Kijk, je moet het zo zien; je kindje valt heerlijk warm aan de borst bij jou in slaap. De slaapcyclus van een baby is 45 min, dus na 45min of 1,5 uur (soms langer) wordt je kindje wakker en “schrikt”! Mama is weg!! Help!! HUILEN! Logisch! De borst (en jij) is een slaapassociatie. Als je er vanaf wilt, kan dat echt wel (hier ook gelukt), maar dat gaat wat gepaard met traantjes (hier 2 nachten troosten) en langzaam einde vd bv. Je nachtvoedingen zorgen namelijk voor een optimale productie de eerste maanden. Heb je dat niet meer of heeeel weinig, kan dat ervoor zorgen dat je niet meer voldoende produceert. Na 9 mnd is dat weer anders. Het is net waar jij je zelf prettig bij voelt; das bij iedere mama anders:)

maandag 13 april 2020 om 05:22
Ik Voedde mijn baby ook steeds tot ie in slaap viel, lekker makkelijk, die borst. Tot ie afgeleid werd tijdens het voeden en dit niet meer werkte om hem in slaap te krijgen. Toen maar overgegaan op in slaap wiegen, zingen, in de draagzak, etc. Dat werd steeds lastiger en na een tijdje lukte bijna niets meer. En doordat hij oververmoeid was, sliep ie ook maar kort en begon het hele drama opnieuw, zo’n vier keer per dag. Ik werd er radeloos van.
Ik weet dat je je baby liever niet laat huilen, maar de Ferber methode heeft my zó goed geholpen. Ja, het deed eventjes pijn, vooral de eerste dag, maar na drie dagen had hij het door en nu kan ik hem prima in zijn eigen bedje leggen wanneer het tijd is om te slapen. Zijn middagslaapjes zijn ook weer wat langer hierdoor omdat hij zichzelf in slaap weet te krijgen en mij niet nodig heeft.
Ik weet dat je je baby liever niet laat huilen, maar de Ferber methode heeft my zó goed geholpen. Ja, het deed eventjes pijn, vooral de eerste dag, maar na drie dagen had hij het door en nu kan ik hem prima in zijn eigen bedje leggen wanneer het tijd is om te slapen. Zijn middagslaapjes zijn ook weer wat langer hierdoor omdat hij zichzelf in slaap weet te krijgen en mij niet nodig heeft.