Help! Patstelling

04-05-2020 08:32 1421 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man, vrouw beide begin 50 en drie kinderen waarvan twee net uit huis en de derde op het punt staat uit te vliegen
Man heeft een goede baan; voor deze baan zijn we 16 jaar geleden vanuit een grote stad naar een dorp in het elders in het land verhuisd.
Voor de functie van mijn partner komt er maar eens in de paar jaar ergens in het land een vacature vrij en met mijn beroep kan ik makkelijker een baan vinden.
Op het moment dat mijn partner zijn studie af had gerond kon hij kiezen tussen een baan in de Randstad of een baan in het oosten van het land.

Ik vond het vreselijk om uit de stad te vertrekken en naar dit gedeelte van het land te verhuizen en ook nog eens in een dorp te gaan wonen maar op dat moment in ons leven leek dat het beste voor ons gezin; en dat is ook zo gebleken:we hebben hier 16 goede jaren gehad als gezin. Ik ben vijf jaar geleden gestopt met werken om de laatste jaren dat de kinderen thuis waren ze naar zelfstandigheid te begeleiden en dat was ook oké.
Voor mij als persoon is het altijd een concessie geweest en mijn man heeft altijd geweten dat ik weer in een meer ‘dynamische’ omgeving wilde wonen als de kinderen uit huis zouden zijn.

Nu is het dus zover en we komen er niet uit: man is gehecht aan het dorp, aan ons huis, vind zijn baan wel oké en heeft geen zin om in zijn woorden: ‘ergens weer helemaal opnieuw te beginnen’.

Ik voel mij hier opgesloten, wil weer naar een stad. Het idee om hier de rest van mijn leven te moeten slijten in dit grote huis, in dit saaie dorp vliegt mij naar de keel! Ik wil weer aan het werk: dat zou op een afstand van 30 kilometer wel kunnen maar alle voor mij uitdagende banen of interessante opleidingen zijn in de Randstad.

Ik heb voorgesteld om naar een stad hier 30 autominuten vandaan te verhuizen ( het is een kleine stad dus eigenlijk nog steeds een concessie wat mij betreft maar wel in het midden van het land) maar dat wil hij niet want dan moet hij elke dag met de auto, ik heb voorgesteld om hier in de buurt kleiner te gaan wonen en van het geld wat dan vrij komt een huis in een grote stad erbij te kopen zodat ik daar dan een baan kan zoeken die voor mij bevredigend is maar dat vind hij van alles niks en niet realistisch.
Elke keer gooit hij zijn werk in de strijd. Ergens heeft hij daarmee ook wel een punt want wij leven van zijn werk en een baan in zijn functie is moeilijk te vinden.

Maar nu is er een vacature voor zijn functie in de Randstad op voor mij een droomlocatie. Maar daar wil hij niet op solliciteren. Hij wil niet weer helemaal opnieuw beginnen terwijl ik niet kan wachten om ergens met z’n tweeën opnieuw te beginnen.

En nu? Nu ben ik teleurgesteld, verdrietig en voel ik mij een sukkel dat ik ooit allemaal concessies heb gedaan omwille van het gezin en mij daardoor, blijkt nu, heb opgesloten in een ‘gouden kooi’.
Ik kon altijd heel goed in oplossingen denken en we kwamen altijd overal samen uit maar nu lijken we in een patstelling terecht te zijn gekomen en is het echt een ‘ding’ aan het worden.

Graag lees ik jullie meningen en invalshoeken want ik weet even niet wat wijsheid is nu.
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 18:34
Haar man heeft zelf een baan.

Ze verwacht alleen wel dat hij die opzegt, zodat ze naar de Randstad kunnen verhuizen. En nogmaals (je leest er nu al een aantal keer (bewust?) overheen): het gaat TO niet om een baan, ze wil vooral verhuizen naar de Randstad. Die baan is er later pas met de haren bijgesleept in een zwakke poging haar argumenten kracht bij te zetten. Jammer dat de discussie daardoor een heel andere kant op is gegaan.
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 18:45
Dus zij moet thuis in het dorp op hem wachten om te koken, te wassen, schoon te maken en leuke dingen met hem te doen wanneer hij eens een uurtje tijd vrij heeft van zijn Belangrijke Baan? Want anders kan hij misschien iemand anders leuk gaan vinden?

Is dat echt het allerbelangrijkste voor de vrouw in 2020? Het genot en het gemak van de man boven al het andere? Is daaraan echt alles wat TO ambieert ondergeschikt?
Nee, gewoon een baan zoeken

Zonder direct hun huis te willen verkopen
Ja precies mrsniceguy; dat vind ik ook, zou goede tussenstap zijn en is ook al talloze keren geopperd.
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 19:06
We zullen zien. Daarbij hoeft het niet per se een 'superbaan' te zijn. De meeste mensen hebben gewoon een redelijke baan, waarvan zij zich prima kunnen bedruipen. Al die mensen zonder superbanen wonen in heel gewone huizen, of appartementen en eten elke avond warm.

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of je zelf niet een beetje ver af staat van de realiteit met je superbanen en topposities? Dat heb je echt niet nodig om een beetje leuk in leven te blijven.
Een gewone baan zal ze ongetwijfeld binnen 30 rijminuten van haar huis kunnen vinden, maar het gaat haar puur om wonen in de randstad.
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 18:45
Dus zij moet thuis in het dorp op hem wachten om te koken, te wassen, schoon te maken en leuke dingen met hem te doen wanneer hij eens een uurtje tijd vrij heeft van zijn Belangrijke Baan? Want anders kan hij misschien iemand anders leuk gaan vinden?

Is dat echt het allerbelangrijkste voor de vrouw in 2020? Het genot en het gemak van de man boven al het andere? Is daaraan echt alles wat TO ambieert ondergeschikt?
Welnee, wat maakt iedereen het toch zwart-wit. Het is toch logisch dat als je je kinderen het huis uit hebt en lekker geld te besteden hebt dat je meerdere keren per week uit eten gaat, afspreekt met vrienden, doordeweeks een voorstelling of bioscoopje pakt, misschien wat vaker gaat sporten of samen een nieuwe sport oppakt, gaat pubquizzen en dat soort dingen? Daar hoef je niet voor in de stad te wonen, hoor. En als je dat doordeweeks teveel gedoe vindt laat je thuisbezorgd komen, trek je een fles wijn open en slinger je Netflix aan. Of in plaats van Netflix aan, trek je je slipje uit en ga je iets anders gezelligs doen.

En als je geen zin hebt in het huishouden neem je een schoonmaakster. Dat is een stuk goedkoper dan een studio in Amsterdam.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
05-05-2020 19:11
Welnee, wat maakt iedereen het toch zwart-wit. Het is toch logisch dat als je je kinderen het huis uit hebt en lekker geld te besteden hebt dat je meerdere keren per week uit eten gaat, afspreekt met vrienden, doordeweeks een voorstelling of bioscoopje pakt, misschien wat vaker gaat sporten of samen een nieuwe sport oppakt, gaat pubquizzen en dat soort dingen? Daar hoef je niet voor in de stad te wonen, hoor. En als je dat doordeweeks teveel gedoe vindt laat je thuisbezorgd komen, trek je een fles wijn open en slinger je Netflix aan. Of in plaats van Netflix aan, trek je je slipje uit en ga je iets anders gezelligs doen.

En als je geen zin hebt in het huishouden neem je een schoonmaakster. Dat is een stuk goedkoper dan een studio in Amsterdam.
Nou precies!

En af en toe lekker een weekendje op citytrip om de stadse pleziertjes en alle cultuuruitjes samen op te snuiven zonder dat je daar 3 hoog achter jezelf een slag in de rondte moet werken.
TanteOlivia schreef:
We zullen zien. Daarbij hoeft het niet per se een 'superbaan' te zijn. De meeste mensen hebben gewoon een redelijke baan, waarvan zij zich prima kunnen bedruipen. Al die mensen zonder superbanen wonen in heel gewone huizen, of appartementen en eten elke avond warm.

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of je zelf niet een beetje ver af staat van de realiteit met je superbanen en topposities? Dat heb je echt niet nodig om een beetje leuk in leven te blijven.
He, niet mij nu gaan verwijten dat TO het over superbanen heeft waarmee je met 1 vingerknip een huis in de stad erbij kunt huren of kopen, he? Dat is nu juist waarom ik haar totaal wereldvreemd vind, omdat iedereen die wel in de Randstad woont weet dat je met de opbrengst van een vrijstaand huis in Boekelo echt geen huis in de Randstad PLUS een huis in Boekelo kunt betalen. Dat kan niet eens in Beverwijk, maar in Amsterdam of Utrecht is het sowieso een utopie.

En besides, als ze in Beverwijk wil wonen kan ze net zo goed in Almelo of Arnhem gaan wonen. Arnhem is zelfs een stuk bruisender dan Beverwijk.
Am Yisrael Chai!
Trotter schreef:
Ze verwacht alleen wel dat hij die opzegt, zodat ze naar de Randstad kunnen verhuizen. En nogmaals (je leest er nu al een aantal keer (bewust?) overheen): het gaat TO niet om een baan, ze wil vooral verhuizen naar de Randstad. Die baan is er later pas met de haren bijgesleept in een zwakke poging haar argumenten kracht bij te zetten. Jammer dat de discussie daardoor een heel andere kant op is gegaan.
Nee, dat verwacht ze niet. Ze heeft hem alleen gewezen op een mogelijkheid om van baan te wisselen, omdat dit een kans is om allebei te krijgen wat ze willen. In plaats van dat hij alleen heeft wat hij wil en zij plan b tot aan haar dood mag uitvoeren.

Ze heeft ook nog een paar andere opties genoemd. Ik heb niet het idee dat TO allerlei dingen eist van haar man. Ze zoekt naar mogelijkheden om een situatie te creëren die voor hen allebei fijn is en vervulling geeft.
Als je droomt van wonen in een grote stad en een uitdagende vakinhoudelijke baan, dan vind ik Thuisbezorgd, Netflix en een schoonmaakster een rare compensatie. Hoe onrealistisch het Viva-forum dan ook mag vinden.
Wat eten we vanavond?
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 19:16
Nee, dat verwacht ze niet. Ze heeft hem alleen gewezen op een mogelijkheid om van baan te wisselen, omdat dit een kans is om allebei te krijgen wat ze willen. In plaats van dat hij alleen heeft wat hij wil en zij plan b tot aan haar dood mag uitvoeren.

Ze heeft ook nog een paar andere opties genoemd. Ik heb niet het idee dat TO allerlei dingen eist van haar man. Ze zoekt naar mogelijkheden om een situatie te creëren die voor hen allebei fijn is en vervulling geeft.
Laat haar nou eerst stap 1 nemen:
Baan zoeken en forensen. Eventueel een b&b voor 2 nachten.

Al het andere vertroebellt het verhaal.
En daarna (Zeg als ze een vastcontracht krijgt) met man kijken of en hoe ze verder gaan.
Of uit elkaar omdat ze andere dingen willen
TanteOlivia schreef:

Maar dat is niet wat man wil. Die wil namelijk helemaal niet van baan wisselen.

Ik zeg niet dat alles per se moet zoals man wil hoor. Maar dat scenario is geen win-win. En volgens mij is dat ook een van de dingen waar veel mensen op reageren, dat TO haar voorkeursscenario presenteert als een compromis.
makreel schreef:
05-05-2020 19:20
Als je droomt van wonen in een grote stad en een uitdagende vakinhoudelijke baan, dan vind ik Thuisbezorgd, Netflix en een schoonmaakster een rare compensatie. Hoe onrealistisch het Viva-forum dan ook mag vinden.
Want in Boekelo kan je geen vakinhoudelijke baan krijgen? En ik heb het al vaak gevraagd maar geen antwoord op gekregen: TO heeft geen rijbewijs?
Am Yisrael Chai!
redbulletje schreef:
05-05-2020 19:11
Een gewone baan zal ze ongetwijfeld binnen 30 rijminuten van haar huis kunnen vinden, maar het gaat haar puur om wonen in de randstad.
Ze mag toch haar voorkeuren hebben? Ze kan vast zelf wel inschatten of ze met haar inkomen iets kan huren. Waarom wordt ze behandeld alsof ze een puber is met waanvoorstellingen? Ze is een volwassen vrouw en heeft haar eigen ideeën over de invulling van haar leven. Meer is het niet.
TanteOlivia schreef:

Waar wil hij een nieuwe baan met onzekerheden, slechtere cao, andere wellicht veel minder leuke collega's? Waar wil hij zijn in 16 jaar opgebouwde sociaal leven kwijt?
En hij wil uberhaupt zijn huis en zijn woonomgeving niet kwijt, dus hoezo zou hij in de randstad krijgen wat hij wil? Hij krijgt daar uberhaupt niet wat hij wil, want wat hij wil heeft hij NU.
fashionvictim schreef:
05-05-2020 19:22
Want in Boekelo kan je geen vakinhoudelijke baan krijgen? En ik heb het al vaak gevraagd maar geen antwoord op gekregen: TO heeft geen rijbewijs?
Denk je? Ze woont in 'n gehucht, dus moet ze zich toch kunnen verplaatsen? Dat lijkt me dan weer niet aannemelijk eerlijk gezegd. Iedereen die buiten woont heeft een auto. Zeker met kinderen.
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 19:23
Ze mag toch haar voorkeuren hebben? Ze kan vast zelf wel inschatten of ze met haar inkomen iets kan huren. Waarom wordt ze behandeld alsof ze een puber is met waanvoorstellingen? Ze is een volwassen vrouw en heeft haar eigen ideeën over de invulling van haar leven. Meer is het niet.
Ze komt qua berichten op mij juist over als een puber/jonge student ipv als een vijftiger die al een heel gezinsleven achter de rug heeft.
makreel schreef:
05-05-2020 19:20
Nederland telt maar 4 echte grote steden in de Randstad. Zelfs Almere, dat qua inwonersaantal en oppervlak wel groot is, kun je niet echt "de grote stad" noemen. En iedereen weet toch hoe de woningmarkt in de 4 steden die wel "de grote stad" zijn eruit ziet?

En aangezien TO Schiphol erbij haalde zal het dus wel om Amsterdam gaan, maar dat is toch totaal irreëel? Zelfs geboren en getogen Amsterdammers komen daar niet meer aan een huis zonder een heeeeeeeele grote zak geld. Zelfs De Bijlmer is booming tegenwoordig.
Am Yisrael Chai!
redbulletje schreef:
05-05-2020 19:25
Denk je? Ze woont in 'n gehucht, dus moet ze zich toch kunnen verplaatsen? Dat lijkt me dan weer niet aannemelijk eerlijk gezegd. Iedereen die buiten woont heeft een auto. Zeker met kinderen.
Als ze een rijbewijs heeft kan ze toch gewoon in de auto stappen en naar een baan of het vermaak in de stad toe rijden?
Am Yisrael Chai!
Positivevibes schreef:
05-05-2020 19:21
Maar dat is niet wat man wil. Die wil namelijk helemaal niet van baan wisselen.

Ik zeg niet dat alles per se moet zoals man wil hoor. Maar dat scenario is geen win-win. En volgens mij is dat ook een van de dingen waar veel mensen op reageren, dat TO haar voorkeursscenario presenteert als een compromis.
Hij wil ook geen 30 km rijden voor zijn baan. Hij wil ook niet verhuizen, niet weg uit het dorp. Hij wil eigenlijk niks. Alleen maar blijven zitten waar hij zit.
fashionvictim schreef:
05-05-2020 19:28
Als ze een rijbewijs heeft kan ze toch gewoon in de auto stappen en naar een baan of het vermaak in de stad toe rijden?
Absoluut! En ze had er zelfs nog familie, dus er valt vast af en toe te logeren zodat ze niet 's nachts nog terug hoeft.
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 19:29
Hij wil ook geen 30 km rijden voor zijn baan. Hij wil ook niet verhuizen, niet weg uit het dorp. Hij wil eigenlijk niks. Alleen maar blijven zitten waar hij zit.
Nee hehe, hij heeft nu toevallig zijn baan om de hoek, dan ga je toch geen 30 minuten verderop wonen? Zeker omdat TO dan nog niet tevreden is want 30 minuten verderop zit niet Amsterdam. Dus forever home weg en lose lose.
redbulletje schreef:
05-05-2020 19:23
Waar wil hij een nieuwe baan met onzekerheden, slechtere cao, andere wellicht veel minder leuke collega's? Waar wil hij zijn in 16 jaar opgebouwde sociaal leven kwijt?
En hij wil uberhaupt zijn huis en zijn woonomgeving niet kwijt, dus hoezo zou hij in de randstad krijgen wat hij wil? Hij krijgt daar uberhaupt niet wat hij wil, want wat hij wil heeft hij NU.
Het is een vergelijkbare functie en je weet niet wat de voorwaarden precies zullen zijn. Mensen wisselen wel vaker van baan hoor, waarom zou dat voor deze man ineens absoluut onbespreekbaar zijn?
redbulletje schreef:
05-05-2020 19:29
Absoluut! En ze had er zelfs nog familie, dus er valt vast af en toe te logeren zodat ze niet 's nachts nog terug hoeft.
Ja, ik zal wel te simpel zijn maar ik snap het probleem al het hele topic niet zo. Wil je werken, dan zoek je een baan en ga je aan de slag. Wil je iets leuks doen in de stad, dan stap je in je auto en dan rij je erheen. Maar dat werkt in Boekelo kennelijk heeeeel anders.

(Ik zou het wel heel geestig vinden als TO echt in Boekelo woont. Of als Boekelo een hele bruisende woonplaats blijkt te zijn of zo.)
Am Yisrael Chai!
Ben je er ooit geweest?
TanteOlivia schreef:
05-05-2020 19:31
Het is een vergelijkbare functie en je weet niet wat de voorwaarden precies zullen zijn. Mensen wisselen wel vaker van baan hoor, waarom zou dat voor deze man ineens absoluut onbespreekbaar zijn?
Omdat hij naar zijn zin woont en werkt! Hij wil niet naar de randstad. Hij wil zijn huis niet kwijt. Hij wil zijn woonomgeving niet kwijt. Hij wil zijn sociaal leven inclusief zijn leuke collega's niet kwijt. Natuurlijk is dat dan onbespreekbaar. Van baan verwisselen doe je alleen als je er op alle fronten beter van wordt. Voor die man wordt het op alle fronten slechter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven