Fietsen met baby

26-04-2020 19:31 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn zoontje is precies vandaag 8 maanden en ik sta te popelen om met hem een stukje te fietsen. Maar is dat verstandig?
Ik lees verschillende berichten op het internet. Wanneer hij 9 maanden is, wanneer hij kan zitten, je mag zo lang fietsen als hij kan zitten, etc. Allemaal vanwege de sterkte van nekje/ruggetje.

Om een beeld te krijgen van mijn zoon:
Hij tijgert heel snel, kruipt 1 of 2 stapjes, gaat zelf staan (houdt zich wel ergens aan vast met 1 hand), doet dat ook in bed en loopt zelfstandig door de kamer heen (als hij maar iets vast heeft, bijv stoel/loopkar) en hij gaat zelf zitten en kan zonder te wiebelen blijven zitten
Kortom: Heel sterk jongetje.
Kan ik hem meenemen op de fiets? Of kan ik nog beter even wachten?
anoniem_397523 wijzigde dit bericht op 26-04-2020 20:21
4.45% gewijzigd
als ie goed kan fietsen en de verkeersregels kent: doen
De norm is dat ze zelf moeten gaan zitten en goed los kunnen zitten. Als hij al loopt lijkt me het kunnen, maar je zegt niet of hij ook kan zitten.
ik heb altijd aangehouden het moment dat ze zelfstandig gaan zitten. Die van mij kropen pas met een jaar maar konden al wel zelfstandig zitten met 8/9 mnd.
Dus niet zelf in zit ergens neerzetten maar dat ze echt vanuit liggen gaan zitten.
S-Meds schreef:
26-04-2020 19:48
als ie goed kan fietsen en de verkeersregels kent: doen
:proud:
Het gaat niet alleen om de nek, maar ook om de stabiliteit in de romp. Dus zelf vanuit liggen kunnen gaan zitten.
Je kind moet zelf kunnen gaan zitten, eerder niet in een fietsstoeltje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Haha, daar keek ik ook zo naar uit! Duurt lang he... maar pas vanaf dat hij zelf kan gaan zitten. Dit houdt dus ook in zonder steun ergens van! Van lig naar zit in de vrije ruimte.
fiorah wijzigde dit bericht op 26-04-2020 19:56
30.94% gewijzigd
Als hij zelf vanuit liggen kan zitten dan zou ik het zelf wel doen, maar dan wel maar een klein stukje (max 10 minuten). Voor die kleintjes is het best intensief, zowel fysiek als mentaal.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Snoesje666 schreef:
26-04-2020 19:53
Je kind moet zelf kunnen gaan zitten, eerder niet in een fietsstoeltje.
Ja en dan nog niet eerder dan 9 maanden aldus mijn zus de kinderfysiotherapeut. Mijn oudste ging zelf zitten met 6 maanden, maar toen vond ik haar nog niet stevig genoeg om te fietsen.
Kan hij al zelf gaan zitten?

Hier vond ik het bij oudste met 11 maanden al wiebeljg, bij dreumes ging het vanaf maand of 8 prima. Toen liep hij al paar weken rond tafels en ging zelf zitten.
Mamavandeleukste schreef:
26-04-2020 19:31

Om een beeld te krijgen van mijn zoon:
Hij tijgert heel snel, kruipt 1 of 2 stapjes, gaat zelf staan (houdt zich wel ergens aan vast met 1 hand), doet dat ook in bed en loopt zelfstandig door de kamer heen (als hij maar iets vast heeft, bijv stoel/loopkar)
Kortom: Heel sterk jongetje.
Kan ik hem meenemen op de fiets? Of kan ik nog beter even wachten?
Nutteloze informatie. Het gaat erom dat hij zelf kan zitten.
Ik snap dat je graag wil fietsen met jr kleine!

Mijn dochter had ook de volgorde dat ze eerst kon kruipen, staan en langs de meubels lopen. Ze kon toen wel op haar knieeen zitten ook maar zat bijna nooit op dr billen. Heb toch gewacht tot ze ook goed ging zitten voor we gingen fietsen...
Zoals hierboven ook gezegd, pas doen als hij zelf kan gaan zitten vanuit lig. Maakt niet uit of hij kruipt/loopt/staat/kopjeduikelt bij wijze van spreken, is mij destijds verteld; spieren in romp en nek moeten sterk genoeg zijn én evenwichtsgevoel genoeg ontwikkeld. En dan opbouwen, beginnen met 5-10 minuutjes en goed kijken hoe hij reageert. Maar meteen een uur op pad was je zelf vast ook al niet van plan.

Veel plezier! Het is er een heerlijk seizoen voor. :)
Tiana_76 schreef:
26-04-2020 19:49
Het gaat niet alleen om de nek, maar ook om de stabiliteit in de romp. Dus zelf vanuit liggen kunnen gaan zitten.
Dit ja. Juist de informatie die het meest belangrijk is om te bepalen of hij al op de fiets mag, geef je niet, to. Maar dit dus.
Ja hij kan zelfstandig zitten. Hij gaat van liggen/tijgeren/kruipen naar zitten en van zitten naAr staan.
sugarmiss schreef:
26-04-2020 20:03
Nutteloze informatie. Het gaat erom dat hij zelf kan zitten.
Nutteloze opmerking.
Was ik vergeten er bij te schrijven maar hey! het staat er in hoor!
Als ze zelfstandig gaan zitten en zo stevig zitten dat je ze alleen kan laten. Mijn zoontje is 8,5 maand maar kan helaas nog niet mee op de fiets. Bij dochter deed ik t met ongeveer 9 maanden. Denk dat ik nu wat meer geduld moet hebben.
In het stenen tijdperk zette de cb arts mijn kind op zijn billen, gaf hem een duwtje naar links en een duwtje naar rechts, en sprak "mooi, jij kunt mee op de fiets".
En dat was dat. Hij ging toen niet zelfstandig zitten nog.
Hier toen ze los kon zitten. Was wel op het randje maar uit pure noodzaak.
Max 15 min. Andere optie was de draagzak. Maar dit vonden we net iets veiliger.
Je hebt tegenwoordig ook de baby mee, daar kan de maxi cost in gezet worden.
Dan weet je zeker dat je kind goed zit
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Als hij zit en je geeft hem lichte duwtjes opzij, blijft ie dan goed zitten? Dan is het stabiel genoeg om mee te gaan fietsen.

Hier nogal wisselend bij de kinderen. Oudste ging al zelf zitten met 4 maanden. schrok me rot... kruipen heeft ie echter nooit gedaan.
De meiden gingen allemaal rond de 8mnd mee op de fiets, wel als ze zelf konden gaan zitten en stabiliteit hadden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mamavandeleukste schreef:
26-04-2020 20:22
Nutteloze opmerking.
Was ik vergeten er bij te schrijven maar hey! het staat er in hoor!
Ah gut voel jij je aangevallen nou aai over je bol dan maar :there:

Voel je je nu beter?
Als ik het zo hoor kan hij prima mee op de fiets hoor! 1e keer niet te lang en zo uitbreiden! Veel plezier!!
Volgens mij kun je er prima een stukje mee fietsen als ik dat zo lees.

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven