Derde kind dilemma
woensdag 29 april 2020 om 10:36
Twee gezonde zoons van 4 en bijna 2, maar ergens in m’n achterhoofd blijft toch knagen dat het nog niet ‘af’ is. Als er er eerder komt, wordt dat pas als de jongste (bijna) naar school gaat, maar nu is het moment om er serieus over na te denken. Wie had of heeft ook deze twijfels en welke keuze heb je gemaakt?
Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
woensdag 29 april 2020 om 12:07
maar doe dat dan op Actueelsprokkelientje schreef: ↑29-04-2020 12:07Ehhh, ik geloof dat er in Nederland nog altijd iets als vrijheid van meningsuiting is.
Dat betekent dat jij gevoelsmatig een derde kind op de wereld mag zetten en dat ik daar iets van mag vinden.
Tja...
niet in een persoonlijk topic van iemand
woensdag 29 april 2020 om 12:08
Zo gaat het natuurlijk ook niet. Maar de jongste groeit uit de kleinste maatjes, de hormonen bij moeder spelen op. Koop ik nou voor het laatst die schattige sokjes en rompertjes en vanaf nu bij de "echte" kindermaten. En straks moet ie ook nog naar school.Discover schreef: ↑29-04-2020 12:04Dat zijn ook wel dé artikelen die je voorschotelt zeg. Het niveau.
Laat ik het anders maken..
Godzijdank ken ik niemand die aan een derde kind begint of overweegt uit een trend. Dat is namelijk echt de meest sneue reden die ik kan verzinnen voor het bestaan van een kinderwens.
En als alle vriendinnen dan ook een 3e hebben of willen, is die stap toch makkelijk gemaakt voor een derde te gaan denk ik. Dat zie ik hier in mijn omgeving echt wel gebeuren hoor.
Nu heb ik 3 kinderen, maar wilde er eigenlijk maar 1 haha. Ongelukje bleek een tweeling
woensdag 29 april 2020 om 12:09
Het is meer, dat voor veel mensen 2 kinderen het hoogst haalbare/betaalbare is, 3 kinderen moet je kunnen betalenDiscover schreef: ↑29-04-2020 12:04Dat zijn ook wel dé artikelen die je voorschotelt zeg. Het niveau.
Godzijdank ken ik niemand die aan een derde kind begint of overweegt uit een trend. Dat is namelijk echt de meest sneue reden die ik kan verzinnen voor het bestaan van een kinderwens.
Daardoor is het meer iets voor welgestelden, of wannabees
woensdag 29 april 2020 om 12:11
woensdag 29 april 2020 om 12:11
Ja ik denk ik pas me aan aan jou gezien je domme smileys. Graag gedaan.Discover schreef: ↑29-04-2020 12:04Dat zijn ook wel dé artikelen die je voorschotelt zeg. Het niveau.
woensdag 29 april 2020 om 12:12
Het was geen mening, het was een stelling.sprokkelientje schreef: ↑29-04-2020 12:07Ehhh, ik geloof dat er in Nederland nog altijd iets als vrijheid van meningsuiting is.
Dat betekent dat jij gevoelsmatig een derde kind op de wereld mag zetten en dat ik daar iets van mag vinden.
Tja...
woensdag 29 april 2020 om 12:13
Misschien heb je nog wat aan dit topic: kinderen/derde-kindje/list_messages/398205
woensdag 29 april 2020 om 12:13
Deze nadelen vind ik dan weer allemaal verwaarloosbaar bij je keuze voor 2 of 3. Ja, sommige dingen zijn praktisch net iets lastiger, maar ik vind dat voor ons persoonlijk geen redenen om er niet aan te willen. Zo lastig is het nou ook weer niet en een 6-persoonshuisje boekten we toch al, want ik vind die 4-persoonshuisjes voor 4 mensen veel te krap. Bij de sociale dingen is het maar net hoe het uitvalt. Bij 3 kinderen kun je ook hebben dat het ene kind het andere niet de hele tijd claimt, maar nog een ander speelgenootje heeft. Zelf vind ik dat een fijnere dynamiek, dat er keuze is in speelgenootjes ipv altijd met z'n tweeën. En bij 3 kinderen is er grotere kans dat ze elkaar vermaken, dus nee, 3 kinderen vermaken in een restaurant vind ik niet veel lastiger dan 2. Sowieso is het door het leeftijdverschil vaak niet nodig om per se alle 3 de kinderen tegelijk te vermaken. Ik hoor wel eens 'ik heb maar 2 handen, dus ik wil maar 2 kinderen'. Maar mijn 7-jarige wil echt al heel lang niet meer aan het handje lopen hoor en mijn 5-jarige ook niet. Ik heb er bijna altijd maar 1 aan de hand gehad, in sommige gevallen 2, maar nooit 3.Protocol schreef: ↑29-04-2020 12:00Nadelen van een gezin met 3 vind ik voornamelijk:
- 2 ouders, elk 1 kind vermaken (vooral bij uit eten e.d.), met 3 is dat echt een ander verhaal.
- 2 tegen 1 bij de kinderen, vaak ruzie en gedoe (zal kindafhankelijk zijn, maar zie dit wel veel gebeuren)
- vakantiehuisjes wordt gelijk 6-persoons, stuk duurder dan 4
- hotelovernachting, er zijn heel weinig kamers voor 5-pers.
- past bijna nooit in de auto (wel vaak 3 gordels, maar geen plek voor 3 zitjes)
woensdag 29 april 2020 om 12:14
Inderdaad, heel makkelijk om als bewust kinderloze te brallen over hoe begaan je bent met het milieu.nicole123 schreef: ↑29-04-2020 12:05Ja, dat snap ik. Maar waarom 2 kinderen dan heilig is en 3 direct een doodzonde, dat snap ik niet. Wees dan consequent en neem helemaal geen kinderen. Zoals jij, al zijn milieuoverwegingen daarvoor ook niet de reden. Voor vrijwel niemand zijn milieuoverwegingen in feite de reden voor hun kindertal. Maar het is zo fijn om bij een ander lekker met je vinger te wijzen, ook al heeft men zelf net zo goed 2 van die milieuvervuilers rondlopen...
woensdag 29 april 2020 om 12:15
+1lilalinda schreef: ↑29-04-2020 10:51mensen krijgen geen kinderen met hun verstand (dan waren we allang uitgestorven)
Als je gevoel het je nu niet verteld, is het nog te vroeg
Laat het gewoon voor nu los, misschien komt het gevoel voor de 3e terug, of niet, en dat is ook prima
Proberen te beredeneren gaat toch niet lukken
woensdag 29 april 2020 om 12:18
woensdag 29 april 2020 om 12:29
Waarom? Geen idee. Een gevoel. Is niet met verstand te beargumenteren want als ik mijn verstand zou gebruiken is ons gezin met twee prachtige dochter compleet (15 maanden en 10 weken oud) maar man wat klapperen mijn eierstokken nog (steeds)....parbleumondieu schreef: ↑29-04-2020 11:09Waarom zijn twee kinderen incompleet en onaf en met drie is het compleet? Ik vraag me dat steeds af als weer een topic geopend wordt om bijval te vragen voor een derde kind? Het wordt als geldige reden opgevoerd, maar er is geen reëel verschil tussen twee, drie, vier of vijf in compleetheid. Je kan er ook vijftien op de wereld zetten, dan ben je aardig compleet.
En ik vind dat jullie, jonge gezinnen ook wel eens mogen gaan nadenken over de overbevolking.
Sorry TO, niet jij met name, maar alle gezinnen sinds 2005 ofzo. Drie werd de hippe norm en we komen er maar niet vanaf.
Voor mijn man idem.
woensdag 29 april 2020 om 12:40
Nou je bent toch wel een beetje simpel als je dat niet doet.rumforviva schreef: ↑29-04-2020 11:30Dat met die overbevolking zou ik niet meenemen in mijn persoonlijke overwegingen.
woensdag 29 april 2020 om 12:40
Euh, ja? Bedoel je dat het zin heeft om met vijf kinderen nog begaan te zijn met het milieu?Herfstblaadje19 schreef: ↑29-04-2020 12:14Inderdaad, heel makkelijk om als bewust kinderloze te brallen over hoe begaan je bent met het milieu.
Er zijn al jaren bijna iedere dag topics met de vraag of men wel voor een derde moet gaan. Waarop ieders enthousiaste reactie altijd 'jáá' is.
In mijn omgeving zie ik alleen gezinnen met drie of vier kinderen. De meesten werken (tussen de bevallingen door) in een goedbetaalde baan.
In de jaren 60 /70 was twee kinderen ook compleet. Als je een meisje en een jongen had. Je hoefde eindelijk niet meer je halve leven in het kraambed te liggen, want er waren voorbehoedsmiddelen beschikbaar en je mocht ze gebruiken als je niet zwaar gelovig was.
Twee kinderen was modern toen.
woensdag 29 april 2020 om 12:45
Ik bedoel dat het makkelijk is als je zelf geen kinderwens hebt, om over het milieu als argument te beginnen.parbleumondieu schreef: ↑29-04-2020 12:40Euh, ja? Bedoel je dat het zin heeft om met vijf kinderen nog begaan te zijn met het milieu?
woensdag 29 april 2020 om 12:47
Bij ons is na te lang twijfelen die derde spontaan gekomen. Precies wat we wilden een gezond heerlijk meisje na 2 jongens. En hoe dol we ook op haar zijn en het gevoel af/compleet te zijn is het toch erg dubbel. Ik heb echt het gevoel de oudere 2 iets ergs aangedaan te hebben ze zijn veel ouder en op leeftijden dat ze zelfstandig genoeg zijn om zichzelf te verzorgen dus moet je als ouder echt bewust investeren in de band maar dat is echt lastig met een kleintje. Op een saaie regenachtige dag wil ik zo vaak graag met de oudste 2 in de auto stappen en naar bioscoop, zwembad of zoiets rijden maar dat gaat dan niet. Ook vakanties als wintersport, rondtrekken alles avontuurlijk is lastig. Ook heb je weer veel meer vervelende afspraken enz. Ik vind dus dat er echt veel nadeel aan zit en dan hebben we nog het geluk dat we allemaal prima gezond.
woensdag 29 april 2020 om 12:49
Dat lijkt me ook een serieus nadeel dat de ouders weer bezig moeten met een baby terwijl de oudere kinderen andere behoeftes hebben en je die dan niet kunt bieden. En tegen de tijd dat je dat met de jongste kunt doen willen de oudsten niet meer mee.JessyMay schreef: ↑29-04-2020 12:47Bij ons is na te lang twijfelen die derde spontaan gekomen. Precies wat we wilden een gezond heerlijk meisje na 2 jongens. En hoe dol we ook op haar zijn en het gevoel af/compleet te zijn is het toch erg dubbel. Ik heb echt het gevoel de oudere 2 iets ergs aangedaan te hebben ze zijn veel ouder en op leeftijden dat ze zelfstandig genoeg zijn om zichzelf te verzorgen dus moet je als ouder echt bewust investeren in de band maar dat is echt lastig met een kleintje. Op een saaie regenachtige dag wil ik zo vaak graag met de oudste 2 in de auto stappen en naar bioscoop, zwembad of zoiets rijden maar dat gaat dan niet. Ook vakanties als wintersport, rondtrekken alles avontuurlijk is lastig. Ook heb je weer veel meer vervelende afspraken enz. Ik vind dus dat er echt veel nadeel aan zit en dan hebben we nog het geluk dat we allemaal prima gezond.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 29-04-2020 12:49
3.78% gewijzigd
woensdag 29 april 2020 om 12:50
Zooo sneu als de eerste twee lekker dicht op elkaar zitten qua leeftijd en dan pas na vier (of meer) jaar de derde.
Ik heb diverse gevallen in mijn omgeving die daar bewust voor gekozen hebben en je ziet gewoon alleen maar gedoe. Kind 1 en 2 zitten voortdurend samen in een andere fase dan kind 3. Gevolg: kind 3 voelt zich een buitenbeentje of eenzaam, kind 1 en 2 voelen zich bij gezinsactiviteiten tegengehouden en beperkt door kind 3. Ook de ouders zitten voortdurend met hun handen in het haar omdat ze met nummer 1 en 2 eigenlijk al een fase verder zijn (en willen) in het leven, maar ondertussen nog moeten schipperen naar nummer 3.
En natuurlijk lijkt het hartstikke leuk en lief en schattig, 1 zo'n kuiken in het gezin waar de ouders en de oudste twee zich om kunnen bekommeren en van gaan genieten, maar in de praktijk is het helemaal niet zo leuk, vooral niet voor het kuiken zelf.
Mijn mening: Prima als je drie kinderen wilt, maar zorg zo veel mogelijk voor een klein leeftijdsverschil tussen ALLEdrie.
Bewust een hiaat creëren tussen de oudste twee en de derde "omdat je dan zo lekker de tijd hebt voor de baby terwijl de andere twee op school zitten" is echt super korte-termijn-denken. Bijvoorbeeld één kind in groep 7 hebben terwijl de andere twee al in de derde en vijfde klas van de middelbare school zitten, is echt voor niemand leuk.
Ik heb diverse gevallen in mijn omgeving die daar bewust voor gekozen hebben en je ziet gewoon alleen maar gedoe. Kind 1 en 2 zitten voortdurend samen in een andere fase dan kind 3. Gevolg: kind 3 voelt zich een buitenbeentje of eenzaam, kind 1 en 2 voelen zich bij gezinsactiviteiten tegengehouden en beperkt door kind 3. Ook de ouders zitten voortdurend met hun handen in het haar omdat ze met nummer 1 en 2 eigenlijk al een fase verder zijn (en willen) in het leven, maar ondertussen nog moeten schipperen naar nummer 3.
En natuurlijk lijkt het hartstikke leuk en lief en schattig, 1 zo'n kuiken in het gezin waar de ouders en de oudste twee zich om kunnen bekommeren en van gaan genieten, maar in de praktijk is het helemaal niet zo leuk, vooral niet voor het kuiken zelf.
Mijn mening: Prima als je drie kinderen wilt, maar zorg zo veel mogelijk voor een klein leeftijdsverschil tussen ALLEdrie.
Bewust een hiaat creëren tussen de oudste twee en de derde "omdat je dan zo lekker de tijd hebt voor de baby terwijl de andere twee op school zitten" is echt super korte-termijn-denken. Bijvoorbeeld één kind in groep 7 hebben terwijl de andere twee al in de derde en vijfde klas van de middelbare school zitten, is echt voor niemand leuk.