Ratjes als huisdier

29-04-2020 12:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Vroeger thuis hadden wij ratjes als huisdier.
Intussen hebben mijn kinderen de leeftijd dat ze graag een huisdier willen.
Ik vind het super leuke beestjes, dus mijn idee was voor ratjes te gaan.

Omdat het al even geleden is, kan ik me niet veel meer herinneren dan dat ik het hele leuke, lieve diertjes vond en ze te kort leefden.

Ik wilde wel goed beslagen ten ijs komen, dus ben me al een aantal dagen aan het inlezen.
Ik begrijp dat mannetjes over het algemeen iets rustiger zijn, makkelijker tam te maken en het groepsdieren zijn. Twee of drie Mannetjes zouden het dus worden.
Al lees ik ook dat je mannetjes meer ruikt dan vrouwtjes.
Op zich is dit geen probleem. Ik ben van plan een grote kooi aan te schaffen die ik dagelijks best wil poetsen.

Maar het houdt me bezig.. Ik vind het lastig in te schatten hoe erg je zoiets dan ruikt. Natuurlijk begrijp ik dat het per mening verschillend is, en daarom kom ik hier. Dus vertel..

Mochten er verder nog tips of ervaringen zijn mbt ratjes als huisdieren dan hoor ik het ook graag.
Ik zou het ratten noemen, geen ratjes. Een man kan echt fors worden.
Mannen zijn wat luier, wat gezapiger. Ik vond beide geslachten even leuk.

Ik heb jaren ratten gefokt en opgevangen.
Hoe groter de kooi hoe beter. Ik had volières.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Wat voor huisdier willen je kinderen?
Ik had ze als kind ook, tot en met dat ik op kamers woonde
Leuke beesten. Ik was vrij druk met ze, elke dag lang uit de kooi (ze liepen door mijn kamer) en ik liet ze vaak trucjes doen. Hersentjes laten kraken

Maarrrr, ze werden altijd akelig ziek. Altijd kanker, altijd narigheid
De reden, dat ik ze voor mijn kinderen nooit in huis gehaald heb
Ja, kanker is een win. Ze worden gemiddeld twee jaar en gaan zelden dood door ouderdom. Ik heb gruwelijke tumoren gezien inmiddels.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Hoe oud zijn de kinderen?
Vroeger ook iemand in de vriendenkring die ratten had.
Ik vond ze vooral verschrikkelijk ruiken.
Oh super leuk, ik heb ze ook jarenlang gehad. Meestal waren de mannetjes inderdaad beter handtam en wat knuffeliger dan de vrouwtjes. De vrouwtjes waren wel weer leuker om in de kooi of los in huis naar te kijken, vaak een stuk ondernemender.

Ik had een grote hoge kooi met meerdere verdiepingen. Veel poetswerk maar super leuk. Ik hing er allemaal hangmatjes en tunneltjes in. Genoot er ondanks het vele werk, echt van. Qua stank vond ik het zelf wel meevallen maar ik maakte dan ook echt goed schoon. De lichaamsgeur houd je toch, maar dat vond ik zelf niet storend.

Ze werden meestal 2-3 jaar. De meesten heb ik moeten laten inslapen omdat ze tumoren kregen. Heel zielig. Anderen bleven gelukkig kerngezond. Ik had er altijd 2-4 tegelijk :)
Ik heb ze al vanaf klein meisje, nu ook nog een hok vol :) Als je wil kletsen kan ik je m’n instagram geven, kan je meteen zien wat voor kooi enzo ik heb.
Internagelaktisch
Lady-Diva schreef:
29-04-2020 12:32
Wat voor huisdier willen je kinderen?
Mijn jongste wil een dino. Oudste een paard in de tuin. Allebei helaas geen optie.
Het ding bij ratten is dat ze een default lijfluchtje hebben, zoals honden dat ook hebben. Daar valt niet tegen op te poetsen. Om die reden heb ik dan ook geen ratten.

Ik vind het wel héle leuke beestjes, ik heb alleen ervaring met witte mannetjes en die waren echt heel vriendelijk en sociaal.
lilalinda schreef:
29-04-2020 12:32
Ik had ze als kind ook, tot en met dat ik op kamers woonde
Leuke beesten. Ik was vrij druk met ze, elke dag lang uit de kooi (ze liepen door mijn kamer) en ik liet ze vaak trucjes doen. Hersentjes laten kraken

Maarrrr, ze werden altijd akelig ziek. Altijd kanker, altijd narigheid
De reden, dat ik ze voor mijn kinderen nooit in huis gehaald heb

Dit is waar ik ook wel wat mee in mijn maag zit indd.
Kinderen zijn overigens 4 En 6 jaar. Grootste gedeelte van zorgen voor zal dus op mij neer komen. Vandaar dat ik ook een dier kies wat ik ook leuk vind.
Kindjes zijn al lang blij met elk dier.
Maaique schreef:
29-04-2020 12:53
Ik heb ze al vanaf klein meisje, nu ook nog een hok vol :) Als je wil kletsen kan ik je m’n instagram geven, kan je meteen zien wat voor kooi enzo ik heb.

Ik las ergens al eens een hele oude reactie van jou. Leuk!
Hoe staat het bij jou met de geur?
Heb je mannetjes of vrouwtjes?
En wat zou je aan raden?

IG heb ik overigens zelf niet. Geen idee of ik jou dan wel kan zien/lezen?
Bloemetjespantofffel schreef:
29-04-2020 13:11
Mijn jongste wil een dino. Oudste een paard in de tuin. Allebei helaas geen optie.
Ik vroeg het meer omdat het kan tegenvallen als ze bvb een hond of kat willen..
29-04-2020 13:11
:)
Ratjes zijn heel leuk en slim en de geur viel bij ons erg mee. Alleen, ik heb ze niet meer. Teveel kwalen en ziektes. Oa bumblefoot. Heel sneu.
Doorenvogels55 schreef:
29-04-2020 13:31
Ratjes zijn heel leuk en slim en de geur viel bij ons erg mee. Alleen, ik heb ze niet meer. Teveel kwalen en ziektes. Oa bumblefoot. Heel sneu.
De pest enzo.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
29-04-2020 13:20
Ik las ergens al eens een hele oude reactie van jou. Leuk!
Hoe staat het bij jou met de geur?
Heb je mannetjes of vrouwtjes?
En wat zou je aan raden?

IG heb ik overigens zelf niet. Geen idee of ik jou dan wel kan zien/lezen?
Ik dacht dat we dan misschien daar konden kletsen haha.
Ik heb mannen, die vind ik veel relaxter dan vrouwen. Ze stinken uiteraard wel maar ik maak 2x per week de kooi schoon en dan is het echt goed te doen.

Tips; haal ze bij een rattery, niet in een dierenwinkel.
Minimaal 2, voorkeur 3 of meer.
Zorg dat de kooi echt groot genoeg is, wil je die ruimte niet opofferen, neem dan geen ratten.
En spendeer elke dag minimaal een half uur aan met ze spelen en ze uit de kooi hebben als je leuke ratten wil die graag bij je willen zijn :)
Internagelaktisch
Ratjes zijn inderdaad erg leuk!

Ik heb zelf altijd dames gehad (altijd een groepje van 2 tot 4 dames en altijd per 2 van dezelfde leeftijd aangeschaft). Ik vond ze zelf eigenlijk niet echt stinken, mijn man vond ze wel meer ruiken/stinken. Maar hij is sowieso een miepert betreft dieren en hun luchtjes. Ik heb in de tijd verschillende bodembedekking gehad en dat maakt veel verschil uit.
Wat ik zelf het beste vond qua stof en geur was hennepvezel (te koop bij o.a. welkoop). Verder hadden ze (geïnproviseerde) hangmatjes van oude T-shits etc. en stukken krant/tijdschrift wat ze zelf konden verscheuren als nestmateriaal. De nestjes maakte ik elke paar dagen schoon. Plankjes nam ik om de dag af. Bodembedekking werd 1x in de week/ 2 weken verschoont.

Een paar ratjes zijn van ouderdom gestorven. Een paar heb ik in laten slapen, omdat ze te veel last kregen van tumoren. Ik heb ze er nooit aan laten opereren, meestal waren ze de 2 gepasseerd als ze tumoren kregen.

Zoek een mooi formaat kooi uit met zowel grond oppervlak (fijn voor als ze ouder zijn) maar ook lekker de hoogte in. Ze houden enorm van klimmen. Ook kun je zo'n kooi bijna niet vol genoeg hangen met tunnels, touwen en hangmatjes. Ook het looprat was hier keer op keer een succes. De meeste kooien die verkocht worden als rattenkooi zijn echt te klein of te laag. De kooi Furat is eigenlijk de minimale maat (geschikt voor 2 a 3 ratjes) deze is 80x50x80.

Informeer ook in je omgeving naar mensen die willen oppassen als je op vakantie gaat. Niet iedereen is daar even happig op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven