Wasbare luiers?
zaterdag 1 februari 2020 om 07:41
Ik ben op het fenomeen wasbare luiers gestuit en ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Blijkbaar is er rondom wasbare luiers een wereld op zich.
Omdat ik nog helemaal nul ervaring heb met luiers kan ik me er zelf dus geen beeld bij vormen wat handiger/ praktischer is.
Dat het beter is voor het milieu speelt voor mij een belangrijke rol. Maar is het werkbaar? Is het handig? Gaat het niet extra stinken? Welk merk moet je dan kopen? Hoeveel luiers is handig om te hebben voor 1 baby? En hoe doe je dat dan als je niet thuis bent? Hoe neem je zo’n luier dan weer mee naar huis? Hoe vaak draai je er een was voor met 1 baby? Normaal doe je je luiers in een luieremmer, maar hoe doe je dat met wasbare luiers?
Dit, en nog duizend andere vragen komen bij mij op. Ervaringsdeskundigen, brand los!

Dat het beter is voor het milieu speelt voor mij een belangrijke rol. Maar is het werkbaar? Is het handig? Gaat het niet extra stinken? Welk merk moet je dan kopen? Hoeveel luiers is handig om te hebben voor 1 baby? En hoe doe je dat dan als je niet thuis bent? Hoe neem je zo’n luier dan weer mee naar huis? Hoe vaak draai je er een was voor met 1 baby? Normaal doe je je luiers in een luieremmer, maar hoe doe je dat met wasbare luiers?
Dit, en nog duizend andere vragen komen bij mij op. Ervaringsdeskundigen, brand los!

woensdag 22 april 2020 om 21:09

woensdag 22 april 2020 om 21:26
Het stinkt minder, maar het stinkt nog steeds.Lila_Lilly_ schreef: ↑22-04-2020 21:09Ik zag net op fb een filmpje voorbij komen van een nieuwe ikea wasmand, waar heel handig een wasnet inpast.
Ik hoor veel mensen zeggen dat een luieremmer niet stinkt, maar ik kan dat zelf eigenlijk niet geloven. Er zit toch poep en urine in, dus hallo, dat stinkt toch...

woensdag 22 april 2020 om 21:38
woensdag 22 april 2020 om 22:18
ik strooi afentoe wat baking soda in de waszak en dat helpt wel met de geur
maar over het algemeen vind ik het toch erg meevallen
ja als je er net een verse poepluier weggooit stinkt het ja, maar de geur verdwijnt uiteindelijk toch wel
we zijn nu vaste voeding aan het introduceren dus binnenkort zal er wel wat gaan veranderen. we hebben bedacht dat we dan een bidet douche op het toilet gaan installeren, dan kunnen we de luiers afspoelen als het nodig is.
maar over het algemeen vind ik het toch erg meevallen
ja als je er net een verse poepluier weggooit stinkt het ja, maar de geur verdwijnt uiteindelijk toch wel
we zijn nu vaste voeding aan het introduceren dus binnenkort zal er wel wat gaan veranderen. we hebben bedacht dat we dan een bidet douche op het toilet gaan installeren, dan kunnen we de luiers afspoelen als het nodig is.
vrijdag 24 april 2020 om 12:06
Dat zou natuurlijk kunnen, maar door dat online consult van De Billenboetiek heb ik er wel vertrouwen in dat dit voor de meeste kindjes werkt. Ik vind het een fijn idee gewoon alles in huis te hebben. En anders.. verkopen op mp?Lila_Lilly_ schreef: ↑22-04-2020 20:00@Pepperypie: Ik lees dat je al een keuze hebt gemaakt voor een soort luier, maar ben je niet bang voor een miskoop als dit model nou net bij jouw baby niet fijn schijnt te passen? Dit is de reden waarom ik nog niet een hele set koop van 1 bepaald merk.
Als je de luiers niet gebruikt en niet gewassen heb mag je ze binnen 6 mnd terugbrengen mocht het toch niet naar wens zijn. Maar ik denk dat je al snel alles gebruikt hebt om te proberen dus dat dit eigenlijk niet opgaat (tenzij er iets vreselijk mis gaat met de bevalling)
Over de vieze luiers:
Wij hebben de emmer van TotsBots er bij besteld met dus TotsBots waszakken. Leek me wel handig, zo hop de wasmachine in. Kan natuurlijk ook met een wetbag.
@Pindakaas, (over poep in de luiers)
ik las ook dat het afspoelen van de poepluiers boven je toilet handig is (als je eenmaal van de bv af bent). Gelukkig hebben wij een bad met doucheslang naast het toilet. Even controleren of die slang lang genoeg is. In ons consult zeiden ze trouwens 'de meeste poep even met wcpapiertje weghalen en dat in de wc, en dan de rest met wasbaar billendoekje'.
Dat vind ik dan wel weer gek want je leest overal "nee het is niet vies!! de poep komt niet in de wasmachine!!" maar .. een beetje wel dus?
vrijdag 24 april 2020 om 13:46
ja borstvoedingspoep komt dus sowieso in de wasmachine, maar dat spoelt ook gewoon helemaal uit natuurlijkPepperyPie schreef: ↑24-04-2020 12:06
@Pindakaas, (over poep in de luiers)
ik las ook dat het afspoelen van de poepluiers boven je toilet handig is (als je eenmaal van de bv af bent). Gelukkig hebben wij een bad met doucheslang naast het toilet. Even controleren of die slang lang genoeg is. In ons consult zeiden ze trouwens 'de meeste poep even met wcpapiertje weghalen en dat in de wc, en dan de rest met wasbaar billendoekje'.
Dat vind ik dan wel weer gek want je leest overal "nee het is niet vies!! de poep komt niet in de wasmachine!!" maar .. een beetje wel dus?
en als er eenmaal vaste voeding en dus vastere ontlasing is..tsja je kan niet voorkomen dat er weleens wat poep in een luier blijft zitten
maar het is natuurlijk wel een verschil of een luier een beetje vies is of er nog een hele plak ontlasting in zit, dat eerste komt gewoon weleens voor. Maar met inlegvellen/afspoelen kom je wel een eind hoor.
Als je wasroutine goed is blijft er uiteraard geen poep in je machine achter (of in je luiers), dus dat is wel belangrijk.
vrijdag 24 april 2020 om 15:16
vrijdag 24 april 2020 om 18:31
ja precies, de blauwe biotex gebruik ik ook, koud spoelen en centrifugeren en dan 60 graden katoenwas. ik doe zelf meestal een lang programma met voorwas ook nog. En je machine niet te vol (dus op tijd wassen!) en ook niet te leeg (na het spoelprogramma evt aanvullen met andere 60 graden items)PepperyPie schreef: ↑24-04-2020 15:16Ja ik las eerst spoelprogramma met biotex (reactie van mijn moeder: BESTAAT dat nog??) en dan op 60 graden met kleur-poeder (geen witwasmiddel en geen vloeibaar!). En welk merk zijn de meningen over verdeeld, maar las veel mensen die gewoon die van Lidl gebruiken.
Nog tips?
ik gebruik zelf klok of ah puur waspoeder maar als eco/parfumvrij geen criterium is dan kunnen de meeste poeders wel gewoon!
vrijdag 24 april 2020 om 18:32
leuk he! heb je al bedacht hoe je ze gaat stashen?Irish_Wasser_Woman schreef: ↑24-04-2020 15:41Ik heb het pakket luiers van Papiervampier (little lamb) binnen, en ben helemaal verliefd op die schattige lammetjeskontjes!![]()
Sommige mensen maken er een hele tentoonstelling van hoor

vrijdag 24 april 2020 om 19:04
Whuuut?!Pinda-Kaas schreef: ↑24-04-2020 18:32leuk he! heb je al bedacht hoe je ze gaat stashen?
Sommige mensen maken er een hele tentoonstelling van hoor![]()

Opbergen bedoel je? Eh, gewoon in een zelfde soort mand als de wegwerpluiers zouden staan, in een open kast naast de commode haha? Ze zien er super schattig uit hoor, maar het blijft een gebruiksvoorwerp

Ik moet er makkelijk bij kunnen

vrijdag 24 april 2020 om 19:30
Wow! Ik geloof dat ik hier te nuchter voor ben (ik heb ook een maat 1 besteld, die van Papiervampier zijn maat 2) maar ik heb de bijbehorende broekjes gewoon in één kleur besteldPinda-Kaas schreef: ↑24-04-2020 19:19
wij hebben ze ook in een mand in de commode staan, maar eigenlijk wil ik wel iets creatievers ermee doen

Mijn idee was; er zit én een romper, én een broek omheen dus waarom al die kleuren en printjes??
Maar die fotos zien er wel heel gezellig uit, eerlijk is eerlijk

vrijdag 24 april 2020 om 19:54
Waspoeder is veel krachtiger dan vloeibaar wasmiddel en zorgt ervoor dat je luiers echt goed schoon worden.Lila_Lilly_ schreef: ↑24-04-2020 19:28Kun je ze ook gewoon met vloeibaar wasmiddel wassen? Ik heb dus echt nooit waspoeder in huis.
Liever geen poeder voor witte was gebruiken, daar zitten bleekmiddelen in die je luiers aan kunnen tasten.
Ik had nog een ongebruikt cd-rek over een daar heb ik de luiers en alle toebehoren in uitgestald

vrijdag 24 april 2020 om 20:59
Bij mij lag alles gewoon op stapels in de commode. Om dat nou helemaal mooi in de kamer neer te gaan leggen gaat mij ook te ver. Het zijn nog steeds luiers, ook als ze een leuk printje hebben.
Over poep, dat is niet zo smerig in de eerste maanden als baby alleen borstvoeding krijgt. Pas later gaat het echt als poep ruiken en dan worden het ook echt drollen. Vanaf zes maanden ben ik baby boven de wc gaan houden als ze moest poepen. Meestal had ze een vast poepmoment, in de ochtend na het ontwaken. Dan plaste en poepte ze netjes boven de wc. Sowieso leer je vrij snel wanneer je baby moet poepen aan de houding, de gezichtsuitdrukking, kreunen etc. Als je er tijd en zin in hebt kun je daar dus iets mee en voorkom je vieze poepluiers. Met acht maanden poepte baby alleen nog boven de wc. Ze had geleerd dat ik reageer op haar signalen en gaf het daardoor steeds beter aan. Babies houden er eigenlijk niet van om zichzelf onder te poepen en plassen.
Over poep, dat is niet zo smerig in de eerste maanden als baby alleen borstvoeding krijgt. Pas later gaat het echt als poep ruiken en dan worden het ook echt drollen. Vanaf zes maanden ben ik baby boven de wc gaan houden als ze moest poepen. Meestal had ze een vast poepmoment, in de ochtend na het ontwaken. Dan plaste en poepte ze netjes boven de wc. Sowieso leer je vrij snel wanneer je baby moet poepen aan de houding, de gezichtsuitdrukking, kreunen etc. Als je er tijd en zin in hebt kun je daar dus iets mee en voorkom je vieze poepluiers. Met acht maanden poepte baby alleen nog boven de wc. Ze had geleerd dat ik reageer op haar signalen en gaf het daardoor steeds beter aan. Babies houden er eigenlijk niet van om zichzelf onder te poepen en plassen.

zaterdag 25 april 2020 om 08:14
Dit leek mij ook altijd zo handig, maar mijn kinderen poepten nooit op een vast moment (wel minimaal 5 x per dag) en ik kon het al helemaal niet aan ze zien (geen persen, geen bepaalde gezichtsuitdrukking). Drollen werden het hier pas toen ze zindelijk werden. Daarvoor (sorry voor deze onsmakelijke zin) en soort dunne, slijmerige drab. Mijn dochter had tot op kleuterleeftijd een soort meconium als ontlastig: teerachtig en plakkerig. Dat was echt drama om het schoon te krijgen, toen ze zindelijk werd (heel lang weken en water verversen).wittereiger schreef: ↑24-04-2020 20:59Bij mij lag alles gewoon op stapels in de commode. Om dat nou helemaal mooi in de kamer neer te gaan leggen gaat mij ook te ver. Het zijn nog steeds luiers, ook als ze een leuk printje hebben.
Maar het ontwijken van die poepluiers had mij dus ideaal geleken. Super, dat dat bij sommige baby's zo goed gaat.
Verder juich ik het gebruik van wasbare luiers enorm toe, al helemaal als ze lokaal geproduceerd worden: het scheelt zo enorm veel aan afval. Als ik nu een baby zou hebben, zou ik het zeker proberen.

zaterdag 25 april 2020 om 10:22
Jakkie!Alecta schreef: ↑25-04-2020 08:14Dit leek mij ook altijd zo handig, maar mijn kinderen poepten nooit op een vast moment (wel minimaal 5 x per dag) en ik kon het al helemaal niet aan ze zien (geen persen, geen bepaalde gezichtsuitdrukking). Drollen werden het hier pas toen ze zindelijk werden. Daarvoor (sorry voor deze onsmakelijke zin) en soort dunne, slijmerige drab. Mijn dochter had tot op kleuterleeftijd een soort meconium als ontlastig: teerachtig en plakkerig. Dat was echt drama om het schoon te krijgen, toen ze zindelijk werd (heel lang weken en water verversen).
Maar het ontwijken van die poepluiers had mij dus ideaal geleken. Super, dat dat bij sommige baby's zo goed gaat.
Verder juich ik het gebruik van wasbare luiers enorm toe, al helemaal als ze lokaal geproduceerd worden: het scheelt zo enorm veel aan afval. Als ik nu een baby zou hebben, zou ik het zeker proberen.

Oké blijkbaar zijn er uitzonderingen. Ik weet niet of de mijne nou een uitzondering is of de jouwe. Klinkt in ieder geval heel onsmakelijk en heb een beetje medelijden met je dat je jarenlang hebt moeten smeren en wassen.

zaterdag 25 april 2020 om 20:44
ik zit dus ook na te denken om aan bzc te gaan doen. Idd lijkt het er steeds meer op dat hij altijd sochtends poept dus dat zou wel handig zijn, ik heb nog niet echt signalen gezien bij hem. Maar we doen ook babygebaren dus misschien kan ik daar wel iets mee.wittereiger schreef: ↑24-04-2020 20:59Bij mij lag alles gewoon op stapels in de commode. Om dat nou helemaal mooi in de kamer neer te gaan leggen gaat mij ook te ver. Het zijn nog steeds luiers, ook als ze een leuk printje hebben.
En dat sochtends boven de wc houden, hoelang doe je dat als ze op dat moment niet gaan plassen of poepen? Een paar minuten ofzo? En dan verder met de ochtendverzorging?

zaterdag 25 april 2020 om 21:10
Het zal voor elk kind vast weer anders zijn, maar ik gaf na wakker worden eerst borstvoeding en daarna naar de wc. Luier uit, voor me vasthouden bij de bovenbenen zodat ze in de hurkstand kwam en erboven houden. Als er niks kwam binnen 15/20 seconden, dan stopten we ermee. In een later stadium las ik haar signalen meer en als ik het dan mis had en met haar naar de wc ging, liet ze vaak direct weten dat ze niet hoefde door niet mee te werken. Dan kun je dus gelijk stoppen. Als ze wel moest werkte ze juist erg mee. Ik heb in het begin ook altijd 'poep plas tssss' gezegd om associatie en bewustwording te creëren. Tsss gebruik ik nog steeds wel eens als ze afgeleid op de wc zit.Pinda-Kaas schreef: ↑25-04-2020 20:44ik zit dus ook na te denken om aan bzc te gaan doen. Idd lijkt het er steeds meer op dat hij altijd sochtends poept dus dat zou wel handig zijn, ik heb nog niet echt signalen gezien bij hem. Maar we doen ook babygebaren dus misschien kan ik daar wel iets mee.
En dat sochtends boven de wc houden, hoelang doe je dat als ze op dat moment niet gaan plassen of poepen? Een paar minuten ofzo? En dan verder met de ochtendverzorging?