Huurhuis

23-04-2020 00:31 156 berichten
Hoi

Ik heb nooit zelfstandig gewoond daarom weet ik niks af van huren..
Maar als je een huis wil huren,kijken ze dan alleen naar het loonstrookje of naar het totale bedrag ook uit andere inkomsten?en hoeveel moet je per maand verdienen om een huis te kunnen huren?
harlekijntjes schreef:
23-04-2020 22:58
Ja ik had natuurlijk geen thuisblijf moeder moeten zijn en zelf moeten gaan werken,Ik weet het,dat doe ik nooit meer..

Maar voor een huur van 450 euro,hoeveel moet dan je inkomsten ongeveer zijn?
Bij een woningcorporatie heb je meestal geen harde minimumeis, hoewel ze natuurlijk wel zullen bekijken of het waarschijnlijk is dat je de huur ergens van kan betalen (of je baan of uitkering hebt etc). Maar dat is voor jezelf ook wel verstandig om te bekijken, bijvoorbeeld bij Nibud zoals gezegd. En je hebt idd recht op huurtoeslag, afhankelijk van je inkomen.

Maar kun je wel een woning vinden voor €450? De meeste plekken die ik ken krijg je daarvoor niet heel veel woning.
Je moet op bijstandsniveau zitten om te mogen huren. Dat is het bestaansminimum in nederland. Dus vraag alimentatie en als dat weinig is ga naar de gemeente en vraag aanvullende bijstand. Je kunt in nl altijd een sociale huurwoning huren, want je hebt ij principe altijd een minimuminkomen.

Bespreek dit eventueel met de gemeente, dan kunnen zij een toezegging doen voor de woningbouw zodat zij weten dat je voldoende inkomen hebt.
Alle reacties Link kopieren
harlekijntjes schreef:
23-04-2020 22:58
Ja ik had natuurlijk geen thuisblijf moeder moeten zijn en zelf moeten gaan werken,Ik weet het,dat doe ik nooit meer..

Maar voor een huur van 450 euro,hoeveel moet dan je inkomsten ongeveer zijn?
Volgens de regel van x4/4,5: ergens tussen de 1800-2000 euro per maand. Enfin, dat geldt dan voor de private verhuurmaatschappijen, vermoed ik. Maar jij hebt waarschijnlijk wel recht op een sociale woning denk ik. Dan zal de inkomstengrens wel lager liggen, wordt de huur dan ook niet berekend op het inkomen?
leeg
Helena_z schreef:
23-04-2020 23:20
Volgens de regel van x4/4,5: ergens tussen de 1800-2000 euro per maand. Enfin, dat geldt dan voor de private verhuurmaatschappijen, vermoed ik. Maar jij hebt waarschijnlijk wel recht op een sociale woning denk ik. Dan zal de inkomstengrens wel lager liggen, wordt de huur dan ook niet berekend op het inkomen?
Nee want €450 is sociale huur. Dat kan je dus huren met ieder inkomen, want dan kan je huurtoeslag aanvragen.
Aan een klein huis je van 450 heb ik wel genoeg,dus het zou mooi zijn als het met elk inkomen kan huren
harlekijntjes schreef:
23-04-2020 23:38
Aan een klein huis je van 450 heb ik wel genoeg,dus het zou mooi zijn als het met elk inkomen kan huren
En waar denk jij voor 450 euro een huis te kunnen huren?
Sta je al ingeschreven?
ClumsyNinja schreef:
23-04-2020 23:24
Nee want €450 is sociale huur. Dat kan je dus huren met ieder inkomen, want dan kan je huurtoeslag aanvragen.
Nou, dat is niet helemaal waar. Er zit in ieder geval een maximum aan (ongeveer 40.000 voor een sociale huurwoning) maar je zult ook wel wat inkomen moeten hebben want de huursubsidie dekt niet de volledige huur. En een verhuurder mág best een minimumeis stellen, dat is volgens mij niet verboden.
Nijn5 schreef:
23-04-2020 23:43
Nou, dat is niet helemaal waar. Er zit in ieder geval een maximum aan (ongeveer 40.000 voor een sociale huurwoning) maar je zult ook wel wat inkomen moeten hebben want de huursubsidie dekt niet de volledige huur. En een verhuurder mág best een minimumeis stellen, dat is volgens mij niet verboden.
Zover ik weet mag de woningbouw gewoon vragen naar je inkomsten. Dat ze dat niet allemaal doen is een ander verhaal.
Als ze zien dat je nu geen inkomen hebt en dat de afgelopen jaren ook niet hebt gehad, dan kan het best zo zijn dat je de woning niet toegewezen krijgt. De woningbouw vraagt zich dan terecht af hoe je dit gaat betalen.

Maar ik ben nog steeds benieuwd of TO überhaupt wel inschrijftijd heeft opgebouwd, anders wordt het sowieso niets.
minnimouse schreef:
23-04-2020 23:48
Zover ik weet mag de woningbouw gewoon vragen naar je inkomsten. Dat ze dat niet allemaal doen is een ander verhaal.
Als ze zien dat je nu geen inkomen hebt en dat de afgelopen jaren ook niet hebt gehad, dan kan het best zo zijn dat je de woning niet toegewezen krijgt. De woningbouw vraagt zich dan terecht af hoe je dit gaat betalen.

Maar ik ben nog steeds benieuwd of TO überhaupt wel inschrijftijd heeft opgebouwd, anders wordt het sowieso niets.
Ja, dat zullen ze ook wel doen, je moet het toch érgens van betalen. Maar dat kan ook in de vorm zijn van bijvoorbeeld de toezegging van de gemeente dat je bijstand gaat onvangen. Hoewel dat laatste soms best lastig schijnt te zijn omdat je voor een uitkering een eigen adres nodig hebt en voor een huurwoning een uitkering.

Ja, ben ik ook wel benieuwd. Sociale huurwoningen liggen op de meeste plekken niet voor het oprapen en goedkope al helemaal niet.
Tegenwoordig "werken" woningcoöperaties met passend toewijzen.
Op onderstaande site staat bij welk inkomen en aantal personen van het gezin, de hoogte van je huur maximaal mag zijn.

https://www.entree.nu/hoe-werkt-het/pas ... toewijzen/

De overheid wil dat u een woning huurt die bij uw inkomen past. Hier heeft zij regels voor opgesteld. Deze regels vertellen u en de verhuurders tot welke huurprijs u maximaal mag huren. Dit wordt bepaald aan de hand van uw inkomen en huishoudgrootte. De term die hiervoor wordt gebruikt is 'passend toewijzen’.
ClumsyNinja schreef:
23-04-2020 23:24
Nee hoor. Particulieren mogen bijvoorbeeld ook sociale huurwoningen verhuren en die willen echt wel weten of iemand het op kan brengen. Woningbouwverenigingen willen dat trouwens meestal ook weten.
harlekijntjes schreef:
Heb je weleens gekeken naar wat het aanbod in jouw regio is? Bij woningnet of iets vergelijkbaars? Ik zie echt werkelijk nooit iets voor €450. Ja een studentenkamer wellicht.
harlekijntjes schreef:
Je hebt 3 kinderen toch? Dan zal heb je een woning nodig van minimaal 2 maar liefst meer slaapkamers. Hier huur je voor 450 euro een studiootje.

Ga naar de gemeente, vraag tijdelijk aanvullende bijstand aanen reageer op woningen die onder de huursubsidiegrens zitten. Afhankelijk van je inkomsten krijg je nog en flink bedrag terug
Dit is als tijdelijk vangnet heel fijn dat het er is allemaal maar absoluut geen vetpot.
Ga van daaruit opzoek naar een van om hogere inkomsten te krijgen.
De kinderen zullen grotendeels bij hun vader zijn,omdat ik ga werken ,dus ik heb niet zo n grote woning nodig,Ik heb hier in mijn appartement wel woningen van 450 huur,maar of ik dat zal kunnen krijgen is nog maar de vraag
En ik sta ook ingeschreven volgens mij,dat gaat toch automatisch neem ik aan als je samen iets huurt
harlekijntjes schreef:
24-04-2020 00:20
De kinderen zullen grotendeels bij hun vader zijn,omdat ik ga werken ,dus ik heb niet zo n grote woning nodig,Ik heb hier in mijn appartement wel woningen van 450 huur,maar of ik dat zal kunnen krijgen is nog maar de vraag

Zijn dat dan appartementen met twee slaapkamers?

harlekijntjes schreef:
24-04-2020 00:22
En ik sta ook ingeschreven volgens mij,dat gaat toch automatisch neem ik aan als je samen iets huurt

Euh, dat is iets heel anders.
harlekijntjes schreef:
Euh nee.
Je huurt dus nu ook via de woningbouw?
Zo ja, dan had je je opnieuw moeten inschrijven na aanvaarding van je woning, anders sta je helemaal niet ingeschreven.

Snap jij eigenlijk wel waar je mee bezig bent?
Ingeschreven staan bij de gemeente is niet hetzelfde als ingeschreven staan op een wachtlijst.

Je moet echt zelf (met hulp) in actie komen, het komt niet vanzelf.
harlekijntjes schreef:
Niets gaat automatisch.
minnimouse schreef:
23-04-2020 23:39
En waar denk jij voor 450 euro een huis te kunnen huren?
Sta je al ingeschreven?
Ja die kans is ook vrij klein ben ik bang.

TO, zoek hulp, als je het verschil al niet weet tussen ingeschreven staan op een adres en ingeschreven op de wachtlijst voor een huurhuis... tsja....
Als je niet allang staat ingeschreven voor een woning heb je denk ik echt een groot probleem, omdat urgentie niet meer bestaat. (= voorrang)
harlekijntjes schreef:
Ingeschreven staan op een adres is niet hetzelfde als ingeschreven staan voor een nieuwe woning.
Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Ga hulp zoeken bij maatschappelijk werk of één van de instanties die viva-amber al eerder noemde en niet op een forum waar ook heel veel mensen maar iets roepen zonder er verstand van te hebben. Ik denk niet dat je capabel bent om de waardevolle adviezen te kunnen onderscheiden van de onzin.
Even een kleine aanvulling: als haar partner staat ingeschreven als woningzoekende en ze wonen samen, dan geldt die inschrijving volgens mij ook voor haar. Ze kan die inschrijving dan laten splitsen, en dan hoeft ze dus niet bij nul te beginnen.
RikM schreef:
24-04-2020 11:12
Even een kleine aanvulling: als haar partner staat ingeschreven als woningzoekende en ze wonen samen, dan geldt die inschrijving volgens mij ook voor haar. Ze kan die inschrijving dan laten splitsen, en dan hoeft ze dus niet bij nul te beginnen.
Klopt! Maar alleen het eerste jaar. Daarna ga je weer terug naar alleen je eigen punten.
Nemain• schreef:
24-04-2020 11:54
Klopt! Maar alleen het eerste jaar. Daarna ga je weer terug naar alleen je eigen punten.

O echt? Nou daar heb je dus ook geen reet aan. Tenzij je meteen in het eerste jaar een woning kunt krijgen, maar wie lukt dat nou nog.
harlekijntjes schreef:
24-04-2020 00:20
Maar als ze bij jou zijn hebben ze toch ruimte nodig om te slapen? En waarom zullen ze grotendeels bij hun vader zijn omdat je werkt? Toen ik ging scheiden moest ik ook meer gaan werken maar geen haar op mijn hoofd die dacht om mijn kinderen niet mee te nemen. We hebben co ouderschap en de dagen dat ik werk en ze bij mij ware gingen ze naar de opvang.

Ik debk dat je er goed aan doet maatschappelijk werk in te schakelen. Volgens mij heb je echt geen besef wat je allemaal aan het doen bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven