Verhuistips verzocht

21-04-2020 13:58 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat over een tijdje samenwonen met haar vriend. Mijn man en ik gaan ze helpen, maar nu vroeg zij zich af of er iemand tips heeft die zeker een must zijn tijdens het verhuizen. Heeft iemand uit eigen ervaring weleens wat meegemaakt met verhuizen wat hij/zij volgende keer anders zou doen? Hoe kunnen we alles vlekkeloos laten verlopen?
Santaaa schreef:
21-04-2020 14:19
Teen mom
Had gekund... :-D
Zorgen dat er genoeg eten/drinken/lekkers is voor de helpers.

En het is vooral handig als de personen die verhuizen op de dag zelf wat minder ter hande nemen, maar meer delegeren en sturen wat waar naar toe moet. (Laadmeester noemen we dat in het theater. Daar pakken we ook alles iedere dag weer in en uit, dus ervaring genoeg ;))
Anders sta je met iedere doos in de deuropening te schreeuwen: "waar moet deze heen?!" En natuurlijk staat op de dozen "slaapkamer", "woonkamer", etc. maar in een leeg huis is niet voor iedereen duidelijk welke lege kamer nou de slaapkamer en welke de woonkamer is. Of landen dozen net onder op een stapel aan de verkeerde kant van de juiste kamer.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik heb even geen kans alles door te lezen dus excuses als het dubbelop is.

Vorige verhuizing had ik een systeem voor mezelf gebruikt die echt super fijn werkte in alle drie de fases van verhuizen (inpakken/uitpakken)

-Begin ruim van te voren al met hrt uitzoeken van spullen als je daar de tijd voor hebt. Ontspullen, opruimen, spullen verkopen, weggeven, naar de kringloop etc.

- gebruik een coderingssyteem voor je verhuisdozen. Ik gebruikte er 2. Nummer elke doos en hou op papier/in een document bij wat er in elke doos zit. Dit werkt perfect met uitpakken omdat je weet welke dozen prioriteit hebben en ook handig als je iets 'kwijt' bent.
Verder plakte ik op elke doos een kleurensticker (1 op bovenkant voor verhuizers, 1 op zijkant) . In het nieuwe huis had elke ruimte op de deur dezelfde kleur. Zo wisten de verhuizers zonder mijn hulp (ik was in het oude huis) waar alles naartoe moest. Dit kan je evt ook doen met meubels.

Het verhuizen ging hierdoor super snel, iedereen wist waar wat naartoe moesr.
Het uitpakken ging ook super. Helpers konden algemene spullen op deze manier helpen met uitpakken.

Nog 2 andere tips
- ik had 1 schoenendoos beplakt met 'belangrijk'! Hierin kwamen alle schroeven/kleine onderdeeltjes van meubels, elk in een plastic zakje met daarin een briefje waarop staat waarvan t is. Ook dingrn als tape, stiften, mijn coderingspapiertje, meetlint etc zaten erin. Deze doos hield ik altijd in de buurt.
- maak t gezellig, voor jou en je helpers. Begin met zn allen met een bakkie koffie, muziekje aan en genoeg lekker eten en drinken (op beide locaties)

Zoals je misschien merkt, ik vind verhuizen heel erg leuk 🤷🏻‍♀️
Dus ik help graag met denken!
wittereiger schreef:
21-04-2020 14:24
Besteed het uit. Er is altijd wel ergens een actie waarmee voor een paar honderd euro alles wordt gedaan behalve inpakken. Dus geen gedoe met bus huren, ophalen, zelf sjouwen, familie/vrienden belasten. Gewoon lekker makkelijk en geen gezeur. Wij zijn al twee keer verhuisd met een actie op Groupon.
Dit!
2 jaar geleden voor het eerst een verhuisbedrijf ingehuurd en wat een verademing. Spullen in- en uitpakken hebben we zelf gedaan, maar de rest niet.
Wij hadden een studentenbedrijf en de prijs viel heel erg med.
Daarvoor vaak zelf verhuisd, maar wat een hel.
TsumTsum schreef:
21-04-2020 14:05
Wat ik zou doen:
- Busje huren.
- Kranten een beetje opsparen, of zorgen voor veel keukenrol, zodat je daar de breekbare spulletjes in kan verpakken.
- Op dozen schrijven wat erin zit en waar het heen moet in nieuwe huis.
- Dozen niet te vol laden
- weet niet hoe het heet maar van die plateaus met wieltjes zijn ook handig, die kun je eventueel onder zware meubels schijven.
- Steekwagentjes zijn ook handig
- Soms zijn oude lakens/handdoeken ook handig om zware meubels te verschuiven zonder de vloer te beschadigen.

En mochten ze nog in coronatijd verhuizen zorg dan dat je niet met teveel mensen op 1 plek bent zodat je elkaar zeker niet in de weg loopt en afstand hebt.
Die plateau's heten hondjes. Erg nuttig bij zware dingen!

Het meeste is al gezegd. Zorg dat alles de dag vóór de verhuizing ingepakt is, niets is frustrerender dan op het laatste moment nog met tien man van alles in dozen te moeten mikken.
Wij zorgden er altijd voor dat koffieapparaat, waterkoker, bekertjes koffie, thee, suiker en melk op beide locaties aanwezig waren (desnoods even een set lenen bij iemand). Ook werd er voor een lunch gezorgd (koppie soep, broodjes met kaas en ham en zo)
Geef iedereen een eigen taak, dus een regelaar die zegt op oude locatie wat eerst in de bus moet en een regelaar op de nieuwe locatie, die kan aangeven waar betreffende dozen heen moeten, een aantal sjouwers, een chauffeur, een cateraar, mensen die meubels weer in elkaar zetten en zo.
Ga niet met té veel mensen sjouwen, op een gegeven moment loop je elkaar alleen maar in de weg.
Neem stevige, échte verhuisdozen, die stapelen makkelijk en kunnen best wat gewicht hebben. Dat gezegd hebbende: doe de dozen niet té vol met zware zooi, die dozen kunnen wel wat hebben, maar je sjouwers kunnen ook maar een bepaald gewicht aan. Er zijn overigens ook speciale boekendozen. Die zijn lager dan de gewone, zodat je de dozen niet te vol kan pakken.
Zorg er voor dat op je nieuwe locatie al verlichting is, al is het een staande lamp die je van kamer naar kamer kan tillen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat klooien met een zaklamp en daardoor over dozen heen te lazeren géén succes is... :rofl:
Laat de sjouwers de (grote) meubels vast op de juiste plek neerzetten, dat scheelt een hele hoop gesleep als je echt gaat uitpakken.
Wil niet te veel doen op 1 dag, uitpakken mag best een tijdje duren.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Zware dingen, zoals boeken, in kleine dozen

Op elke doos noteren naar welke kamer deze moet
Oh verhuizen. Heerlijk. Wij gaan deze week! De 10e keer in 20 jaar :hyper:

Tips:
- Alles alvast ingepakt in dozen
- Bus huren
- De laatste dagen makkelijk eten zodat je dat ook allemaal alvast kan inpakken
- Hondjes gebruiken voor de zware dingen
- Goed eten regelen voor hulptroepen
- Alles alvast loskoppelen minimaal 1 dag voor de verhuizing (wasmachine, computers, tv).
- Al je gekoelde eet voorraad van te voren zoveel mogelijk opmaken. Dus vriezers en koelkasten leegeten.

Succes! Ik vind t heerlijk. Maar toch blijft het leukste gedeelte het uitpakken.
Hele bruikbare tips! Dank iedereen! Het zijn er zoveel dat ik ze niet meer persoonlijk kan bijhouden maar ik ga vanavond alles even rustig met mijn dochter doorlezen!
Verhuispost service van postnl, wordt alles doorgestuurd.
Ik heb ooit geholpen met een verhuizing. Ik kwam daar, 8u ‘s ochtends, in mijn oude kleren om te ‘sjouwen’ (dacht ik). Werkelijk waar ALLES moest nog worden ingepakt! Echt alles. Zelfs de vaat moest nog worden afgewassen. Het was een vreselijke dag. Een goede voorbereiding is belangrijk dus.
Dinnie-84 schreef:
21-04-2020 15:59
Hele bruikbare tips! Dank iedereen! Het zijn er zoveel dat ik ze niet meer persoonlijk kan bijhouden maar ik ga vanavond alles even rustig met mijn dochter doorlezen!
Fijn! En verhuizen is ook maar gewoon verhuizen hè. Mensen maken er altijd een soort bijzondere en stressvolle dag van terwijl dit echt niet nodig is. Helemaal niet nodig. Plannen en goed voorbereid zijn en verder een kwestie van goed inladen in de vrachtwagen/bus (dus alle grote lompen dingen eerst).
Niet op de dozen schrijven wat erin zit (of ja, ook) maar de dozen nummeren en een digitale lijst maken van wat waarin zit. Dat zoekt echt zóveel makkelijker. Als je dan niet direct alles uitpakt kun je wel makkelijk opzoeken (zonder alle opschriften te hoeven lezen) in welke doos bijv. de kopjes zitten.
Als ze bij haar flat beneden een schuur/opbergruimte heeft, kan ze daar de ingepakte dozen al neerzetten.
Scheelt op de dag van verhuizing een hoop dat er dan niet continu naar boven/beneden gegaan hoeft te worden.
En pak hele waardevolle spullen (vooral emotioneel waardevol) zelf in, en verhuis deze ook zelf in een eigen auto of zo. Voor een ander is een doos met vazen of kopjes of what ever, maar een doos met spullen die je "toch zo kan vervangen", maar voor jou (of je dochter in dit geval) kan dat heel anders liggen.

Wij verhuizen zelf altijd alles (hebben geen hele grote, zware dingen, t gros zijn dozen), maar de écht waardevolle dingen gaan, mét mij, in de auto. Soms de dag voor de verhuizing alvast over, soms de dag er na, tis maar net hoe het uit komt.
wittereiger schreef:
21-04-2020 14:24
Besteed het uit. Er is altijd wel ergens een actie waarmee voor een paar honderd euro alles wordt gedaan behalve inpakken. Dus geen gedoe met bus huren, ophalen, zelf sjouwen, familie/vrienden belasten. Gewoon lekker makkelijk en geen gezeur. Wij zijn al twee keer verhuisd met een actie op Groupon.
Dit. Een kennis van me (echt niet iemand die op een houtje moet bijten) was te beroerd om een paar honderd euro uit te geven aan een verhuisbedrijf of zelfs maar een busje te huren. Ze heeft samen met wat vrienden haar boedel dus PER TRAM verhuisd :facepalm: :facepalm:
Igoa schreef:
21-04-2020 16:59
Dit. Een kennis van me (echt niet iemand die op een houtje moet bijten) was te beroerd om een paar honderd euro uit te geven aan een verhuisbedrijf of zelfs maar een busje te huren. Ze heeft samen met wat vrienden haar boedel dus PER TRAM verhuisd :facepalm: :facepalm:
:rofl: Dit had ik graag willen zien.
Treurniet12 schreef:
21-04-2020 17:00
:rofl: Dit had ik graag willen zien.
Ja sta je daar met je schemerlamp en je strijkplank tussen een horde chagrijnige ochtendforenzen. Hoe verzinnen mensen het he.
Lavalamp11 schreef:
21-04-2020 16:08
Verhuispost service van postnl, wordt alles doorgestuurd.
Tegenwoordig wordt ook veel via andere bedrijven gestuurd en dat glipt er dan tussendoor.

Ik zou je begroting of bankafschriften erbij pakken en alle vaste lasten aanschrijven. Vragen om een bevestiging van de adreswijziging.
Ik zag ergens keukenrol staan voor het inpakken van breekbare spullen.
Zelf vind ik dat onhandig: te smal en te snel stuk. Wij hebben een grote rol bubbeltjesplastic gekocht en dat gebruikt om breekbare spullen in te pakken.
Het restant is voor een goede prijs weer verkocht op Marktplaats.

Er zit veel prijsverschil in het aanbod van goede verhuisdozen en bubbeltjesplastic. Een avondje internetten scheelde ons veel geld.

Ik heb ooit 3 hoog op een flat zonder lift gewoond. De snelste manier van verhuizen was om de dozen door te geven. Daarvoor stonden er 6 mensen in het trappenhuis en iedereen gaf de dozen aan elkaar door en zette 1 of 2 stappen op de trap. Alle dozen waren in 1 1/2 uur beneden. En je loopt elkaar niet in de weg.
Voor grote spullen die je niet makkelijk van elkaar overneemt, hebben we wel trappen gelopen.
Bijkomend voordeel is ook dat je niet compleet versleten bent als je klaar bent met de dozen versjouwen.

Het nieuwe appartement had een lift, maar lag op de eerste etage.
Door de in hoogte verstelbare laadvloer van de verhuisauto (de grootste die je op een B rijbewijs mag rijden) en niet al te hoge galerij konden de dozen vanaf de laadvloer aangegeven worden aan iemand die op de galerij stond.
Kan niet overal, maar als het kan ook efficienter dan trappen lopen of de lift gebruiken.
Voorwaarde is wel dat de dozen niet te zwaar zijn.

Bij de laatste verhuizing hebben we de klus op Werkspot gezet. Daar moet je een beetje geluk mee hebben. Maar wij hadden voor een redelijk bedrag een hele sympathieke, hard werkende verhuizer, die ons geholpen heeft met alle zware spullen (die ik niet kan sjouwen ivm mijn gezondheid).
Ohja en laat haar en haar vriend een koffer maken voor de eerste paar nachten. Kleding, toiletrol, bordje en bestek desnoods, toiletspullen, beddengoed medicatie. Dat mocht de energie op zijn, je alle noodzakelijke spullen hebt en niet in dozen hoeft te graven.

Vorige keer wilden mijn ouders graag helpen, maar zijn 60+. Sjouwen aan vrienden overgelaten. Vader was fe chauffeur, die met de boedelbak en grote wagen heen en weer ging. En hij was 'hoofd tetris' en bepaalde hoe alles ingeladen werd.
Mn moeder en stiefvader gingen bij de eerste lading al mee naar nieuwe huis.
In de eerste lading zat o.a. Bed en stellingkast.
Vanaf toen zijn zij meubels in elkaar gaan zetten en huis toonbaar/leefbaar maken. Heel erg fijn!
Zelf bleef ik bij het oude huis, helpen met sjouwen, laatste schoonmaak etc.
Ik verbaas me over een aantal reacties; verhuizen jullie altijd alles tot de laatste kruimel op één dag, en dan ook nog die dag de laatste schoonmaak? Ik verhuis altijd in een paar dagen (waarvan één dag natuurlijk wel dé dag is voor de grote en zware dingen), iedere keer als we naar het nieuwe huis gaan, nemen we dan een doos of wat mee.
En een paar dagen na de verhuizing, staat er altijd nog wel íets in het oude huis, en maak ik dan schoon...
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-04-2020 20:21
Ik verbaas me over een aantal reacties; verhuizen jullie altijd alles tot de laatste kruimel op één dag, en dan ook nog die dag de laatste schoonmaak? Ik verhuis altijd in een paar dagen (waarvan één dag natuurlijk wel dé dag is voor de grote en zware dingen), iedere keer als we naar het nieuwe huis gaan, nemen we dan een doos of wat mee.
En een paar dagen na de verhuizing, staat er altijd nog wel íets in het oude huis, en maak ik dan schoon...
Afgelopen 2x ben ik ook in meerdere dagen verhuist hoor, ik had altijd een overlap ivm klussen en dergelijke en reed er gewoon nooit heen zonder volle auto.
De enige keer dat ik in 1 keer over ben gegaan was van het ouderlijk huis naar eerste kamer.
Ik vraag persoonlijk ook niet veel mensen, een vriend of Max 2 voor bank/bed/wasmachine, de rest kan ik prima zelf/samen met man.

Moet ik wel eerlijk bijzetten dat wij vaker verhuizen: flippen huizen als hobby dus handig, fit en ervaring.
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-04-2020 20:21
Ik verbaas me over een aantal reacties; verhuizen jullie altijd alles tot de laatste kruimel op één dag, en dan ook nog die dag de laatste schoonmaak?

Ik verbaas me er ook over. De vorige keer dat ik verhuisde hebben we het helemaal in etappes gedaan. Toen de nieuwe keuken was geplaatst ben ik daar gaan schoonmaken en heb ik meteen alle kasten daar al ingericht. Nieuwe rekken in de schuur geplaatst, dus de dingen die daar moesten komen konden meteen op hun plek. Een nieuwe garderobekast laten bezorgen door Ikea. Die hebben we in elkaar gezet, en daarna alvast zoveel mogelijk kleding verhuisd. Verder inderdaad elke keer wat dozen vol mee en leeg weer mee terug naar het oude huis. Zo hadden we uiteindelijk maar een paar verhuisdozen nodig, omdat we ze elke keer meteen leegmaakten en hergebruikten. Op de dag van de daadwerkelijke verhuizing hoefden er dus alleen wat meubels en een wasmachine gesjouwd te worden, de rest was al verhuisd.
Volgend jaar gaan we weer verhuizen (het huis wordt op dit moment nog gebouwd), maar dan ga ik het zeker weer op deze manier doen, dat scheelt een hoop stress en gedoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven